خبرفوری در سالروز حادثه ششم تیر مسجد ابوذر، بررسی می‌کند

کسی که مقام معظم رهبری را ترور کرد که بود؟ + عکس

محمدجواد قدیری مدرس یا امیرمسعود تقی‌زاده؟ عامل ترور رهبر معظم انقلاب در سال ۶۰ مجاهدین بودند یا اعضای فرقان و شاگردان شریعتی؟

کسی که مقام معظم رهبری را ترور کرد که بود؟ + عکس

به گزارش خبر فوری ، روز ششم تیرماه مصادف است با سالروز ترور نافرجام مقام معظم رهبری در مسجد ابوذر. این بمب درست یک روز پیش از حادثه هفتم تیر هنگام سخنرانی او منفجر شد. آیت الله العظمی خامنه ای در آن زمان، امام جمعه تهران و نماینده امام خمینی(ره) در شورای‌عالی دفاع بودند.

ابتدا بد نیست مروری بر نحوه ترور ایشان در مسجد ابوذر داشته باشیم. مصطفی غفاری حادثه ششم تیر را به این نحو شرح می‌دهد:

ماجرای مسجد ابوذر و انفجار بمب صوتی

چهار پنج روز از عزل بنی‌صدر می‌گذشت. جنگ با عراق و شورش منافقین بعد از اعلام جنگ مسلحانه با جمهوری اسلامی، بحث داغ محافل بود. آیت‌الله خامنه‌ای که از جبهه‌ها برگشته و خدمت امام رسیده بودند، بعد از دیدار، طبق برنامه‌ی شنبه‌ها، عازم یکی از مساجد جنوب‌شهر برای سخنرانی بودند.

خودرو حامل آیت‌الله خامنه‌ای که از جماران حرکت می‌‌کرد، آن روز مهمان ویژه‌ای داشت؛ خلبان عباس بابایی که می‌خواست درد دل‌هایش را با نماینده‌ی امام در شورای عالی دفاع در میان بگذارد. آن‌ها نیم‌ ساعت زودتر از اذان ظهر به مسجد ابوذر رسیدند و گفت‌وگوشان را در همان مسجد ادامه دادند.‌

نماز ظهر تمام شد. آقا رفتند پشت تریبون. نمازگزاران همان‌طور منظم در صفوف نماز نشسته بودند. پرسش‌های نوشته‌ی مردم را به سخنران می‌دادند، اگرچه بعضی از پرسش‌ها تند و حتی گاهی بی‌ربط بود.

آقا در سخنرانی مقدمه‌ای ‌چیدند تا به این‌جا ‌رسیدند که: «امروز شایعات فراوانی بین مردم پخش شده و من می‌خواهم به بخشی از آن‌ها پاسخ بدهم.»

بین جمعیت ضبط صوتی دست به دست شد تا رسید به جوانی با قد متوسط و موهای فری و کت و پیراهن چهارخانه و صورتی با ته‌ریش مختصر که آن روزها کلیشه‌ی چهره‌ و تیپ خیلی از جوان‌ها بود. خودش را رساند به تریبون. ضبط را گذاشت روی تریبون؛ درست مقابل قلب سخنران. دستش را گذاشت روی دکمه‌ی Play. شاسی تق تق صدا کرد و روشن نشد؛ مثل حالت پایان نوار، اما او رفت.

یك دقیقه نگذشت که بلندگو شروع کرد به سوت کشیدن. آقا همین‌طور که صحبت می‌کردند، گفتند: «آقا این بلندگو را تنظیم کنید.» بعد خودشان را به سمت چپ کشیدند و از پشت تریبون کمی عقب آمدند و به صحبت ادامه دادند: «در زمان امیرالمؤمنین، زن در همه‌ی جوامع بشری -نه فقط در میان عرب‌ها- مظلوم بود. نه می‌گذاشتند درس بخواند، نه می‌گذاشتند در اجتماع وارد بشود و در مسائل سیاسی تبحر پیدا بکند، نه ممکن بود در میدان‌های...» انفجار!

آسیبی که مقام معظم رهبری از آن حادثه دید

براساس اخبار منتشره در همان زمان، رهبر انقلاب «از نقطه بالای کتف راست و بالای ران سمت راست» مجروح شده و «استخوان ترقوه» ایشان شکست.

همچنین، قطع چند رگ و عصب دست راست ایشان را دچار مشکل حرکتی کرد.

اما پرسش اصلی این است که در پشت پرده این ترور چه کسی حضور داشته و عامل این اقدام چه کسی بوده است؟

فرقان یا منافقین؛ کدام یک مسئول حادثه 6 تیر بود؟

بر طبق گزارش روزنامه کیهان در شماره فردای ترور در داخل ضبط صوت نوشته شده‌بود: «هدیه گروه فرقان». اعضای گروه فرقان پس از ترورهای سال 58 دستگیر و اعدام شده‌بودند، اما برخی از پیروان آنها گروه رهروان فرقان را تأسیس کردند و برخی افراد مانند شیخ قاسم اسلامی را ترور کردند.

همزمان مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز این ترور را کار بازماندگان گروه فرقان دانست با این تفاوت که نام عامل اصلی را امیرمسعود تقی‌زاده نامید.

با این حال، تحقیقات بعدی مشخص کرد که عامل ترور شخص دیگری بوده است. معاون وقت دادستانی انقلاب تاکید کرد که عامل محمد جواد قدیری مدرس بوده است. قدیری عضوی قدیمی و دارای اهمیت در سازمان و همچنین فردی نفوذی در کمیته انقلاب مستقر در (اداره دوم) ستاد ارتش کشور بود.

عامل ترور حضرت آیت الله خامنه ای کیست؟

جواد قدیری عضو سازمان مجاهدین خلق است. او شوهر اول زهره عطریانفر (خواهر محمد عطریانفر) است.

جواد قدیری تحصیلکرده دانشگاه شریف، دارای سابقه تشکیلاتی کار با مجاهدین خلق ( قبل از انقلاب ) و با «مسعود رجوی» هم بند بوده است. وی از اعضای قدیمی و مهم سازمان و نفوذی در کمیته انقلاب مستقر در اداره دوم ارتش بود، بعد از ترور نافرجام آیت الله خامنه‌ای در سال 60 متواری شد و از کشور گریخت. وی همچنین در سرقت اسناد مربوط به کودتای نوژه نیز دست داشته‌است.

در سال 1364، نام قدیری در لیست شورای مرکزی سازمان مجاهدین خلق به عنوان مرکزیت درج گردید. او تا چند سال پیش نیز عضو ارشد گروهک منافقین بود و در برنامه های رسانه ای شبکه های ماهواره ای این گروهک شرکت می کرد.

لازم به ذکر است که قدیری به چند نام شناخته می شود. نام‌های دیگر او محمد جواد قدیری مدرس و محمد جواد قدیری کفرانی است.

چرا منافقین سعی کردند رهبر معظم‌انقلاب را ترور کنند؟

اما به راستی چرا گروهک منافقین عزم کردند آیت الله العظمی خامنه ای را شهید کنند؟

جمعه پنجم تیرماه 1360، روز برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در 19 شهر کشور بود. حضرت آیت الله خامنه ای که آن روزها امام جمعه موقت تهران نیز بودند، در خطبه‌های نماز جمعه با تحلیل عملکرد سازمان، خطاب به سران آنان گفت:‌ «من سوابق و ضعف‌های آن‌ها را می‌دانم و خود آن‌ها می‌دانند که ما به خوبی آن‌ها را می‌شناسیم. من می‌گویم که خودتان را در تاریخ رسوا کردید و حرف‌های [قبلی] خود را تخطئه نمودید… شما ای مجاهدین خلق! مقابله خود را با دولت و حکومت اسلامی، به حساب مقابله با ارتجاع می‌گذارید. ارتجاع با منطق اسلام یا منطق کمونیسم؟ ارتجاع در منطق اسلام یعنی ارتداد و شماها هستید که مرتجعید».

فردای آن روز با انفجار بمبی در ضبط صوتی بزرگ که روی تریبون سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مسجد ابوذر تهران قرار داده شده بود، پروژه حذف رهبران اصلی جریان پیرو خط امام، توسط سازمان کلید خورد.

این پروژه یک روز بعد با شهادت شهید بهشتی و تعداد دیگری از اعضای حزب جمهوری اسلامی، وارد فاز دیگری شد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • محمدعلي
    0

    این چرت و پرت ها چیه که نوشتید ویرایش کنید ...اسم آقا رو اینجوری مینویسن

    نظرات شما -
    • ابـــــــــی
      0

      ببخشید خورد به شما .. جمع کن خودتو

  • فریبرز مددجو
    0

    منافقین کثیف ترین گروهک تروریستی دنیا هستند که نه در کشور خود جایی دارند نه در هیچ کجای دنیا ،حتی در خود فرانسه هم از نگاه مردمی تروریست هستند.

  • کاربر ناشناس
    0

    رهبرم سایت مستدام چشم دشمنانت کور

  • خلیل مهدی پور
    0

    درود وسلام ما به رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که یک تنه و تحت عنایت حضرت صاحب الزمان ناخدای باخدای کشتی عظیم انقلاب اسلامی است.

  • بهنام میرزائی
    0

    رهسپاریم با ولایت تا شهادت لبیک یا خامنه ای عزیز

  • سیدعلی حسینی
    0

    با عرض سلام خدمت همه ی مردم ایران زمین... سالم ماندن رهبرعزیز ازاین ترور وعده الهی است که انشاالله به همین زودی رهبرعزیز بادستان مبارکش پرچم انقلاب را به دست مولایمان صاحب الزمان بسپارد الهم عجل لولیک الفرج

  • افتخاری
    0

    حکمت خدا هست که اقا هنوز زنده ماند جانم فدایت

  • مجید
    1

    اینم از شانسه ملت بود که اقا بماند و ایران را گلستان کند ...

    نظرات شما -
    • رهگذر
      1

      معلومه که خیلی سوختی که آقا زنده مونده لیاقت و گلستان تو همون کشوری بود که مجاهدین درست میکردن که یا زن حامله‌ات رو روش شرط بندی کنن یا زن و خواهرت رو تقدیم رجوی کنی

    • علی
      1

      وضعیت هرکسی از طرفداران با شعور و با ادبش مشخصه اینکه شما اینجوری حرف میزنی مقصر خودت نیستی قطعا با خانوادت اینکارو کردن که داری میسوزی وگرنه این طرز حرف زدن یه طرفدار نیست

  • حسین
    0

    گر نگهدار من آنست که من میدانم شیشه را در بغل سنگ نگه می دارد

  • یاعلی
    0

    خدایا به عظمت وجلالت قسمت می دهیم همانطور که رهبر عزیزمان را آنروز برای ما نگه داشتی تا ظهور فرزند پیامبرت هم نگهش دار تا پرچم را به دست صاحب اصلی آن برساند. الهی آمین

  • M
    1

    تو گذشته دنبال چی میگردین ؟

  • مرادي
    0

    رهبر عزيزم تا زنده ام دعا گوي شما هستم ياشاسين آذربايجان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها