آیا تعویض سند فروشنده در زمان انتقال ملک ضرورت دارد یا خیر؟

برای انتقال اسناد رسمی و ملکی باید به نکات متعددی توجه داشت، اما یکی از موضوعات مورد توجه چگونگی تعویض سند فروشنده در زمان انتقال ملک است.

آیا تعویض سند فروشنده در زمان انتقال ملک ضرورت دارد یا خیر؟

برای خرید ملک و نقل و انتقال اسناد ملکی موارد قانونی متعددی وجود دارد و به موجب این موارد قانونی اسناد ملکی منتقل می‌شود، اما گاهی اوقات هم ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا هنگام انتقال قسمتی از ملک باید سند فروشنده تعویض شود یا این کار ضرورتی ندارد.

به موجب تبصره ذیل ماده ۱۰ دستورالعمل صدور اسناد مالکیت کاداستری (تک برگ) در رابطه با انتقال قسمتی از ملک، تعویض سند فروشنده ضرورتی ندارد.

بر اساس قانون فروشنده می‌تواند در زمان‌های مختلف تا وقتی که امکان درج انتقال در ستون نقل و انتقال وجود دارد، نسبت به انتقال جزئی از ملک در دفاتر اسناد رسمی اقدام کند و سند فروشنده پس از پر شدن ستون نقل و انتقال برای انتقال بعدی صادق نیست و مالک باید جهت تعویض به اداره ثبت مراجعه کند.

دفاتر اسناد رسمی هم در زمان انتقال قطعی جزء یا کل ملک، مهری را در ظهر سند مالکیت درج می‌کنند که در انتهای آن عبارت "این سند برای نقل و انتقال بعدی فاقد اعتبار است" آورده می‌شود.

لازم به ذکر است، این عبارت برای انتقال کل سهم فروشنده صادق بوده و برای انتقال جزء سهام مطابق تبصره ذیل ماده ۱۰ عمل خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها