کرونا بیش از ۵۰۰۰ نفر در حوزه گردشگری استان کرمان را بیکار کرد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: بیش از ۵۰۰۰ نفر در حوزه گردشگری استان کرمان بیکار شدند و نیروهای متخصص و آموزش دیده در صنعت هتلداری تعدیل شده اند.

کرونا بیش از ۵۰۰۰ نفر در حوزه گردشگری استان کرمان را بیکار کرد

فریدون فعالی، امروز ۱۹ تیرماه در پنجاه و دومین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان اظهار کرد: باید نگاه به بخش گردشگری استان اصلاح شود و نیاز به نگاه ویژه و خاص در این بخش داریم.

وی، با اشاره به اینکه ۵۴۶ واحد گردشگری در استان کرمان داریم که ۴۰۴۸ نفر نیز در این بخش شاغل هستند، افزود: در مجموع ۸۵۹۸ شاغل مستقیم و ۲۵ هزار و ۷۹۴ نفر شاغل غیرمستقیم در بخش واحدهای اقامتی استان داریم.

فعالی، تصریح کرد: ۱۶۶۰ میلیارد تومان سرمایه گذاریِ در دست اقدام در گردشگری استان داریم و داریم ۲۱۲۵ تخت به ظرفیت استان اضافه می کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: ۷۰ هزار نفر شاغل در بخش صنایع دستی، ۳۰۰ فروشگاه صنایع دستی، ۷۴ رشته فعال صنایع دستی و ۵۰ آموزشگاه در این بخش داریم و آثار ملی ثبت شده استان کرمان ۷۲۰ و آثار ثبت جهانی هفت مورد است.

وی، اظهار کرد: داشته های بسیار خوبی در شهرستان های استان کرمان داریم که با گوشه نگاهی به آنها می توان خیلی از چالش ها را حل کرد.

فعالی، در ادامه گفت: ورود گردشگران داخلی به استان کرمان در سال ۹۶ بیش از ۳ میلیون و ۳۲۰ هزار نفر، در ۹۷ میزان سه میلیون و در سال گذشته ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بوده ضمن اینکه در سال جاری در فروردین هیچ ورودی نداشتیم، اردیبهشت ۶۵۶۵ نفر و خرداد ۵۵۴۸ نفر که آمار این دو ماه افرادی هستند که برای کار و بیزینس به استان آمده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان، بیان کرد: آمار ورودی گردشگران خارجی به استان در سال ۹۶ تعداد ۳۸۴۱۷ نفر، در ۹۷ تعداد ۲۸۴۵۷ نفر و ۲۹ هزار و ۷۲۳ نفر در سال ۹۸ بوده و امسال در فروردین صفر، اردیبهشت ۲۳ و خرداد ۳۰ نفر گردشگر خارجی به کرمان آمده و در مجموع سهم کم استان کرمان از گردشگران خارجی در شان استان نیست در حالی که داشته های استان کرمان خیلی بیشتر از استان های همجوار ماست.

وی، اظهار کرد: سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی ۶.۸ درصد، در اشتغال داخلی ۷.۳ درصد و در صادرات کشور هشت درصد است.

فعالی، گفت: درصد اشغال هتل های استان در سه ماهه اول امسال از میانگین ۸۰ درصد در سه سال گذشته به ۷.۲ درصد رسیده و درصد اشغال یک ساله هتل ها، در سه سال گذشته متوسط ۳۵ درصد است که کمتر از ۶۰ درصد صرفه اقتصادی ندارد.

وی، با اشاره به اینکه توسعه گردشگری یکی از راه های توزیع فرصت های شغلی است، افزود: فرصت از دست رفته در بخش گردشگری دیگر به دست نمی آید و سرمایه گذاری در این بخش با ریسک بیشتری نسبت به سایر بخش هاست و یک اظهار نظر سیاسی کل مجموعه را مشکل مواجه می کند و امنیت منطقه به خطر بیفتد، گردشگر در خانه می نشیند و این صرفا مربوط به ایران نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان، گفت: برگشت به چرخه حیات در حوزه گردشگری طولانی تر و فرار از بار منفی حاصل از فعالیت تاسیسات و حضور در مکان های گردشگری با مقاومت جوامع همراه خواهد بود.

وی، در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: ۳۴۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خسارت وارد شده به بخش گردشگری استان کرمان ناشی از شیوع ویروس کرونا است.

فعالی، اظهار کرد: بیش از ۵۰۰۰ نفر در حوزه گردشگری استان کرمان بیکار شدند و نیروهای متخصص و آموزش دیده در صنعت هتلداری تعدیل شده اند.

وی، تصریح کرد: پیشنهاد این است بسته های حمایتی دولت از اسفند ۹۸ تا اردیبهشت امسال که برای واحدهای آسیب دیده از کرونا بود تا پایان سال تمدید شود و سه درصد پرداخت شده بیمه بیکاری به ازای نیروی کار تعدیل شده به کارفرمایان حوزه گردشگری برگشت داده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، با اشاره به اینکه خواستار پرداخت تسهیلات بلندمدت و کم بهره به فعالان گردشگری و صنایع دستی هستیم، افزود: باید منابع اعتباری را به صورت ویژه در بخش گردشگری تعریف کنیم.

وی، در ادامه با اشاره به اینکه کمبود اعتبارات حوزه گردشگری در سطح ملی و استانی، نبود موزه فرش و ... از مشکلات بخش گردشگری است گفت: در شرایط کنونی تصمیم گیری در حوزه گردشگری سخت است و نمی توانیم برنامه ریزی جامعی داشته باشیم و آنچه که اکنون در دنیا مطرح است، شرایط کنونی کنترل و زندگی با کرونا را با رعایت اصول و موازین بهداشتی ادامه بدهیم.

فعالی، تصریح کرد: در حال حاضر محدودیتی برای حضور گردشگران در استان کرمان نگذاشته ایم اما به عنوان مثال دهیار روستا اجازه نمی دهد افراد وارد روستا و مکان گردشگری بشوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، گفت: ۷۰ هزار صنعتگر در استان کرمان داریم مشکل این حوزه عدم تکمیل زنجیره ارزش است و تنها ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در سال ۹۸ صادرات داشتیم که چمدانی بوده است.

در این جلسه اعلام شد در پی شیوع ویروس کرونا، کاهش چشمگیر تقاضا و خرید فرش استان، کاهش صادرات در عید نوروز رخ داده و به تولید در زمان قرنطینه، معضل انباشت محصول و عدم بازگشت سرمایه را در بین تولیدکنندگان فرش داریم.

گفتنی است: اعلام شد در ایام شیوع کرونا طی سه ماه حوزه هنر بافندگی استان کرمان ۲۸ میلیارد و ۶۹۲ میلیون تومان خسارت دیده است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها