چگونه یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های دنباله‌دار دهه اخیر را تماشا کنیم؟

دنباله‌دار نئووایز NEOWISE در ماه ژوئیه (تیر-مرداد) از زمین در زمان سپیده‌دم و سپس در زمان غروب خورشید حتی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است.

چگونه یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های دنباله‌دار دهه اخیر را تماشا کنیم؟

دنباله‌دار نئووایز NEOWISE در ماه ژوئیه (تیر-مرداد) از زمین در زمان سپیده‌دم و سپس در زمان غروب خورشید حتی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است گرچه در ابتدا بهتر است آن را با دوربین‌های دوچشمی، شکار کرد. اخترشناسان می‌گویند که امکان دارد این ستاره دنباله‌دار به‌عنوان یکی از درخشان‌ترین دنباله‌دارهای یک دهه اخیر در آسمان ما، رده‌بندی شود.

در حال حاضر اگر دقیقاً بدانید که چه زمانی به کدام بخش آسمان نگاه کنید، این دنباله‌دار به‌ اندازه کافی درخشان است که با چشم غیرمسلح قابل دیدن باشد. علاقمندان در سراسر نیمکره شمالی این روزها می‌توانند این دنباله‌دار درخشان را قبل از طلوع آفتاب و در سپیده دم تماشا کنند.

کریس شور، اخترشناس مستقر در آریزونای آمریکا، این دنباله‌دار را «پر جلا» توصیف کرده است. او در صبح هفت ژوئیه (۱۷ تیر) با دوربین دوچشمی خود این دنباله‌دار را رصد کرد. او تخمین می‌زند که اندازه این دنباله‌دار تقریبا ۱۰ برابر بزرگتر از اندازه ظاهری ماه کامل است. کریس شور می‌گوید که اگر دم این دنباله‌دار به رشد خود ادامه دهد که ستاره‌شناسان این احتمال را می‌دهند، می‌تواند بسیار تماشایی‌تر شود.

نئووایز را در هفته آینده حداقل ۴۵ دقیقه قبل از طلوع خورشید، کمی بالاتر از افق شمال شرقی تماشا کنید. ستاره درخشان سروش (عَیّوق) می‌تواند به‌عنوان یک نشانگر عمل کند چراکه دنباله‌دار نئووایز درست در زیر آن قرار دارد، درحالیکه سیاره درخشان زهره در شرق قابل مشاهده است. در مدت زمان حدود یک هفته، این دنباله‌دار به آسمان عصر منتقل می‌شود و حتی می‌توان آن را راحت‌تر رصد کرد. از اواسط ماه ژوئیه (۲۵ تیر)، دنباله‌دار پس از غروب خورشید در آسمان شمال غربی قابل رویت خواهد بود که به آرامی در زیر ستاره‌های بنات نعش (۷ ستاره‌ای که قسمتی از صورت فلکی دب اکبر را تشکیل می‌دهند) قوس پیدا می‌کند.

عکسی از دنباله‌دار نئووایز که در ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته شده است

اخترشناسان توصیه می‌کنند برای اینکه از فرصت دیدن این دنباله‌دار درخشان استفاده کنید به کمی برنامه‌ریزی نیاز است. دیوید شلیچر، ستاره‌شناس قدیمی می‌گوید: «این‌گونه نیست که نگاهی گذری به آسمان داشته باشید و سپس بگویید اوه! همان جا است.»

وی افزود: «باید نسبت به اینکه به کجا نگاه کنید ایده مناسبی داشته باشید و دوربین‌های دوچشمی به شما کمک می‌کند.»

تلسکوپ نئووایز این دنباله‌دار را در روزهای ابتدایی بهار رصد کرد. در آن زمان این دنباله‌دار کم نور بود.

اما این دنباله‌دار این ماه همچنان خواهد درخشید و در تاریخ ۲۲ ژوئیه سال جاری (یک مرداد) در نزدیک‌ترین حالت خود به زمین خواهد رسید.

این دنباله‌دار طبق عکس‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در چند روز گذشته، نمایش بسیار خوبی را از خود نشان داده است. طبق گفته کارشناسان این حوزه نمایش این دنباله‌دار در آسمان از دنباله‌دار هیل-باپ در سال ۱۹۹۷ آسمان شب را روشن کرد بهتر بوده است با این حال هنوز به روشنایی دنباله‌دار مک-نات در سال ۲۰۰۷ نیست که در آن سال در نیمکره جنوبی قابل مشاهده بود.

منبع: یورونیوز

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها