قوانین جدید دوره آموزش سربازی

درحالی‌که در ۲۱ خردادماه سال جاری دوره آموزشی خدمت سربازی یک‌ماهه اعلام‌شده بود، اما در روزهای گذشته این مدت دوباره به میزان یک ماه افزایش پیداکرده و به دو ماه رسید و سپس دوباره یک‌ماهه شد.

قوانین جدید دوره آموزش سربازی

درحالی‌که در ۲۱ خردادماه سال جاری دوره آموزشی خدمت سربازی یک‌ماهه اعلام‌شده بود، اما در روزهای گذشته این مدت دوباره به میزان یک ماه افزایش پیداکرده و به دو ماه رسید و سپس دوباره یک‌ماهه شد.

دوره آموزشی سربازی به یک ماه کاهش یافت

تغییرات مکرر زمان دوره آموزشی حتماً بر روی برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری جمع کثیری از جوانان و خانواده‌هایشان اثر دارد و موضوع طول مدت خدمت سربازی به‌دفعات مورد سؤال بوده و در معرض بازگشت به زمان دوماهه قرار گرفته است.

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه مراسم تکریم و معارفه فرماندهی انتظامی استان قم، در روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ در پاسخ به این سؤال که در این شرایط دغدغه و نگرانی از سوی خانواده سربازان در خصوص حفظ سلامت فرزندانشان وجود دارد به‌عنوان فرمانده ناجا که در عملکرد سازمان وظیفه عمومی نظارت مستقیم دارید چه اطمینان خاطری به خانواده‌ها می‌دهید که نگران نباشند، گفت: در مراکز آموزشی نیروی انتظامی همه پروتکل‌های بهداشتی به‌خوبی رعایت می‌شود. عزیزان طی دوره آموزشی، غربالگری و تست می‌شوند تا اگر احیاناً مواردی مشکوک باشند، قرنطینه و رسیدگی‌های پزشکی انجام شود.

فرمانده ناجا عنوان کرد: موارد بهداشتی به‌خوبی رعایت می‌شود و دوره آموزشی با توجه به شیوع بیماری کرونا (کووید-۱۹) از ۲ ماه به‌صورت فشرده به یک ماه کاهش پیداکرده است.

پیش‌ازاین ۲۱ خرداد سال جاری هم امیر دریادار دوم غلامرضا رحیمی پور، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح گفته بود مدت آموزش رزم مقدماتی کارکنان وظیفه در مراکز آموزش نیروهای مسلح به دلیل شیوع ویروس کرونا تا پایان شهریور همچنان یک ماه خواهد بود.

وی افزود: به تمام مراکز آموزشی نیروهای مسلح ابلاغ شده است که ضمن رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی اجرای دقیق و کامل آموزش به سربازان را در دستور کار قرار دهند.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح همان زمان تأکید کرد: هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص ادامه این روند به شرایط بهداشتی کشور و میزان شیوع ویروس کرونا به مهر سال جاری منوط خواهد شد.

آموزشی سربازی دو ماه شد و نشد!

روز ۱۲ تیر اما حبیب اله جان‌نثاری معاون تربیت و آموزش ناجا از تغییر دوره آموزش رزم مقدماتی از یک ماه به دو ماه خبر داد. در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: به دلیل ضرورت استفاده از کارکنان وظیفه در مأموریت‌های محوله و نیز کیفی سازی آموزش‌ها، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از امروز ۱۲ تیرماه، دوره آموزش رزم مقدماتی سربازی از یک ماه به دو ماه تغییر یافت.

در همین حال روز گذشته رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا اظهار کرد: مدت آموزش رزم مقدماتی سربازان به علت تشدید شیوع ویروس کرونا کماکان یک‌ماهه بوده و تا اطلاع ثانوی استمرار خواهد داشت.

تقی مهری گفت: با توجه به ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح، مدت آموزش رزم مقدماتی سربازان به علت تشدید شیوع ویروس کرونا و نیاز به رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامتی سربازان عزیز، با یک ماه کاهش،کماکان تا اطلاع ثانوی به‌صورت یک‌ماهه استمرار خواهد داشت.

وی تأکید کرد: هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص تغییر مدت‌زمان این دوره به شرایط تداوم شیوع این بیماری در آینده بستگی داشته و در زمان مقرر تعیین تکلیف و اطلاع‌رسانی می‌شود.

جزئیات بیشتر از دوره آموزشی سربازی

تقی مهری معاون وظیفه ناجا البته پیش‌ازاین از مراقبت از سلامت سربازان داده و با اشاره به پیش‌بینی تمهیدات لازم برای اعزام این دسته از مشمولان گفته بود: سربازان نقش مهمی در بنیه و توان دفاعی کشور دارند و در این روزها که تمام ارکان کشور در حال تأمین امنیت جانی و سلامت شهروندان هستند نقش سربازان نیز غیرقابل کتمان است. در بسیاری از اقدامات که برای مقابله با کرونا صورت گرفت سربازان حضور پر رنگی داشتند مواردی نظیر اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، ضدعفونی معابر، تأمین امنیت و ... جزو این موارد است. به همین دلیل نیز لازم بود سربازان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به سربازی اعزام شوند.

مهری در مورد برخی نگرانی‌ها در مورد سلامتی این افراد گفت:‌من متوجه نگرانی خانواده‌ها هستم، اما این اطمینان را می‌دهم که ما نیز نگران سلامت این عزیزان هستیم و تمام تلاشمان را برای مراقبت از آنان انجام داده‌ایم. سربازان هنگام اعزام طی چندین مرحله غربالگری می‌شوند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا ادامه داد:‌ نخستین مرحله غربالگری سربازان در پایگاه‌های بهداشت است، طبق هماهنگی انجام‌شده با وزارت بهداشت از مشمولان خواسته می‌شود که چند روز قبل از اعزام به پایگاه‌های بهداشت منطقه خود رفته و وضعیت سلامتی آن‌ها چک شود، درصورتی‌که پایگاه بهداشت وضعیت آن‌ها را مشکوک تشخیص دهد به سربازی اعزام نخواهند شد تا درمان شوند.

وی ادامه داد:‌ مرحله بعدی هنگام ورود به مراکز آموزشی است که در این شرایط نیز تمامی ورودی‌ها از سوی پزشکان معاینه می‌شوند و موارد مشکوک غربالگری خواهند شد. همچنین اگر سربازان با اتوبوس به مراکز آموزشی در استان‌های مجاور یا شهرهای دیگر اعزام شوند در بدو ورود به آنجا هم غربالگری خواهند شد. ضمن این‌که دستکش، محلول‌های ضدعفونی و ... نیز در اختیار سربازان قرار می‌گیرد.

مهری بابیان اینکه در هریک از این مراحل اگر فرد مشکوک به کرونا تشخیص داده شود، از اعزام جلوگیری خواهد شد، گفت: علاوه بر این اقدامات، فاصله‌گذاری اجتماعی در اتوبوس‌های اعزام سربازان نیز اعمال‌شده و آنان یکی در میان روی صندلی‌ها حضور خواهند داشت.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا تأکید کرد:‌ علاوه بر این موارد، تمامی سربازان و همچنین کارکنان نظامی که از پادگان خارج‌شده باشند به ازای هر بار ورود مجدداً وضعیت سلامتی‌شان بررسی خواهد شد. در داخل آسایشگاه‌ها نیز فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شده و فاصله تخت‌ها از یکدیگر به دو متر افزایش یافته است. همین امر نیز سبب کاهش تعداد سربازان اعزامی در محیط‌های آموزشی و پادگان خواهد بود. علاوه بر آن فضاهای پرتردد ضدعفونی می‌شود. کیفیت غذا و خوردوخوراک بیشتر شده است ضمن این‌که غربالگری در حین دوره آموزشی نیز انجام خواهد شد.

وی تأکید کرد: بنابراین از خانواده‌ها می‌خواهم که نگرانی بابت ابتلای فرزندانشان به کرونا نداشته باشند و مطمئن باشند که با اقدامات انجام‌شده محیط‌ها پادگانی وضعیت بهداشتی بهتری از فضای بیرونی شهر و معابر خواهد داشت.

در حال حاضر باوجود کرونا نگرانی در مورد دوره آموزشی خدمت سربازی که تجمع نیروها بیش از زمان‌های دیگر در طول دوران خدمت نظام‌وظیفه است، همچنان وجود دارد و شایسته است ستاد ملی مقابله با کرونا توجه بیشتری به اعلام تصمیم‌های مربوط به موضوع سربازی داشته و در اعلام اخبار شتابزده عمل نکنند.

منبع: آنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها