خبرفوری بررسی می‌کند

12 نکته درباره کرونا / همه باورهای غلطی که درباره ویروس مرگبار وجود دارد

در این گزارش سعی داریم به برخی باورهای غلط که در این مدت در میان مردم شایع بوده است بپردازیم. گزاره های غالبا غلطی که سازمان جهانی بهداشت در آخرین گزارش هایش به آنها اشاره کرده است.

12 نکته درباره کرونا / همه باورهای غلطی که درباره ویروس مرگبار وجود دارد

به گزارش خبر فوری ، همانطور که همه می‌دانند کرونا ویروس ویروسی به شدت مرموز است و در این مدت رفتار خود را بسیار تغییر داده است. با آغاز موج دوم این ویروس در کشورمان بد نیست مجددا مروری بر اطلاعات مربوط به این ویروس داشته باشیم. با آغاز موج اول بیماری در اسفند بسیاری از گمانه زنی های پزشکی به عنوان واقعیت علمی پذیرفته شدند اما کم کم مشخص شد که بسیاری از این گزاره ها غلط بودند.

مرکز جهانی بهداشت (WHO) در وبگاه خود، آخرین اطلاعات را در مورد ویروس کویید 19 قرار داده و آنها را به روز رسانی می‌کند. در این گزارش سعی داریم به برخی باورهای غلط که در این مدت در میان مردم شایع بوده است بپردازیم. گزاره های غالبا غلطی که سازمان جهانی بهداشت در آخرین گزارش هایش به آنها اشاره کرده است.

هنگام ورزش و تمرین اصلا ماسک نزنید

تا پیش از این بسیاری باور داشتند که زدن ماسک هنگام نرمش می‌تواند مفید باشد اما این باور امروزه خدشه دار شده است؛ چرا که زدن ماسک هنگام ورزش، فرایند نفس کشیدن را سخت کرده و ممکن است به ریه ها و شش ها آسیب بزند. اگر قصد ورزش را دارید بهتر است به پارک نروید و بدون ماسک در خانه ورزش کنید.

کف کفش کرونا را انتقال نمی‌دهد

طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی بسیار بسیار بعید است که کرونا ویروس از طریق کف کفش ها انتقال پیدا کند. با این حال، همچنان بهتر است که افراد با کفش به داخل اتاق نشوند و کفش ها را جلوی درب در بیاورند.

دستگاه حرارت سنج قدرت تشخیص کرونا را ندارد

تا مدتها فردی که با لباس مخصوص جلوی یک فرد مشکوک ایستاده و دستگاه حرارت سنج خود را روی پیشانی اش می‌گذاشت، نماد مبارزه با کرونا بود. دانشمندان امروز متوجه شده اند که دستگاه حرارت سنج اصلا قابلیت تشخیص کرونا را ندارد. نباید فراموش کرد تب و دمای بالا فقط در برخی از مبتلایان به کرونا مشاهده می‌شود. همچنین هر فردی که تب دارد کرونا ندارد. بنابراین، استفاده از طب سنج و دستگاه سنجش حرارت به هیچ وجه قابلیت تشخیص کووید 19 را ندارد.

هیچ دارویی برای واکسینه کردن فرد از ابتلا به کرونا وجود ندارد

در این مدت داروهای بسیاری برای درمان کرونا معرفی شد. از هیدروکسی کلروکین تا متفورمین. اما هیچکدام از این داروها، فرد را در مقابل ورود ویروس به بدنش واکسینه نمی‌کنند بلکه تنها می‌توانند فرد مبتلا را تا حدی بهبود دهند. به خصوص اینکه داروهایی مثل هیدروکسی کلروکین می توانند عوارض وحشتناک و غیرقابل جبرانی برای بدن داشته باشند.

نیش پشه و مگس کرونا را انتقال نمی‌دهد

با وجود اینکه که پشه‌ها خون ما را مکیده و قادرند عوامل بیماری‌زای زیادی را انتقال دهند، سرنگ‌های در حال پرواز نیستند و قابلیت انتقال هر ویروسی را ندارند. عوامل بیماری‌زایی که پشه‌ها با مکیدن خون آن‌ها را گسترش می‌دهند هر ساله باعث صدها میلیون بیماری شدید و مرگ و میر هزاران نفر می‌شوند. اما اینطور نیست که همه ویروس‌ها از طریق پشه‌ها منتقل شوند.

نسل پنجم شبکه اینترنت قدرت انتقال ویروس را ندارد

یکی از شایعات عجیبی که در این مدت به خصوص در جوامع غربی پخش شد این بود که ویروس می تواند از طریق 5G انتقال بیابد. این مساله به صورت قطعی رد شده است. کووید 19 از طریق مایعات(اعم از مخاط و قطرات سرفه و عطسه و ...) به فرد دیگر انتقال می‌یابد نه امواج.

گرما ویروس را نمی‌کشد

شاید آب جوش 100 درجه قدرت کشندگی ویروس کووید 19 را داشته باشد اما دمای 30 درجه هوا یا دوش آب گرم حتی باعث ضعیف شدن کرونا هم نمی‌شود. چنانکه مشاهده می‌شود، امروز بسیاری از کشورهای گرمسیر که دمای 40 درجه را هم تجربه می‌کنند، گرفتار پاندمی کرونا شده اند.

نفس کشیدن به مدت 10 ثانیه کرونا را نشان نمی‌دهد

از شایعات معروف یکی همین مساله بود. برخی می‌گفتند اگر فردی به مدت 10 یا 20 ثانیه نفس خود را حبس کند و سپس بدون سرفه یا نفس تنگی آن را بیرون دهد، کرونا ندارد. امروز این نظریه کاملا رد شده است. تنها و تنها تست آزمایشگاهی می تواند نظر قطعی در مورد ابتلای یک فرد به کرونا بدهد.

خوردن سیر و چرب کردن بینی مانع از کرونا نمی‌شود

برخی می‌گفتند چرب کردن بینی می‌تواند باعث کشته شدن ویروس ها شده و مانع از ابتلا به کرونا گردد. این رای امروزه رد شده است. همچنین طبق تحقیقات دانشمندان، خوردن سیر هیچ ربطی به ابتلا یا عدم ابتلا به کرونا ندارد.

همه افراد با هر سنی به کرونا مبتلا می شوند

از جمله شایعاتی که حتی هنوز هم شنیده می‌شود این بود که کودکان به کرونا مبتلا نشده و یا اگر هم مبتلا شوند هیچ نشانه ای بروز نمی‌دهند. هر دو اینها غلط است.

پوشیدن دستکش توصیه نمی‌شود

در ابتدا بسیاری بر این باور بودند که دستکش می‌تواند مانع ابتلای به کرونا شود اما سازمان بهداشت جهانی پوشیدن دستکش را توصیه نمی‌کند. پوشیدن دستکش خطر ابتلا به کرونا را بالا می‌برد. چون احتمال می‌رود با لمس کردن سطوح آلوده بیشتر، ویروس به نقاط بیشتری منتقل شود.

غذاها را بپزید؛ هر چند بعید است ویروس از طریق غذا انتقال یابد

مواد خوراکی آلوده به ویروس جدید کرونا بی‌خطر نیستند اما پژوهشگران می‌گویند، تاکنون موردی از ابتلا از طریق خوردن این مواد دیده نشده. پژوهشگران از خطر بازارهایی فروش گوشت که در آن حیوانات زنده هم به فروش می‌رسند می‌گویند.

در مورد مواد غذایی و گزینه انتقال از این طریق گفته می‌شود، یک فرد مبتلا باید روی گوشت یا مثلا میوه یا هر ماده غذایی دیگری عطسه کرده باشد یا این مواد را با دست آلوده به ویروس لمس کرده باشد و فرد دیگری در مدت زمانی کوتاه پس از این تماس، به همان مواد دست زده و دستش را به سوی صورت برده باشد. تنها در این صورت آلودگی و انتقال ممکن است.

یک پرسش؛ نسل جدید کرونا چه تفاوتی با نسل قبلی دارد؟

طبق گزارش سی ان ان، تحقیقات محققان نشان می‌دهد که کرونا ویروس نسل جدید نسبت به نسل گذشته، قدرت سرایت بیشتری دارد اما مرگ و میرش کمتر است. با این حال، آنچه بیش از همه مهم است این است که این ویروس رفتار غیر قابل پیش بینی دارد. تا پیش از این گمان می‎شد که افرادی با زمینه بیماری قلبی یا دیابت یا مشکل ریوی در خطر بیشتری هستند. امروزه مشخص شده که حتی ژن و نوع گروه خونی نیز می‌تواند در شدت بیماری تاثیرگذار باشد. این اتفاق وضعیت کرونا را خطرناک و ترسناک‌تر کرده است.

کافی است نگاهی به تعداد مرگ و میر کرونا داشته باشیم. در انگلیس و آمریکا تعداد ابتلا در هفته اخیر بالا رفته و همزمان تعداد فوت کمتر شده است. در ایران بلعکس، آمار ابتلا در یک حد ایستاده اما آمار فوتی دائما بالا رفته است. این رفتار دوگانه و متفاوت باعث شده بسیاری از اپیدمیولوژیست ها در مورد پیش بینی رفتار کووید 19 دچار سردرگمی شوند. به همین علت، هنوز هم بهترین راه برای اجتناب از ابتلا به کرونا حفظ فاصله و استفاده از ماسک است.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • سعید
    0

    یک کلام ختم کلام همه مردم ایران تاقبل عید باید کرونا بگیرند ودرمان شوند یا بمیرند و این می شود مصونیت جمعی. نقطه سرخط این اتفاق قبلا در گیلان وقم افتاده.

    نظرات شما -
    • پوریا امینی زاده
      0

      متاسفانه کرونا حداکثر 6 ماه مصونیت ایجاد می‌کند و بعد از آن فرد دوباره پتانسیل گرفتار شدن به ویروس کرونا را دارد.

  • کاربر ناشناس
    0

    دولت تدبیر و امید با کلید طلایی کرونا را از روی کره زمین نابود میکند و هیچ کشور دیگری این کلید را ندارد کرونا با خاک یکسان میشود توسط دولت تدبیر و امید .

    نظرات شما -
    • ...
      0

      داداش بلند شو صبح شده ...

    • سعیدد
      0

      داداش کلید گم شده خبر نداری

  • زن
    0

    دنیای عجیب و غریبی شده ،اعتماد ،دلسوزی ،محبت ،راستگویی وپندار نیک ،همه و همه از این زندگی رخت بر بسته ،بودن یا نبودن مهم نیست !!! مساله این است

  • بينام
    0

    سازمان بهداشت جهاني نظرياتش الان ديگه بدرد نميخوره اون موقع كه بايد جلوي شيوع اين بيماري فاجعه بار وپاندميك شدن اون رو ميگرفت ، سكوت كرد وهيچ عكس العمل وراهنمايي وقدرتي نشون نداد ، واجازه داد روز به روز وضع وخيم تر بشه، پس بودن ويا نبودنش خاصيتي براي مردم نداره...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها