اشتغال‌زایی برای ۵۰۰۰ عضو کمیته امداد قزوین

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال جهش تولید باید ۵۰۰۰ فرصت شغلی را برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد ایجاد کنیم.

اشتغال‌زایی برای ۵۰۰۰ عضو کمیته امداد قزوین

سید مرتضی دهقانی، اظهار کرد: ۳۱ هزار خانواده استان به خاطر مشکلات اقتصادی و نداشتن سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد استان قرار دارند که ۶۱ هزار نفر از اعضای این خانواده‌ها مستعد اشتغال هستند.

وی، ادامه داد: مقام معظم رهبری سال ۹۹ را سال «جهش تولید» نام‌گذاری کردند بر همین اساس طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته باید ۵۰۰۰ فرصت شغلی را برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد ایجاد کنیم.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین، بابیان اینکه ۸۴ دستگاه دولتی و نیمه‌دولتی در قزوین متولی ایجاد اشتغال یا فرهنگ‌سازی اشتغال هستند، تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی مسئولان در سال جاری باید ۲۰ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شود که کمیته امداد امام خمینی (ره) باید یک‌چهارم آن را جامه عمل بپوشاند. البته لازم به ذکر است که بگوییم در سال گذشته با ۹۵ میلیارد تومان ۴۰۰۰ فرصت شغلی در کمیته امداد ایجاد کردیم.

وی، با اشاره به اینکه استان قزوین از قطب‌های کشاورزی و صنعتی است، عنوان کرد: ۶۰ درصد از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ساکن روستاها هستند و از دیرباز خانواده‌های روستایی در مشاغل خانگی مشغول به فعالیت بودند و اغلب مادربزرگ‌ها به صنایع‌دستی اشتغال داشتند.

شهر «ارداق» پایتخت گلیم کشور

دهقانی، با اعلام اینکه شهر ارداق به‌عنوان پایتخت گلیم معرفی‌شده است، اضافه کرد: هنرهای دستی مردمان الموت شرقی و غربی، طارم سفلی، آوج و آبگرم زبانزد همه است و باید بررسی کنیم که چقدر در ورود به این بخش موفق بوده‌ایم.

وی، خاطرنشان کرد: اهالی الموت علاقه‌مند بافت گلیم و تابلو فرش هستند؛ علاوه بر آن سبدبافی در قزوین نیز از هنرهای اهالی این دیار است که ساکنان روستاها بدان توجه ویژه داشتند و کمیته امداد امام خمینی (ره) در تلاش است طرح‌ها و صنایع‌دستی اصیل را در روستاها احیا کند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین، بیان کرد: در روستاها باید در بخش آموزش ورود پیدا کنیم که در ابتدا لازم است آموزش‌های لازم ارائه شود و این افراد را برای حضور فعال در چرخه تولید آماده کنیم.

وی، اشاره کرد: قوانین و مقررات باید متناسب با فعالیت‌های هر سازمان ترسیم شود و معتقدم سازمان‌های میراث فرهنگی، فنی و حرفه‌ای و جهاد کشاورزی با تسهیل قوانین در مناطق روستایی سهم بسزایی در ایجاد اشتغال خواهند داشت.

دهقانی، اشاره کرد: در گذشته دوسوم مشاغل خانگی در روستاها بوده است و بانوان روستایی با روی آوردن به هنر می‌توانند در تولید صنایع‌دستی دخیل باشند.
وی در خصوص مشاغل خانگی یادآور شد: در کشورهایی نظیر چین دولت به خانواده‌ها اعتماد می‌کند و شاغلان به‌عنوان زنجیره نخست کارخانه‌های بزرگ در منازل مشغول به فعالیت هستند که در کشور ما وزارت صمت می‌تواند به‌عنوان متولی صنعت رویکرد جدیدی در مشاغل خانگی ایجاد کند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین، با تأکید بر اینکه پرداخت تسهیلات ازجمله قوانینی است که خانواده‌های عضو کمیته امداد را با مشکل مواجه کرده است، افزود: اغلب متقاضیان در ارائه ضامن و بازار رسانی تولید محصولات خود دچار مشکل می‌شوند؛ پیشنهاد می‌کنم در گام نخست قوانین برای این اعضا تسهیل شود و در گام بعدی نیز سازمان‌هایی مانند میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، صمت، فنی و حرفه‌ای و نمایشگاه‌های بین‌المللی برای فروش محصولات مشاغل خانگی ورود پیدا کنند چون با این اقدام، انگیزه صاحبان این مشاغل مضاعف شده و درنهایت توسعه و رونق محصول در استان را منجر خواهد شد.

«آموزش و توانمندسازی» اولویت حمایت از مشاغل خانگی است

وی، گفت: آموزش و توانمندسازی اولویت نخست در جهت حمایت از مشاغل خانگی است و پس‌ازآن توجه به بازاریابی و فروش محصولات، اعطای تسهیلات، حمایت از پیشران‌ها و ایجاد شبکه کسب‌وکار به ترتیب در جایگاه‌های بعدی اهمیت قرار دارند.

دهقانی، همچنین تصریح کرد: به ترتیب «فرش دستبافت»، «صنایع‌دستی»، «تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی، تکمیلی کشاورزی، عشایری، امور تولیدات گیاهی»، «فعالیت‌های فرهنگی و هنری» و «صنعت و خدمات» مهم‌ترین فرصت‌ها و ظرفیت‌های مشاغل خانگی در استان قزوین به شمار می‌روند.

وی، خاطرنشان کرد: در روستاها اغلب خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار با اولویت فرش دستبافت هستند؛ همچنین در خصوص تولیدات کشاورزی باید بگوییم استان قزوین در تولید محصولات باغی نظیر گیلاس و ذغال اخته بیشترین تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین، اضافه کرد: در محصولات باغی استان مانند پسته و زیتون ظرفیت خوبی برای فرآوری و صادرات داریم. ولی متأسفانه به دلیل نبود صنایع تبدیلی بسیاری از آن‌ها به خارج از استان ارسال و حتی مشتریان خارجی محصولاتی نظیر زیتون را در باغ‌ها خریداری می‌کنند.

شیرینی سنتی قزوین مشتریان پروپاقرص دارد

وی، عنوان کرد: شیرینی سنتی قزوین مشتریان پر و پا قرصی از سراسر کشور دارد و زبانزد خاص و عام است. باید یک بازارچه دائمی در استان راه‌اندازی کنیم تا فعالان مشاغل خانگی از سراسر استان در آن به فعالیت بپردازند. همچنین لازم به ذکر است که بگوییم تولیدکنندگان ما به‌واسطه پیشران‌ها از دیگر کشورها نیز سفارش فرش و گلیم قزوین دریافت می‌کنند.

دهقانی، خاطرنشان کرد: تأمین سرمایه اولیه بزرگ‌ترین مشکل متقاضیان مشاغل خانگی است که امیدواریم با ورود دولت و تسهیل قوانین از سوی مجلس شورای اسلامی شاهد رشد و شکوفایی در این بخش باشیم.

وی، گفت: در مشاغل خانگی باید مدیریت، نظارت و راستی آزمایی صورت گیرد و حضور میدانی یکی از راهکارهاست که در این بخش مشکلات بسیاری وجود دارد و نمی‌توانیم نقاط قوت را به‌صورت میدانی ارزیابی کنیم.

علاقه‌مندی افراد تعیین‌کننده مشاغل خانگی است

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین، با تأکید بر اینکه ذائقه و علاقه‌مندی افراد تعیین‌کننده مشاغل خانگی است، ادامه داد: بر اساس رصد میدانی علاقه‌مندان به راه‌اندازی مشاغل خانگی بیشتر علاقه‌مند حضور در صنایع‌دستی و بافت گلیم و تابلو فرش هستند و از این رشته‌ها استقبال می‌کنند.

وی، اظهار کرد: بسیاری از دستگاه‌های اجرایی به‌صورت موازی حرکت می‌کنند و نیاز است که درزمینهٔ مشاغل خانگی یکپارچه شوند و منسجم حرکت کنند؛ در مشاغل خانگی هر دستگاه دیدگاه خاص خود را دارد و بهتر است یک سند جامع و کاربردی تنظیم شود.

دهقانی، اظهار کرد: برای رفع مشکلات موجود در عرصه مشاغل خانگی باید وظایف هر سازمان باید مشخص شود تا خروجی مطلوب را از طرح مشاغل خانگی بگیریم.

وی، با تأکید بر اینکه عدم بازار ثبات در بازار موجب تلاطم در سرفصل‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: ایجاد اشتغال برای خانواده‌های دهک‌های پایین سخت‌تر از خانواده‌های عادی است چون آنان با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین، تصریح کرد: مدیران باید تلاش شبانه‌روزی داشته باشند تا بتوانیم از این گردنه به‌سلامت عبور کنیم و بسیاری از مشکلات به دست جوانان قابل‌حل است و اگر با درایت و برنامه حرکت کنیم قطعاً می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها