نابسامانی مدیریتی در بازار ارز

دکتر علیرضا سلطانی/کارشناس اقتصاد سیاسی  

نابسامانی مدیریتی در بازار ارز

تلاطم و نابسامانی بازار ارز که در روزهای اخیر به اوج خود رسیده ، بیش از هر چیزی ریشه در نابسامانی مدیریتی این بازار دارد. برای درک این مهم کافی است اظهار نظرهای مطرح شده از سوی متولیان و فعالان بازار ارز در بانک مرکزی ، وزارت صمت ، اتاق بازرگانی و حتی نهادهای بالادستی تر مرور شود . هر کدام از این نهادها ، تقصیر ماجرا را به گردن دیگری می اندازد. البته همه این متولیان فعلا بر سر عدم بازگشت دلارهای صادارتی برخی صادرکنندگان خرد به کشور در دو سال گذشته که رقمی در حدود 7 میلیارد دلار است ، اتفاق نظر دارند اما در اینکه مقصر این عدم بازگشت کدام نهاد یا سازمان است ، تفاهمی وجود ندارد و هر نهادی تقصیر را به گردن دیگری می اندازد. این مساله بیش از افزایش قیمت ارز و تبعات آن بر قیمت کالاها و خدمات ، مردم را می رنجاند.

موضوع تحریم و نابسامانی قیمت ارز که مساله تازه ای نیست. دیگر بر همگان روشن است که مهمترین شاخص اثرگذاری تحریم ، قیمت ارز است که در یک دهه گذشته ، زندگی ایرانیان را با شوک های بزرگی مواجه ساخته است. جدای از ابعاد روانی ماجرا که باید بعد از 10 سال اثر تورمی آن کمتر شده باشد ، این یک واقعیت است که این شرایط بهشت دلالان و سوداگران است که سعی دارند با تلاطم بازار سود کلانی را بدست آورند . بنابراین طبیعی است که بخش قابل توجهی از انرژی نهادهای تصمیم گیری ، اجرایی و نظارتی باید بر این بازار در تمام ابعاد آن متمرکز باشد.

برخوردی که این روزها با بازار ارز و نابسامانی آن صورت می گیرد به مانند برخوردی است که در ابتدای اعمال تحریم ها یعنی 10 سال پیش ،صورت گرفت . گویا تجربه 10 زندگی با تحریم ، دستاورد مدیریتی برای کشور نداشته است. مساله این است که اصولا مدیریت بازار ارز و مهمتر از آن اثربخشی این بازار برای زندگی مردم ، دغدغه و مساله مدیریت کلان کشور نیست وگرنه رصد دارندگان کارت بازرگانی که ارزهای صادراتی خود را به کشور بازنگردانده اند ، با وجود سازوکارهای الکترونیکی پیشرفته کار سختی به نظر نمی رسد . مهمتر آنکه هنوز دولت و حاکمیت نتوانسته در جلب اعتماد و اطمینان فعالان اقتصادی و تجاری و درگیر ساختن آنها با منافع کشور و ملت ، توفیقی داشته باشد. آنچه حاکم است و در حال تقویت است روحیه سوداگری است که به بخش های مختلف مدیریتی کشور هم رسوخ کرده است.

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • علی
    0

    در این مملکت همه چیز گم میشود پول طلا دکل ارز همه چی غیر از فقرو فلاکت وناداری فساد چنان رخنه کرده که اگر پردها فروبریزد وخدا همه را رسوا کند مردم ایران دیوانه میشوند وبه حماقت خود شب وروز اشک میریزند دیر نیست آن روز فرا خواهد رسید خدا ظالمان وفاسدان را رسوا میکند وجشم وگوش مردم نادان را باز خواهد کرد همه خواهند فهمید با اسم دین وپیامبر چها که نکردن

  • صدافت
    0

    این دولت خود می داند تا ابد گور خود رابا دست خود کنده است.روحانی در انظار می گوید جلو اینا گرفته شود.اما پشت پرده میگه اون بخاطر رد گم کردن گفتم.هیچ ارزی تحویل ندید.سهم من هم بزارید کنار.همتی هم از تفاوت فروش ارز کسری بودجه تامین می کنه.پس ما که دیگه نوبتمان نمی اید این یکساله تا می تونید جمع کنید واسع من وشما واعضای خالص دولت.ن یدی وزرا چطور ازش دفاع می کنند خدا لعنتتان کند ابروی اسلام وحکومت اسلامی را طوری بردید هیچ ملتی جرات نکند حکومت اسلامی تشکیل دهد،مگر دولت نخست وزیری.نخست وزیر توی ایران رفت جای هاشمی توی گور خوابید،بعد هم عزرائیل خودشو برد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها