اواخر شهریور اگر کرونا اجازه دهد، شاید روحانی و ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل فرصت دیدار بیابند

در ۲ماه آینده چه بر سر برجام می‌آید؟ / شهریور داغ ۹۹، آخرین شانس ترامپ برای امتیازدادن به روحانی

از یکی دو ماه آینده فضای انتخاباتی سراسر آمریکا را فرا می‌گیرد و احتمالا موضوع هسته ای ایران به آینده موکول شود. اروپا در این زمان می‌تواند موضع قدرتمندتری بگیرد و تاجای ممکن برجام را حفظ کند.

در ۲ماه آینده چه بر سر برجام می‌آید؟ / شهریور داغ ۹۹، آخرین شانس ترامپ برای امتیازدادن به روحانی

به گزارش خبر فوری ، نشست شورای امنیت جهت بررسی پرونده هسته ای ایران بعد از گزارش آژانس بین المللی اتمی برگزار شد اما بر خلاف پیش بینی‌ها بار دیگر اروپا نشان داد که علاقه ای به همراهی با دولت ترامپ در مسائل بین المللی ندارد.

جالب اینکه در جلسه دیشب، حتی نماینده بریتانیا از دولت ترامپ انتقاد کرد و نماینده آلمان هم همسو با نماینده چین شد.

سه دسته شدن قدرت‌های جهانی در مورد مساله هسته‌ای ایران

به طور کلی نمایندگانی که در نشست صحبت کردند، سه دسته شدند: دسته اول شامل نماینده آمریکا و برخی کشورهای طرفدارش می‌شد که به شدت دنبال صدور قطعنامه و حتی لغو برجام بودند.

در مقابل، روسیه و چین مخالفت خود را با اقدامات آمریکا و لغو برجام نشان داده و حتی با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نیز مخالفت کردند.

یک جریان اصلی اما میان این دو گروه بود که بیشتر توسط کشورهای اصلی اروپا یعنی آلمان و فرانسه رهبری می‌شد. این جریان در عین انتقاد از اقدامات اخیر ایران، بر حفظ برجام به طور کامل تاکید کرد.

بد نیست در این گزارش بر این دسته سوم تمرکز کنیم. ابتدا بهتر است بخشی از مهمترین اظهارات مقامات اتحادیه اروپا و کشورهای مهم این قاره را بیان کنیم.

مقامات اروپایی در شورای امنیت چه گفتند؟

در مهم ترین اظهارات مقامات اروپایی، اولوف اسکوگ، نماینده اتحادیه اروپا در برجام از توافق هسته ای ایران به عنوان یکی از ستون‌های معماری منع اشاعه‌ اتمی یاد کرد و خواستار حفظ آن شد. او هشدار داد از دست رفتن برجام به معنی از دست رفتن پروتکل الحاقی خواهد بود.

کریستوف هیوسن، نماینده آلمان که بعد از نماینده چین سخنرانی می‌کرد نیز با موضع چین در مخالفت با تلاش آمریکا برای احیای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران موافقت کرد کرد. این دیپلمات آلمانی تصریح کرد: من با سخنان نماینده چین در خصوص مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها هم‌نظرم.

پس از او نماینده انگلیس هم خاطرنشان کرد که از نظر این کشور هم بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران با برجام سازگار نیست.

نماینده انگلیس گفت: انگلیس بارها تعهد کامل خودش به برجام را اعلام کرده است. این در راستای منافع امنیتی جمعی ما است که حفظ نظام منع اشاعه هسته‌ای را هم شامل می‌شود.

او در ادامه گفت: ما تلاش خستگی‌ناپذیری برای حفظ برجام داشته‌ایم. از خروج آمریکا از برجام و به موازات آن، اقدامات ایران که مغایر با تعهدات برجامی این کشور هستند متأسفیم.

نیکلاس دی ریوری، نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل که امروز به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت ریاست جلسه را هم به عهده داشت همانند انگلیس و آلمان با تلاش آمریکا برای رجوع به برجام جهت بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مخالفت کرد.

با وجود این، ریوری هم همانند نماینده‌های دو کشور آلمان و انگلیس مدعی شد که رفع تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، تبعات مهمی برای ثبات و امنیت منطقه خواهد داشت.

این مقام فرانسوی علی‌رغم این گفت که پاریس از تلاش آمریکا برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران حمایت نخواهد کرد.

4 موضع اروپا در قبال ایران

آنچه بیش از همه عیان است این است که اروپا اکنون در مساله هسته ای ایران بیشترین نقش را دارد. این مطلبی است که وبگاه تحلیلی (Bulletin of the Atomic scientists) هم در مقاله اخیرش درباره آینده برجام بر آن تاکید دارد. طبق تحلیل این وبگاه، در این میان، آلمان بیش از سایر کشورهای اروپایی نقش دارد و می‌تواند در این اوضاع و احوال بهتر از سایر کشورها مقامات ارشد سازمان ملل را در مورد ایران اقناع کند.

اما اروپا دقیقا چه موضعی در مورد فعالیت های ایران گرفته و در آینده نیز چه واکنش‌هایی نشان خواهد داد؟ به عبارتی دیگر، اکنون از اظهارات اروپایی‌ها در سازمان ملل چه نتایجی می‌توان گرفت؟

اظهارات مقامات اروپایی در نشست اخیر شورای امنیت 4 موضع کلی را در مورد اروپا بیان می‌کند:

الف. کشورهای اروپایی به شدت مخالف نابودی برجام هستند و اعتقاد دارند به هر صورتی که شده باید این سند باقی بماند.

ب. مقامات اروپایی معتقدند که هر گونه خدشه وارد شدن به برجام یا تحریک هسته ای ایران باعث لغو پروتکل الحاقی می‌شود( اینجا بخوانید ) واین امر اخیر می‌تواند مشکلات فراوانی را برای آژانس و کشورهای دیگر ایجاد کرده و عملا ایران را در مسیر قدیمی هسته ای قرار می‌دهد.

ج. کشورهای اروپایی نسبت به لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران نگرانند و از این جهت شاید با آمریکا در این زمینه موافق باشند.

د. مقامات اروپایی با بازگشت آمریکا به برجام جهت اعمال تحریم‌ها یا مکانیسم ماشه( در این باره این مطلب را بخوانید ) نیز مخالفند.

تعلیق برجام تا انتخابات آمریکا!

از این 4 موضع اروپایی‌ها چه نتیجه ای حاصل می‌شود؟ مهم ترین نتیجه این است که تا چند ماه دیگر احتمالا فضای تعلیق پروژه هسته ای ایران را فرا می‌گیرد و این بدترین خبر برای ترامپ است که دوست دارد از برجام به‌عنوان یک برگ برنده در انتخابات پیش‌رو استفاده کند.

طبق تحلیل وبگاه Bulletin، نشست سازمان ملل به خوبی نشان داد که اروپا در مورد مساله هسته ای ایران اولا تا چه حد از آمریکا دور است و ثانیا تا چه حد بر تصمیات سازمان ملل تاثیرگذارتر است. نویسنده مقاله معتقد است که احتمالا اروپا در این چند ماه قدرتمندتر هم می‌شود؛ چرا که از یکی دو ماه آینده فضای انتخاباتی سراسر آمریکا را فرا می‌گیرد و احتمالا موضوع هسته ای ایران به آینده موکول شود. اروپا در این زمان می‌تواند موضع قدرتمندتری بگیرد و تاجای ممکن برجام را حفظ کند تا در صورت پیروزی بایدن مجددا آن را به سندی زنده تبدیل کند.

از آن طرف اما، ایران نیز ممکن است منتظر انتخابات آمریکا باشد( اینجا بخوانید ). چرا که در صورت پیروزی بایدن شاید مجددا آمریکا به برجام بازگردد. بنابراین بعید است تا آن زمان، دست به کاهش تعهدات هسته ای یا لغو پروتکل الحاقی بزند. به همین دلیل، می‌توان نتیجه گرفت که تا چند ماه آینده برجام و کل پرونده هسته ای ایران در یک تعلیق طولانی قرار می‌گیرد.

تنها یک نگرانی وجود دارد

در این میان تنها یک چیز است که شاید برخی را نگران کند؛ دوره زمانی تحریم تسلیحاتی ایران توسط سازمان ملل مدتی قبل از انتخابات نوامبر به پایان می‌رسد. از لحن اروپایی‌ها نیز مشخص است که آنها قصد دارند مانع از لغو کامل آن شوند. این مساله می‌تواند به گرهی کور تبدیل شود، به‌ویژه به این خاطر که ظریف هشدار داده نقض یکی از تعهدات به معنی نقض تمام توافق است.

در صورتی که ایران تهدید به لغو پروتکل الحاقی کند (چنانچه برخی نمایندگان مجلس پیشنهاد داده اند) شاید اروپا نیز برجام را از این تعلیق خارج کند؛ چون همانطور که نماینده اتحادیه اروپا گفته، حفظ پروتکل الحاقی از همه چیز برای اروپا مهم تر است.

به همین دلیل، شاید اگر قبل از پایان دوره تحریم های تسلیحاتی، نمایندگان ایران و 4+1 به یک توافق کوتاه مدت(تا پایان فرآیند انتخابات آمریکا) برسند و مساله تمدید یا عدم تمدید تحریم تسلیحاتی را کان لم یکن کنند بتوان مانع از نابودی برجام، زودتر از انتخابات آمریکا شد.

با وجود همه این تحلیل‌ها، یک چیز بیش از پیش مشخص است. برجام هر روز ضعیف تر و نحیف تر از گذشته می‌شود. سند مهمی که یک روز دولت حسن روحانی به آن افتخار می‌کرد امروز به تکه پاره ای تبدیل شده است. با وجود این، همین جسم بی‌رمق هنوز هم بسیار مهم است.

برجام امروز به پدر پیری می‌ماند که در بستر افتاده و حتی هیچ یک از فرزندانش را نمی‌شناسد اما صرف بودنش باعث جمع شدن فرزندان دور هم و حفظ خانواده می‌شود. باید دید که در آینده این پدر پیر و مریض به طور کامل ارتباطش را با زندگی قطع می‌کند یا جانی دیگر گرفته و بار دیگر به حیات باز می‌گردد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 30
  • سوسن
    0

    هیچ اتفاقی نمیفته. دل خوش ندار که همچنان دربدریم.

  • علی محمد صادقیان
    0

    7 ساله یک عده ای پدر مردم رو در اوردن و فقط دم از مذاکره میزنن , ( جاهلان یا خائنان )

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      پدر مردم رو فقط کاسه لیسان و جیره خواران درآوردند و بس!!!! وگرنه مردم حریف خائنین واقعی هستند

    • مهدی
      0

      40ساله عزیزم! حساب کتابت رو درست کن 40ساله خائنین دارن مملکت رو اداره میکنن. بازرگان - بنی صدر- موسوی- کروبی- خاتمی- احمدی- الان هم که روحانی!!! کلهم خائن...قشنگه ها!

  • کوهی
    0

    هیچ وقت نباید دل به اروپا و در راس آن روباه پیر ببندیم ترامپ نفهم و اروپایی سروپا یک کرباسند

  • عباس
    0

    زندگی واب خوردن مردم را گره زدن به برجام وهیچ چیز که بدست نیاوردم حالا روی حدس گمانه با زندگی مردم بازی می کنند چه کسی در انتخابات امریکا روی کار اید

  • مهدی
    0

    آقا بمب اتم درست کنید مردمم موافقن ،میخواهید هم نظر سنجی بگیرید آمریکا اسرائیل فرانسه انگلیس حتی پاکستان وهندم بمب اتم دارن ،بسازید تمومش کنید ببینید چجوری ازمون حساب میبرن ،درضمن ایران هیچوقت کره شمالی نمیشه چون هم منابع داره هم در منطقه استراتژیک قرار داره پس توروخدا نگید بدبخت میشیم یا کره شمالی دوم میشیم ،دیگه چیزی نمونده که تحریم بکنند

    نظرات شما -
    • علی
      0

      دمت گرم داداش ،کاش میومدن رفراندوم میگرفتن برا ساخت سلاح اتم،قول میدم با آرا بالا رای میاره که بمب اتم ساخته بشه مردم خسته اند بیایید مردنگی کنید یه بار سلاح هسته ای بسازید و تمام

  • بینام
    0

    اگه صد درصد برجام به نفع ایران بشه باز هم وضع اقتصادی درست نخواهد شد بعد چهل سال کی دیده چیزی ارزون بشه به چند دلیل امیدی نیست ١ در راس بودن مدیران نالایق وعدم برخورد با کم کاری فساد انان٢وجود زالو زادگان وفساد سیستمی وعدم برخورد با سر سلسله ومفسدان اصلی وراه اندازی دادگاه نمایشی ومحاکمه صوری خرده پاها فقط برای توجیه وساکت کردن مردم که در عمل ثابت شده که این جور نمایش‌ها هیچ تاثیری نداشته ٣رانت وویژه خواری یک عده معدود منتسب ودلایل بسیار زیاد دیگر که مردم خود می دانند وفقط این سه دلیل کافی است که امیدی نباشد

  • محمد
    0

    هیچ فرقی نداره ترامپ برنده بشه با نشه چون غرب نمیخواد یه رقیب دیگه توی خاور میانه پیدا بشه. بهترین راه عبور از مشکلات فقط مبارزه با خائنان و مفسدان و دلالان داخلیست ولا غیر.

    نظرات شما -
    • یکی
      0

      کی با کی مبارزه کنه؟!!! چاقو دسته خودشو نمیبره!!!

    • شلغم
      0

      دوستدار فرافکنی

  • ش. معلم.
    0

    یک بار برای همیشه بایسته و شایسته است پرزیدنت روحانی با پرزیدنت ترامپ دیدار رو در روداشته باشد و دکتر روحانی از احدی هم در داخل نترسد ایشان رییس جمهور قانونی ایران است و انتخابی است نه انتصابی. لطفا مثل رییس اصلاحات در سازمان ملل رییس جمهور ایران خودش را در WC مخفی نکند. مرگ یک بار شیون یک بار. بیشتر مردم از مذاکره رو در رو و بدون حضور کشورهای دیگر بین امریکا و ایران استقبال میکنند. به امید روسیه و چین نمانید. وضع مردم فوق العاده بحرانی و اسف بار است.

  • اریو
    0

    خبرفوری و سایر رسانه های ج اسلامی همیشه اخبار رو ب نفع خودشون میگن و بد از یمدت گندش درمیاد الان ک میگید اروپا تمایلی ب همراهمی ترامپ نداره خدا کنه بد چنوقت دوباره اروپا و ترامپ دست بدست هم ندن و هرکاری خاستن برعلیه ایران انجام بشه

  • ذوالقرنین
    0

    برجام به نفع روسها وچین شد نه مردم.تمام بدبختی مردم از روسها ست که حتی سپاه رو ابزار حفظ قلمرو و منافع خود در منطقه کردن.حتی از ابروی شیعه برا تسلط بربنارد و کشور سوریه استفاده کردن.اسد مردم خودش رو به خاطر قدرت قتل عام کرد

  • شهرام
    0

    ترامپ دوباره برنده میشه و پوز جمهوری اسلامی رو بیشتر به خاک میماله . خاک بر سرتون فقط یک دلار بالای ۲۰۰٫۰۰۰ ریال و ‌سکه ۱۰۰٫۰۰۰۰٫۰۰۰ ریال .‌عنبرنسارا ارزشش از ریال جمهوری اسلامی بیشتره . دردهای غارتگر پول مردم رو خرج تروریست های منطقه مثل حزب اله و حشد الشعبی میکنن ملت ایران گرسنه

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      تابلوه خارج نشینی ،حالا مثلاً ما دهنمون داره سرویس میشه که اینجوریا هم نیست گوه خوریش به تو نیومده عزیز دل مراقب باش شنیدم اجازه هرکاری را به پلیس آمریکا دادن یعنی یهو نگیرنت بعدش زااارت ،البته شما وطن خودتونو فروختید تن فروشی که براتون راحتتره

  • راحیل
    0

    انشالله و۱۰۰%ترامپ رئیس جمهور نخواهد شداین شخص نه در دنیا بلکه در خود آمریکا هم منفور شده باید دولت مردان بفکرارتباط با آقای بایدن باشند که گفته اند تمام تحریمات برچیده و با ایران طبق توافق موجود برجام ادامه خواهند داد و وزیر ایشان برای رسیدن سریع به مسائل آقای جان کری خواهد بود

  • الهام بهاری
    0

    اولا ایران نباید دل به پیروزی جوبایدن خوش کند چون مشاورش گفته در صورت پیروز شدن بایدن تحریم‌ها علیه ایران لغو نمی شود دوما کشورهای چین روسیه همیشه نشان دادند قابل اعتماد نیستند اگر بایدن پیروز انتخابات شود روابطش با چین روسیه خوب می شود به این معنی که تحریم‌های بین المللی علیه ایران دوباره اعمال می‌شود ایران نباید دل به این چیزها خوش کند آمریکا لب تر کند کشورهای چین روسیه آلمان فرانسه انگلیس ورشکست می شوند هیچ کدوم از این کشورها منافع ملی خود را به خاطر ایران به خطر نمی اندازد،به نظر من1 کشورمان باید متکی بر نیروهای داخلی باشد 2جلوی فساد وحشتناک بانکی و غیر بانکی گرفته شود

    نظرات شما -
    • عابد
      0

      ببین مشکل اینه کشور ما و حکومت ما نمیخواد دست از سر سوریه و عراق و لبنان و فلسطین و یمن برداره چون میخواد شیعه رو گسترش بده. عزیزان و ایران میخواد ابرقدرت شه اما ایا ابر قدرتی به نفوذ به کشورهای دیگه است . مردم ما نمیخواد ابر قدرت شی .کاری کن که مث زمان قبل انقلاب با شناسنامه و فوقش پاسپورت بتونیم به کشور ها سفر کنیم طوری نشه که الانشم باید با ویزا برن عراق . اقا ما بمب اتم نمیخوایم یا انرژی هسته ای که میگفتن کووو به چه کارمون میاد .الانشم تمامی زمین های کشاورزی دیمیه یعنی یه سد هم درست نمیکنند براش چه برسه به اینکه کشاورزی هسته ای داشته باشیم

  • جهانی
    0

    منطق جهان شده زور و ظلم کشور ما هم باید مث کره شمالی بمب اتم داشته باشه که هیچ کشوری حتی جرات حرف زدن جنگ و حمله نداشته باشه متاسفانه روحانی خبیث با دم تکانی های بیجا مملکت رو به باد داد مسئولین دزد دولت و غیره رو بگیرن نگاه به داخل باشه ما هیچ کمی کسری نداریم متاسفانه ما چوب لیبرالها و افساد طلبان رو داریم میخوریم خداوند تمام بدنشان را پر از مرض بکند

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      آقا ایشون درست میگن تنها راهش ساخت بمب اتمیه که هیچ کشوری جرات مقابله با مارا نداشته باشه فقط بمب اتم

  • سیدرسول موسوی
    0

    برجام امضاشد سخنگوی دولت تو تلویزیون گفت چرا باید دلا ر پایین بیاد نه به نظرماهمان3600 خوبه یعنی پس جا داشت پایین بیاد دولت خودش نرخ را نگه داشت همه شرکتها ودولتها برای عقد قرارداد آمدند دولت خیالش راحت شد شروع کرد به غارت مردم با سنگ اندازی به قرادادها(پژو را نبش قبرنکنید)اگر نبش قبر نمیکردی که الان ساندرو وجود نداشت باید دست می جنباندید با ماکسیمای ژاپن قراداد ببندید و با...... مثل شاهزاده های فیلمها منتظر بوسیدن دستتان از طرف شرکت ماندید وآن غرور تبدیل به خواری شد

  • مهدی
    0

    برای حضرات اگر ترامپ همچنان باشه باز بالاخره یک بهانه ای یا یک امید واهی مردم دارند که لابد به خاطر تحریم هست که وضعشون روز به روز فاجعه بار تر میشه. شرط میبندم اینا نشستن دعا میکنن ترامپ همچنان باشه! همه اشتباه میکنن فک میکنن اینا منتظر بایدن هستن! وای به روزی که بایدن بیاد بالا و نیمچه توافقی هم صورت بگیره تا کم کم همه مردم متوجه بشن که خانه از پای بست ویران است!

  • ابو قد قد
    0

    به نظرم امریکا شکست خورده 100 دلار ایران شده بیست 20 میلیون ریال امریکا ...به نظرم امریکا باید مذاکره کنه وگرنه اقتصادش فرو میپاشه ...یه کلیپ دیدم یارو تو ایران با 100 دلار خرید ماهشو کرد حقوق یه روز کارش بود 100 دلار ولی تو امریکا یارو با 20 میلیون ریال که حقوق یک ماه کارش بود به علف خواری افتاده بود ...

  • بنده خدا
    0

    ایران قلب استراتژیک دنیاست محور تعادل غرب وشرق هست ایران تنها مشکلی که دارد مسولان وابسته وترسو هستند درحال حاضر ودر این موقعیت و زمان هیچ قدرتی حاضر به اقدام نظامی علیه ایران نخواهد بود،درسته که عده ی شعار میدن ترامپ دیوانه است ولی ترامپ شیادترین و منافع طلب ترین رییس جمهور چند دهه اخیر آمریکاست و باصطلاح خودمون یک کاسب و بازاریست و یک فرد اقتصادی هست بخاطر همون تو کنگره هم خواهان محدود کردن اقدامات نظامی ترامپ هستند چون اینکاره نیست و خودش هم میداند اقدام نظامی علیه ایران یعنی جنگ نامحدود غرب وشرق لا اقل اینکه صرفه اقتصادی ندارد،اروپا هم میداندایران پل ارتباطی بین( جهان اول و جهان سوم) یعنی اروپا وآسیا،وحاظر به جنگ روی این پل نخواهدبود و چین بزرگترین اقتصاد شرق و روسیه دومین کشور ابر قدرت دنیا که مورد غضب غربی ها قرار گرفته حاضر به واگذاری وعقب نشینی از روی این پل ومحور نخواهند بود! الان مسیله این هست که غرب وشرق میخواهند با سیاست ایجادترس وارعاب بدون هزینه ورایگان از این پل عبور کنند پس یک یا علی دیگر لازم هست تا شکستن حصار ترس

  • یا کریم بابا
    0

    فرقی به حال مردم ایران نداره روسیه و چین غارت میکنن مردم هم هر روز بدبختر میشن خدا کنه یه دیوانه جنگ راه بندازه لاقل یه مدت کوتاه منافع روسیه در خطر بیافته تمام منابع ایران را تا 500 سال آینده واگذار کردن به چین و روسیه از دریا و جنگل تا کویر و معدن از صید و شکار تا آب و هوا

  • ایرانی
    0

    ما مستقیم نگاه کردیم فقط چین و شوروی صریح با ما همراه بودند و آنهم اگر دقت به تاریخ این کشورها با آمریکا کنیم در بسیاری از مسایل باهم درگیرند و کشور ما باید سفره خود را از این نزاع های قدرتهای بزرگ بیرون بگشد و الا ما فدایی تمام خواهیم شد . درگیرهای این کشورها در سراسر دنیا همیشه پا برجا ست.در دوره قاجار نزاع روس و انگلیس در دوره رضاه شاه کنفرانس تهران هم بطریقی نمونه هایی از این درگیریهاست.

  • یک دوست
    0

    هفت سال ملت و مملکت را معطل یک تکه کاغذ پاره بنام برجام کردید و پدر مردم را در آوردید حالا دو ماه دیگر هم روش!!! چه اتفاقی خواهد افتاد؟؟؟!!! بایدن اخیرا در کنفرانس تبلیغاتی خودش گفته به برجام چندان خوشبین نیست!!! ولی جالب اینجاست که یه عده نفهم سیاسی تو کشور ما بازهم منتظر اتفاقات داخل آمریکا هستند!!! چرا واقعا نمی خواهید بفهمید که تنظیم سیاست خارجی و داخلی آمریکا با شورای آیپک و اتاق های فکر یهودی هست و ریئس‌جمهور آلت دست یهودیان صهیونیسم...!!! مطمئن باشید از برجام نجس و نحس دولت روحانی هیچ آبی گرم نمیشه. تمام این مطالب خبرگزاری ها بازی با فکر مردم و طراحی دولت روحانی هست. یک بار برجام را به شق القمر، یکبار به آفتاب تابان، یکبار به گشوده شدن راههای تعامل با دنیا (بخوانید باز کردن اتوبان)،حالا هم به پیر دم مرگ!!! بس کنید از این همه اراجیف بافی و کثافت کاری!!! اروپا و آمریکا هنرمندانه کلاه گشاد سر دولت روحانی گذاشتند و حالا شما در گعده های خودتون بنشینید برای خودتون خیال بافی کنید. جناب خبرگزاری محترم، در شب امضاء برجام روحانی رئیس‌جمهور با ذوق زدگی تمام گفت؛«با امضاء برجام بالمره تحریم ها لغو خواهد شد»!!! پس کو تحریم ها لغو که نشد هیچ خیلی خیلی بیشتر هم شد.. خبر دارید پدر بزرگ من هم تحریم شد؟؟؟ البته سی سال پیش بنده خدا مرد!!! ولی خب تحریم شد. فکر کردید که اصلا همه این بحث ها و جنجال ها به پا شد تا ایران را به پای میز مذاکره بکشانند و برجام نجس و نحس را بر ملت تحمیل کنند.!!!؟؟؟ یعنی برجام برای مذاکره و مذاکره برای برجام و برجام برای تحریم و تحریم نتیجه برجام!!!

  • صداقت
    0

    نظر اکثریت مردم طبقه پایین ومتوسط جامعه،یعنی صاحبان اصلی انقلاب،به شرح زیر است.#اولا انقلاب ما را 4درصد که سهمی نداشتند مصادره کردند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها