وزیر امور خارجه در مجلس:

سیاست خارجی حوزه دعوای گروهی و جناحی نیست / تشنج در هنگام سخنرانی وزیر امور خارجه + فیلم

وزیر امور خارجه در مجلس گفت: مهمترین نکته در شرایط فعلی کشور و منطقه، درک صحیح شرایط گذار است؛ همان چیزی که ایران پیش از انقلاب به دلایل متعدد ازجمله فقدان نخبگان شجاع نتوانست از آن استفاده کند.

سیاست خارجی حوزه دعوای گروهی و جناحی نیست / تشنج در هنگام سخنرانی وزیر امور خارجه + فیلم

«محمد جواد ظریف» صبح یکشنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، اظهارداشت: از آنجا که اولین بار است که در مجلس حضور می‌یابم، ابتدا به اعضای محترم و هیئت رئیسه تبریک عرض می‌کنم و برای همه دوستان از خداوند متعال توفیق خدمت به مردم ایران را مسالت می‌کنم.

وزیر امور خارجه با تبیین شرایط تحولات بین الملل اظهارداشت: امروز دنیا شاهد یک تحول عمده در صد و یا ۷۰ سال گذشته است که بعد از پایان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است. این تغییرات در روابط بین‌الملل بنیادین است به طوری که ماهیت بسیاری از مفاهیم و روابط در روابط بین‌الملل در حال تغییر است.

ظریف یادآور شد: این تحولات از پایان امپراتوری شرق شروع شد، البته غربی‌ها فکر می‌کردند که این پایان یعنی پیروزی جبهه غرب ولی به زودی فهمیدند که شرایط جدیدی در روابط بین الملل حاکم شده و اشتباه برداشتی که در ابتدای دهه ۹۰ میلادی کردند هنوز هم غرب تاوان آن اشتباه برداشتی آن را می‌پردازد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که مهم است، شرایط سیال گذار بین المللی است که پایانی هم برای آن متصور نیست، مهم‌ترین نکته در این شرایط فهم دقیق و عدم اشتباه است هر کس که در شرایط گذار در تاریخ اشتباه کرده دچار مشکلات اساسی شده و برخی حکومت‌ها به پایان رسیده‌اند.

ظریف افزود: متاسفانه ایران هم در تاریخ معاصر در مقاطع گذار به دلایل مختلفی با وجود اهمیت ژئوپلتیک و استراتژیک خود نتوانسته تا قبل از انقلاب نقش بسزایی در این شرایط ایفا کند و فرصت‌ها از دست رفته است، شاید به دلیل اینکه در گذشته جهت‌گیری‌های جهانی شناخته نشده، کنشگری فعال نداشتیم و شاید انسجام داخلی نداشتیم. مهمتر از همه شاید نخبگان جامعه ما در شرایط گذار تدبیر و شجاعت کافی نداشتند که در شرایط گذار بتوانند شرایط کشور را به شکل مدیریت کنند که این شرایط گذار به نفع کشور تمام شود.

وزیر امور خارجه با تبیین شرایط گذار حاکم بر مناسبات بین المللی اظهارداشت: امروز شرایط گذار، مشخصه‌های مهمی دارد مشخصه اول «شدن مداوم» یا «سیالیت» همه جانبه و ائتلاف‌های کوتاه مدت فرصت طلبانه و تحول در مفاهیم است. تحول دوم جابجایی مراکز و کانون‌های قدرت در روابط بین‌المللی و حرکت از جهانی است که همه چیزش در غرب اتفاق می‌افتاد از اتفاقات مهم تا تصمیم گیری‌های مهم غرب محور بود به جهانی که امروز این چنین نیست

ظریف اضافه کرد: همه مفاهیم بین‌المللی و روابط سیاسی دچار تحول بنیادین شده است. نه این که مفاهیم قبلی نابود شده است اما مفاهیم جدیدی جایگزین شده که فرصت ویژه ای را برای کشورهایی نظیر جمهوری اسلامی ایجاد کرده است و امام راحل اولین فردی بود که این تحول را تشخیص داد، اگر نامه امام (ره) به گورباچف را ملاحظه کنید می‌بینید در آن زمان حضرت امام (ره) این تحول را تشخیص دادند و بدنبال ایشان خلف صالح ایشان رهبر معظم انقلاب همین روش را ادامه دادند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: امنیت و قدرت دچار تحول شده است و امروز مفاهیم جدیدی می‌توانند امنیت ساز باشند و امنیت را ایجاد کنند. دوم این که جهان فقط غرب نیست و حتی در درون غرب جنگ داخلی بین قدرت و نظام لیبرال جهانی شکل گرفته است.

وی گفت: برآمدن چین و کشورهای نوظهور و همین نگرانی آمریکا از ابتدای دهه ۹۰ میلادی بوده و همه سیاست‌هایی که آمریکا دنبال کرده است به خاطر این بوده که فکر می‌کرده در این شرایط انتقالی اگر سریع نجنبد امکاناتش را از دست می‌دهد.

ظریف افزود: برای این که آمریکا بتواند شرایط قدیم را نگه دارد یعنی امروز آمریکا به عنوان یک قدرت ارتجاعی و قدرتی که تلاش می کند، شرایط گذشته را که به نفعش بوده نگه دارد و از روی آمدن مفاهیم جدید قدرت جلوگیری کند تمام دنیا را امنیتی می‌کند.

آمریکا کرونا را هم امنیتی کرده است

رییس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: شما اگر ملاحظه کنید آمریکا را کرونا را هم امنیتی کرده است یعنی با چین برخوردی می‌کند که انگار ویروس کرونا یک تحول امنیتی است. گرچه بعضی تئوری‌هایی در مورد امنیتی بودن کرونا از هر دو طرف است اما آمریکا به دلیل دیگری دارد این را امنیت سازی می‌کند برای این که بتواند خودش را حفظ کند.

وزیر امورخارجه ادامه داد: در کنار آن آمریکا تلاش می کند در این شرایط انتقالی جمهوری اسلامی را به عنوان قدرتی که می‌تواند در شرایط جدید با شناخت صحیح برآید، امنیتی کند. در این شرایط فضا برای کنشگری ایران به وجود آمده که ما باید این را بپذیریم که اگر در شرایطی هم می شد گفت که امر محتوم در دنیا وجود دارد گرچه براساس تفکر اسلامی ما معتقدیم به محتوم بودن و جبر نیستیم اما امروز تفکر محتومی برپایه همه مبانی روابط بین المللی غلط است.

وی خاطرنشان کرد: امر محتومی در جهان وجود ندارد همه چیز در حال شدن است و انسان و کشورها به عنوان قدرت‌های کنشگر می توانند تاثیرگذار باشند. هر گونه محتوم انگاری به معنای تسلیم در برابر قدرت‌ها است. محتوم انگاری خطر جدی است که جوامع را تهدید می کند و ما باید بپذیریم که ما کنشگر هستیم و تاثیرگذاریم و می‌توانیم آینده خودمان را خودمان شکل دهیم. امروز شرایطی شده که نه تنها کشورها بلکه یک فرد انسانی هم می‌تواند در تحولات بین المللی تاثیرگذار باشد.

ظریف افزود: در این شرایط که جمهوری اسلامی با یک قدرت واقعی و آن قدرت معنایی که امام راحل آن را به خوبی درک کردند و به خوبی از آن هم استفاده کردند و رهبر معظم انقلاب هم در سیاست‌های داهیانه شان همین را پیگیری می‌کنند، جمهوری اسلامی یک قدرت در حال برآمدن است و برای همین است که آمریکا یک جنگ تمام عیار به عنوان نماینده نظام قبلی و به عنوان کسی که می‌خواهد آن روابط کنشگری نظام قبلی را حفظ کند، بر جمهوری اسلامی حاکم کرده است.

وزیر امور خارجه اظهارداشت: در این جنگ تمام عیار آمریکا می‌خواهد چند کار انجام دهد که مهمترین آن یک مفهوم سازی است و آن این است که از ایران یک تهدید امنیتی ایجاد کند. وقتی از ایران یک تهدید امنیتی ایجاد کرد موضوع ایران می شود موضوع مکان‌ها و حوزه‌هایی که آمریکا در آنها اقتدار دارد مثل شورای امنیت یا این که به حوزه های امنیتی اقتصاد بکشاند و بتواند از ضربه ‌های امنیتی در اقتصاد جهانی استفاده کند.

وی یادآورشد: یکی از کارهای مهمی که آمریکا در دوران اوباما انجام داد با علم به این که دارد قدرتش را از دست می‌دهد ضرب های اقتصادی جهانی را امنیتی سازی کرد. مثل بحث‌های مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم و اقداماتی از این قبیل که توانست دنیا را در حوزه‌هایی گرفتار کند و از آن حوزه‌ها برای پیگیری‌های امنیتی خود استفاده کند.

رییس دستگاه دیپلماسی افزود: نظام اقتصادی آمریکا در این فاصله توانست قدرتی را بر اقتصاد جهانی ایجاد کند و تلاش کرد جمهوری اسلامی در این میدان بازی کند.

وزیر امور خارجه دومین راهبرد آمریکا بعد از امنیتی سازی علیه ایران، را اجماع سازی علیه ایران عنوان کرد و گفت: از دی ماه ۱۳۹۶ تا هفته گذشته چهار جلسه ویژه شورای امنیت با هدف فشار بر ایران تشکیل شده است. یک جلسه با هدف حمایت از اغتشاشات، ‌ دومین جلسه با ریاست پمپئو، سومین نشست با حضور ترامپ و آخرین جلسه با حضور بنده و پمپئو برگزار شد. در همه این نشست‌ها، آمریکا منزوی بوده است. زیرا در همه این جلسات اعضای شورای امنیت بر حفظ برجام اصرار کردند و تاکید کردند که آمریکا سیاست غلطی را دنبال می‌کند.

ظریف هدف سوم آمریکا را روایت سازی جعلی از ایران عنوان کرد و گفت: باید توجه کنیم که هدف آمریکا از این بازی چیست و در این بازی گرفتار نشویم.

وی با اشاره به نقش مثبت ایران در منطقه و روند آستانه اظهار داشت: تنها کاری که در دنیا سبب ایجاد آرامش در سوریه شد، روند مثبت مذاکرات آستانه بود. همچنین در دریای خزر توفیقات بزرگ جمهوری اسلامی ایران در قالب همسایگی با حفظ حقوق مردم ایران در دریای خزر است.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه همکاری سه جانبه، ‌ چند جانبه که وزارت خارجه دنبال کرده است دلیل این سیاست است، گفت: این سبب شده که قدرت استراتژی آمریکا در منطقه را با سیاست همسایگی پاسخ دهیم. اما نکته دیگر که در سیاست خارجی ما باید مورد توجه باشد، توجه به جابجایی قدرت جهانی است. به همین دلیل ضمن حفظ سیاست همه جانبه برای اینکه مقابل ۶ قدرت جهانی بشینیم و به قول‌ آقای ترامپ کلاه سر آنها بگذاریم، شرایطی ایجاد کنیم که آقای بولتون نگران یک ملاقات ما با آقای ترامپ باشد، در عین حال همین اقتدار را داشتیم که با چین برای ایجاد قرارداد ۲۵ ساله مذاکره می‌کنیم.

در قرارداد با چین هیچ موضوع مخفی وجود ندارد

ظریف با تاکید بر اینکه در قرارداد با چین هیچ موضوع مخفی وجود ندارد، گفت: زمانی که در ملاقات آقای شی با مقام معظم رهبری درباره این قرارداد صحبت شد، موضوع را به مردم اعلام کردیم، زمانی که در سفر سال گذشته این قرارداد را به چین بردم باز هم اعلام شد، زمانی که چین به پیش‌نویس ما پاسخ داد، این موضوع دوباره اعلام شد و آن گاه که چین مذاکره با ما را نیز پذیرفت این موضوع اعلام شد و هر موقع که توافق محقق شود آن را هم اعلام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: شفافیت کامل ما در رفتار ما وجود دارد اما واقعیت این است که محل‌های قدرت در دنیا در حال تغییر است و باید واقعیات شرایط جهانی را بشناسیم و با شرایط گذار از این جهان پساغربی عمل کنیم که این هدف با اعتماد به نفس و توجه به ظرفیت‌های ساختاری محقق می‌شود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه نگه داشتن شریان‌های اقتصادی کشور با توجه به برنامه‌هایی که آمریکایی‌ها می‌خواهند بر کشور ما تحمیل کنند، گفت: آمریکا تلاش می کند با جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی و نه تحریم، ‌ شرایطی را بر کشور تحمیل کنند. اقدامات آمریکا، اقدامات زورمدارانه اقتصادی یا همان تروریسم اقتصادی است.

وی با بیان اینکه در وزارت خارجه تغییر ساختاری و فکری ایجاد شده است، اظهار داشت: تعبیر ما این بود که در وزارت خارجه نسبت به ۳۵ سال از یک موجودیت سیاسی امنیتی به موضوع سیاسی، امنیتی، اقتصادی برسیم و باید پذیرفت که این کار دشوار بود زیرا تفکر بیشتر ما در وزارت خارجه بر اساس تفکر سیاسی امنیتی است و تغییر دادن این جهت گیری به جهت گیری اقتصادی دشوار است و از ابتدا گفتیم که وزارت خارجه باید کمک به حل معیشت مردم کند، نه اینکه باری بر دوش معیشت مردم باشد.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه دومین تحول در وزارت خارجه ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه بود، گفت:‌ نظام موضوعی اقتصاد را در وزارت خارجه ایجاد کردیم تا موضوع اقتصاد برجسته شود. همچنین یکی از قوی‌ترین معاونان وزارت خارجه آقای انصاری را به عنوان معاون این حوزه قرار دادیم.

ظریف درباره اهداف کار اقتصادی در وزارت خارجه توضیح داد: نخست تجارت با شرق، دوم سیاست صادرات محور است. اگر بخواهیم جهش تولید داشته باشیم باید صادرات را افزایش دهیم و مقدار تولیدات داخلی نمی‌تواند اشتغال مد نظر مقام معظم رهبری را تامین کند.

حرف‌ها و توهین‌ها را به جان می خرم. به من ذلیل گفتید در صورتی که رهبر معظم انقلاب به من شجاع گفته بود، به من دروغگو گفتید در صورتی که رهبر معظم انقلاب به من صادق گفته بود، اما من وظیفه دارم از شما به عنوان نمایندگان مردم بزرگ ایران بشنوم و به گوش جان بشنوم و از شما تشکر کنم از انتقادهای شما تشکر می کنم حتی از تندی‌های شما هم تشکر می کنم

مهمترین هدف آمریکا مشروعیت زدایی از نظام است

ظریف اظهار داشت: یکی از اقداماتی که آمریکا انجام می‌دهد، فشار بر دوستان ایران و هدف قرار دادن منافع ایران در منطقه است که این حوزه هم نیازمند به توجه ویژه ما هست. مهم‌ترین هدفی که آمریکا دنبال می‌کند جدا کردن مردم از حاکمیت و ناکارآمد نشان دادن نظام و مشروعیت زدایی از نظام است. اگر کتاب دوستان نگاهی به کتاب جان بولتون بکنند می‌بینند که در پشت همه سیاست‌هایی که آمریکا به نام فشار حداکثری دنبال می‌کند این اهداف نهفته است.

وزیر امور خارجه با تاکید بر لزوم انسجام درونی گفت: سیاست خارجی حوزه دعوای جناحی و گروهی نیست به همین دلیل سیاست خارجی در قانون اساسی در حوزه اختیارات مقام معظم رهبری است و سیاست‌های کلی نظام در حوزه سیاست خارجی را مقام معظم رهبری تعیین می کنند. این یعنی اجتناب از دوگانه سازی و دعوای داخلی در حوزه سیاست خارجی.

رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: بحث دوم تمرکز بر منطقه و همسایگان است ایران باید در منطقه به عنوان تولید کننده امنیت و ثبات و توسعه برای همسایگان شناخته شود. ما باید سیاست همسایگی را دنبال کنیم و همسایگان ما احساس کنند بهترین روابط را با ایران دارند به همین دلیل ما در ۷ سال گذشته بیشترین ارتباط را با همسایگان داشتیم.

وی با بیان اینکه امروز بهترین روابط را با ترکیه، روسیه، افغانستان، آذربایجان، عراق، پاکستان و بعضی از همسایگان جنوبی مان که خواهان روابط خوب با ایران بودند، داریم، اظهار داشت: تعداد سفرهای بنده به این کشورها چندین برابر سفر به بقیه کشورهاست. بیش از ۲۰ سفربه روسیه و ۲۰ سفر به ترکیه، سفرهای متعدد به پاکستان و افغانستان و عراق همه اینها نشان دهنده تمرکز بر همسایگی هست.

ظریف با اشاره به نقش مثبت ایران در منطقه و روند آستانه اظهار داشت: تنها کاری که در دنیا سبب ایجاد آرامش در سوریه شد، روند مثبت مذاکرات آستانه بود. همچنین در دریای خزر توفیقات بزرگ جمهوری اسلامی ایران در قالب همسایگی با حفظ حقوق مردم ایران در دریای خزر است.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه همکاری سه جانبه، ‌ چند جانبه که وزارت خارجه دنبال کرده است دلیل این سیاست است، گفت: این سبب شده که قدرت استراتژی آمریکا در منطقه را با سیاست همسایگی پاسخ دهیم. اما نکته دیگر که در سیاست خارجی ما باید مورد توجه باشد، توجه به جابجایی قدرت جهانی است. به همین دلیل ضمن حفظ سیاست همه جانبه برای اینکه مقابل ۶ قدرت جهانی بشینیم و به قول‌ آقای ترامپ کلاه سر آنها بگذاریم، شرایطی ایجاد کنیم که آقای بولتون نگران یک ملاقات ما با آقای ترامپ باشد، در عین حال همین اقتدار را داشتیم که با چین برای ایجاد قرارداد ۲۵ ساله مذاکره می‌کنیم.

مقاومت‌های داخلی در حوزه تهاتر باید از بین برود

وزیر امور خارجه با تشریح اقدامات دستگاه دیپلماسی در حوزه اقتصادی گفت: یکی از موضوعات در این زمینه تهاتر و حذف دلار را از بازی اقتصادی کشور بود و بسیاری از کشورها هم در این زمینه با ما همراهی دارند. امیدواریم مراجع داخلی و مجلس بتوانند کمک کنند، برای این که مقاومت‌هایی که در حوزه تهاتر در داخل کشور وجود دارد، از بین برود.

ظریف ایجاد توافق‌های منطقه ای را از دیگر اقدامات دستگاه دیپلماسی عنوان کرد و گفت: پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم نشان دهنده توجه ما به انتقال منطقه ای قدرت است و هم نشان دهنده توجه ما به حوزه پیرامونی و توجه ما به اقتصاد و روابط اقتصادی با همسایگان است.

وزیر امور خارجه در ادامه به رفع موانع صادراتی کالا و خدمات مثل ضمانت نامه‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات در توسعه صادرات مشکل ضمانت‌نامه های ما بود. یعنی هم صادرکنندگان مواد و هم صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی از این مشکل رنج می بردند که تلاش کردیم این مشکل را حل کنیم.

وی افزود: موضوع دیگر شناسایی فرصت‌های خارجی است، اگر سایت وزارت خارجه را ملاحظه کنید می‌بینید همه فرصت‌های خارجی را به بخش داخلی ارائه می دهیم. اقدام بعدی که الان در حال انجام آن هستیم، ارائه توانمندی‌های داخلی به خارج است که نرم افزار و امکانات آن تهیه شده است و نیاز به یک هماهنگی با بخش خصوصی دارد که بتوانیم ظرفیت های داخلی را هم به خارج معرفی کنیم.

بازگرداندن ایران به پروژه راه ابریشم از مفاد مهم توافق ۲۵ ساله است

ظریف ادامه داد: یکی دیگر از حوزه‌هایی که در آن بسیار فعال بودیم بحث کرویدورهای ارتباطی بود. یکی از مفاد مهم توافق ۲۵ ساله ما و چین بازگرداندن ایران به پروژه راه ابریشم است. یکی از اتفاقات ناگواری که افتاده بود این بود که ایران از همه کریدورهای ارتباطی منطقه خارج می‌شد.

رییس دستگاه دیپلماسی گفت: یکی از اهدافی که با همسایگان دنبال می‌کنیم کریدور شمال - جنوب، کریدور شرق -غرب، راه آهن شلمچه - بصره است و همه به خاطر این است که ایران را بعنوان هاب ارتباطی منطقه حفظ کنیم و این فرصت ویژه را از دست ندهیم.

وی افزود: علاوه بر اینها گفت و گوهایی با قوه قضاییه برای ایجاد شرایط ویژه برای بخش خصوصی داشتیم.

ظریف توجه به ظرفیت‌های استانی را از دیگر اقدامات وزارت امور خارجه عنوان کرد و گفت: ما در وزارت امور خارجه در بخش اقتصادی یک اداره برای توجه به ظرفیت‌های استانی داریم که در خدمت دوستان هستیم که ظرفیت‌های استانی را به دنیا معرفی کنیم تا بتوانیم از این شرایط بهترین استفاده را داشته باشیم.

حزبی و جناحی شدن به معنی پایان عضویت در وزارت امور خارجه است

وزیر امور خارجه یادآورشد: شرایط دنیا، ‌شرایط در حال تحول است و جمهوری اسلامی توان این را دارد که در این شرایط در حال تحول نقش بسیار مهمی ایجاد کند. ایفای این نقش نیازمند انسجام داخلی است.

وی خاطرنشان کرد: ما در خدمت شما هستیم چرا که ما دیدگاه جناحی و حزبی نداریم چرا که در وزارت امورخارجه حزبی و جناحی شدن به معنی پایان عضویت در وزارت امورخارجه است.

وی با تاکید بر این که ما آماده ایم با همه ظرفیت‌های ملی برای پیشبرد اهداف انقلاب تلاش کنیم، گفت: همانطور که ما این امکان را داشتیم که بهترین روابط را با برادر شهیدم مرحوم قاسم سلیمانی داشته باشیم و من هر هفته با ایشان جلسه هماهنگی داشتم این امکان را هم داریم که با همه شما برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی همکاری کنیم.

باید قدرت جمهوری اسلامی را در منطقه و جهان نهادینه کنیم

وزیر امور خارجه در بخش دوم سخنان خود که بعد از اظهارات انتقاد آمیز تعدادی از نمایندگان مطرح شد، گفت: ما آمدیم اینجا باهم آینده بهتری برای کشور بسازیم. رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر شما هم خوانده بودید و گزارش ملاقات‌های ظریف و برخوردهای او را با آن طرف دیده بودید، شما هم مثل او را شجاع، انقلابی و صادق می‌دانستید بنابراین آنچه اتفاق افتاد آن نبود که شما گفتید من هیچ گاه مسائل داخلی را به خارج نبردم.

وی افزود: آنچه که من گفتم رهبری شنیدند، اگر دروغ گفتم شنیدند ایشان گفتند صادق است، اگر راست گفتم شنیدند ایشان گفتند شجاع است.

ظریف ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران باید در برابر سیاست‌های آمریکا بایستد و در همه موارد جمهوری اسلامی در برابر سیاست های آمریکا ایستاده است. شما دو هفته قبل دیدید که بنده در شورای امنیت سازمان ملل متحد چگونه در برابر سیاست‌های آمریکا ایستادم کسان دیگری هم که در وزارت امورخارجه بودند همین گونه ایستادند. شما هم بایستید همه با هم می ایستیم. اما باید کاری کنیم که آمریکا نتواند از اقدامات ما برای اهداف خودش استفاده کند. ما باید کاری کنیم که بتوانیم قدرت جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و در جهان نهادینه کنیم.

دوگانه سازی کاری از پیش نمی‌برد

رییس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه دوگانه سازی کاری از پیش نمی‌برد، تصریح کرد: باید سیاست خارجی در خدمت مقاومت باشد و باید قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی در خدمت پیشبرد اهداف مردم ایران باشد.

ظریف گفت: ما باید از تمام امکانات برای کمک به معیشت مردم و برای کمک به قدرت ملی ایران استفاده کنیم. هرچه شما می خواهید بفرمایید ولی شهید سلیمانی و بنده هر هفته جلسه داشتیم و هماهنگ می‌کردیم. در مسائل منطقه‌ای هرچه ما کردیم با هماهنگی یکدیگر بود. آنهایی که شهید سلیمانی را می شناسند، آنهایی که با شهید سلیمانی دمخور بودند آنهایی که با سیدحسن نصرالله دمخورند و آنهایی که با مقاومت عراق، لبنان و فلسطین دمخورند آنها می‌دانند که روابط ما چگونه بود نه شما.

این اظهارات ظریف با واکنش تعدادی از نمایندگان مواجه شدکه گفتند به ما می‌گوید ما نمی‌فهمیم و توهین کرد که ظریف گفت: بنده عرض کردم که آنها می‌دانند، بی‌جا می‌کنم بگویم شما نمی فهمید، شما نماینده ملت هستید، ‌ملت ما ملت فهیمی است و شما هم به عنوان نمایندگان ملت فهمیدید و من در برابر نمایندگان ملت با کمال خضوع حضور پیدا می کنم.

توهین‌ها را به جان می‌خرم

ظریف اضافه کرد: حرف‌ها و توهین‌ها را به جان می خرم. به من ذلیل گفتید در صورتی که رهبر معظم انقلاب به من شجاع گفته بود، به من دروغگو گفتید در صورتی که رهبر معظم انقلاب به من صادق گفته بود، اما من وظیفه دارم از شما به عنوان نمایندگان مردم بزرگ ایران بشنوم و به گوش جان بشنوم و از شما تشکر کنم از انتقادهای شما تشکر می کنم حتی از تندی‌های شما هم تشکر می کنم.

وی تاکید کرد: اما بدانید همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم، همه ما باهم هستیم. آمریکا لیبرال، اصلاح طلب، اصولگرا، انقلابی و غیرانقلابی نمی‌شناسد. رژیم صهیونیستی اصلاح طلب، اصولگرا نمی‌شناسد، رژیم صهیونیستی با کل ایران مخالف است با تمامیت ارضی ایران مخالف است با تمامیت و جغرافیای ایران مخالف است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: همه باهم در این کشتی هستیم. اقتصاد را همه باید باهم پیش ببریم. بخش خصوصی قسمت عمده اقتصاد ما است و ما در همه حرکت‌های اقتصادی بخش خصوصی را به عنوان موتور محرکه اقتصاد می‌شناسیم. ما در همه حرکت‌های اقتصادی معتقدیم که باید به بخش خصوصی کمک کنیم به همین دلیل است که در هر سفری که رفتم بخش اقتصادی همراه من بودند.

وی یادآور شد: اگر الان هم سفر نمی‌روم به خاطر این است که کشورها آمادگی پذیرش ندارند، شاید در دوران کرونا بیشترین سفر وزیر خارجه را من داشتم. من به سوریه، ترکیه و روسیه رفتم، من به عراق خواهم رفت. همکاران من به افغانستان رفتند، روابط بین دولت افغانستان را اصلاح کردند. صلح افغانستان را پیگیری کردند ما در همسایگی بیشترین تلاش را داریم انجام می‌دهیم و ان‌شاالله موفق می شویم.

ظریف تاکید کرد: اگر ترکمنستان مرزهای خود را بسته به طوری که حتی هموطنان خودشان را به خاطر کرونا اجازه ورود نمی دهند، آن را دیگر ما نمی‌توانیم تغییر دهیم.

برجام سند افتخار ایران است

رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: همکاران من هر روز با کشورهای همسایه صحبت می کنند، مرزهای ترکیه را باز کردند، بسیاری از مرزهای عراق را باز کردند، مرزهای ارمنستان، آذربایجان، افغانستان و پاکستان را باز کردند، روابط با عمان، امارات متحده عربی، ‌ کویت و قطر را برقرار کردند این کارها هیچ کدام با دعا انجام نشده است ضمن این که توکل ما هم به خدا است ضمن این که ما همواره معتقد بودیم که یک قدرت در دنیا است و نباید آمریکا را قدرقدرت دانست.

وزیرامور خارجه تاکید کرد: دوستان عزیز آمریکا را قدرقدرت ندانیم. برجام تحمیلی بر آمریکا بود. ان شاالله تاریخ نشان خواهد داد. ان‌شاءالله آینده نشان خواهد داد. برجام سند افتخار ایران است و همواره خواهد بود و ان شاءالله در تاریخ این کشور ثبت خواهد شد.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 41
  • مهدی
    0

    اقای ظریف برای ضعف های سیاست خارجی حوزه امن رهبری را نکشید ! قرارداد ۲۵ ساله باید منتشر و مجلس و دانشگاهها نظر بدهند !

    نظرات شما -
    • من467
      0

      اشتباه منفی دادم ببخش

    • علی
      0

      وقتی میری اداره معموولی همه اتاقها میری وقتی کارت دیگه به آخر میرسه میگن برو امضا رئیس رو هم بگیر دیگه تمومه حالا مگه ظریف جرات باباش رو داره که بره کاری رو بدون اجازه رئیس مملکت انجام بده خب دارمیگه که من از پیش خودم کاری نه میتونم بکنم نه کردم شخص اول مملکت اجازه داده خوب حالا ایشون بیان توضیح بدن اجازه داده یانه این که دعوا نداره

  • ح
    0

    چرا با این همه خسارت داخلی و بین المللی که از قدم زدن و خندیدن این آقا با کری نصیب ملت گردید ایشان استیضاح نمی شوند قطعا نبود شان نقطه عطفی برای خروج کشور از بحران اقتصادی ناشی از تحریم می باشد..

    نظرات شما -
    • حسن
      0

      ایشون مجبور بود گندکاریهای محمود را جمع کند همین محمودی که الان داره حرف از مزاکره میزنه

  • حوات
    0

    شتر در خواب بیند پنبه دانه. گهی ........................................

  • جابر
    0

    ژستش مثل کودکان دبستانیه اقا اجازه هولم نکن دست پام گم نکن زود تند سریع جواب میدم

    نظرات شما -
    • آنتی جابر
      0

      خاک بر سرت با این فهم عمیق از تصاویر نگاهش، نگاه عاقل اندر سفیه بود حیف ظریف!

    • کتی جابر انتی
      0

      بدان جابر میگه جوجه اخر پاییز میشمارند . ...در ضمن این اقا دیپلماسی قوی نداشته وندارد جناب انتی جابر روزی ببین چشمان اجنبی در جریره کیش یا جزیره دیگر که جرات نکند یک ایرانی اونجا برود

    • عمه کتی
      0

      تنها کسی که در طی چهل سال این حکومت در وزرات خارجه، تخصص مرتبط داشت دکتر ظریف بود. تا کنون دیپلماسی سنج اختراع نشده، اگه شما داری، برو ثبت اختراع کن. ظریف مسوول این کارا نیست: حمله به سفارت عربستان و انگلستان نوشتن "محو اسراییل" روی بدنه موشک هزینه کرد در لبنان و فلسطین و سوریه و یمن و ... عدم تصویب قانون ضد پولشویی ... ایشون فقط وزیر امور خارجه هست تا گندهای بقیه رو جمع کنه. شاید خسارت کمتری به مملکت و مردم وارد بشه.

    • به عمه کتی
      0

      پس بهتره افراد غیر متخصص بیان روی کار اگر متخصصشون ظریفه!

  • ن
    0

    حرف ملت این نیست که قرار داد محرمانه یاغیر محرمانه با چین بسته شده صحبت سر اینکه جزیره کیش یا حتی یک وجب خاک ایران عزیز نباید به دست اجنبی ها بیوفته دوسال پیش که دریای خزر را به روسیه خائن واگذار کردید ما در دنیا دوست نداریم و نخواهیم داشت همیشه کشور ایران ملت ایران خار چشم خارجی ها بوده و هست باید قدر این آب و خاک را دانست و برای آبادانی میهن تلاش کرد باید جهش تولید داشته باشیم باید اقتصاد کشور را به جای برسانیم که قدرت اقتصادوصنعت دنیا باشیم مردم از مسولین همچین انتظاری دارند

    نظرات شما -
    • مفرد
      0

      بزک نمیر بهارمیاد غمبزه وخیارمیاد

  • محسن
    0

    اقای ظریف آمریکانمیخواهدتحریم رابردارد شایدبخواهدباشمارابطه داشته باشم ولی عمرا تحریمهارو برداره.دیگه دلیلی نداره این همه بهونه بیارید.شماباختید استعفابدین

  • محمود
    0

    اینقدر خوشم میاد سران نظام باهم درگیری و دعوا کنند.

  • مراد
    0

    ظریف بهترین وزیر ایران است .باید به وزیر افتخار کرد .آمریکا با نظام ایران مشکل دارد .نه با ظریف یا کس دیگری .اگر کس دیگری وزیر بود ایران حالا نابود بود

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      خدایا به مردم آگاهی عنایت بفرما

  • .
    0

    همش بازی با کلمات. چه کسی به تو ماموریت داده که در مقابل امریکا لج و لج بازی کنی ایا نظر مردم را جویا شده ای یا نظر اربابان خودت را تکرار می کنی. تو به دروغ گفتی در ایران زندانی سیاسی نیست و این موضوع هیچ زمانی از ذهن مردم ایران پاک نخواهد شد

  • کاربر ناشناس
    0

    درود بر دکتر ظریف بالیاقت وسیاست

    نظرات شما -
    • ت
      0

      همدستی

    • davod
      0

      جناب دکتراگرمابگیم سرجنگ باهیچ کشوری رانداری کیه باید ببینیم

  • ایرانی
    0

    چهل سال است که این شوها در مملکت ما اجرا میشه و اگر آدمی بیگانه با این ترفندهای سریالی باشد فکر میکند که همین فردا کاری خواهد شد کارستان .نه عزیز فردا همگی دست در دست هم در جشن عروسی دختر اصول گرا با پسر اصلاح طلب خندان شرکت خواهند کرد و هر کس به فراخور جیب گشادش کادویی نه در حد 10 هزار تومان یا 20 هزار تومان که در اندازه یک آپارتمان در لواسان خواهند داد .تا سفره مردم بی صاحب باشد این ریشدار و بیریش هیچ گاه پشت هم را خالی نخواهند کرد.

  • مجتبي
    0

    جناب آقاي ظريف مردم عادي بشدت از وضعيت اقتصادي بشدت در مضيغه هستند و بسياري از پدران هر روز شرمسارتر از روز قبل در برابر خواسته هاي حداقلي خانوادشان هستند به زبان مردم فهم بگوئيد قرار است بيشتر از اين خوار و خفيف شويم كه رابطه با كشورهاي حوزه خليج فارس باعث افتخار و پز دادن شده است.

  • عباس
    0

    جزیره فروختن که در این مواقع دلار به بازار تزریق کنند اون به باد رفت دیگه بانک مرکزی دلار نداره اقتصاد بعقل من فرو ریخته که سکه دهمیلیون ششصد رکورد زد ....اینم نتیجه که ریس جمهور به سر مردم داد

  • رضا
    0

    عجب جنابعالی در مجلس قبلی فرمودید بعضی از خطوط قرمز را نتوانستیم رعایت کنیم، دارید از رهبری خرج میکنید مگر رهبر برجام را خسارت محض نخواندند ، مگر نگفتن به اروپا هم اعتمادی نیست و... اما شما خودتان مگر نگفتی امریکا نمیتواند از برجام خارج شود و اگر هم خارج شود نمیتواند تحریم ها را برگردوند مگر نگفتید تمام تحریم های امریکا و...لغو میشه موقعی که با وزیرخارجه جلادترین حکومت کنونی بشریت رفتین دور دور و با اون جرثومه پلیدی تا بناگوش میخندیدین فراموش کرده ای؟؟؟ الان مثل منتقدین سیاست های برجامی سخن میگویید همان هایی که رییستان بیش از چند ده توهین نثارشان کرد و روزنامه و سایت های حامیتان به بدترین شکل با منتقدین و مخالفین برجام برخورد میکردند یا للعجب برجام افتخار تاریخ هست صد البته افتخار وادادگان به غرب هست. البته خبر فوری که متعلق به طیف فکری وادادگان غربگدا هست و به نظر نمیرسد متن انتقادی را منتشر کند.

  • ایرانی
    0

    نمایندگانی که به لطف رفتار شورای نگهبان و با این درصد وارد مجلس بشوند هنری بیش از این ندارند

    نظرات شما -
    • سید
      0

      اونهایی که در مجلس قبلی به واسطه همین شورای نگهبان وارد مجلس شدند چه غلطی کردند؟،مملکت رو فلج کردند

    • علی
      0

      لطفا خاموش شو

    • علی
      0

      رای های با درصد بالای این چهل سالتونو دیدیم ماشالا ... زدید

    • مفرد
      0

      سگ زردبرادر شغاله این مجلس وآن مجلس هم ندارد شورای نگهبان هم کثیفتر ازمجلسیان

  • علی محمد صادقیان
    0

    پوک سیاسی , مملکت رو به باد داده هنوز هم از رو نمیره , کاری کردن که التماس غربی ها کنیم که ما چیزی بابت توافق نمیخواهیم فقط دیگه تحریممون نکنید.

  • علامرصاعباسی
    0

    تعدادی ازنمایندگان بی ادب صبح امروزدرکمال بی شرمی قهرمان کشورماراهو کردن.این عملکردشان آب به آسیاب دشمن ریختن است.بدانیدکه آقای دکترطریف همانند شهیدحاج قاسم سلیمانی دردل مردم مستصعف ماجایگاهی والادارد.اومردی شجاع وصادق ودلسوزست.ای احمقان دست ازستیزه جویی برداریدوادم باشید.ادم راآدمیت لازم ست.؟.......

  • کاربر ناشناس
    0

    دکترطریف عشق وروح ونفس مردم ایران است.ایشان قهرمانی شجاع وبیباک وسیاست مداری کهنه کاروعالیست.ای نادان های مجلسی که صبح امروز ابروی خودبرد یدوشان مجلس راتخریب کردید.وای برشما...وای برشماوبرای خودمان متاسفیم

  • ایران
    0

    نمایندگان مجلس واقعا چه رویی دارن خودشون رو صدای مردم میدانند مگه کسی به شما رای داد با این تعداد کمی که پای صندوق رای رفتن حداقل لال شید

  • ممم
    0

    فدا می‌ره برای چندهزارومین بار استعفا میده روحانی هم قهر می‌کنه می‌ره یه جایی تحصن می‌کنه

  • میرزایی
    0

    آقای ظریف رهبر فرمودند قاتل سردار سلیمانی جنتلمن های پشت میز مذاکره بودند شما هم یکی از اون جنتلمن های پشت میز مذاکره بوده بعدشم چرا هر وزیری میاد خون سردار سلیمانیرو میکنه سر نیزه هفته قبل جهرمیم همین کارو کرد امروز هم شما بازم پای سردار سلیمانیو کشیدی ویط

  • صداقت(فعال مردمی)
    0

    آقای ظریف داشتند تئوری تعریف می کردند با واقعیت تفاوت فراوانی دارد،باید می گفت سهم چی شد.ناز ونعمت برای غرب وشرق،از برکت وجود این دولت فقط شرش برای ما مانده ایا به گفته خودشان برای جلو گیری از انتقال مواد به اروپااین همه شهید دادیم،در عوض اروپا هیچی که به ما نداد تحریم هم شدیم،فرزندان این ملت را برای اروپا قربانی کردن چه سودی دارد جز شیفتگی غرب

  • علی
    0

    سطح شعور نمایندگان هر روز داره نگران کننده‌تر میشه

  • محمد
    0

    با توجه به میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس ۹۸ مجلس کنونی فاقد مشروعیت و اعتبار است

  • ..
    0

    سلام چاقی دست خودش را میبره.. قاضی که زلیخا باشه.. به خود قاضی ربط داره

  • حرف حق....
    0

    باید یاد اورد ان روزهایی که جلیلی مسول مزاکره بود وبدترین و نابجاترین تحریمها را نسیب ایرانیان کرد حالا چه انتظارات بیخودی از ظریف داریداگر جرات داشتید این حرفها را به جلیلی میزدید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها