رأفت امام رضا (ع)، با سایر ائمه متفاوت است

استاد حوزه علمیه خراسان گفت: وقتی از راه دور به امام رضا (ع) سلام می‌دهیم، بلافاصله احساس می‌کنیم توجهی در دل‌ها ایجاد می‌شود، این احساس همان رأفت امام هشتم است.

رأفت امام رضا (ع)، با سایر ائمه متفاوت است

حجت الاسلام محمدهادی مشیری خراسانی همزمان با زادروز ولادت امام رضا (ع، ۱۱ ذیقعده) گفت: حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در میان اهل بیت علیهم السلام به امام رئوف مشهور هستند و ممکن است این سؤال مطرح شود مگر سایر ائمه رئوف نبودند. علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان در پاسخ به این سوال معتقدند رافت امام رضا، فطری است. یعنی از هر جا به امام سلام دهید، پاسخ امام را احساس می کنید.

بنابراین وقتی از راه دور به حضرت سلام می دهید، بلافاصله احساس می کنید توجهی در دل شما ایجاد می شود و این همان رافت فطری امام رضاست، این رافت با رافت سایر ائمه متفاوت است. یعنی رافت آن حضرت نوع خاصی از رافت است.

دبیر اتاق اندیشه ورز تبلیغ خراسان ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت های ایجاد شده برای زیارت بارگاه امام رضا (ع) در وضعیت کنونی به مردم کشور و ارادتمندان امام رئوف عرض می کنم همانگونه که زیارت امام هشتم از نزدیک اجر و پاداش دارد، اظهار ارادت از راه دور نیز ثواب دارد. چون ائمه معصومین در زیارت جامعه کبیره با عباراتی همچون اصول الکرم و اولیاء النعم معرفی می شوند و پاسخ امام رضا نیز به زائران خود از راه دور و نزدیک بر اساس بزرگواری و کرامت آن حضرت است.

مشیری خراسانی افزود: اگر کسی به شما بگوید برای شادی روح پدر شما در منطقه ای دیگر و صدها کیلومتر آن طرف تر خیرات کرده است، سعی می کنید محبت او را به هر شکلی جبران کنید. حال کسی که جزء اولیای الهی و صاحب کرامت باشد قطعا پاسخ بهتری می دهد.

ضرورت سنخیت روحی در زیارت

استاد دروس عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به ضرورت زیارت بارگاه امام رضا (ع) در شرایط عادی و غیرکرونایی گفت: وقتی از راه دور دل را روانه حرم امام رئوف می کنیم، ارتباط قلبی با حضرت برقرار می کنیم؛ یعنی «بعد منزل نبود در سفر روحانی». حرکت روح و اتصال روح همان اثر زیارت را دارد ولی زمانی زیارت روحانی ایجاد می شود که روحمان را با امام رضا (ع) به سنخیت برسانیم.

سنخیت روح یعنی این که ببینیم امام چگونه رفتار می کند ما هم به همان سمت حرکت کنیم. مثلا امام رضا (ع) از چه کارهایی رضایت دارند ما نیز اینگونه باشیم.

مشیری خراسانی ادامه داد: در آداب زیارت آمده است وقتی از شهرتان راه می افتید، غسل کنید به مشهد هم که می رسید غسل زیارت کنید و با وضو و ادب وارد حرم شوید. یعنی امام را فقط در حرم نبینید؛ بلکه از منزل حضرت را مدنظر داشته باشید.

وی با اشاره به برخی کرامات امام رئوف گفت: اگر زائر از راه دور همان شرایط زیارت از نزدیک یعنی طهارت جسم و دل را ایجاد کند، زیارتی قبول خواهد کرد. یعنی با طهارت دل باشد و ضمن توبه از گناهان سعی به جبران داشته باشد.

خدمت از راه دور به عشق امام رضا (ع)

مشیری خراسانی گفت: بسیاری از محبان اهل بیت در دنیا دوست دارند خادم امام رضا باشند و ما دیده ایم افرادی را که با صدها کیلومتر فاصله از حرم امام رضا (ع) خدماتی داشتند و امام رضا نیز به آنها کراماتی عنایت کرده اند. برخی از این افراد به زائرانی که در مسیر حرم حضرت رضا هستند، خدمت می کنند و برخی که دارای تخصص هستند، خدمات خود را به نام امام رضا (ع) به دیگران ارائه می کنند. مثلا برخی پزشکان یک روز در هفته را به درمان بیماران به صورت رایگان اختصاص می دهند.

این استاد حوزه ادامه داد: کارمندی که کار مردم را به احترام امام رضا (ع) انجام می دهد تا مشکل یک نفر را حل کند دارای اجر و پاداش است. البته در بسیاری از ادارات مشکل تراشی وجود دارد و برخی مدیران و کارمندان اهمیتی برای حق الناس قائل نیستند. اگر امام رضا (ع) در میان ما بود، جلوتر از همه ما در صف اول امدادرسانی به نیازمندان جامعه بود. همانگونه که حضرت علی (ع) در رسیدگی به یتیمان اینگونه بود یا در روایات آمده است که امام رضا (ع) چندین بار اموال خود را با فقرا تقسیم کردند.

وی افزود: روایات بسیاری از سیره امام رضا در این زمینه نقل شده است که انسان تعجب می کند چگونه آن حضرت در عمر شریف خود با آن سفر طولانی به خراسان چنین خدماتی را انجام داده اند. آن حضرت هر وقت فرصتی می شد به میان مردم آمده و مشکلات مردم را حل می کردند و امروز مردم باید به دنبال حل مشکل یکدیگر باشند و این همان جامعه ای است که امام رضا (ع) آرزوی آن را دارند.

وی تاکید کرد: مسئولان و کارمندان تلاش کنند در این ایام به احترام امام رضا (ع) مشکلات مردم را به هر شکلی که می توانند حل کنند و اگر نمی توانند مشکلی را حل کنند با روی خوش و مسامحه با مردم برخورد کنند.

این خادم بارگاه امام هشتم از ضرورت مواسات با مردم سخن گفت و افزود: کسی که ده ها میلیون تومان درآمد داشته باشد و نسبت به مشکلات مردم بی تفاوت باشد، نمی تواند مواسات و انصاف را نسبت به مردم داشته باشد در حالی که حضرت علی (ع) با یارانه بیت المال زندگی می کرد و مسئولان کشور اگر می توانند با یارانه زندگی کنند تا مفهوم مواسات را درک کنند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به روایتی درباره خدمت رسانی به مردم گفت: آرزوی هر کدام از ما توفیق اعتکاف در مسجد گوهرشاد است ولی اعتکاف در مسجد النبی و مسجد الحرام بیشترین ثواب را دارد با این حال امام مجتبی (ع) مشغول طواف و اعتکاف بودند که یکی از مسلمانان مشکلی را با آن حضرت در میان گذاشت و امام طواف و اعتکاف را رها کردند. ابن عباس می گوید احساس کردم امام فراموش کرده در اعتکاف است ولی امام به ابن عباس فرمود می دانم ولی از پدرم شنیدم فرمود کسی که مشکل مسلمانی را حل کند از ده هزار سال عبادت پاداش بیشتری دارد.

منبع: ایرنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رضا.
    0

    ای امام رئوف به حرمت مادرت زهرا دستی بر سر ملت ایران بگزارید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها