مروری بر نسبت حقوق و مسکن در چهار دهه بعد از انقلاب؛

با چند حقوق پایه می‌توان یک خانه 40 متری خرید؟ + نمودار و جدول

اگر قیمت کالاها را در سال‌های 60 و 90 مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که به علت گرانی سراسری در سالهای اخیر وضعیت به مراتب بدتر شده و پس انداز ماهیانه نیز دشوارتر است.

با چند حقوق پایه می‌توان یک خانه 40 متری خرید؟ + نمودار و جدول

به گزارش خبر فوری ، قیمت مسکن در این روزها به حدی بالا رفته که بسیاری را نگران کرده است. این افزایش قیمت شدید نوجب شده که بسیاری به فکر اجاره خانه اشتراکی یا پشت‌بام نشینی افتاده‌اند. همین چند روز پیش بود که مسئولان وزارت مسکن از طرح ساخت و فروش خانه‌های 25 متری سخن گفتند.

این طرح ها که تا پیش از این سابقه نداشته در حالی مطرح می‌شود که طبق اعلام کمیسیون عمران مجلس فقط در سال 98 حدود 500 هزار خانه خالی در تهران وجود داشته است. این تعداد در کل کشور به بیش از 3 میلیون می‌رسید که احتمالا در سال جدید افزایش نیز یافته است.

فارغ از اینکه علت گرانی مسکن چیست و چگونه قیمت خانه به این جهش رسیده است، در این اوضاع باید به یک مساله مهم‌تر پرداخت. آیا وضعیت مسکن همیشه این‌گونه بوده است؟ بد نیست مروری بر قیمت مسکن در تهران در سالهای بعد از انقلاب داشته باشیم. بررسی این مساله به غیر از پاسخ دادن به پرسش بالا می‌تواند ارزش حقیقی مسکن و تورمش را ارزیابی کرده و به اثبات برساند.

در جدول زیر میانگین قیمت خانه در تهران را (بر حسب قیمت هر متر مربع) در قیاس با حداقل حقوق ماهیانه بر اساس قانون وزارت کار آورده شده است(لازم به ذکر است که قیمت ها بر اساس تومان آمده است).

سال

حداقل حقوق ماهیانه(تومان)

میانگین قیمت مسکن(هر متر مربع)

1360

1.905

15.000

1365

2.160

18.000

1370

5.000

38.000

1375

20.700

150.000

1380

56.800

320.000

1385

150.000

850.000

1390

330.000

2.300.000

1395

820.000

6.500.000

1399

1.800.000

15.000.000


بیایید جدول بالا را به صورتی دیگر نگاه کنیم. فرض کنید یک کارگر که حداقل حقوق ماهیانه را دریافت می‌کند بخواهد بدون هرگونه خرجی و با پس انداز صد درصد حقوقش یک خانه 40 متری در یک محله معمولی تهران بخرد. این شخص در طول چند ماه می‌تواند پول لازم را برای خرید خانه تهیه کند؟ جدول زیر به صورت نسبی تعداد ماههایی که یک سرپرست خانواده قادر است با پایه حقوق خود یک خانه 40 متری در تهران بخرد را محاسبه کرده است.

سال

قیمت یک خانه 40 متری به حسب تعداد حقوق

1360

315

1365

334

1370

304

1375

290

1380

226

1385

227

1390

279

1395

318

1399

334

جدول بالا به خوبی نشان از دو جهش نامتعارف قیمت مسکن دارد. این دو جهش در دهه 60 و 90 رخ داده است. وضعیت دهه 60 که مشخص است. وقوع جنگ و کاهش ساخت و ساز از طرفی و افزایش ناگهانی جمعیت از طرف دیگر باعث شد تقاضای مسکن افزایش یافته و قیمت آن نیز بیشتر و بیشتر شود.

با پایان یافتن بحران‌های دهه 60 و به خصوص جنگ تحمیلی، فاصله حقوق ماهیانه و قیمت مسکن در دهه 70 کمتر می‌شود. این فاصله بعد از دهه 80 و با ورود به دهه 90 مجددا رو به فزونی می‌گذارد.

نمودار زیر به خوبی این نسبت و اختلاف را نشان می‌دهد:

با وجود نموار فوق نباید فراموش کنیم که مقایسه حقوق و قیمت مسکن در سالهای اخیر، صرفا قیاسی محض بوده و اگر بخواهیم به واقع امر نظر داشته باشیم باید دقت کنیم که هیچ شخصی قادر به پس‌انداز کل درآمدش نیست و میزان پس‌انداز ماهیانه هر فرد بسته به قیمت سایر کالاها کم و زیاد می‌شود. بر همین اساس، اگر قیمت کالاها را در سالهای 60 و 90 مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که به علت گرانی سراسری در سالهای اخیر وضعیت به مراتب بدتر شده و پس‌انداز ماهیانه نیز دشوارتر است.

اکنون نظر شما چیست؟ آیا به راستی قیمت مسکن در سالهای اخیر به صورت غیرمنطقی رشد داشته است؟ آیا می‌توان برای جبران آن کاری کرد یا نه؟

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • ناشناس
    0

    شرایط به مراتب بد تر است یک علت اینکه میزان بیکاری به مراتب کمتر بوده به دلایل مختلف. امروز دنیا به شدت رقابتی شده است حتی شرکتهای بزرگی با کوچکترین اشتباه از صحنه خارج شده اند. تبعات تحریم و عدم مذاکره و خودشیفتگی که حاکم بر سیاست کلی ایران است. ایران را در اقتصاد و سهم آن از بازار جهانی به شدت افت کرده و در بسیاری موارد غیر قابل بازگشت است. سیاست های کلی نقش بسیار مهمی دارد و دیگر قوا تاثیر قابل‌توجهی نمیتواند داشته باشند و فرق زیادی بین افراد که ریس جمهور شوند ندارد. بعضی ها فکر میکنند ریس جمهور اگر فلانی بود اینطور نمیشد ولی اینطور نیست در بحث اجرا شما خیلی قدرت مانور ندارید ولی در قسمت طرح و سیاست گذاری دست شما باز است. گاهی انسان با گذشت به مراتب نتیجه بهتری میگیرد تا اینکه حرفش را به کرسی بنشاند. سیاست خارجی کشور اگر تغییر نکند وضع بسیار بدتر میشود. اینکه رئیس جمهور یک کشور را دیوانه فرض کنیم و حاضر به گفتگو و مذاکره و معامله اقتصادی نشویم حماقت محض است و قربانی آن افراد و قشر وسیعی از جامعه خواهد بود.

  • کاربر ناشناس
    0

    اگر پول بیتالمالرابرگردانندوپولنفتسرسفرهمردمقراردهید

  • علی
    0

    متوسط قیمت مسکن در خرداد امسال در تهران 19 میلیون تومانه البته اگر متوسط سال رو حساب کنیم قطعا بالاتر خواهد رفت

  • ناشناس
    0

    فرصت سوزی واهمال کاری ولجبازی با حزب رقیب این دولت مسکن را به اینجا رساند .درزمانی که مسکن مهر با کمک سرمایه اندک مردمان بی بضاعت وکمک ارضی دولت درحال گسترش بود دولت جدید با سهل انگاری وعیب تراشی وکارشکنی وتبلیغات سو ، سعی در توقف آن داشت واین درحالی بود که میدانست مملکت با مشکل مسکن روبروست وبه جای رفع نواقص وتوسعه آن ، آنرا سرکوب کرد وبعد هفت سال دید که چه گند بزرگی زده از روی شرمساری مسکن ملی را راه انداخته وبرای اجاره بها تز میدهد.نوش دارو بعد مرگ سهراب .فقط بخاطر دلالها وچون مسکن مهر بدعت حزب رقیب بود.

  • علی
    0

    خدا لعنتتون کنه با این مملکت داری

  • بینام
    0

    با این نوع حکومت آخوندها ونوع حکمرانی ما هرگز صاحب خانه نخواهیم شد برد آن محور مقاومت در سوریه در لبنان عراق ویمن در اولویتند

    نظرات شما -
    • هر کس
      0

      ان دوستان لیبرالت را بازخواست کن که تفکرات غرب که مال 50 سال پیش است را در ایران پیاده می کنند لطفا کن هر وقت خواستی پیام بگذاری سیاست خارجی که بخش انقلابی دارد انجام میدهد و موفق هست را با دوستان غرب زده ات که سیاست داخلی وسیاست خارجی ناموفق دارند را یکی نکن

  • .
    0

    خانه که رویاشد..کم کم پراید هم میشه رویا و لوکس..اهای بی پدرا زبونمون مو در اورد..فقط رفراندوم و مذاکره گره همه چی را باز میکنه..به والله این تنها راهه

    نظرات شما -
    • الفبا
      0

      الان وقت از صلح و سازش گفتن نیست الآن دیگه وقتش نیست مالک به اردوگاه معاویه رسیده

  • محمد
    0

    حرف مفت نزن که گفتی اگر قیمت کالاها را در سالهای 60 و 90 مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که به علت گرانی سراسری در سالهای اخیر وضعیت به مراتب بدتر شده و پس‌انداز ماهیانه نیز دشوارتر است.... قدرت خرید الان با سال 92 یکی شده در میانگین کالاها و از سال 57 با این که گرانی ها در سال97 تا امروز بیشتر شده باز قدرت خرید مردم در میانگین کلی اجناس بیشتر است

  • ناشناس
    0

    اگر بگیم شکر خو دیم دست از سرمون بر میدارن یا باز هم کلاه شرعی رو جور دیگر می گذارند بر سرمان کافی آخونها به قانون اساسی که رٱی ملت پاشه وسخنرانی امام در بهشت زهرا یه نگاهی بکنند اگر آب نشدند خیلی پررو هستند

  • حشمت اسماعیلی
    0

    در کشور عزیزمان جز دزدیهای نجومی چیزی با عث گرانی نیست در حاشیه سفر نکنید

  • مسعود
    0

    داداشام!!!تاحالا هرچی بردیدوخوردیدباشه ولی ناموساًول کنیدازاین مملکت بریدبابا ماحکومت شمارونخوایم کیوبایدببنیم.توروخداگمشیدبرید.

  • تنها
    0

    خدایا خودت مارو بکش دیگه توان ندارم کم آوردم.اخه تا کی میخوایید مارو در تنگا قرار بدید.بخدا ملت ی ارزانی میخوان فقط

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها