قیمت مرغ در بازار، ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان/عرضه مرغ با نرخ مصوب به زیان مرغداران تمام می‌شود

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ گرم ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان است.

قیمت مرغ در بازار، ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان/عرضه مرغ با نرخ مصوب به زیان مرغداران تمام می‌شود

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گویی از ثبات قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده در مرغداری ها ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان است.

وی برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا را علت اصلی افت قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا، قیمت نوسان چشمگیری نخواهد داشت.

حجت درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: با توجه به نوسان قیمت نهاده‌های دامی و افزایش هزینه‌های تولید، انتظار می‌رود که قیمت مرغ زنده در دامنه ۱۱ هزار تومان و مرغ گرم ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان باقی بماند و عرضه با نرخ‌های پایین تر، مرغداران را در امر جوجه ریزی دچار اخلال می‌کند چرا که تولیدکنندگان دیگر توان زیان را ندارند.

وی درباره اینکه اظهاراتی مبنی بر ممنوعیت فروش و برخورد با متخلفان فروش با نرخ‌های بالاتر از قیمت مصوب وجود دارد، بیان کرد: اگرچه برخورد‌های امنیتی با تولید در کوتاه مدت موجب شده قیمت‌های فروش کنترل شود، اما در میان مدت و بلندمدت، قیمت‌های دستوری نمی‌تواند استمرار یابد و در کوتاه مدت به دلیل فساد پذیری کالا به سبب ضرر و زیان مرغداران در فروش و کمبود نقدینگی فشار بر مرغداران وارد می‌کند.

این مقام مسئول ادامه داد: با وجود تامین بخشی از نهاده‌ها با نرخ آزاد و بخشی با نرخ مصوب، قیمت منطقی مرغ ۱۶ هزار و ۵۰۰ تا ۱۷ هزار تومان است، درحالیکه قیمت مصوب مرغ برمبنای نهاده با نرخ مصوب تعیین شده است.

وی با انتقاد از این‌مسئله که قیمت مصوب مرغ ستاد تنظیم بازار با هزینه‌های واقعی تولید فاصله دارد، بیان کرد: با استمرار روند زیان مرغداران کار به جایی می‌رسد که مرغداران به سبب کمبود نقدینگی از چرخه تولید خارج ‌شوند.

به گفته وی، با توجه به افزایش بیش از ۲.۵ برابری قیمت کنجاله سویا و اختلاف یک هزار تومانی ذرت نسبت به نرخ مصوب، قیمت مصوب مرغ جوابگوی هزینه‌های تولید نیست چرا که امکان تامین صددرصد نهاده با نرخ مصوب وجود ندارد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت مصوب مرغ غیر قابل اجراست، بیان کرد: اگر مسئولان به دنبال کاهش قیمت مرغ هستند، باید با فروشندگان نهاده برخورد کنند که اقدام به فروش ذرت و کنجاله سویا بالاتر از نرخ مصوب می‌کنند.

حجت ادامه داد: اگر مسئولان ستاد تنظیم بازار بر عرضه مرغ با نرخ ۱۵ هزار تومان اصرار می‌ورزند، باید از ابزار‌های کنترلی بر فروش نهاده‌ها استفاده کند چرا که مرغداران در پایان خط تولید قرار دارند و در زمانیکه مرغ هایشان به سن عرضه می‌رسد، امکان نگهداری در سالن‌ها وجود ندارد.

این مقام مسئول با تایید بر نظارت مسئولان بر عملکرد واردکنندگان نهاده‌های دامی بیان کرد: مسئولان ستاد تنظیم بازار به راحتی می‌توانند بر عملکرد واردکنندگان نظارت کنند چرا که کنجاله سویا با نرخ ۷ هزار تومان و ذرت ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار وجود دارد، در حالیکه نهاده به میزان کافی با نرخ مصوب نداریم.

عرضه نهاده بالاتر از نرخ مصوب علت اصلی گرانی مرغ در بازار

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی نوسان قیمت نهاده‌های دامی را یکی از دلایل نوسان قیمت مرغ برشمرد و گفت: در حال حاضر قیمت مصوب هر کیلو ذرت یک هزار و ۵۰۰ تومان و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۵۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان است که اختلاف قیمت ذرت با بازار سیاه به ۹۰ درصد و کنجاله ۳ برابر می‌رسد.

وی با انتقاد از نوسان قیمت ریز مغذی‌ها بیان کرد: قیمت ریز مغذی‌ها با نرخ منطقی رشد چندبرابری دارد که تمامی این عوامل منجر به افزایش هزینه‌های تولید شده است.

حجت افزود: با پیگیری مسئولان ستاد تنظیم بازار بر عملکرد واردکنندگان نهاده‌های دامی این امکان وجود دارد که ۱۰۰ درصد نهاده با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار توزیع شود، در غیراین صورت به سبب ۲ نرخی بودن قیمت ذرت و کنجاله سویا، تعدادی از مرغداران از گردونه تولید خارج خواهند شد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه مرغداران به دنبال افزایش قیمت نیستند، بیان کرد: اگر قیمت مصوب بر مبنای کارشناسی اعلام شود، تولیدکنندگان با افتخار می‌پذیرند و انتظار دارند که ستاد تنظیم بازار بر قیمت نهاده‌ها مدیریت داشته باشد تا ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب به دست مرغداران برسد.

حجت در پایان با اشاره به اینکه کمبودی در جوجه ریزی نداریم، تصریح کرد: بنابر آمار میزان جوجه ریزی نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوتی ندارد که بخواهد بر گرانی مرغ در بازار دامن بزند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • مهیار
    0

    آخه خدا لعنتتون کنه. جیب مردم چه تعقیری کرده که شما همه چیو ده برابر گرون میکنید. تمام دارو ندار خوراک‌ما همین مرغ سرطان زایی که شما به ما میدی.خدا به زمین گرم بزندتون

  • ....
    0

    دلتون به ما نسوزه قیمت هرچی ببرین بالا حسن اقا دلار میبره بالا ....بعد یک مرغ شد صد هزارتومان دیگه فقط پولدارا می توانند بخرند شما فکر فروش خودتان باشید قیمت مناسب فروش داره نه گران فکر اون کشور همسایه مهمان دائم افغان باشین

  • م
    0

    به خدا واگذار کردم هرکی این گرانی را به وجود آورد ومردم ضیعف را بدبخت کرد بچه های من درست یک سال هست مرغ نخوردن

  • لزگی اذری
    0

    از وقتی گرون شده نتونستم بخرم یه مرغ سی هزار تومن هزینه داره خب یه خوانواده 5نفره با روزی 50 60تومن حقوق قبلا خوب بود گوشت نمیتونستیم بخریم دلمون به همین مرغ خوش بود که اینم اینجوری شد قیمتش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها