هزینه-فایده حضور نظامی سربازان آمریکا در آلمان چقدر است؟

آلمان برای حضور نظامی سربازان آمریکایی در این کشور ظرف ۱۰ سال گذشته یک میلیارد یورو هزینه کرده است. این در حالی است که هزینه استقرار سربازان آمریکایی در آلمان برای دولت این کشور بسیار نازل‌تر از هزینه آن برای آمریکا است.

هزینه-فایده حضور نظامی سربازان آمریکا در آلمان چقدر است؟

برگیته فرایهولد، عضو حزب چپ‌های آلمان در پارلمان این کشور، از وزارت دارایی آلمان درباره هزینه استقرار نیروهای نظامی آمریکایی برای دولت پرسیده بود. پاسخ وزارت دارایی به این پرسش روز دوشنبه ششم رسانه‌ای شد: یک میلیارد یورو ظرف ده سال گذشته.

به این ترتیب، دولت آلمان سالانه برای تامین هزینه‌های استقرار نیروهای نظامی آمریکا در خاک این کشور به طور متوسط ۱۰۰ میلیون یورو بودجه اختصاص می‌دهد.

به گزارش دویچه‌وله این در حالی است که اختصاص این میزان بودجه برای اقامت و فعالیت سربازان آمریکایی در این کشور در قیاس با هزینه‌ای که دولت آمریکا در همین ارتباط تقبل می‌کند، بسیار نازل است.

دولت آلمان برای اقامت و فعالیت سربازان آمریکایی مستقر در آلمان ظرف ده سال گذشته حدود ۶۵۰ میلیون یورو هزینه کرده است. هزینه‌ای که عمدتا مربوط به ساخت و ساز مسکن و اداره برای سربازان بوده است. افزون بر آن، آلمان ۳۴۰ میلیون یورو نیز هزینه جانبی دفاعی داشته است. هزینه‌ای از قبیل پرداخت مساعده به شاغلان آلمانی در آن پایگاه‌هایی آمریکایی که برچیده شده‌اند، بازپرداخت سرمایه‌گذاری‌های آمریکا در پایگاه‌های پیشین استقرار سربازان آمریکایی در آلمان و ... .

هزینه‌های آمریکا

پرداختن به هزینه‌های آلمان برای اقامت و فعالیت سربازان آمریکایی مستقر در این کشور تصویری ناصحیح ارائه می‌دهد. آمریکا هزینه‌ای بسیار بیشتر برای استقرار ۳۵ هزار سرباز خود در آلمان متحمل می‌شود.

بر اساس گزارشی که از سوی سایت "اشپیگل آنلاین" منتشر شده است، در بودجه سال ۲۰۲۰ آمریکا، هزینه استقرار این تعداد سرباز آمریکایی در خاک آلمان بیش از هفت میلیارد یورو پیش بینی شده است. به این ترتیب، هزینه آمریکا ۶۱ برابر بیشتر است از هزینه‌ای که آلمان برای این منظور می‌پردازد.

هزینه استقرار این سربازان در آلمان بیش از کشورهای دیگری است که آمریکا در آن‌ها حضوری نظامی دارد. اما، آمریکا نیز از حضور نظامی خود در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی سود می‌برد. بخشی از تدارک عملیات نظامی آمریکا در عراق و افغانستان از طریق پایگاه نظامی آمریکا در ایلات راین‌لند فالتس آلمان صورت می‌گیرد.

دونالد ترامپ اعلام کرده است که تصمیم دارد ۹۵۰۰ سرباز از ۳۵ هزار سرباز مستقر در آلمان را به نقطه دیگری منتقل کند.

ترامپ مدعی است که هزینه کلانی صرف استقرار سربازان آمریکایی در آلمان و برای دفاع از این کشور می‌کند. افزون بر آن ترامپ از عدم افزایش کافی بودجه نظامی آلمان مطابق با توافق ناتو انتقاد می‌کند.

بر اساس تصمیم ناتو، همه کشورهای عضو می‌باید دو درصد از تولید ناخالص ملی را به بودجه دفاعی خود اختصاص دهند. آلمان به‌رغم افزایش بودجه نظامی خود، همچنان با اختصاص ۱.۳۸ درصد از تولید ناخالص ملی خود، کمتر از میزان تعیین شده به این امور می‌پردازد. این در حالی است که آمریکا حدود سه و نیم درصد از تولید ناخالص ملی خود را به امور دفاعی و نظامی اختصاص می‌دهد.

سود حضور نظامی آمریکا

حضور سربازان آمریکایی در آلمان برای اقتصاد این کشور نیز مفید است. به عنوان نمونه، پایگاه نظامی رامشتاین در ایالت راین‌لند-فالتس را می‌توان مثال زد.

در این پایگاه نظامی، آمریکا ۱۸۵۰۰ سرباز خود را اسکان داده است. افزون بر آن ۱۲۰۰۰ آمریکایی غیرنظامی نیز در این پایگاه اقامت دارند. ۲۵۰۰۰ نفر از اعضای خانواده این افراد نیز در ایالت یاد شده زندگی می‌کنند.

آمریکا سالانه بیش از یک میلیارد و یکصد میلیون یورو به عنوان حقوق و دستمزد به این افراد پرداخت می‌کند. بخش اعظم این پول در خاک آلمان مصرف می‌شود. در مجموع می‌توان گفت از منظر اقتصادی، حضور نظامی آمریکا در آلمان سالانه حدود دو میلیارد و ۳۴۷ میلیون یورو، برای آلمان تولید درآمد و ارزش می‌کند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها