هاشمی طبا؛

احمدی‌نژاد جایگاهی «مسیح‌وار» برای خود قائل است / پیروزی احمدی نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ بسیار محتمل است

اکنون روی کار آمدن شخصی که تحریم‌ها و قطعنامه‌ها را کاغذپاره ارزیابی و در زمینه اقتصادی وعده‌های مختلف بدهد، بسیار محتمل است. در حقیقت، اکنون مردم به این باور رسیده‌اند کسانی که وعده می‌دهند را انتخاب کنند.

احمدی‌نژاد جایگاهی «مسیح‌وار» برای خود قائل است / پیروزی احمدی نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ بسیار محتمل است

برخلاف دو دهه گذشته که همواره فضای سیاسی کشور در قالب تقابل و صف‌آرایی دو جبهه اصول‌گرا و اصلاح‌طلب تقسیم شده، طی یک سال گذشته به شکلی کم‌سابقه وزنه به نفع جناح محافظه‌کار یا اصول‌گرا تغییر کرده است. نماد بارز این امر را می‌توان در ترکیب مجلس یازدهم به وضوح مورد مشاهده قرار داد که اکثریتی قاطع از نمایندگان اصول‌گرا کرسی‌ها مجلس را در اختبار گرفته‌اند. هر چند نمی‌توان جبهه اصول‌گرایان را تنها در یک مشخصه خاص مورد خوانش قرار داد اما واقعیات میدانی نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان در انزوا و حاشیه قرار گرفته‌اند.

در چنین فضایی، اکنون این مساله برای همه‌گان مطرح می‌شود که در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 کدام طیف سیاسی یا جناحی می‌تواند ریاست پاستور را در دست بگیرد. از یک سو، طیف فکری رئیس‌جمهور آینده اهمیت دارد و از سوی دیگر، این‌که چه شخصی از شانس پیروزی برخوردار است مهم به نظر می‌رسد.

در همین راستا، دیدگاه مصطفی هاشمی طبا ، کارشناس مسائل سیاسی در ارتباط با تعیین وضعیت جانشین حسن روحانی در سال 1400 ارائه شده است.

عملکرد مجلس یازدهم در تعیین نتجه انتخابات 1400 اهیت زیادی دارد

مصطفی هاشمی‌طبا در ارتباط با شانس پیروزی جناح‌های سیاسی در انتخابات 1400 تأکید کرد: «بر خلاف دیدگاههایی که شانس یک جناح خاص را حتمی ارزیابی می‌کنند، بر این باور هستم که عملکرد مجلس یازدهم طی یک سال آینده از اهمیتی فوق‌العاده برخوردار است. هر چند یک سال برای ارزیابی عملکرد یک مجلس بسیار اندک به شمار می‌آید اما به هر حال نمی‌توان وضعیت تحولات آتی را بدون توجه به کنش‌ها و عملکرد مجلس تقریبا یک دست اصول‌گرا مورد ارزیابی قرار داد.»

وی در ادامه پیرامون امکان پیروزی جوبایدن بر دونالد ترامپ و تاثیر آن بر نتیجه انتخابات سال 1400 تصریح کرد: «معادلات داخلی ایران ارتباط چندانی با تحولات بین‌المللی ندارد. مردم ایران بیشتر به جای رای دادن عقلایی، به صورت احساسی در انتخابات مشارکت می‌کنند. بنابراین، چه جو بایدن باشد و چه ترامپ همچنان قدرت را در کاخ سفید در دست داشته باشد، نمی‌توان از افزایش شانس یک شخص با مسلک اعتدالی سخن به میان آورد.»

احمدی‌نژاد شاس پیروزی در انتخابات 1400 را دارد

این کارشناس مسائل سیاسی در بخشی دیگر از گفته‌های خود پیرامون شانس گفتمان احمدی‌نژادیسم در انتخابات 1400 تصریح کرد: «احمدی‌نژاد در وضعیت کنونی جایگاهی «مسیح‌وار» برای خود قائل است. او هم در سطح داخلی همگان را نصیحت می‌کند و هم ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را اندرز می‌دهد. اما واقعیت این است که ما عملکرد او و اطرافیان‌اش را دیده‌ایم. احمدی‌نژاد و احمدی‌نژادیسم بر مبنای عوام فریبی ظهور پیدا کرده‌ و در وضعیت کنونی نیز بعید نیست که در صورت تایید صلاحیت شدن به دلیل همان منش عوام‌فریبی‌اش بتواند مجدد ریاست پاستور ار عهده‌دار شود.»

هاشمی‌طبا افزود: «اکنون روی کار آمدن شخصی که تحریم‌ها و قطعنامه‌ها را کاغذپاره ارزیابی و در زمینه اقتصادی وعده‌های مختلف بدهد، بسیار محتمل است. در حقیقت، اکنون مردم به این باور رسیده‌اند کسانی که وعده می‌دهند را انتخاب کنند؛ زیرا می‌گویند برخی افراد وعده نداده و عملی هم نداشته‌اند؛ اکنون دوباره کسی را انتخاب کنیم حداقل وعده های بزرگ به ما بدهد. اکثر مردم نیز انتخاب‌هایی از روی تفکر و پی بردن به عمق مسائل ندارند و غالب انتخاب آن‌ها وابسته به وضعیت معیشت و امور روزمره زندگی است.»

اصلاح‌طلبان برای 1400 فاقد شانس پیروزی نیستند

این کارشناس مسائل سیاسی در بخش پایانی گفته‌های خود پیرامون قائل بودن شانس پیروزی برای اصلاح‌طلبان در1400 تاکید کرد: «در این زمینه بر این باور هستم که اصلاح‌طلبان فاقد شانس نیستند اما باید چند متغیر مهم در نظر گرفته شود. اولین متغیر، بحث عملکرد مجلسی و نوع تعامل آن با دولت طی یک سال آینده است. دومین متغیر وابسته به این است که شورای نگهبان چه کسی و چه جریانی را مورد تایید قرار دهد. این‌ها مسائلی هستند که همگی می‌توانند در تغییر و تعیین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 140 نقشی مهم داشته باشند.»

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 35
  • ابراهیم حامدی
    0

    یک کلمه از مادر عروس.بشین تا ببینی محتمل است یا حتمی .سکترو بزنید چون خیالتون راحت اول و اخر رییس جمهوراست.

    نظرات شما -
    • علیرضا
      0

      انشاءالله امام زمان بیاد

  • ع
    0

    شما برای کودکان کتاب بنویسید استاد اصلاح طلب ..ما گل های خندانیم فرزندان ایرانیم

  • ایرانی
    0

    یه جوازمردانگی وشجاعت ودست پاکی احمدی نزادبه هزارتاشمادلقک های غرب زده میارزد.شماعوام فریبیدکه باوعده کلید وبرجامتان فقط بلدیدمغلطه کنید.ازخدابترسیدووجدان خواب رفته تان رابیدارکنیدوبه مردم توهین نکنید.

    نظرات شما -
    • دانا
      0

      دست پاک ؟آقای بقایی به دلیل پرونده ی مالی زندانی بودن که آقای احمدی نژاد همواره از ایشان دفاع می کنند .جدیدا هم تصادف آقای بقایی پشت صحنه ی سیاست را نشان داد.چرا به این راحتی فراموش می کنید ؟آقای احمدی نژاد انصافا در ۴ سال اول سنگ تمام گذاشتند ولی در ۴ سال دوم عملکردشان متفاوت شد.دیگه نه روی اصلاح طلبان ونه روی اصولگرا ها زیاد حساب وا کردن حماقت است.جنگ و ستیز این دو ،کشور ما را به قهقرا برده است.

  • علی
    0

    آقای هاشمی طبا یعنی آقای روحانی وعده نداد.اصلا ببخشید فراموش کردید.حداقل احمدی نژاد عملکردش بد نبود

    نظرات شما -
    • مرتضی
      0

      آقای هاشمی طبا آب موجود است!!

  • ...
    0

    من اون دوره با احمدي نژاد مخالف بودم. اما اين دوره حتما بهش راي ميدم. چون دولتها رو كه مقايسه ميكنم زمين تا آسمون احمدي نژاد بهتر بود .لااقل با احمدي نژاد دو دوره گذرونديم و عملكردش و ديديم ، ولي ديگه نمياييم تجربه تلخ اين دولت و تكرار كنيم و به آدمهايي كه نميشناسيم و الكي وعده ميدهند راي بديم.

  • علی
    0

    چه اینها هی میگویند احمدی نزاد کارش خوب نبود خدا پدر واجدادش را بیامرزد که اکثر مارا خانه دار کرد این یک نمونه از کارهاش بود شما درباره مسکن چه کردید

  • علی
    0

    یاشاسین احمدی نزاد

  • کورش
    0

    آفرین واقعا دود از کنده بلند می شود گل گفتی.

  • دلباز یاسوج
    0

    اصلاح طلب فقط محمد خاتمی، بهترین دولت به لحاظ اقتصاد، سیاست خارجه. مردم عمدا در انتخابات مجلس شرکت نکردند تا اصولگرایان ۲۰ درصدی وارد مجلس شوند و برای ریاست جمهوری هم با همین ۲۰ درصد ریس جمهور اصولگرا خواهد بود و آنگاه منتظریم تا مملکت را گل و بلبل کنید!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مجلس دهم وریاست جمهوری صددرصد تون مملکتو به فلاکت گرونی تورم ونابودی کشوندن افتخار کنین به رای بالاتون واقداماتشون

  • صداقت
    0

    اولا اقای هاشمی طبا،حق ندارند در مورد رای ونظر مردم اظهار نظر کنند.دوما ایشان بگویند کدام رئیس جمهور اندازه احمدی نژاد برای مردم عادی زحمت کشیدند سوما منظور ایشان از مردم حتما اقازاده ها ورانت خواران ودلالان است.وگرنه مردم عادی خوب وبد را کاملا تشخبص می دهند.ودر این اوضاع فقط از اقای احمدی نژاد واقای رئبسی راضی اند.چون این چهل سال فقط این دو نفر درد مردم رافهمیدند،حتما شما کسی می خواهید حلقه به گوش یک گروه خاص باشد تا مملکت از دست برود

  • کوروش
    0

    درود بر احمدی نژاد.تنها کسی که به فکر مردم بوده و به قدرتهای غربی باج نمیدهد.بیایید تا یکبار دیگر مشکل مسکن واتوبانها و جاده های کشور را حل کند.

    نظرات شما -
    • کورش
      0

      اسم کوروش رویدک نکش جیره خوارپوتین

  • حق و عدالت
    0

    راستش اول متن تعجب کردم که خبرفوری از آقای احمدی نژاد حمایت کرده و خبر مثبت در مورد آقای احمدی نژاد گذاشته ولی وقتی داشتن میخوندم و به وسط متن که رسیدم فهمیدم بازم درمورد خراب کردنش نوشته و حتی تهمت دروغگویی بهش زد. فقد میگم هــه شما دارید مردم رو گول میزنید ولی مردم خودشون عقل دارن و میدونن کی رو انتخاب کنن. دعا میکنم ردصلاحیت نشه چون اگه نباشه من ب شخص دیگه ای رأی نمیدم

  • مجتبی کریمی
    0

    اگر احمدی نژاد بیاد من رای میدم اونم به شرط مناظره و مذاکره

  • مجتبی کریمی
    0

    اشتباه گفتم من دیگه کلا رای نمیدم.خواهشا نظر فبلی رو پخش نکنید به همراه این

  • لیلا
    0

    این خانه از پایبست ویران است برادر دیگه رییس جمهور بی رییس جمهور هنوز توقع دارید با این اوضاع احمدی نژاد بیاد یا کس دیگه مملکت صاحب می خواد نه یک مشت دزد بی سواد

  • احمدی نژاد
    0

    احمدی نژاد هم حرف زد هم عمل هم کمک هم محبت. کاندیدا بشه ۵ رای پیش من داره.

  • ایرانی
    0

    احمدی نژاد خیلی هم خوبه و از همه بهتره و مردم ایران را دوست دارند یاور مظلومان و فقیرانه. شماها ورزش و وان شیرتون برید تا پوستتون چروک نشه... چرا این پیرمردهای سرمایه دار و ثروت اندوز دست از سر مردم بیچاره برنمیدارند؟ تو با این حرفهات داری به شعور همه مردم ایران توهین میکنی که یعنی مردم نمیفهمن به کی رأی میدن. نه فقط تو نمیفهمی که رأی نیاوردی ...مردم ایران اینقدر میفهمند که به تو یکی و رأی نداند آفرین به همه مردم ایران ..............

  • عذرا
    0

    انشا اللله موفق و سربلند باشید جناب احمدی نژاد و هرکس لایق پیروزی باشد ودلش با مردم باشد سر کار اید

  • اردوان
    0

    دکتر مگر .دوباره انتصابی رئیس انتخاب شود .مردم نای. رفتن به پای صندوق را ندارند

  • فیضی
    0

    فقط افراد ضعیف الایمان راحت طلب و تنبل و ساده لوح و امیدوار به دشمن و بدبخت و ذلیل و خوار مخالف آقای دکتر احمدی نژاد هست. من ایشان را از صمیم قلب به خاطر ولایتداری و شجاعت و استقامت و دشمن ستیزی و ساده زیستی و پرکاری و .... دوست دارم.روزگار نشان داد که روش ایشان درست بوده و دولت فعلی ناچار از ادامه راه ایشان نیست.

  • بهلول
    0

    تف بر ذات کثیفت جناب.. همتون لب پرتگاه نشسته اید.. اگر خادم ملت نیاید.. این کشتی که همه اعم مسولان ومردم بر روی ان نشسته ایم غرق خواهد شد. غرق خواهدشد.. بار دیگر تکرار میکنم.. غرق خواهد شد..

  • ناشناس
    0

    چرا ازاحمدی دارین قدیس میسازین این همونه که یار گرمابه وگلستانش بقایی ومشاعی هستن درضمن وقتی میخواست کاندید ریاست جمهور بشه رهبر بهش گفت نشو چون کشورو دوقطبی میکنی وتوجه نکرد با2یارشفقیش رفت برای ثبت نام که خداروشکر خداروشکر تایید نشد احمدی زاویه داره با رهبر درک کنین بفهمین

    نظرات شما -
    • Ali
      0

      به نظرت کی مناسبه

    • ناشناس
      0

      هیچ کس مناسب نیست مملکت مدیران ووزرای ورییسان نالایق وفاسد

  • داود
    0

    هر القابی دوست دارین به احمدی نژاد بدین بلکه خرابش کنید..اما توی تمام ادوار ریاست جمهوری از همه بهتر عمل کرد..بقیه که هر کدوم 8 سال معادل 80 سال عقب انداختنمون..ایشالله کاندید میشه و بهونه ای هم برای رد صلاحیتش پیدا نمیکنن و انتخاب میشه بلکه خرابکاری های دیگران رو ترمیم کنه..حالا هر لقبی بهش میدین بدین..اما در مجموع نسبت به دیگران عاااالی بود

  • ناشناس
    0

    هیچ شخصی دیگر نمی تواند این اقتصاد ونابسامانی رو درست کنه مگر چیزی که گران شد میشود ارزان کرد تمام این جملات که گفته میشه حرفهای بیهوده است آقای هاشمی طبا شما هم زیاد هزیان نگومتاسفانه مامردمان خوش باوری هستیم ودلمان رابه وعده های دروغ خوش کردیم اگرروحانی در۱۰۰روزتوانست مشگلات را،حل کند دیگران هم درهشت سال میتوانند

  • مجتبی
    0

    سلام ببینید کارنامه اجمدی نزاد با بقیه ریس جمهورهای از اصلا قابل مقایسه نیست احمدی نزاد چقدر کار کرد برای مردم بقیه چطور هرکس کارهای که احمدی نزاد کرد ندیده باشد کور هست

  • علی
    0

    چون شماها همتون گند زدید

  • امین
    0

    وقتی درباره انسان ساده و پاکی که پرونده خودش و خانوادش سفیده و به نان و پنیر هم راضیه و به دورترین روستاها هم سر میزد مراقب باش که مردم روی سرت خراب نشن من و خانوادم اگه احمدی نژاد تایید نشه به کسی رای نمیدیم

  • پرتوی
    0

    هاشمی طبا یه دور دیگه جایش خالیه. ما که کردیم شد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها