تحولات سوریه؛ آرامش قبل از طوفان

آیا سوریه نقطه آغاز جنگ سوم جهانی می‌شود؟ / موازنه قوا در حال تغییر است

اکسپرس تاکید دارد که اوج گیری اختلافات سیاسی ایران و آمریکا احتمال درگیری را بیشتر می‌کند و اگر تحولات در منطقه به سمتی برود که اشتباها یک تنش پیش بیاید، شاید دیگر نتوان از درگیری گروه‌های مختلف اجتناب کرد.

آیا سوریه نقطه آغاز جنگ سوم جهانی می‌شود؟ / موازنه قوا در حال تغییر است

به گزارش خبر فوری ، علی رغم همه شایعاتی که این روزها پیرامون خاورمیانه مطرح است، یک چیز مشخص و قطعی است؛ موقعیت استراتژیک خاورمیانه در حال تغییر است. اما این تغییر چیست و به چه سمتی می‌رود؟

برخی رسانه‌های غربی و صهیونیستی سعی در اثبات این امر دارند که این تغییر را به عقب نشینی ایران از سوریه و مواضعش در عراق ربط دهند؛ در حالیکه شواهد نشان می‌دهد این تغییر هیچ ربطی به عقب نشینی ایران ندارد. تحولات سوریه بسیار عمیق تر جدی تر است و محدود به یک کشور یا گروه نمی‌شود. بد نیست در این گزارش مروری به تغییرات احتمالی خاورمانه داشته باشیم.

ادعای غربی؛ ایران از سوریه عقب نشینی کرده است

ابتدا بهتر است از ادعای غربی‌ها شروع کنیم. تحولات اخیر سوریه باعث شده بسیاری از رسانه ها و مقامات غربی ادعای جدیدی را داشته باشند. وبگاه‌های خبری از این گفتند که با ابتنا به برخی شواهدی اسرائیل تصمیم گرفته مواضع و راهبرد خود را در خاورمیانه به خصوص سوریه تغییر دهد. ابتدا نیوزویک بود که در یک مقاله از تغییر استراتژی اسرائیل گفت. این وبگاه تاکید کرد که با توجه به شهادت سردار قاسم سلیمانی و نیز تحولات سوریه، اسرائیل قصد دارد راهبرد خود را از حالت دفاعی به هجومی تغییر دهد( اینجا بخوانید). این مقاله اواسط اسفندماه سال گذشته منتشر شد و از این جهت می‌تواند یک پیش بینی تلقی شود. پیش بینی که بعدا مشخص شد حداقل در برخی جهات، خیلی هم غلط نیست.

چندی پیش نفتالی بنت (وزیر دفاع رژیم صهیونیستی) نیز این مساله را تایید کرد و گفت اسرائیل باید موقعیت خود را از حالت دفاعی به هجومی تغییر دهد. طبق گزارش برخی رسانه‌ها، رژیم صهیونیستی سعی دارد از طریق برخی اقدامات خرابکارانه و پیشرو مواضع خود را در سوریه قوی تر کند و به خصوص حضورش در بلندی های جولان را توجیه کند. حملات هوایی اخیر اسرائیل در سوریه به خوبی این رای را تایید می‌کند.

شواهد دیگر

از طرف دیگر، موقعیت استراتژیک مهم دیگر که ایران در آن فعالیت دارد یعنی عراق؛ نیز تحولات بسیاری دراین مدت داشته است. انتخاب دولت الکاظمی باعث شد ایران تا حدی نسبت به این منطقه آرامش داشته باشد. طبق گفته وبگاه نشنال، انتخاب الکاظمی باعث شد هم ایران و هم آمریکا نسبتا راضی بوده و از حساسیتشان نسبت به عراق بکاهند( اینجا بخوانید).

از طرف دیگر، در این مدت برخی رسانه‌های غربی و عربی از این گفتند که ولادیمیر پوتین(رئیس جمهور روسیه) سعی دارد موضعش را در سوریه تغییر دهد و در یک حرکت خلاف پیش بینی، ترکیه را هم وارد بازی کند( اینجا بخوانید).

این اتفاقات همگی باعث شد بسیاری بر این باور باشند که استراتژی ایران درمنطقه تغییر کرده و به خصوص از حالت هجومی به حالت دفاعی تغییر داده است.

با این حال، برخی شواهد دیگر نشان می‌دهد که چنین تحلیلی درست نیست.

سفر سرلشگر باقری به سوریه و به هم خوردن تحلیل‌ها

سفر راهبردی سرلشگر باقری به سوریه مهمترین شاهدی بود که خط بطلانی بر تحلیل بالا می‌کشید. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در سفرش به سوریه تاکید کرد که تا زمانی که دولت سوریه بخواهد ایران به همکاری هایش ادامه می‌دهد. سرلشگر باقری تاکید کرد که ایران سامانه های هوایی سوریه را تقویت خواهد کرد. او در این زمینه گفت: "هر چه هزینه پایداری بالاتر برود با این حال، کمتر از هزینه تسلیم شدن است."

سفر سرلشگر باقری در این برهه زمانی معنای بسیار زیادی داشت. سفر این مقام برجسته نظامی جمهوری اسلامی ایران به سوریه بدین معنا بود که علی رغم تبلیغات اسرائیل تا زمانی که سوریه تمایل داشته باشد ایران دراین کشور ودرکنار ملت ودولت سوریه باقی خواهد ماند.

همچنین، یک توافقنامه نظامی بین ایران و سوریه و تایید ضمنی آن توسط روسیه به خوبی نشان داد که ایران قصد عقب نشینی از سوریه را ندارد.

روابط بالا و پایین اردوغان و ترامپ؛ تحولی دیگر در سوریه

نکته مهم دیگر در خاورمیانه جایگاه نیروهای آمریکایی و ترکیه است. کنث مک کنزی(فرمانده سنتکام) کمی قبل به سوریه سفر و با نیروهایش دیدار کرد. او در این دیدار به ترکیه نشان داد که آمریکا قصد ندارد سوریه را به طور کامل رها کند. این در حالی است که چندی پیش دونالد ترامپ به رئیس جمهور ترکیه قول داده بود که سوریه را ترک کرده و اردوغان و نیروهایش می توانند به نمایندگی او، در مناطق نفت خیز غالبا کرد نشین شمالی و شرقی مستقر شوند. با این حال، عمل نکردن به این وعده و به خصوص عملیات نظامی ناموفق ترکیه در شمال سوریه باعث شد روابط اردوغان و واشنگتن بیش از پیش شکرآب شود. هم اکنون نیروهای ترکیه و آمریکایی در شمال سوریه حضور دارند و به همراه نیروهای کرد بومی این منطقه را خاص تر و ملتهب تر از هر منطقه دیگر کرده اند.

تغییر نقشه سوریه؛ جنگ جدید یا صلح؟

با وجود همه این تحولات، خاورمیانه(به خصوص سوریه) و معادلاتش در حال تغییر است. آمریکا تصمیم گرفته بار دیگر به سوریه بازگردد؛ ترکیه که میهمان ناخوانده جدیدی است قصد خروج از این منطقه را ندارد. روسیه همچنان سعی دارد بازیگر اصلی صحنه باشد. کردها هنوز هم فعال و مسلح هستند. اسرائیل استراتژی خود را تغییر داده و از حالت دفاعی به هجومی درآمده است؛ ایران هم با قرارداد جدیدش با ارتش سوریه نشان داد قصد عقب نشینی و رها کردن دولت سوریه را ندارد.

این تحولات چه چیزی را نشان می‌دهد؟ وبگاه انگلیسی اکسپرس در گزارشی مدعی است که شاید این تغییرات مقدمه یک جنگ باشد. نویسنده مقاله اکسپرس به نقل از ژنرال مک کنزی(فرمانده سنتکام) می‌گوید که آمریکا به خصوص از سکوت فعلی ایران و آرامشش ترسیده است. مک کنزی در گفتگوی اخیرش با وبگاه بلومبرگ گفته که ایران همچنان قصد دارد انتقام شهادت سردار قاسم سلیمانی را از آمریکا بگیرد و معمولا بعد از آرامش های این چنینی یک طوفان در راه است.

اکسپرس تاکید دارد که اوج گیری اختلافات سیاسی ایران و آمریکا احتمال چنین درگیری را بیشتر می‌کند و اگر تحولات در منطقه به سمتی برود که اشتباها یک تنش پیش بیاید، شاید دیگرنتوان از درگیری گروههای مختلف اجتناب کرد.

با این حال، اختلاف ایران و آمریکا فقط یک وجه قضیه است. اختلاف ترکیه و آمریکا، عدم موضع گیری دقیق روسیه در این تحولات، قدرت گیری بیشتر ارتش، فعالیت کردها و به خصوص تغییر راهبرد رژیم صهیونیستی همه و همه شاخص هایی هستند که می‌توانند سوریه را مجددا تبدیل به یک منطقه جنگی کنند. اکنون سوال این است: آیا تحولات سوریه و شکل گیری استراتژیک آن به صورت نرم و بدون خون ریزی شکل می‌گیرد یا نه؛ این تحول، آمیخته با جنگ و خشونت خواهد بود؟

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 51
  • ناشناس
    0

    این تحلیل های شما را مطالعه نکردم چون ارزش نداشت ولی بدانید که ما ملت سوریه را بدبخت کردیم با سیاست های غلط و امروز مردم ما نیز تاوان ظلم هایی که به کشورهایی چون سوریه، یمن و... خواهند داد و میدهند. کشور ما به یک کشور عقب مانده تبدیل شده و امروز با افغانستان هم نمیتوانم خودمان را مقایسه کنیم

    نظرات شما -
    • سعید
      0

      شما به فردی عقب مانده تبدیل شدی نه ایران

    • ناشناس
      0

      (سعید) چرا چرت میگی دوربرتو نگاه کن بعد دهنتو وا کن حرف بزن

    • امیر لطفی
      0

      اتفاقا سعید راست میگه ما با افغانستان یکی هستیم مردک کم عقل ؟

  • محمدی
    0

    ول کنیداون سوریه رو ایران شده هزارتاسوریه به جوونای خودمون رحم کنید قیمت آهن آلات رو نگاه کنید ببینیدچه سرب فلک کشیده ویران کردیدایران رو

    نظرات شما -
    • یک دانشجوی پسر phd
      0

      اثار بی تدبیری و تحریمه

  • مهدی
    0

    به داد مردم فقیر برسیدکه واقعا در بدبختی بیچارگی زندگی میکنند با این گرانی که دولت بی تدبیر بوجود اورده

  • جهانگیر
    0

    سکوت ترسناک ایران........چقدر ترسناکه!!!حتی برای جک سازی داخلی هم مصرف نداره

    نظرات شما -
    • ددذذ
      0

      سکوت ترسناک ایران جمله فرمانده سنتکام آمریکاس ایرانیها نگفتن

    • حمید
      0

      دشمن دانا که غم جان بود ( فرمانده ارتش امریکا). بهتر از ان دوست که نادان بود (جهانگیر)

  • پرتوی
    0

    بگو قیمت دلار و سکه چند شد؟ ول کنید سوریه را. تاریخ ملت ایران نشان می دهد ما از اعراب همسایه و روسیه تجاوز به خاک دیدیم نه آمریکا نه اسراییل. خدا خیرت دهد

    نظرات شما -
    • بی نام
      0

      چون آمریکا و اسرائیل خودشون جلو نمیان جنگ رو وسط مسلمانان میندازه خودشون از دور نظاره گرند

  • فقیر شدیم
    0

    بسته حجم بالا اینترنت را ایرانسل حذف کرده تمام بسته های حجم بالا را حذف کردن کسی پیگیری نمی کنه گوشت که نمی خوردیم مرغ هم که شده خدا تومان چرا هر شرکتی دنبال خالی کردن جیب مردمه خسته شدیم به مولا پناهنده هم نمیگیرن پناهنده بشیم این چه وضعیتیه که درست کردین بگو بمیریم راحت شیم

  • ناشناس
    0

    شما فکر کردید واقعا ایران قدرت هیتلر را دارد. کمتر از یک ساعت ما در جنگ تمام زیرساخت هایشان را از دست میدهیم و جنگ عملاً تمام شده است.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      حالا اون قدر هم ضعیف نیستیم که

    • Шфвд
      0

      منم باهات موافقم قدرت نظامی خاصی نداریم اگه داشتیم نیازی به قرداد ۲۵ ساله چین نبود

    • محمد
      0

      امریکا تو خوابم همچین چیزایی که گفتی رو نمیبینه . اگه اینجور بود چرا پهپاد رو زدیم جرات نکردن جواب بدن . ملواناشون رو اسیر کردیم . عین الاسد رو زدیم . موشک باران جولان که همین دوسال پیش هم بود جرات نکردن جواب بدن ... اما بعضی ها تو کشور تو توهماتشون اینقدر امریکا رو گنده میکنن

  • یک دانشجوی پسر phd
    0

    امریکا باید بداند که ایران و ایرانی میجنگد ولی تسلیم نمیشودتاریخ اینو میگه پس بهتره بدون خونریزی با ایران به توافق برسدما ایرانیا هزینه تحریم امریکا رو دادیم حالا باید امریکا هزینه بدهد

  • .......
    0

    جنگ.... جنگ....جنگ... بابا ول کنید تو رو خدا.... اصلا نیازی به جنگ نیست اگه وضعیت اقتصادی ایران دو سال دیگه هم ادامه داشته باشه کشور از داخل فرو میپاشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      فروپاشی شده اما مردم دلشون واسه مملکت میسوزه

  • گودینی
    0

    خود کرده را تدبیر نیست.اگه سوریه نبود الان ایران جولان داعش بود علی برکه الله

    نظرات شما -
    • ایمان
      0

      اون ک عراق بود نتونس جلو نیروهای مردمی ایران قرار بگیره،خیلیییی مردم و قدرتشونو پایین میدونید امثال شماها یادت نره هشت سال جنگ هفتاد درصد نیروی نظامی ایران مردم بودن انقد هی این جمله مسخره رو تکرار نکنید اگر فلان یا فلانی ها نبودن الان داعش چکارمون میکرد یاد گرفتیدبا همین جمله هر کار خواستید بکنید با مردم

    • هادی
      0

      در جواب کاربر ایمان باید بگم که کسی نمیگه ما نمیتونستیم داعش رو در جنگ رو در رو شکست بدیم مسئله اینه که اگه رو در رو می شدیم تلفات و خسارت خیلی شدیدی به ما وارد می شد اینجا بحث پیشگیری بود ما الان فقط به عراق تجهیزات نظامی و مستشاری دادیم و نسبت به عراقی ها نیرو های کمتری داشتیم و در واقع ما داشتیم با نیرو های عراقی با داعش می جنگیدیم ولی اگه داعش به ایران می رسید دیگه مستقیما باید با نیرو های ایرانی با اونا مقابله می کردیم لطفا همه جوانب رو در نظر بگیرین

  • باباران
    0

    به امید خدا ....بله...... . ..

  • یاری
    0

    واقعن اینکه کشورمون توچندین کشورنیروداره وتعیین کنندس براتون هضمش انقدسخته آیاجاهای دیگه هیچ مشکل اقتصادی وجودنداره اونایی که میگن ایران جاهای دیگه چرانیروداره بدونیداگرنداشت تنهابودومجبوربودی لب مرزباعربستانووهابیابجنگی اونااینومیخوان ولی ایران همشونویجایی درگیرکرده یادت باشه اینجااسکاندیناوی نیست اینجایه کشوریه وسط وهابیاکه اتفاقن پولدارن وبه خون ایرانیاتشنه

    نظرات شما -
    • بهروز
      0

      برادر زمان شاه و زمان آقای هاشمی و خاتمی کشور های سنی مذهب وهابی نبودند الان همه کشورهای سنی وهابی شدند .این کلمه وهابی برای بعضی ها وسیله نان در آوردن شده .عربستان .امارات .بحرین .قطر .اردن .ترکیه .پاکستان .افغانستان .آمریکا و اروپا .آرژانتین .و چندین کشور دیگر وهابی هستند .چرا همیشه دیگران مقصرند و شما از دنیا طلبکار .نتیجه سیاست داخلی (تورم .اختلاس.پارتی بازی .فرار نخبه ها )و در سیاست خارجی (تحریم . دشمنی با کشورهای همسایه و غیر همسایه .فرار سرمایه داران .نه اقتصادی و نه صنعتی و نه توریستی .منم که انتقاد کنم میشم وطن فروش حتما از نظر شما ...برادر وطن مثل مادر برای ملت ایران .ولی شما مادر رو ول کردید رفتید سراغ خاله

  • علی
    0

    اگر جنگی در بگیرد، هیچ رئیس جمهوری در آن کشته نخواهد شد ! اگر اقتصاد کشوری فرو بپاشد، رئیس جمهور آن ورشکسته نخواهد شد و بانک کاخ ریاست جمهوری را مصادره نخواهد کرد اگر کشوری به ورطۀ قحطی و تورم شدید بیافتد ، رئیس جمهور از فکر گرسنگی زن و بچه اش دیوانه نخواهد شد! رئیس جمهورها از راه انداختن هیچ دعوایی ترس ندارند، چون کتک ها را کسان دیگری می خورند...

  • کهنه سرباز وطن
    0

    واقعا تا کی باید شاهد جنگ در کشور های نفت خیز منطقه بود یک تحلیل در تحلیل بالا جایش خالی بود خاورمیانه باید در آتش باشد تا اقتصاد کشورهای روسیه وآمریکا واروپا وآمریکا وژاپن وکره وچین رونق داشته باشد 8 سال با عراق جنگ کردیم چی عاید ما وعراق شد تمامی کشورهای منطقه در زمین امپریالیسم شرق و غرب بازی می کنند

    نظرات شما -
    • یاری
      0

      واقعن ازیه کهنه سربازشریف انتظارنمیره این نظرش باشه به نظرشماماتسلیم بشیم همچیم بذاریم دراختیارشون اینامنظورکشورهای رقیب منطقه رضایت میدن شماکه جنگیدی براوجب وجب خاکمون براناموسمون میدونی که اینابراخاکوناموسمون نقشه داره باهزارنقشه

  • حسن
    0

    هموطنان عزیز آیا در حدود سه قرن استعمار غربی و تحریم و تحقیر کافی نیست؟ غرور ملی، عزت و شرف خیلی مهمه

  • کاظم
    0

    ایران تو سوریه اینقدر از اسرائیل ضربه خورده و سکوت کرده که بمباران مواضع ایران در سوریه برای اسرائیل تبدیل به عادت شده،همین دیشب دوباره بمباران شد مواضع ایران یا بهتر بگم سپاه قدس،حتی رسانه های سوریه هم تایید کردند ولی سکوت ایران و به خصوص سپاه خیلی عجیبه،آیا ما جرات روبرو شدن با اسرائیل را داریم،نداریم

  • آتشفراز
    0

    در دنیا امروز حرف اول را تجهیزات نظامی و موشکی میدهد شما این همه از آمریکا و اسرائیل نگویید یک ماشین پراید بفرستیم تمام اتوبان و خیابان های کشورشان را به خون می کشد

    نظرات شما -
    • روزبه
      0

      جنگ با ویتنام ثابت کرد که تجهیزات هیچی تاثیری ندارد و ویتنام وا یه کلاش امریکا رو شکست داد

  • سید ابو رسول
    0

    سلام جنگ خوبه پا ظالمین زور کو فاسد .. انشاء الله جنگ بشود تامسئله محاصره اقتصادی ایران سوریه عراق لیبی وغیره حل شود.. انشاءالله جنگ جهانی سوم بشه تا مسائل جهان حل شود..ظلم بسه زور بسه ..ای جنگ بیا

  • آرش
    0

    به زودی خبر های خوشی از به فنا رفتن اسراییلی ها می شنوید

  • هادی
    0

    یکم فقط یکم فکر نیازه تا بفهمیم که اگه واقعا قدرتی نداشت چرا تا حالا آمریکا و اسراییل جرات نکردن به خاک ایران حمله کنه مگه اینکه آمریکا و اسراییل اونقدرا هم که تبلیغ میکنن قوی نباشن وگرنه با این شیطان صفتیشون تا حالا ایرانو نابود کرده بودن پس اگه اونا قوی هستن پس ما هم قوی هستیم که حمله نمی کنن و اگه ما ضعیف باشیم پس اونا هم ضعیفن واقعا از کسانی که به قدرت آمریکا اعتقاد دارن بعیده که اینقدر سطحی تحلیل کنن البته من هم معتقدم آمریکا قویه ولی ما هم قوی هستیم چون ارتش آمریکا کارشناسای حرفه ای داره و سازمان های اطلاعاتی قوی ای هم دارن و از قدرت ایران باخبرن مثل ما تو خونه ننشستن ببینن رسانه های اینور چی میگن رسانه های اونور چی میگن

    نظرات شما -
    • اریو
      0

      کاربر هادی خب مگ دنبال بهونه نیستن اسراییل رو پودر ونابود کنن چ بهانه ای بهتر از 300 حمله بمواضع سپاه درسوریه جواب حملات داخل رو ماهم میگیم انشاله کپسول ترکیده و بماند

    • جواب به اریو
      0

      کجا مواضع سپاه رو زدن ؟ یه بار تی 4 رو زدن 3 تا شهید دادیم 35 نقطه تو جولان رو زدیم . منبع شایعاتت رو عوض کن 300 بار ؟؟؟ مگر فقط تو خواب و شایعات جرات کنن مستقیم با ما درگیر بشن . اونها در مقابل ایران اقدامات خرابکارانه رو در پیش گرفتن چون میدونن بزنن درجا میخورن

    • هادی
      0

      اولا من نمیدونم که توی این حملات به مواضع سپاه آیا ایرانی کشته شده یا نه مثل اینکه شما بیشتر مطلع هستین دوما ایران به تازگی با سوریه قراردادی امضا کرده و قراره تو بحث پدافند هوایی به سوریه کمک کنه تا دیگه از این اتفاقا نیوفته سوما افراد باهوش شتابزده عمل نمی کنن و اگه جوابی قراره داده بشه با هوشمندی انجام میشه همین طور که فرمانده آمریکایی هم گفته ما از سکوت و آرامش ایران ترسیده ایم چهارما اگه منظورتون از کپسول ترکیدن سایت نطنز باشه هم اسراییل به طور مستقیم نزده و مسئولیت قبول نکرده که اگه جرات داشت و اعلام میکرد جواب مستقیم میگرفت ولی ایران همیشه سعی میکنه مثل خودشون جواب بده پس منتظر جواب غیر مستقیم باشین

  • آریو
    0

    خداوکیل خودتون خندتون نمیگیره از گفتن سکوت ترسناک حقیقتا دیگ یذره عیب وعارهم خوبه برا ادم دقیقا از کدام قدرت نظامی حرف میزنین دیگ بعد از اتفاقات دو هفته اخیر این حرفای کلفت مصرف داخلیشم از دست داده

    نظرات شما -
    • سردار دلها
      0

      دقیقا مثل سکوت ترسناک عین الاسد که هیچ کشته ای نداشت

    • ناشناس
      0

      حالا که اربابت خودش گفته سکوت ترسناک ایران پس ببند لطفا

  • مهدی
    0

    فرمانده تروریست های آمریکایی مثل سگ ترسیده، اونوقت یه عده خودباخته ترسو که این هفت ساله مملکت را به گند کشیدن میگن ایران قدرتی نداره، واقعاً که خیلی ....

  • ایمان امینی
    0

    اینایی که همش از اقتصاد خراب و معیشت و اینجور مشکلات حرف میزنند چقدر ادبیاتشون شبیه همه انگار همه کامنتا رو یه نفر نوشته .آقایون فیک شما ها اگر ایرانی بودید میدونستید که فرهنگ ما فرهنگ پیروزی خون بر شمشیره ما ایرانی ها افتخار میکنیم به نوکری آقا امام حسین (ع) ذلت و تسلیم تو قاموس ما جا نداره .استقلال و سربلندی هزینه داره .مبارزه با ظلم هزینه داره.این مردم 40 ساله همه هزینه ها رو برای شرفشون دادن از این به بعدم میدن.

  • بنده خدا
    0

    نگرانی آمریکا وغربی ها پایان کلید روحانی هستش و استقرار موشک "باور" در سوریه هست همان موشکی که با هدف گیری گلوبال هاوک در خلیج فارس امتحان پس داده ترس آنها از پایان دولت غربگرا وسیستم هویچ وچماق خودشون هست آنها از پیچ تاریخی که در حال عبور از آن هستیم میترسند ترس آنها از مجلس انقلابی و انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هست که مدت زیادی نمانده تا اشخاصی که به عشق هویج چماق خوردند جای خودرا به فاتحان عین الاسد خواهند داد آنها از ساعت شمار میدان فلسطین میترسند

    نظرات شما -
    • سردار دلها
      0

      چی میگی تو؟ فتح عین الاسد ؟؟ اونجا که حتی یه موش هم نمرد

    • سعید
      0

      موش نمرد 180 تا امریکایی ضربه مغزی شد ... منافق اسمت رو هم عوض کن توهین به سردار دلها نشه . از اسم سردار سو استفاده نکن

  • خان اوغلان.خ.اهری
    0

    اگر آمریکا واقعا بخواهد با ترک دیرالزور آن را به ترکیه واگذار کند هدف اصلی اش تله گذاشتن به ترکیهو ایجاد تفرقه منطقه ای است که نباید در ازای هیچ امتیاز دورغین از سوی آمریکا در شمال عراق یا شمال شرق سوریه از نیرنگ آمریکا غفلت کرد. آمریکا حتی در مدیترانه شرقی نیز علیرغم نگرانی جدی نسبت به روسیه و بدگمانی نسبت به نقش های فرانسه ،هیچگاه آنگونه که شایسته است از ترکیه حمایت نکرده است.و فقط سیاست تفرقه و جنگ‌ نیابتی غیر مستقیم بدست دیگرانwar by proxyرا دنبال می کند...

  • س ن
    0

    ای کاش هرچه زودتر جنگ بشه تا تمام زیرساختهای کشور را از دست بدیم و مرگ یه بار شیون هم یه بار

  • محمد هادی خانی
    0

    ما از دور نگاه میکنیم و هم از نزدیک امریکا امده اینجا حالا اگه ما اونجا باشیم چی خوش غیرتا دمار از روزگارمون در میوردن

  • Mahdiheybati
    0

    کاش انقد که به مسائل سوریه و عراق و فلسطین توجه میشه یکم هم به دلار ۲۴تومنی و سکه یک میلیونی توجه بشه چراغی که به منزل رواست به مسجد حرامه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها