تاج‌گردون؛ نوزدهمین منتخبی که نماینده مجلس نشد / مروری بر رد اعتبارنامه‌ها در 10 دوره پیشین پارلمان

غلامرضا تاج‌گردون با رد اعتبارنامه نمایندگی‌اش، از مجلس یازدهم حذف شد اما او اولین منتخبی نیست که کرسی‌های پارلمان به او وفا نکرده‌اند.

تاج‌گردون؛ نوزدهمین منتخبی که نماینده مجلس نشد / مروری بر رد اعتبارنامه‌ها در 10 دوره پیشین پارلمان

به گزارش خبر فوری ، جنجال‌های زاکانی و دوستانش بر سر اعتبارنامه غلامرضا تاج‌گردون نتیجه بخش بود، با اینکه برآوردها می‌گفت رئیس کمیسیون برنامه و بودجه دو دوره پیشین مجلس، از لابی کافی برای ماندن در مجلس برخوردار است و حتی شایعه بود که رای رئیس مجلس به ماندن اوست، اما اوضاع برای منتخب مردم گچساران به گونه ای دیگر رقم خورد. ( اینجا بخوانید ).

اعتبارنامه چیست؟

اعتبارنامه به مجموعه مدارکی گفته می‌شود که نشان دهنده سوابق کاری، درسی و دانشگاهی، نحوه انتخاب و اطلاعاتی درباره نماینده است. هر منتخب با این اعتبارنامه وارد مجلس می‌شود اما بررسی آن از سوی دیگر نمایندگان می‌تواند به این ورود پایان دهد. اگر نماینده‌ای فاقد صلاحیت باشد، یا به هر دلیلی صلاحیت خود را از دست دهد، با رای دیگر نمایندگان اعتبارنامه وی رد خواهد شد.

مواد ۲۷ تا ۳۹ آئین‌نامه داخلی مجلس جزییات رسیدگی به این اعتبارنامه‌ها را تعریف کرده است و بر همین اساس؛ منتخبان مجلس پس از برگزاری مراسم تحلیف در ۱۵ شعبه به طور مساوی و بر اساس قرعه کشی تقسیم می‌شوند. هر یک از شعب، دارای یک رییس، دو نایب رییس، یک سخنگو و دو دبیر خواهد بود. مسوولیت اصلی هر یک از این شعبه ها تعیین اعضای کمیسیون تحقیق درباره اعتبارنامه‌ها، تعیین اعضای کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس و بررسی صلاحیت سایر نمایندگان برای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس است. اعتبارنامه نمایندگان بر اساس جدول حوزه‌های انتخابیه به ترتیب حروف الفبا بین شعبه اول تا شعبه پانزدهم تقسیم می‌شود. بر اساس ماده ۳۰ آیین‌نامه داخلی، شعب رسیدگی به اعتبارنامه‌ ها را شروع و نسبت به مدارکی که در شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار نگرفته و یا پس از رسیدگی شورای نگهبان به دست آمده است اتخاذ تصمیم می‌ کند. در صورت رد اعتبارنامه، در حوزه انتخابیه نماینده رداعتبارشده باید انتخابات مجدد برگزار شود.

رد اعتبارنامه‌های مجالس اول تا دهم

نخستین دوره نهاد قانونگذاری پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۷ خردادماه سال ۵۹ آغاز شد. مجلسی متشکل از تمام طیف‌های سیاسی حاضر در انقلاب با تنوعی مثال زدنی از منتهی­ علیه چپ سیاسی و اقتصادی تا منتهی­ علیه راست‌ها و رادیکال‌ها. در بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس اول، بر اساس یک روایت ۹ و بر اساس بررسی دیگری ۱۲ نفر از نمایندگان نتوانستند اعتبار حضور خود در مجلس را به دیگر نمایندگان ثابت کنند. «حسن آیت» اما نماینده خوش اقبال مجلس اول بود که با وجود اعتراض‌های صورت گرفته به اعتبارنامه وی، سرانجام رای موافق همکارانش را برای ماندن در مجلس جلب کرد.

تعداد رد اعتباری‌ها در مجلس دوم شورای اسلامی به دلیل سامان یافتن شرایط کشور و قوانین وضع شده و اقدامات نظارتی کمتر شد. با وجود اعتراض‌ها و اختلاف نظرها درباره اعتبارنامه افرادی مانند صادق خلخالی، احمد آذری قمی، هادی غفاری، علی اکبر حمیدزاده و سید مهدی طباطبایی، این افراد تایید اعتبار شدند و از مجلس دوم تنها «بیوک آقاشریف» و «جاوید رمضان‌پور» رد اعتبار شدند.

سومین دوره مجلس شورای اسلامی بین سال‌های ۶۷ تا ۷۱ فعالیت کرد. در آغاز به کار این مجلس اعتراضات به اعتبارنامه شخصیت‌هایی چون حجت الاسلام «علی اکبر ناطق نوری»، «فخرالدین حجازی»، «محمدرضا باهنر»، «حسن سبحانی‌نیا»، «علی کامیار» و «علی عبدالعلی‌زاده» حاشیه‌ساز بود اما سرانجام حضور آنان در مجلس مورد تایید قرار گرفت. «محمدتقی صابری انصاری» نماینده بروجرد رد اعتبار شد و جایگزین وی در انتخابات دور دوم یعنی هادی خاتمی هم دوباره در ایستگاه تایید اعتبارنامه ایستاد و نتوانست به جمع نمایندگان راه یابد.

«سیدحبیب هاشمی» نماینده فسا در مجلس چهارم تنها منتخب رداعتبار شده مجلس چهارم بود. اعتراض‌ها به اعتبارنامه «قاسم شعله سعدی» هم سرانجام به نتیجه نرسید و او در مجلس باقی ماند.

در پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی، «حمید بهرامی احمدی»، از ادامه نمایندگی مردم رفسنجان باز ماند و اعتبارنامه نمایندگی وی مورد تایید دیگر منتخبان قرار نگرفت.

دوره قانونگذاری بین سال های ۷۹ تا ۸۳ یعنی مجلس ششم، از همان ابتدا جنحال کم نداشت. بررسی اعتبارنامه «غلامعلی حدادعادل» بیش از پنج ماه طول کشید و اعتبارنامه «علی اکبر محتشمی‌پور» هم مورد سوال قرار گرفت. این دو از سد بررسی اعتبارنامه‌ها عبور کردند اما «سید مطهر کاظمی»، «براتعلی محمدی‌فر» و «حسن مرادی» منتخبان خلخال، سنقر و اراک از ادامه همراهی با مسیر مجلس ششم بازماندند.

دوره‌های هفتم تا دهم مجلس شورای اسلامی با وجود اعتراض‌های بی‌سابقه منتخبان به اعتبارنامه‌های یکدیگر، رداعتبارنامه‌ای نداشت اما در پارلمان هفتم «رضا عبداللهی» نماینده ماه‌نشان زنجان، اعتبارنامه ۲۰ نماینده مجلس را مورد سوال و اعتراض قرار داد. اعتبارنامه «سلمان خدادی» نماینده ملکان آذربایجان شرقی، هم با جنجال‌هایی در مجلس هشتم همراه بود و تا پای رد هم پیش رفت. ابطال آرای «مینو خالقی» منتخب مردم اصفهان از سوی شورای نگهبان به دلیل انتشار برخی تصاویر شخصی وی در فضای مجازی مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفت و «علی مطهری » نماینده تهران معتقد بود صلاحیت خالقی در زمان بررسی اعتبارنامه‌ها توسط نمایندگان باید مورد قضاوت قرار گیرد. اعتبارنامه «نادر قاضی پور» و «حسن کامران» مورد سوال و اعتراض قرار گرفت اما سرانجام در کمسیونهای مربوطه تایید شد و آنها توانستند کار خود را در مجلس ادامه دهند.

دلایلی که منتخبان را از نماینده شدن بازداشت

چهل سال برگزاری مجلس شورای اسلامی در ایران، 19 نماینده رداعتبار شده و بیش از ۱۰۰ مورد اعتراض به اعتبارنامه دارد اما دلایل این رد اعتبارها و اعتراض‌ها هم گرچه موضوعات کلی هستند اما می‌توانند جالب توجه باشد. این دلایل در سال‌های نخست پیروزی انقلاب و تشکیل نظام جمهوری اسلامی با سال‌های بعد متفاوت است. برای مثال دلیل اعلام شده برای رد صلاحیت نمایندگان دور اول، ارتباط با رژیم گذشته و ساواک، عضویت در گروه‌های معاند و منافق، ارتباط با دولت‌های خارجی، اختلاف دیدگاه و تفکر فاحش در زمینه اقتصادی و سیاسی، ایجاد رعب و وحشت در حوزه انتخابیه، توهین به مقامات بود.

در دور دوم مجلس رد اعتبارنامه‌ها به دلیل مسائل اخلاقی، تخلفات انتخاباتی، ارتباط یکی از اعضای خانواده با گروهک‌های ضدنظام بود. نماینده رد صلاحیت شده در کنار اتهام توهین به مقامات، اعتیاد به مواد مخدر را هم به عنوان دلیل رد اعتبارنامه در پرونده خود داشت. خلع از لباس از سوی دادگاه ویژه روحانیت هم در مجلس چهارم به فهرست دلایل رد اعتبارنامه‌ها افزوده شد. علت رد صلاحیت یکی از نمایندگان هم در دوره پنجم علنی نشد و نه نماینده رد صلاحیت شده و نه دیگر همکارانش درباره آن سخنی نگفتند. پرونده محکومیت و تخلفات انتخاباتی شامل ابطال صندوق‌های رای هم از دیگر علتهای رداعتبارنامه نمایندگان مجلس در ده دوره گذشته بوده است.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 41
  • .
    0

    شورای نگهبان پشت شورای نگهبان درست می شود. اگر نظارت استصوابی کم است نظارت های دیگری هم اضافه کنید تا این طور رای مردم به سخره گرفته نشود. نمایندگان رقیب هم هستند. چطور یک رقیب باید رقیب خود را تایید کند . این بدعت ها خیلی خطر ناک هستند و بیش از گذشته مردم را به این انتخابان بی رمق و نیم بند نا امید می کند

    نظرات شما -
    • .
      0

      بی دلیل اینکار میشد حق با شما بود ایشون بارها نظام رو تهدید کرده درآخر هم به مردم (آدم های خودش) گفته خونسرد باشید یعنی داره فاز فتنه میده مثلهم حزبی هاش

  • رضا
    0

    اگر رد اعتبارنامه تاجگردون بر اساس مستندات ارائه شده است قطعا باید در مرحله بعد قوه قضاییه مستندات رد وی را بررسی و رسیدگی کند.

  • نرگس محمدی
    0

    سلام رای مردم حق الناس است کسانی که جواب رد به صلاحیت اقای تاجگردون داده اند روز قیامت باید جوابگوی آراء این دو شهرستان باشند که اونا رو از حقشون محروم کرده اند خدا بهترین قاضی است وچوب خدا صدا ندارد/ وجدان یگانه محکمه ای است که احتیاج به قاضی ندارد//ان الله مع الصابرین // وبشرالصابرین

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      نماینده ها بهتر ازمردم حوزه انتخابیه از سوابق نماینده ها اطلاع دارند وقطعا باید اقدام به چنین حرکت انقلابی درمورد نماینده های سوء استفاده گر مثل تاجگردونها بکنند واعتبارنامه انها را رد کنند.

    • ...
      0

      امان از جهل شما که یا فامیل ایشون هستین یا اصلا از سابقه ایشون خبر ندارین که همچین حرفی میزنین . برین ببیینین اینهنه درآمد رو از کجا اورده حلاله یا حروم به قول آیت الله بهجت

    • آریایی
      0

      اون درآمدهای غیر مشروع که ایشان و اطرافیانش کسب کرده اند حق الناس نیست ؟؟؟؟!!!!!

    • بنده خدا
      0

      شما دست خط ایشون در پست اینستاگرامشون رو دیدید؟ خدا وکیلی چوپون دهات ما از این آدم خوش خط تره کشوریکه رییس کمسیون برنامه وبودجه مجلسش صاحب این دست خط باشه که نتونه یک نامه با دست خط خودش بنویسه دولتش میشه حسن روحانی و ملتش هم مثل ما خاک برسرهامیشیم..

  • شهروند
    0

    تسويه حساب جناحى براى هر دو طيف در اولويت قرار دارد! فعلاً كه اكثريت مجلس در دست تندروهاست! دور قبل برعكس بود! بد بحال مردمى كه از اين پارلمان و دولت انتظار شق القمر كردن داشته باشند! فعلا كه قيمت دلار بالاى ٢١/٠٠٠ تومان و سكه هم بالاى ١٠/٠٠٠ تومان رسيده! قيمت مسكن، خودرو، لوازم خانگى و ... هم به درد و سرطانى لاعلاج تبديل شده است! (على بركت الله)

  • حمید
    0

    این وسط خبر فوری ها هم نظرسنجی دیروزتان روسیاه از اب درآمد. سوال را با پیچش مطرح کرده بودید تا اکثرا مثبت رای بدهند. حواس خوانندگان هست.

  • عادل
    0

    باید بررسی شود توسط قوه قضائیه .ولی اگر خلاف این باشد نمایندگان حسادت کردند

  • علیرضا معتمدی از گچساران
    0

    در دوره نهم مجلس شورای اسلامی شخصی به نام علی ایرانپور که در انتخابات خود را دکتر معرفی نموده بوده وسابقه محکومیت در دادسرای مبارکه اصفهان داشته از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعتبار او مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفت ولیکن ایشان زرنگ بود بر اعتبار نامه تعداد زیادی از نمایندگان تهران ومخالفین خود اعتراض نمود وگروه کشی نمود وگفت ول کنید تا ول کنم وتوانست از پل گذر کند .اکنون اگر تاجگردون همین کار را می کرد از پل خر گیری رد می شد .

  • ولی
    0

    قوه قضائیه باید سریع ورود کند شک نکنید تاجگردون طبری دوم است در گستردگی فساد و رانت و باند بازی

  • دولت
    0

    تاجگردون .چون غیر نظامی نظامیان با اومخالفت کردند که کسی دیگری کارهای آنها را لو ندهد

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      فیلمهای تخیلی زیاد میبینی که اینقدر تو توهمی

    • کورش
      0

      در جواب محمد توهم فقط همین یک جمله فیلم زیاد می بینی روبلدی؟ همه جا همین روبه کارمی بری. کتاب بخون زیارت عاشورا نه کتاب کتاب

  • ح
    0

    بله این نمایند ها هیچ کدام حق نیستن باید دکترای انها برسی شود همه پاسدارن پاسدار هم یک معلم بیشتر ندارد ان هرچه گفت درست هست تاج گردان هم باید یک کارت بسیج یا سپا داشت دکترا هم نمی خاست پس وای به روزی که خدا کارت بدهد ان روز کسی نمی شناسد معلم هم نمی خاهد

  • نگین
    0

    رسیدگی به هد اعظم که در راس مجلس نشسته کی صورت می گیرد اگر قرار است که مست گیرند هر انکه هست گیرند با این نمایشات پیش افتاده نمایش انقلابی فایده ندارد همه چی از ریل خارجه

  • ناشناس
    0

    خدا رو شکر که اعتبار نامه این فرد تایید نشد. مجلس متشکریم. از مجلس و قوه قضاییه تقاضا داریم بررسی نمایند که برادر ایشان چگونه به معاونت وزارت میراث فرهنگی رسید؟

  • قلندری
    0

    تاجگردون طبری دوم است

    نظرات شما -
    • علی
      0

      طبری ک خط شما بود ن تاجگردون

  • بنده خدا
    0

    بنظر من این آقا باید بازخواست و(دادگاهی) بشه که در سخنرانی انتخاباتی ادعا کردند من شاید رییس مجلس نباشم ولی در مجلس ریاست میکنم یعنی چه؟؟ این حرف وقتی از زبان رییس ویا اعضای کمیسون برنامه وبودجه مجلس شنیده میشود هزارتا تفسیر داره وقتیکه یک نماینده دیگرهم ادعا میکند که یک کمیسیون برای انصراف از طرح استیضاح وزیری 260میلیارد پول گرفته؟؟آیا واقعیت دارد؟ این پولها از کجا اومدن؟؟ اگر مفسده ی نبوده باشد که مملکت به این روزسیاه نمی نشست!!

  • علی محمد صادقیان
    0

    مردم وقتی می بینن با فساد برخورد میشه سرحال میشن .

  • آرش
    0

    تاجگردون فساد مجسم است . باید شرکت‌های زیر مجموعه این فاسد مورد بررسی قرار گیرد.

  • احسان
    0

    نماینده های فاسدی که رای به رد اعتبار تاجگردون دادید و هی میگید بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری و امام راحل عمل کنیم و ازین حرفا.مگه امام خودشون نفرمودن میزان رای ملت است......پس کو؟ شماها هیچ کدام وجدان ندارید.

  • رضا
    0

    چند روز پيش ظريف حرف معنی داری زد..........که: همه ما توی يک کشتی هستيم...............

  • سونامی
    0

    تمامی عزیزان که در مسند و منصب کار و عمل و جایگاه خوش نیشین تکیه زنند باید بدانند که اگه این ملت با ساده دلی و اعتماد آنها رابعنوان نماینده خود در پشت میز صدارت قرار داده اند همانطور هم میتوانند کسی را به اطمینان بخشی این مردم پشت و سوء استفاده کند و بدنبال مطامع شخصی و گروه منتسب به خودش باشد را بدون هیچ درنگی جلوی او را سد و مقابل آن می ایستند و او را از گردونه اعتماد خارج خواهند کرد ، و آن فرد هر کسی که هست و در هر گروهی و صنفی و قماشی قرار و یا وابستگی و تابعیت به هر شخص مملکتی را داشته باشدفرقی نخواهد کرد .

  • امید
    0

    دلم خنک شد رانت خوار نجومی بگیر فاسد تایید نشد

  • حسن خانی
    0

    خدا رو شکر حقش بود مفسد جامعه بود

  • 《یادمانها》
    0

    هرعزیزی ذلیل شود یابه هردلیل ذلیلش کنند ولو که او گناه کار باشد؛هرکس از ذلت او خوشحال شود در مسلمانی او باید شک کرد!! 《یادمانها》

    نظرات شما -
    • سردار دلها
      0

      حدیثی از آیت الله یادمانها

    • مژگان
      0

      عزیز اگه عزیز باشه ذلیل نخواهد شد . بیخود جو نده .

  • یاشار آزری
    0

    خوب بود بیشتر و بهتر در مورد علت رد اعتبارنامه ها می نوشتید،من که در متن رد یکی از این اعتبارنامه ها از خلخال در مجلس ششم بودم، از نوشته های شما چیزی نفهمیدم. پس کسی که اولین بار میخواند یک درصد هم نخواهد فهمید. نمره متن شما صفر است با احترام

  • احمد
    0

    خبر فوری ! نتیجه کلی این نظرات کتبی خوانندگان با نظرسنجی شما درباره تاجگردون خیلی مغایرت داره . بیشتر خوانندگان با ماندن او در مجلس مخالف و الان از حذف او خوشحالند . لطفا منتشر کنین .

  • بارمان دلبازی خوی
    0

    کو میزان رای ملت است کو شورای نگهبان اینجاست که باندبازی تایید میکند که فرزند زاگرس در مجلس نباشد

  • يارا
    0

    به نظرات مردم اهميت بدهيد خود دوگنبدان راي دادن و اگر قرار بود اعتبارش راي نياره چرا شوراي نگهبان رد صلاحيت نكرد . اگر ايشان خورد و برده ملت گچساران راي دادن چون سير شده حالا خدمت مي كند . جيبش پر شده و راي اكثريت دوگنبدان به او يعني پس چي ؟ يعني مردم روي هوا و هوس راي دادن يعني الكي راي دادن يعني احساسي بدون شناخت راي دادن يا فكر كردن .. زرد برادر

  • احمدی
    0

    یک سال دیگه همون افرادی که ایشون رو صلاحیت کردن چهره واقعی خودشون نشون‌میدن که آیا این کار تسویه حساب شخصی بود یا حق خواهی ملت فعلا نماینده بجای قانونگزاری و حل مشکلات مردم به ریاکاری روی اورده

  • صداقت(فعال مردمی)
    0

    چرا با این بررسی کلی از رد صلاحیت نمایندگان،نامی از نمایندگان رد صلاحیت شده کوهدشت لرستان آقایان علی اصغر آسان یاری وشاهرخی قبادی که تعدادی از مردم شهرستان را هم به کشتن دادند برده نشده.آیا این تناقض آشکار حتی برای اعلام نام بعضی نمایندگان که اعتبار نامه انها رد شده دلیل چیست وقتی ازاول انقلاب تا حالا پس تناقض ونگفتن هم جزیی از عدالت رسانه ای شده یا اقایانی که نامشان را نبردید مسؤل دروغ های شما هستند

  • احمد بابایی * ورامین
    0

    چون تاج فساد از سرش رفت کنار احسنت به این مجلس عالی کردار این تازه شروع حرکت این راه است حذفش به یقین نقطه بسم الله است

  • علی یزد
    0

    جناب بابایی ۴ سال دیگر در همین تاریخ ها گنده کاری این مجلس را هم خواهیم دید . البته از همین الان هم تا حدودی در خصوص اقای ظریف مشخص بود . اخه ظریف مورد تایید رهبری است این اقایان مجلس فعلی هم میگویند ما ذوب در ولایتیم . نمی دانم چرا این نماینده ها قبل از نمایندگی کلاس اخلاق نرفتن . البته دست خودشان نیست چون بیشتر اینها نظامی بودن و به قول خودشان سردار و یک عمر میگفتن حرف اول و اخر را ما میزنیم .چون نظامی چرا ندارد .

  • کاربر ناشناس
    0

    اعتبارنامه خسرو قشقایی هم که در دور اول مجلس شورای اسلامی ، منتخب اقلید بود ،بعد از یکسال و اندی ،تأیید نشد و دلیلش هم ذکر نگردید .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها