سفر یک مسئول بلندپایه امنیتی آمریکا به سوریه

یک روزنامه لبنانی خبر داد که یک مسئول بلندپایه امنیتی آمریکا سه شنبه گذشته وارد دمشق شد.

سفر یک مسئول بلندپایه امنیتی آمریکا به سوریه

به گزارش سایت خبر فوری به نقل از خبرگزاری فارس، دمشق چند روز پیش، پذیرای یک کارمند امنیتی آمریکایی بود که به صورت غیر علنی به عنوان نماینده یکی از بارزترین سرویسهای امنیتی این کشور وارد سوریه شد.

روزنامه «الاخبار» اعلام کرد که این مسئول که رده بالایی در مقامهای امنیتی آمریکا دارد، اوایل هفته جاری وارد بیروت شد و سه شنبه گذشته به صورت زمینی به همراه نیروهای امنیتی لبنان وارد دمشق شد و یک مسئول امنیتی بلندپایه سوری نیز پذیرای وی بود.

منابع آگاه اعلام کردند که این مسئول، تماسهای مسئولان امنیتی آمریکا از جمله «مایکل پومپئو» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) با «علی مملوک» رئیس شورای امنیت ملی سوریه را دنبال می کرده است.

این تماسها مربوط به پیگیری پرونده های مختص مفقودین آمریکا در سوریه بود که گفته میشود در میان این افراد مسئولان وابسته به سرویسهای نظامی آمریکا حضور داشته اند.

به گزارش الاخبار، سران سوریه به این سفر با احتیاط می نگردند؛ زیرا نمایندگانی که پیشتر به دمشق آمده بودند، سفرشان هیچ نتیجه ای نداشت. ظاهرا دمشق نیز به تماس با واشنگتن رغبتی ندارد؛ خاصه اینکه حضور نیروهای آمریکایی در اراضی سوریه را کاملا اشغالگری میداند.

این فرستاده آمریکا که از وی به عنوان «دیوید» نام برده شده، به مسئول امنیتی سوری که وی را به حضور پذیرفته مدعی شده که حضور آمریکا در اراضی سوریه صبغه مستشاری دارد و اقدامات نیروهای آمریکا منحصر به مبارزه با داعش است و آمریکا و ارتش این کشور قصد ندارد که از نظر نظامی با هیچ طرف دیگری در سوریه درگیر شود.

به ادعای دیوید، دولت آمریکا قصد ندارد پس از اینکه داعش از بین رفت، هیچ پایگاه یا حضور نظامی در سوریه داشته باشد و واشنگتن به هیچ طرف از معارضان سوریه تعهد نمیدهد که در خاک سوریه باقی بماند.

بنا بر این گزارش، این فرستاده آمریکا توانمندی گروههای مسلح معارض دولت سوریه را به سخره گرفت و تأکید کرد که کشورش به توانمندی این گروهها برای سیطره دائمی بر هیچ منطقه ای یا تحقق ثبات هیچ اطمینانی ندارد و آمریکا به همراه روسیه در حال زمینه چینی برای مرحله پساداعش هستند که منوط به موافقت دولت سوریه باشد.

در حالی که منابع لبنانی و سوریه به این خبر هیچ واکنش نشان نداده اند، گفته میشود که دمشق برای هماهنگی امنیتی با آمریکا هیچ اشتیاق یا آمادگی از خود نشان نداده است، تا زمانی که آمریکا تغییر روشنی در سیاستهای خود ایجاد نکند.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها