داستان جالب عشق محمدرضا شاه به یک شاهزاده ایتالیایی + عکس

بعد از جدایی شاه از ثریا اسفندیاری در سال ۱۳۳۷، محمدرضا پهلوی به یک دختر زیباروی اروپایی دل‌ بسته بود. ماجرای عشق شدید شاه جوان به شاهزاده ایتالیایی به تیتر اول بسیاری از روزنامه‌های مشهور دنیا تبدیل شد.

داستان جالب عشق محمدرضا شاه به یک شاهزاده ایتالیایی + عکس

به گزارش خبر فوری ، داستان هر سه ازدواج محمد رضا پهلوی همراه با حاشیه های مختلفی بوده است. هم ازدواج با شاهزاده فوزیه، هم ازدواج با ثریا اسفندیاری و هم ازدواج با فرح دیبا حواشی و داستان‌های جالبی داشته اند. در این میان، اما محمدرضا شاه قبل از ازدواج با فرح نیز گزینه های بعضا عجیب و غریبی را برای ازدواج در نظر داشته است. یکی از جالب ترین این موارد، دلبستگی شاه به شاهزاده ماریا گابریلا بوده است.

عشق شاه ایرانی به شاهزاده ایتالیایی

بعد از جدایی شاه از ثریا اسفندیاری در سال 1337، محمدرضا پهلوی به یک دختر زیباروی اروپایی دل‌ بسته بود. ماجرای عشق شدید شاه جوان به شاهزاده ایتالیایی به تیتر اول بسیاری از روزنامه‌های مشهور دنیا تبدیل شد. تعریف و تمجید فراوان سفیر ایران در رم از زیبایی‌های پرنسس گابریلا موجبات سفر شاه در اوایل آذر ماه 1337 به ایتالیا را فراهم کرد. وی در سفر به ایتالیا و در هنگام بازگشت به منظور حضور در مراسم رژه‌ی ارتش در میدان جلالیه، طی نامه‌ای به اومبرتو پدر گابریلا (شاه سابق ایتالیا که البته در دهه 40 میلادی از سلطنت خلع شده بود) از دختر وی خواستگاری کرد.

اقدام شاه باعث انفجار جراید و رسانه‌ها و حتی سیاسیون در داخل شد. اردشیر زاهدی که در آن زمان، داماد شاه بود، در خاطرات خود واکنش‌ها به تصمیم شاه را توصیف کرده است. منبع اصلی او در این توصیفات، گزارش حسین علاء وزیر وقت دربار است. از نظر زاهدی و علاء احزاب سیاسی و گروههای مختلف در ایران دو دسته شده بودند. برخی از افراد که غالبا از سیاستمداران به اصطلاح روشنفکر بودند ازدواج شاه با یک ایتالیایی کاتولیک را به نفع ایران می دانستند چرا که باعث خروج شاه و دربار از زد و بندهای خانواده پهلوی شده و همچنین سطح فرهنگی آن را بالا می برد. از طرف دیگر، بسیاری از نمایندگان مجلس من جمله سید طباطبایی مخالف این تصمیم بودند و ازدواج یک کاتولیک با شاه مسلمان را باعث آشفتگی ملی و داخلی ایران می دانستند.

حکم تاریخی و جالب آیت‌الله بروجردی(ره)

در حالیکه در داخل بسیاری از گروهها و رسانه هایشان در مورد ملکه آینده گمانه زنی می‌کردند، آنچه مردم را بیش از همه نگران کرده بود مسأله مذهبی ازدواج یک مرد مسلمان با یک دختر مسیحی کاتولیک بود. در این میان، تصمیم اصلی را یک نفر دیگر می‌گرفت. آیت الله بروجردی(ره) در آن زمان، بزرگترین مرجع تقلید در جهان شیعه بود. قدرت و نفوذ ایشان به حدی بود که به درستی ایشان را "زعیم شرق" یا "زعیم شیعه" می‌نامیدند. شاه جوان که برای بقای قدرت خود به خصوص در سالهای بعد از کودتا، احتیاج شدیدی به حمایت روحانیت داشت، سعی داشت با کسب رضایت آیت الله بروجردی زمینه را برای ازدواج با شاهزاده ایتالیایی فراهم کند.

هر چند نظر مشهور شیعه اثنی عشری عدم جواز ازدواج دائم با اهل کتاب است اما آیت الله العظمی بروجردی برخلاف نظر مشهور، ازدواج با اهل کتاب را چه دائم و چه غیر دائم بلامانع می‌دانستند. رژیم و دربار با اطلاع از این موضوع درصدد برآمد تا این فتوای مرجع یگانه‌ی دوران را مشروعیتی برای ازدواج شاه با شاهزاده خانم ایتالیایی قرار دهد تا هم افکار عمومی را قانع نماید و هم از تنش‌های اجتماعی جلوگیری کند. اما آیت الله العظمی بروجردی با تیزهوشی و فراست خاص خود، در یک تصمیم تاریخی اعلام کرد: «مشهور بین اعاظم فقهای امامیه حرمت ازدواج دائم با کتابیه است.»

آیت‌الله صافی گلپایگانی با بیان خاطره‌ای درباره این فتوای تاریخی، این موضوع را چنین تفسیر می‌نماید: "شاه می خواست با یک زن ایتالیائی، ازدواج کند. برای این موضوع، احتیاج به موافقت آیت‌الله بروجردی بود. خیلی تلاش شد که ایشان، فتوا به جواز ازدواج دائم با غیر مسلمان بدهد. یادم هست: آیت‌الله بروجردی، حتی ازدواج موقت را نیز فتوا ندادند، با اینکه حداقل ازدواج موقت با اهل کتاب، بلااشکال است. گرچه آیت‌الله بروجردی، چه دائم و چه موقت را، بلااشکال می‌دانستند. شاید این عدم فتوا به جواز ازدواج با غیر مسلمان، به این خاطر بود که در آن شرایط، این ازدواج را، بخصوص برای شاه، به صلاح مسلمین نمی‌دانستند. گرچه مستقمیاً از طرف دربار این استفتاء صورت نگرفته بود، اما در عین حال، فتوای خود را، که جایز می‌دانستند، ننوشتند، بلکه مرقوم فرمودند: علمای امامیه، ازدواج دائم با کتابیه را جایز نمی‌دانند."

مراجع دینی ایران و ایتالیا هر دو مخالف بودند

هرچند با تصمیم آیت الله بروجردی(ره) مسأله ازدواج محمدرضا شاه و گابریلا در ایران کان لم یکن شد اما نباید فراموش کرد که دقیقاً چنین مانعی در داخل ایتالیا نیز به وجود آمد. شاهدخت ایتالیایی فرزند شاه سابق ایتالیا بود. دربار ایتالیا از ابتدا ارتباط وثیقی با واتیکان و شخص پاپ داشت و در چنین تصمیماتی از امر و تصمیم کلیسا تبعیت می‌کرد.

هر چند خاندان سلطنتی ایتالیا در آن زمان قدرت زیادی نداشت اما بنا به این سنت، خاندان سلطنتی ایتالیا نظر کلیسا و پاپ را در مورد این ازدواج جویا شد. واکنش پاپ بسیار تند بود. پاپ ژان بیست‌وسوم این پیشنهاد را رد کرد. روزنامه واتیکان، در آن زمان، در یک سرمقاله درباره شایعاتی که درباره ازدواج یک پادشاه مسلمان و شاهزاده کاتولیک وجود داشت، نوشت که این پیشنهاد یک خطر جدی برای مسیحیت است و پاپ آن را به صلاح نمی‌دانسته است.

بدین ترتیب، ازدواج شاه ایران و شاهزاده ایتالیا، بنا به تصمیم روحانیت اعظم دو کشور ایران و ایتالیا کان لم یکن شد. البته مدت کوتاهی بعد، شاه جوان به واسطه اردشیر زاهدی با فرح دیبا آشنا شد وبه زودی برای بار سوم ازدواج کرد.

سرنوشت شاهزاده ایتالیایی چه شد؟

اکنون پرسش این است که سرنوشت شاهزاده گابریلا چه شد؟ ماریا در فوریه 1969 در ژنو سوئیس با یک تاجرو ملاک رومانیایی به نام "رابرت زلینگر" ازدواج کرد. مراسم عروسی مذهبی بعداً در 21 ژوئن 1969 در "ازه" برگزار شد. این ازدواج چند سالی دوام داشت اما سرانجام، این زوج در سال 1976 از هم جدا شدند و در نوامبر 1990 هم طلاق گرفتند.

نباید فراموش کرد که با این حال، شاهزاده ماریا همواره یکی از مشهورترین اعضای سلطنتی در ایتالیا بوده است. دختر شاه سابق ایتالیا بیشتر وقتش را در مراسم‌ها و نمایشگاههای هنری و رویدادهای مهم فرهنگی می‌گذراند و همواره به عنوان یک چهره شاخص شناخته می‌شد. او همچنین یکی از مدافعین سلطنت برادر و پدرش (که در سالهای ابتدایی دهه 40 از قدرت کنار رفتند) بود و به واسطه تحصیل در رشته تاریخ کتب زیادی در ستایش سلطنت ایتالیا نوشت. این آثار به حدی مهم و زیاد هستند که برخی او را مورخ سلطنت ایتالیا می‌نامند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 47
  • پرتوی
    0

    این خبر شرایط خبر فوری را ندارد. اما احترام محمد رضا شاه به مرجعیت وقت در بیان آیت صافی که در حال حاضر مشهود است . اما در نوشته از قول آقای صافی گلپایگانی یک تناقض وارد است آنجایی که می فرماید

  • پرتوی
    0

    این خبر شرایط خبر فوری را ندارد. در بیان خاطره آقای صافی درباره ازدواج محمد رضا شاه با شاهزاده خانم گابریلا احترام به مرجعیت وقت کاملا مشهود است همچنین نیاز ایشان به مجوز دلالت بر مسلمان بودن محمد رضا شاه داشته است خدا را شکر . اما در این خاطرات یک تناقض کوچک وجود دارد آنجایی که آقای صافی گلپایگانی از علاقه ازدواج محمد رضا شاه با این خانم و نیاز به فتوا را می گوید و در آخر کلام می فرماید هیچ درخواستی از طرف دربار صورت نگرفته است این تناقض مشهود است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      در مسلمان و شیعه اثنی عشری بودن محمد رضا شاه مرحوم هیچ شکی وجود ندارد. ضمن اینکه ایشان اصالتاً از اهالی آلاشت مازندران است که منطقه ای کاملا و صد در صد شیعه نشین در توابع سوادکوه نزدیک قائم شهر است. خود متن بالا نشان از احترام بسیار بالای ایشان برای زعامت شیعه وقت مرحوم آیت ا... العظمی بروجردی دارد و البته بر اساس نقل قولها آیت الله بروجردی هم احترام بسیار بالایی برای شاه جوان قائل بود. شاید اگر امام خمینی (ره) هم دیدار و نشستی با شاه داشتند اصلا این انقلاب رخ نمیداد چون شاه احترام عحیبی برای مراجع قائل بود

    • مرتضی
      0

      دوست عزیز 11:02 به گمانم از تاریخ به آنچیزی که از «منوتو» و «بیبیسی» می‌شنوید بسنده می‌کنید. بهتر است بدانید نماینده‌ی آیت الله بروجردی برای دیدار با شاه شخص امام خمینی بودند (که در آن زمان طلبه جوانی بودند) و چند دیدار رخ به رخ با محمدرضاپهلوی داشتند.

  • مه
    1

    الان تو این وضعیت استرس و گرانی که چی بشه این موشکافیها

  • ناشناس
    0

    سلام ، نظر دوستان را مطالعه کردم ناراحت شدم از اینکه نویسنده خبر فوری و بعضی از نظر دهندگان خیلی با سیاست بازی سعی در انحراف افکار عمومی دارند و آیت الله بروجردی را خیلی زیرکانه مدافع شاه قلمداد میکنند گویا از تاریخ هیچ نمی دانند و یا نخوانده اند شاه خیلی از آقای بروجردی ترس و واهمه داشت و در سال ۴۲ پس از رحلت حضرت آقا جرأت پیدا کرد که به آقای خمینی بتازد که دودش بچشم خودش رفت ، مرجعیت را لازم نیست بفرموده خراب کنید ،شما در مورد چپاول بیت المال توسط خواص وکوچک کردن سفره مردم مطالعه کنید و با عرض معذرت باید بگویم که چشم بسته از یک مشت طماع و دزد که میخواهند زمینه چپاولگری را در جامعه برای خود با تضعیف مراجع بزرگ فراهم کنند پیروی نکنید.

  • علی
    1

    دوباره کم اوردید از شاه بدی گفتید.... بابا تو رو به صاحب قران بس کنید مردم به غلط کردن افتادن روزمردم بدبخت رو سیاه سیاه کردید با این مسولین دزد وبی تفاوت و انگلیسی

  • قنبری
    1

    پس ببینید چطور میشه احکام را حرام راحلال یابالعکس عوض کرد این است مذهب من دراوردی

  • بنده ی خدا
    0

    بهتر بود این یادداشت تاریخی رو در زمان دیگه ای منتشر می کردید هر حرف جایی و هر نکته زمانی دارد خبرنگار و خبرگزاری پخته و با تجربه حال و زمان مناسب رو می سنجه و يادداشت در زمان مناسب منتشر میکنه..... خبر فوری جز بهترینا هست موفق باشید

  • امیر
    0

    شاه یا طاغوت رفت هرچه کرده ونکرده ی شاه بود باچند کاخ حال چند شاه داریم با چندکاخ شاه لایک بود الانی ها قران تفسیر میکنند منبر میرند حکومت قبل حکومت امریکایی بود الان میگیم حکومت علی ره از کجا تا به کجا بچه های شاهان امروز کجا زندگی میکنند وچه میکنند زمان شاه بد بود ولی قیمت ها هر دقیقه بالا نمیرفت هرچه بگیم تف بالا سراست

  • مری
    0

    ول کنیدبیچاره راهفت کفن پوشانده. به گندای خودتون واقازادهاتون. فساداتون که هیچ موقع برملانمیشه.. بیچاره ایران

  • مصطفی
    0

    زمان قدیم بود وگذشت...الان آقا وآقازادها کجان و چکار میکنند...سفره خالی ملتی که احساس مردونگیشون از بین داره میره...جوونایی که تو کف یه کار۴تا۵ میلیونی ان وحقوقای نجومی زندگی شهنشاهی مسئولین...اون دولت ظلم وفساد و این دولت اسمشو چی باید گذاشت...

  • بینام
    0

    متاسفانه احکام شرع را به میل خود تغییر می‌دهند حرام را حلال وحلال را حرام می‌کنند که این در قاموس واحکام الهی نمی گنجد احکام خدا تغییر نا پذیرند ونباید چنین فتوای را به خدا ودین ربط داد اینا به میل خود حکم می کنند

  • ناشناس
    0

    فرح خوشگل تره

  • saber
    0

    این جماعت همش دنبال خوش گذرانی و عیش و نوش خودشون هستن،خدا لعنتشون کنه

  • ایرانی
    0

    شاه کجایی که دلار 67ریالی به 220000ریال رسید .روزگار عجیب بازیهایی دارد.

  • a
    0

    شاه عشقه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      شاهنشاه عاری از مهرتون شنبه ها عاشق بودن یکشنبه ها فارق افتخار کنین به بوالهوسیش وهوسبازیش

    • a
      0

      از کی تا حالا زن گرفتن هوس بازی شده؟ ببخشید که خدا این ویژگی رو یعنی داشتن هوس رو در ما قرار داده

  • ناشناس
    0

    شاه پرستا حمله کردن خخخخخخخخخ

  • محمد
    0

    خلاصه اینکه در هر دوطرف یکعده برای حفظ قدرت و نفوذ خود، دوعاشق را ازهم جدا کردند و اینرا خطر میدانستند! چه خطری ؟! مگر هر دوطرف ادعای خدا پرستی ندارند،؟! مگر دوکان مکاره هست که همدیگر را رد میکنند؟! وقتی میگوییم که فقط انسانیت ! یعنی خلاصی از این چیزها...

  • بی نام
    0

    یکبار دیگه متن را بخون شاید شاید بفهمی که مذهب من در آوردی نیست و ظرایف حرکت زیرکانه آقای بروجردی رو درک کنی البته بعید می دانم

    نظرات شما -
    • محمدی
      0

      ظرایف زیرکانه چیه ؟؟؟دین خدا مگه زیرکی میبره الان بروجردی زنده بود آیا همین فتواهای زیرکانه روهم میداددددد؟؟؟؟

  • ایرانی
    0

    کجایی عزیزم کجایی ببینی که با ما چه کردند

  • سید حسین
    0

    بنام خدا شاه سابق یک زنباره تمام عیار بوده همین موضوع او را بدبخت واوره نمود دین ومذهب دختران اصلا برایش ملاک نبود دیندار بی دین کمونیست را نیز کنار میگذاشت عشوهگیری دختران که بوی پیشنهاد میگردید مهم تر بود شب های جمعه کاخ شاه پر بود از دختران هرزه ایرانی وحتی خارجی نوسینده متن شاهد خیلی از این مهمانی شاه بوده ام که برای احدی نگفته ونخوانده بلکه شاهد بوده ام سال پنجاه و چهار تا پنجاه وشش

    نظرات شما -
    • پرتوی
      0

      سلام دوست عزیز قرآن صراحتا ۴ زن عقدی جواز داده است و n تا زن صئعه ایی را جواز داده است .n تا کنیز را اجازه داده است .حالا خودت قضاوت کن ببین حرفت منصفانه است یا کاتولیک تر از پاپ شدی برادر

  • نازنین
    0

    خدا پدر ومادر محمد رضا شاه را بیامرزد ،روحش شاد .

    نظرات شما -
    • مجد
      0

      باروح اموالتان مهشور گرداند.انشالله

    • فرهاد
      0

      آقای مجد یه ذره بیشتر برا ادبیاتت وقت بذار امواتتان و محشور ان‌شاالله

    • tm
      1

      چه مردم عقب افتاده ای داریم که چنین تفکرات پوچی دارند چه کسی رو دارن خدابیامرزی می کنند عههه

  • فهيمه
    0

    اخبار فوري هم رديف روزنامه هاي زرد عجب گزارشي !!!

  • شهرام
    0

    شاه مرد بود بر خلاف آخوندها . مثل آخوندها دزد و بیسواد نبود . تحصیلات سوییس چند زبان بلد خلبان و ملی مدارج عالی . حالا به مموتی میگن چطوری؟ میگه اوکی

    نظرات شما -
    • ؟؟؟
      0

      آغا همه بد شما خوب، همه بیسواد شاه شما باسواد، وجدانا فرح و گابریلا رو کنار هم میزاشتن تو خودت کدوم یکی رو انتخاب میکردی؟ شاه سه تا زن گرفت از آخرین انتخابش راضی بود شماهم کوتاه بیا اجازه بده فرح به زندگیش ادامه بده...

    • امید
      0

      این مموتی مثل اینکه بدجور اب رو ریخته اونجا که میسوخته

    • tm
      1

      باز تو چه بی سوادی هستی که اطلاعاتت صفره شاه مرد بود که بزرگترین اختلاس تاریخ رو انجام داد؟ که اون همه جنایت کرد؟ بگرد ببین چقدر سواد داشت؟ متاسفم از اطلاعات برخی مردم مملکت خودم

  • کاربر ناشناس
    0

    اینها چه بدرد ما می خوره آدم بیکار مردم در فکر مصیبت گرانی و بیماری کرونا هستند شما به دنبال کارهای هستی که نه به درد دنیا می خورد ونه آخرت خیلی دلت خوشه

  • شاه
    0

    شاه شاهه هیچ فرقی نداره چه رو سرش تاج بزاره یا عمامه همان ظلم همان بیعدالتی همان دزدی ....

  • فرهاد
    0

    خدا محمدرضا را بیامرزه

    نظرات شما -
    • tm
      1

      ای نادون یک خائن به مملکت رو خدابیامرزی میکنی؟ یک قاتل وحشی زمانه خودش رو؟ مثل اینکه اون زمان اجدادت ایران نبودند که ببینند چه گندی به جامعه و مردم زد؟

    • بی طرف
      0

      تو خیلی عاقلی مثلا tm

    • ناشناس
      0

      tmمثل اینکه شکمت خیلی سیره!!!

    • ناشناس
      0

      این پاسخ tm هست : اگر شاه الان اینجا بود دنیا گلستان بود و ایران زود تر واکسن کرونا و داروی کرونا را میساختند

  • هدا
    0

    بااین حرفها مردم رو پرت کنید از گرونیها اخ ازدواج این دو تا که نشده چه دردی از مردم دوا میکنه خدا خودش کمکمون کنه چه کشوری ساختید دست مریزاد خسته نباشید

  • ن
    0

    حالا با هرکی ازدواج میکرد زندگی خصوصی خودش بود به کسی مربوط نمیشه، اینقدر گرانی وبیکاری و فقر نبود،به جای موشکافی گذشته که به کار کسی هم نمیاد فکری به حال اقتصاد کشور بکنید صدای مردم را به گوش مسولان کشور برسانید

  • رضا
    0

    فعلا که همه مرجع تقلید و اسلام شناس شدن

  • علیرضا
    0

    شاه که هر چی بود تموم شد ورفت دیگه نمیخواد اینقدر پشت سرش حرف بزنید اگه راست میگید بلند شید یه فکری به حال مملکت بکنید یه مشت مسؤلین دزدی که هر چی هست میخورن به فکر هیچ کس هم نیستن

  • ناشناس
    0

    مسیحی هم میتونه روی بیاره به دین اسلام.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "بهترین سریال سال 1402" کدام بود؟