طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان قزوین آغاز شد

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: همزمان با سراسر کشور طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال در ۲۶ پایگاه سنجش بینایی استان قزوین آغاز شد.

طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان قزوین آغاز شد

این طرح در مراسمی روز شنبه با حضور فاطمه محمد بیگی نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی، علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان و جمعی از مربیان مهدهای کودک و والدین در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قزوین برگزار شد.

طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان قزوین آغاز شد

علیرضا وارثی، در این مراسم اظهار داشت: در کشور ما بیش از یک میلیون نفر معادل ۳ تا ۶ درصد جمعیت کودکان به تنبلی چشم مبتلا هستند که اگر به موقع تشخیص داده نشود از هر دو چشم کم بینا و یا نابینا خواهند شد.

وی، اضافه کرد: فرزند معلول نه تنها موجب تحمیل هزینه‌های سنگین به خانواده و دولت و زندگی دشوار اطفال می‌شود می‌تواند کیان خانواده را نیز متزلزل کند لذا پیشگیری از تنبلی چشم و اجرای طرح غربالگری بینایی سنجی بسیار مؤثر است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین، یادآور شد: برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی در کودکان ۳ تا ۶ سال با هدف کاهش و بروز این بیماری از طریق تشخیص و درمان به موقع بیماری در سنین طلایی یعنی در زیر ۵ سالگی انجام می‌شود.

اجرای طرح سنجش بینایی در سه مرحله

وارثی، اضافه کرد: اجرای این طرح در سه سطح اجرا می‌شود که در سطح اول با کمک مربی از طریق چارت E کودکان با دستگاه غربالگری بینایی در پایگاه‌های سنجش و یا به صورت سیار در مناطق روستایی مورد معاینه قرار می‌گیرند.

وی، گفت: در سطح دوم کودک به اپتومتریست ارجاع داده شده و بعد از مشخص شدن وضعیت کودک پس از معاینه در صورت لزوم برای معاینات تخصصی‌تر به پزشک معرفی می‌شود.

طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان قزوین آغاز شد

مدیرکل بهزیستی استان قزوین، تصریح کرد: کودکانی که در زمان اجرای طرح تنبلی چشم مورد سنجش بینایی قرار می‌گیرند در صورت نیاز به کمک هزینه عینک و جراحی چشم از طرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی، بیان کرد: این طرح در مدت سه ماه از ۱۵ تیرماه تا ۱۵ مهرماه در پایگاه‌های معرفی شده از سوی بهزیستی اجرا می‌شود و در طول سال نیز پایگاه‌های دائمی سنجش بینایی با هدف معاینه کودکان جا مانده طرح فعال است.

۲۶ پایگاه سنجش بینایی در شهرها و روستاها

وارثی، اضافه کرد: در سال گذشته تعداد ۹۶ پایگاه سنجش بینایی فعال شد و در همه روستاها نیز گروه‌های سیار، معاینه کودکان را انجام دادند که در پایان ۳۱۷۰ کودک مشکوک شناسایی شدند که از این تعداد ۲۶۸۰ کودک به سطح دوم غربال (بینایی سنجی) مراجعه کرده و در نهایت ۶۸۹ کودک مبتلا به تنبلی چشم شناسایی شدند که این کودکان تا ۱۰ سالگی پیگیری درمانی می‌شوند.

وی، اظهار داشت: در سال گذشته ۶۸ درصد کودکان مشمول طرح قرار گرفتند و امسال این تعداد تا ۷۶ درصد افزایش خواهد یافت.

طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان قزوین آغاز شد

مدیرکل بهزیستی استان قزوین، گفت: برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم که همه ساله در آبان ماه انجام می‌شد امسال به دلیل شیوع کرونا و احتمال شدت یافتن مجدد آن در شش ماهه دوم سال قرار شد از ۱۵ تیرماه تا ۱۵ مهرماه عملیاتی شود.

طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان قزوین آغاز شد

۶۰ هزار کودک تحت پوشش طرح قرار می‌گیرند

وارثی، اضافه کرد: جمعیت هدف امسال در این طرح ۶۰ هزار کودک ۳ تا ۶ سال است که در ۲۶ پایگاه پیش بینی شده مورد سنجش قرار می‌گیرند.

وی، اظهار داشت: امسال ۲۰ مربی و ۱۸ بینایی سنج برای غربالگری در طرح همکاری می‌کنند و هدف گذاری ما تحت پوشش قرار دادن حدود ۷۵ درصد کودکان استان است.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها