ردپای کروناویروس در اسپانیا ۹ ماه پیش از شیوع در چین!

دانشمندان اسپانیایی مدعی شدند شواهد کووید-۱۹ را در یک نمونه از فاضلاب شهر بارسلونا در ماه مارس ۲۰۱۹ (اسفند ۹۷) کشف کرده‌اند که در کمال تعجب، از وجود این ویروس ۹ ماه پیش از شیوع کروناویروس جدید در چین حکایت دارد.

ردپای کروناویروس در اسپانیا ۹ ماه پیش از شیوع در چین!

کشف حضور ژنوم کروناویروس جدید در اسپانیا پیش از زمانی که شیوع آن در چین اعلام شد، اگر تأیید شود، حاکی از آن خواهد بود که این بیماری ممکن است خیلی زودتر از آنچه جامعه علمی تصور می‌کند، ظاهر شده باشد.

با این حال، متخصصان مستقل با بررسی این یافته‌ها اظهار داشتند که آنها در این ادعا شک دارند. به گفته آنها، این مطالعه ناقص است و سایر شواهد نشان می‌دهد که این ویروس در اواخر سال گذشته میلادی در چین ایجاد شده است.

یک گروه در دانشگاه بارسلونا که از اواسط ماه آوریل سال جاری فاضلاب را برای شناسایی شیوع‌های احتمالی جدید آزمایش می‌کرد، آزمایش‌هایی را روی نمونه‌های قدیمی‌تر انجام داد و دریافت که این ویروس در تاریخ ۱۵ ژانویه سال ۲۰۲۰ یعنی ۴۱ روز قبل از مشخص شدن اولین ابتلای رسمی در بارسلونا وجود داشته است.

محققان دانشگاه بارسلونا نتایج خود را در تاریخ ۱۳ ژوئن به صورت آنلاین گزارش دادند. بخش اعظم مطالعه آنها به طور مفصل به وجود کروناویروس در اوایل سال ۲۰۲۰ در نمونه فاضلاب بارسلونا پرداخته است. با این حال، این یافته شگفت آور که وجود کروناویروس را در مارس ۲۰۱۹ نشان می‌دهد، در پایان مقاله به شکل مختصر ذکر شده است.

آنها آزمایش‌های نمونه فاضلاب را بین ژانویه ۲۰۱۸ و دسامبر ۲۰۱۹ انجام دادند و وجود ژنوم ویروس را در یکی از آنها که در ۱۲ مارس ۲۰۱۹ نمونه برداری شده بود، تشخیص دادند.

"آلبرت بوش" سرپرست این مطالعه گفت: سطح ویروس "SARS-CoV-۲" در این نمونه پایین اما مثبت بود.

محققان اروپا، استرالیا و ایالات متحده افزایش ژن‌های ویروس را در فاضلاب‌ها روزها پیش از ثبت موارد ابتلای گزارش شده رسمی کشف کرده‌اند. این یافته‌ها باعث شده است که محققان به سراغ آزمایش نمونه‌های فاضلاب منجمد شده متعلق به دوره‌های قبل بروند و به دنبال شواهدی از وجود کروناویروس در آنها باشند.

هفته گذشته، محققان ایتالیایی یافتن کروناویروس را در ۱۸ دسامبر در میلان و تورین یعنی دو ماه قبل از موارد ابتلای رسمی به کووید-۱۹ گزارش دادند.

این تحقیق برای داوری همتا ارائه شده است. داوری همتا، بازنگری با دقت یا داوری دقیق(Peer review)، به روند بازنگری همه‌جانبه مقاله‌های علمی توسط متخصصان همان رشته گفته می‌شود. متخصصان آن رشته، پژوهش‌های دریافت شده را تجزیه تحلیل و یافته‌های آن را بررسی می‌نمایند و به پرسش‌های ویژه‌ای که دیگر صاحب‌نظران، اعم از مسئولین مجله(معمولاً سردبیران) و خوانندگان متخصص مطرح می‌کنند، پاسخ می‌دهند.

دکتر "جوآن رامون ویلالبی" مسئول انجمن بهداشت عمومی و مدیریت بهداشت اسپانیا به رویترز گفت که نتیجه گیری نهایی خیلی زود است.

وی افزود که برای تایید چنین نتایجی همیشه باید اطلاعات بیشتر، مطالعات بیشتر و آزمایش نمونه‌های بیشتر داشت و احتمال خطای آزمایشگاهی رد شود و به دلیل شباهت کروناویروس به سایر عفونت‌های تنفسی، احتمال مثبت بودن کاذب وجود این ویروس وجود دارد.

"بوش" که رئیس انجمن ویروس شناسی اسپانیا است، می‌گوید تشخیص زودهنگام کروناویروس حتی در ماه ژانویه شاید می‌توانست واکنش به این بیماری را بهبود بخشد.

اکنون محققان دانشگاه بارسلونا آزمایشات خود را تکرار می‌کنند تا تأیید کنند که واقعاً ویروس "SARS-CoV-۲" از ماه مارس ۲۰۱۹ در شهر بارسلونا وجود داشته است یا خیر.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها