۵ علت رایج سرگیجه

بسیاری از افراد در برهه‌های مختلف زندگی خود سرگیجه را تجربه کرده‌اند. این احساس گاهی چند ثانیه و گاهی چند دقیقه طول می‌کشد. علل سرگیجه می‌تواند بسیار ساده و حتی بیش از حد پیچیده باشد.

۵ علت رایج سرگیجه

اگرچه نباید هیچ نشانه بیماری را نادیده گرفت و حتماً باید با پزشکان درباره بیماری‌ها و اختلالات جسمانی مشورت کرد، اما برخی اوقات با اطلاع از علل مشخصی می‌توان از تشدید سرگیجه پیشگیری کرد:

فشار خون پایین

درست است که فشار خون بالا معمولا یک ویژگی بسیار خطرناک برای سلامتی محسوب می‌شود، اما فشار خون پایین نیز یک موضوع غیر طبیعی شناخته می‌شود. فشار خون پایین به دلایل مختلفی مانند بارداری، عفونت، یک واکنش آلرژیک شدید یا دارو ممکن استرخ دهد. به عنوان مثال، اگر فشار خون بالایی دارید و در حال مصرف دارو هستید ممکن است با تغییر ناگگهانی دوز دارو دچار فشار خون پایین شوید.

کم آبی بدن

هیدراته نگه داشتن بدن باعث می‌شود قلب شما راحت‌تر بتواند خون را از طریق رگ‌های خونی شما پمپ کند و به عضلات شما کمک می‌کند تا کارایی بیشتری داشته باشند. جای تعجب نیست که فقدان هیدراتاسیون مناسب می‌تواند باعث شود فشار خون به سرعت مختل که به نوبه خود می‌تواند باعث سرگیجه شود. هنگامی که دچار کم آبی هستید، مایعات کمتری در بدن شما وجود دارد که باعث می‌شود فشار خون شما کاهش یابد، زیرا نیروی کمتری اعمال می‌شود.

مصرف بیش از حد کافئین

مصرف بیش از مقدار توصیه شده روزانه کافئین می‌تواند منجر به سرگیجه شود. به این دلیل که کافئین اساساً یک داروی تحریک کننده است. یک دوز کافئین سالم و توصیه شده ۲۵۰ میلی گرم در روز است، اگرچه بعضی‌ها می‌گویند تا ۴۰۰ میلی گرم نیز کافئین می‌خورند، که برابر با سه فنجان قهوه است. به خاطر داشته باشید که نوشیدنی‌های کافئین دار نیز به عنوان ادرار آور عمل می‌کنند و خطر کمبود آب بدن را افزایش می‌دهد.

عفونت گوش داخلی

وقی از خواب بیدار می‌شوید تا حدودی احساس سرگیجه می‌کنید و شنوایی یک طرف گوش خود را از دست داده اید، احساس تهوع می‌کنید و سرگیجه خفیف دارید ممکن است دچار عفونت گوش داخلی شده باشید. اگر با گذشت روز، احساس بدتری دارید، شش یا هفت ساعت بعد نیز دچار درد شدید شده اید حتمالا دچار عفونت شده اید.

کمبود تیامین

تیامین با نام ویتامین B۱ یک ریز مغذی اساسی است که به حفظ سیستم عصبی مرکزی کمک می‌کند. کمبود تیامین می‌تواند منجر به احساس ضعف شود (زیرا بدن به طور صحیح سوخت را به انرژی تبدیل نمی‌کند) و ضربان قلب نامنظم است، زیرا سیستم عصبی ضعیف است. با گذشت زمان، کمبود B۱ می‌تواند منجر به کاردیومیوپاتی یا بزرگ شدن قلب شود که در نتیجه با جریان خون به مغز تداخل می‌یابد. تیامین ویتامین مهمی برای انرژی سلول و عملکرد عضلات است. از آنجا که قلب اساساً یک عضله بزرگ است، کمبود تیامین می‌تواند ضربان قلب بسیار کند و غیرعادی عمل کند که سرگیجه، خستگی و غش ایجاد می‌کند.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها