مهلت دو هفته ای قوه قضائیه به متخلفان اصلی بازار ارز

معاون قضایی دادستان تهران گفت: امروز رئیس قوه قضائیه روی موضوع ارز‌ها تاکید کردند و رئیس کل بانک مرکزی هم ۲ هفته وقت داده است تا این افراد ارز ها را برگردانند.

مهلت دو هفته ای قوه قضائیه به متخلفان اصلی بازار ارز

پسندیده معاون قضایی دادستان تهران در پخش خبر ۲۱ با اشاره به وضعیت ارز و افرادی که ارز صادراتی را برنگردانده‌اند، اظهار کرد: امروز رئیس قوه قضائیه روی موضوع ارز‌ها تاکید کردند و رئیس کل بانک مرکزی هم ۲ هفته وقت داده است تا این افراد ارز هارا برگردانند و قوه قضائیه منتظر این دو هفته است.

وی ادامه داد: قوه قضائیه در این فاصله کار‌های خوبی انجام داده است و اشخاصی که در ظاهر صادر کننده هستند، اما در واقع ذی نفع، فرد دیگری است را شناسایی کند و برخورد قوه قضائیه با افرادی است که در پشت پرده قرار دارند.

معاون قضایی دادستان تهران بیان کرد: در قوانین پولی بانکی حفظ موازنه، موضوعی مهم است و همواره در قوانین حتی در سال‌های دور برای برگشت ارز حاصل از صادرات مجازات سنگین پیش بینی شده است و در سال‌های اخیر با توجه به جنگ اقتصادی که دشمنان قسم خورده نظام جمهوری اسلامی پیش بینی کردند عده‌ای سود جو مرتکب تخلف شدند.

پسندیده با اشاره به این متخلفان گفت: یک گروه کسانی هستند که ارز حاصل از صادرات را علی رغم تاکید قانون به کشور وارد نکردند.

وی افزود: تخلف دوم در واقع مربوط به وارد کنندگانی است که ارز دولتی گرفتند، ولی کالایی وارد کشور نکردند و یا کالای وارده را با قیمت مصوب دولتی به فروش نرساندند.

معاون قضایی دادستان تهران با اشاره به عملکرد دستگاه قضا، بیان کرد: قوه قضائیه باتوجه به تسلط بسیار گسترده‌ای که در این خصوص پیدا کرده و شناسایی‌های که انجام داده برخورد‌هایی را انجام داده و حتی حکم قطعی صادر کرده است.

پسندیده تصریح کرد: از همه مهمتر آن است که شناسایی‌های عمیقی از افراد صوری و ذینفعان پشت پرده انجام گرفته و برخورد با این افراد تا سروسامان گرفتن وضعیت نظام ارزی ادامه خواهد داشت.

معاون قضایی دادستان تهران ادامه داد: موضوع عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات و واردات چند مشکل دارد و آنکه زیرساخت‌های نظارتی ضعیف است.

وی با اشاره به مشکلات در حوزه کارت بازرگانی گفت: وقتی کارت بازرگانی بدون اعتبارسنجی به صادرکننده ارائه می‌شود و او در بازگشت ارز حاصل از صادرات خلف وعده می‌کند و سراغ او می‌روید می‌بینید یا وجود خارجی ندارد یا اصلا صادرکننده نیست.

وی تاکید کرد: قوه قضائیه پیش از معرفی ۱۵۰ شخصی که بانک مرکزی در نوبت اول به دادسرای تهران معرفی کرد اقدامات خود را شروع کرده و حتی به حکم قطعی رسانده بود افرادی نیز مورد تعقیب قرار گرفتند که حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو ارز را بازگرداندند.

معاون قضایی دادستان تهران گفت: اما در مراحل شناسایی بسیاری از این افراد قابل شناسایی نبودند که این موضوع نشان دهنده زیرساخت‌ها ضعیف نظارتی است سال ۹۷ که التهابات ارزی آغاز شد آمار افرادی که برای اولین‌بار کارت بازرگانی گرفتند افزایش یافت، اما این‌ها صادرکننده واقعی نبودند، ولی این افراد را چه کسانی آوردند؟

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • رضا.
    0

    جدای از سوء مدیریت دولت و بانک مرکزی در وضعیت موجود ارزی در کشور علت اصلی در تحریم های آمریکا و همچنین بلوکه شدن منابه ارزی کشور در بانک‌های خارجی که مربوط به قرار گرفتن در لیست سیاه FATF است. حالا حتی با محاکمه متخلفان داخلی هیچ اتفاق مثبتی نخواهد افتاد چون دولت کسر بودجه بسیار زیادی دارد و با شرایط موجود راهی جز استقراض خارجی یا مصالحه با آمریکا ندارد.

  • ...
    0

    اينا هم اگه گير بيفتند ، ميرن پيش بقيه اونايي كه گرفتنشون ... ولي چه دردي از مردم و اين اوضاع نابسامان دوا شد .

  • کورش
    0

    آخی طفلکی ها ترسیدند

  • حسین خانی
    0

    واقعا مهلت لازم است ؟؟؟مردم بیچاره شدن از این بی سامانی بازار گرانی آهن آجر لوازم خانه وهزار مورد دیگر .مردم انقلاب کردن که این موریانه ها از خانه دور بریزند چرا بدتر شد ؟؟؟آجر سفال 10 دانه 1000در مصالح فروشی میلگرد کلیویی حدود 10هزار تومان سیمان کیسه ای 20 هزارتومان این اقلام جنس ها با مواد معدنی داخلی تولید می شوند چه ربطی به گرانی دلار دارد واقعا چرا

  • کاربر ناشناس
    0

    خلافکار را باید غافلگیر کرد

  • اکبر مشتی
    0

    آره بشین که دلارها رو بیاره

  • احمد لاتی
    0

    برای گهاهکار اقتصادی یک دقیقه هم زیاد چه رسد به دو هفته مردم دهکهای پایین له شدند از گرانی تا کی از شما مسوول محترم سوال میکنم تاکی تا کی فشار اقتصادی-؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها