ملخ‌های صحرایی به ۶۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی آسیب زدند

ملخ‌های صحرایی ۶۸ هزار هکتار از اراضی استان از جمله مزارع آفتابگردان نهبندان را آلوده کرده و مردم نیز در کنار مسئولان شبانه‌روزی مبارزه می‌کنند.

ملخ‌های صحرایی به ۶۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی آسیب زدند

بعد از گذران 20 سال خشکسالی همه امیدش به بارندگی‌های امسال بود که ابتدای سال این رحمت الهی بر زمین‌های تفتیده و خشک استان بارید و سبب حاصلخیزی خاک شد؛ خاکی که قرار بود امسال محصولات خوبی در آن کشت و برداشت شود.

همه چیز خوب پیش رفت اما دوم اردیبهشت ماه بود که هجوم ملخ‌های صحرایی در نهبندان و 3 شهرستان دیگر سبب شد تا نگرانی کشاورزان از آسیب ملخ‌ها به باغات و مزارع‌شان بیشتر شود.

در حال حاضر پنج شهرستان نهبندان، سربیشه، زیرکوه، درمیان و فردوس آلوده هستند اما بیشترین سطح آلودگی در نهبندان است. این روزها گویا ملخ‌های صحرایی خود را به مزارع و باغات نهبندان رسانده و این موضوع سبب شد تا مردم هم برای مبارزه با این آفت پای کار بیایند.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان، اظهار داشت: در حال حاضر مبارزه با ملخ صحرایی در 25 هزار هکتار در حال انجام است. مردم نیز در این شهرستان در کنار مسئولان پای کار آمده و سبب شده تا مبارزه با آفت ملخ صحرایی شبانه‌روزی شود.

مالکی، با بیان اینکه ملخ‌های صحرایی 80 روز است که در نهبندان، زیرکوه و درمیان اقامت دارند و در حال حاضر 68 هزار هکتار اراضی استان را آلوده کرده‌اند افزود: ملخ‌های صحرایی به سمت مراتع و باغات کشاورزی پیش رفته و بیشتر از قبل برای کشاورزان نگرانی ایجاد کرده‌اند.

وی، اظهار داشت: سم به صورت رایگان در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد تا با این آفت مزاحم مبارزه شود؛ کار مبارزه با ملخ‌های صحرایی ساعات پایانی شب و ابتدای صبح است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی نیز در بازدید از شهرستان نهبندان اظهار داشت: تا کانون‌های آلوده به این آفت در استان به پنج کانون نهبندان، سربیشه، درمیان، زیرکوه و فردوس برسد.

میرجلیلی، با بیان اینکه استان سابقه بی‌تجربگی در مبارزه با ملخ‌های صحرایی را دارد افزود: بعد از مشاهده هجوم ملخ‌ها به نقاط هم مرز با استان‌های درگیر مانند طبسین و کهنو مبارزه ضربتی آغاز شد و اگر این عملیات به موقع نبود نقاطی مانند قاینات و خراسان رضوی هم از حضور این آفت در امان نمی‌ماند.

وی، با بیان اینکه افزون بر این چند دستگاه تانکر آبرسان برای تامین آب مورد نیاز سم‌پاش‌ها نیز در اختیار جهاد کشاورزی قرار گرفت افزود: به دستور استاندار همه دستگاه‌های اجرایی استان برای مقابله با ملخ بسیج شده و سازمان جهاد کشاورزی نیز موظف به تامین انواع و اقسام سم پاش‌ها و سم مورد نیاز شد که تعدادی سم پاش نیز وارد استان شده و در اختیار شهرستان‌های درگیر قرار گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی، افزود: آفت ملخ‌های صحرایی تا حدودی مخاطره طبیعی به حساب می‌آید و کشاورزان و دامداران از این بابت متضرر شده‌اند به‌طور حتم برای جبران خسارت‌های وارد شده به کشاورزان و دامداران پیگیری می‌شود و از سازمان جهاد کشاورزی خواسته شده تا فرم‌های برآورد خسارت را در اختیار روستاییان قرار دهد و بعد از جمع‌بندی به ستاد مدیریت بحران کشور ارسال تا هر تصمیمی که برای 10 استان درگیر کشور گرفته شود، خسارت دیدگان خراسان جنوبی را هم در برگیرد.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها