اردوغان کدام سلطان ترک را الگوی خود قرار داده است؟

حالا بیش از پیش مشخص شده که رئیس جمهور ترکیه سعی دارد خود را شبیه یکی از مشهورترین سلاطین عثمانی یعنی سلطان عبدالحمید دوم کند.

اردوغان کدام سلطان ترک را الگوی خود قرار داده است؟

به گزارش خبر فوری ، توسعه طلبی اردوغان و به خصوص اقداماتش در کشورهای آفریقایی مانند سومالی و لیبی و نیز فعالیت‌هایش در سوریه و لبنان به خوبی نشان داد که او به شدت به دنبال احیای امپراتوری عثمانی است. حالا بیش از پیش مشخص شده که رئیس جمهور ترکیه سعی دارد خود را شبیه یکی از مشهور ترین سلاطین عثمانی یعنی سلطان عبدالحمید دوم کند.

اردوغان بارها تاکید کرده که به این شخصیت تاریخی علاقه دارد و به خصوص در مساله فلسطین سعی دارد او را الگو قرار دهد. از طرفی، او زمانی که یک وبگاه ترکی علیه عبدالحمید مطالبی را منتشر کرد برافروخته شد و دستور داد سایت مربوطه را تعطیل کنند.

سلطان عبدالحمید؛ شخصیت جنجالی تاریخ عثمانی

اما سلطان عبدالحمید دوم که بود و چرا اردوغان سعی دارد شبیه او شود؟ وبگاه المیادین در تحلیلی( به قلم حسني محلي) به این موضوع پرداخته است. سلطان عبدالحمید دوم یکی از پرحاشیه ترین سلاطین عثمانی بود. در انتهای قرن 19 و ابتدای قرن 20 حلقه اولیه فرمانروایی قلمرو وسیع عثمانی را دو گروه تشکیل می‌دادند. عده ای ترقی خواه و ناسیونالیست بودند و با شعار پان ترکیسم سعی داشتند اصلاحاتی را در داخل نظام عثمانی ایجاد کنند. این عده که اکثرا از دانشجویان فرنگ رفته و تحصیل کرده بودند، جمعیت و حزب "اتحاد و ترقی" را به وجود آوردند. در مقابل این گروه، سیاستمداران محافظه کار بودند که هم بر شیوه‌های سنتی حکومتی تاکید داشتند و هم اندیشه‌های پان ترکیستی را بی‌معنی می‌دانستند. سلطان عبدالحمید بین این دو گروه قرار داشت. او از طرفی، بر توسعه و ترقی سیاسی و اقتصادی و تحول در داخل عثمانی تاکید داشت و از طرف دیگر شعار پان اسلامیسم را به جای پان ترکیسم مد نظر قرار داد.

سلطان عبدالحمید به خصوص در مسائل سیاست خارجی به شدت جامع نگر بود. او از طریق جذب طرفداران سید جمال الدین اسدآبادی سعی کرد با شعار وحدت اسلام بار دیگر قلمروهای از دست رفته اسلامی را متحد کرده و تحت پرچم عثمانی قرار دهد. او برای نیل به این هدف به خصوص فلسطین را در مرکز سیاست هایش قرار داد.

عبدالحمید ابتدا سعی کرد تنش‌های فراوان عثمانی با غرب را کاهش دهد. در زمان حکومت او، عثمانی با روسیه و انگلیس در حال جنگ بود. او با دادن برخی امتیازها ترک مخاصمه کرد. سپس سعی کرد مانند یک تکنوکرات ترقی خواه عمل کند. به همین دلیل، هم به اقلیت های دینی و نژادی آزادی داد و هم شروع به ساخت ماشین‌ها، مدارس، راهها و مظاهر مدرن مختلف کرد. عبدالحمید بعد از مترقی کردن عثمانی و توسعه اقتصادی تغییر رویه داد و در زمینه فرهنگی به شدت شرق گرا شد. او سعی کرد با اندیشه اسلام گرایی هر چه بیشتر جای پای خودش را در قلمرو وسیع اسلامی سفت کند اما یک اتفاق باعث شکست طرح او شد.

همزمان با غرب گرایی اقتصادی عبدالحمید و اسلام گرایی فرهنگی اش، یک مساله هنوز پا در هوا مانده بود؛ توسعه سیاسی. عبدالحمید در اواخر سلطنتش سعی کرد در این زمینه نیز پیش روی کند. در این میان البته فشار پان ترک ها و حزب اتحاد و ترقی نیز موثر واقع شد. عبدالحمید سرانجام تصمیم گرفت نظام استبدادی عثمانی را مشروطه کرده و انتخابات مجلس را برگزار کند. این مجلس اما تبدیل به پاشنه آشیل سلطان ترک شد. مخالفت روشنفکران ترک، جدایی طلبان عرب و به خصوص کشورهای غربی با عبدالحمید سرانجام منجر شد که مجلس او را عزل کند. عبدالحمید در سال 1326 هجری قمری مصادف سال 1909 میلادی با فتوای شیخ الاسلام ضیاءالدین افندی و تصمیم مجلس عزل و محمدشاه به جای وی به عنوان سلطان عثمانی تعیین گردید.

اردوغان در مسیر سلطان فقید

روش و مشی اردوغان از چند جهت شبیه سلطان عبدالحمید است. طبق گفته حسني محلي(تحلیلگر المیادین) این شباهت به خصوص در زمینه توسعه طلبی و سیاست خارجی عیان است. اردوغان بارها گفته که قصد دارد استانبول را ام القری اسلامی کند. این در حالی است که دو شهر مدینه و مکه و سایر شهرهای مذهبی به مراتب از استانبول مهم تر اند. این گفته اردوغان نشان از این دارد که رئیس جمهور ترکیه به دنبال این است که با بازگشت به شعار اسلام گرایی عبدالحمید بار دیگر همه جهان اسلام را تحت لوای ترکیه قرار دهد.

حضور نظامی ترکیه در افریقا و سوریه و اقدامات سیاسی اخیرش در لبنان و کشورهای دیگر خاورمیانه به خوبی نشان می‌دهد که اردوغان سعی دارد چه روشی را پیش بگیرد. ترکیه نوین زاده پان ترک ها و بقایای حزب اتحاد و ترقی است. اردوغان اولین سیاستمدار ترکیه نوین است که به جای گرایش به پان ترکیسم مجددا سعی دارد با اندیشه اسلام گرایی به قدرت برسد.

البته نباید فراموش کرد که عبدالحمید سرانجام در دو قطبی ناسیونالیسم و اسلام گرایی شکست خورد و مجبور شد به تبعید برود. مدت کوتاهی پیش بود که برخی سعی کردند اردوغان را نیز با کودتا از پیش رو بردارند، اما او توانست از این گرفتاری نجات پیدا کند.

تفاوت بنیادین اردوغان و عبدالحمید

آنچه به نظر می‌رسد در مورد اردوغان اتفاق افتاده این است که او بر خلاف عبدالحمید سعی در بستن فضای سیاسی کشورش دارد. همانطور که گفتیم، باز کردن فضای سیاسی در عثمانی و به خصوص مشروطه کردن کشور باعث سقوط عبدالحمید شد. اردوغان به خوبی به این امر پی برده و دنبال این است که از طریق تنگ تر کردن فضای سیاسی کشور مانع از تکرار تاریخ شود. کودتای چند سال پیش به خصوص در این زمینه کمک شایانی به اردوغان کرد. او تقریبا اکثر احزاب مخالف خود را از بین برد، قانون اساسی را به نفع خودش تغییر داد و با افزایش قدرت ریاست جمهوری به قدرت مطلق ترکیه تبدیل گردید. این اقدامات عکس اقدامات سیاسی عبدالحمید است و لذا اردوغان سعی دارد علی رغم دنباله روی از سلطان فقید عثمانی در زمینه سیاست خارجی و فرهنگی در زمینه سیاسی راهی دیگر را دنبال نماید.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • کوروش
    0

    انشالله که این امر تحقق پیدا کنه و جهان اسلام از این آشفته بازار دربیاد انقدر دیگه کور نیستیم تازمانیکه امپراطوری عثمان سر پا بود اکثر مناطق دنیای اسلام یکپارجه و تو صلح و ثبات نسبی بودن ولی بعد از جنگ جهانی اول و دخالت غربیها دنیای اسلام تکه پاره شد و تمامی کشورهای جعلی و نوپایی که با فروپاسی عثمانی شکل گرفتند طی صد سال اخیر حتی پنج سال سال پیا پی هم ثبات نداشتن و همیشه درگیر ناآرامیهای داخلی و خارحی و برادر کشین حالا بماند که علنا همشون جزو مستعمره های نوین دنیای غربند و تمامی ثروتشون به یغما میره پس ای کاش که همون ابهت و عظمت امپراطوری عثمانی احیا بشه

    نظرات شما -
    • علی
      0

      بهتره دهانت را ببندی عثمانی

    • خودم
      0

      عثمانی و خردوخان خر کیه‌اند؟

    • ابراهیم
      0

      اعراب عزیز حالتون چطوره؟

    • ا . غ
      0

      اردوغان یه سیاست مدار کثیف و دورو کصداق سیاست شیطانیه عمروعاص زمان ناراحتی ترکیه همین کناره برو راحته رفتن از قماش شما زیاد هست برو بیشتر این خاک پاک رو آلوده نکن زنده باد ایران شیعه

    • محمد
      0

      این اسم کورش پرستا همین جور هستن یک ذره وطن دوستی ندارن

    • بینام
      0

      الکی گندش نکنید این اردوغانو اگه ایران کمک نمیکرد که تو جریان کودتا کشته شده بود .

  • علی
    0

    خدا رو شکر که هردو شخصیت مثبت هستند و هیچ گونه چشم داشتی به مال لیت المال ندارند مثل بعضی از شالاتانخای ما که مردم را بدبخت کردند ما از خدا میخواییم که اردوغان بیاد بالا سر ما

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      عجب وطن پرستی کار صد دشمن را یک تنه میکنی

  • ابراهیم
    0

    زنده باد اردوغان

  • احمد
    0

    الگوی اردوغان به ما چه ربطی داره الگو برداری وقتی خوب میشه که موفقیت آمیز باشه اردوغان چه کاری انجام داده برای ترکیه الان چند سال هست که مشکلات داخلی و بیرونی داره همه چیز که رقص آواز و برنامه تلویزیونی نیست بهتر واقع بین باشیم ایشان ابزار دست ظالمان هست و ضربه این افکارش هم میخوره یه روزی

    نظرات شما -
    • بی‌نام‌
      0

      هر کجا دخالت میکنه آمریکا کارش نداره چون میدونه میخواد در باطلاق گیرش بیاندازه

  • ایران من
    0

    اردوغان یک مذهب گرای آدم کش ضد انسانیت است ترکیه جعلی قتلعام ارمنیها و کردها را در کارنامه خود دارد

  • بی نام
    0

    یاساسین اردوغان پاشا جالبه ما در همه جا دخالت میکنیم خوبه ولی یه دولتی از لحاظ قانونی از ترکیه کمک میخواد بزرگش میکنین اردوغان میخواد امپراتوری درست کنه. اگه درستم بکنه لیاقت داره ابلهای پ ک ک

  • رضا
    0

    این درسته که خیلی ها به سیاست های سلطه طلبانه و همچنین بستن فضای سیاسی داخل و شدت عمل ترکیه در قبال کرد ها و سیاست‌های اردوغان در سوریه همه و همه انتقاد دارند ولی باید واقعیت را قبول کرد ترکیه از زمانی که اردوغان در قدرت وارد شده کشور قدرتمند تر و برای ملتش رفاه بیشتری آورده است.

  • بهرام
    0

    دنبال کشور کشایی هستش با لباس ظاهری اسلام . ایران بایستی سیاست خودش پیاده کنه و امتیاز به عردوغان عثمانی نده

    نظرات شما -
    • فرراد
      0

      آره‌فقط‌اسلام‌درایرانه‌هیچ‌مادری‌رهبری‌مثل‌آقای‌اردوغان‌نزایده‌

  • Hoji
    0

    ببینید این متن اصلا ناقصه نه اردوغانو کامل و درست شرح داده نه عبدالحمید و دلیل سقوطش و کلا متن غلط و نقص زیاد داره همین عبدالحمید دورانش پر از هرج و مرج بود و اصلا برخلاف متن شما سلطانه تحلیل گر و فضا دهی نبود(کلا تو سلاطین دوره ی اخر عثمانی همچین سلطانای متحد سازی و فضای باز نبود) کشتار اتباع درون امپراتوریشون یعنی ارمنی ها یونانی ها و ترک های مخالف با سیاست های عثمانی و ..... از دوره ی عبدالحمید شروع شد و شدت گرفت به همین دلیل سقوط کرد نوشته های سیاحان اون دوران نشون میده که چه خبر بوده اردوغانم اگر تو راه اون بیفته باره دیگه جنگ داخلی جغرافیای ترکیه رو برمیداره مطمئن باشید اردوغان ممکنه الگوش اون باشه اما نمیتونه دقیقا همون باشه چون اون قضیه شکست خورده هر چند خوده اردوغان و ترکیه امروز خیلی چالشهای داخلی و بین المللی داره و تقلید رویه سلاطین عثمانی نمیتونه نیازای امروز ترکیرو جواب بده

  • صداقت(فعال مردمی)
    0

    ما می کاریم اردوغان می خورد،علتش اعتماد به خود نداشتن مسولان ماست،چند ساله اردوخان اومده ببین پر مدعا رای کشورش چی کرده،تازه ادعای امپراطوری هم دارد،چون سیاست مدار خوبی است هم ازایران می خوره هم از روسیه می خوره هم از اروپا وامریکا می خورد کاش رئیس جمهور ایران بود

  • علی سعیدی
    1

    اردوغان رهبر مسلمین جهان است که دربرابر امپریالیسم ودربرابر صلیبی ها به پیروزی میرسد. اردوغان حافظ اسلام است که دربرابر زرتشت پرستها وگاو پرستها وبت پرستها وصلیبیون ویهودیت به پیروزی رسیده است زنده باد اردوغان رهبر مسلمین جهان.

  • مهران
    0

    تا چشم اصلاح طلبا دراد که خادم امریکان الان هم دارن سعی میکنند اذربایجان را به جان حکومت بندازند ولی خر خودشونن ...یاشاسین اذربایجان یاشاسین ایران مرگ بر وطن فروشان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟