یک روزنامه نگار:

اگر حکم شراب‌‌خوار در نوبت چهارم، اعدام است چرا همین را صریح نمی‌‌نویسید

چون افکار عمومی داخلی و جهانی با سنگسار کنار نمی‌آید، عملا اجرای آن متوقف شد


22 تیر 1399 - 10:08
5f0aa1bddbc53_2020-07-12_10-08
یک روزنامه نگار نوشت: واقعیت مشکل فراتر از قضات است. نباید از قضات خواست که حکم ندهند باید از مقنن خواست که قانون را اصلاح کند.

 عباس عبدی روزنامه نگار نوشت: این اطلاعیه به همه‌ چیز اشاره می‌کند جز اصل ماجرا. در واقع خواننده اطلاعیه باید به صورت ضمنی متوجه شود که ادعای مطرح شده درباره فرد اعدام شده درست است یعنی او را به واسطه شرب خمر اعدام کرده‌اند. در حالی که هدف آنان رد این ادعا بوده است. مطابق ماده ۱۳۶ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲:«هر گاه کسی ۳ بار مرتکب یک نوع جرم موجب حد شود و هر بار حد آن جرم بر او جاری گردد، حد وی در مرتبه چهارم اعدام است.»

از این رو شرح و توضیحات داده شده در اطلاعیه مبنی بر اینکه این محکوم چگونه فردی بوده و بارها و بارها به انواع و اقسام جرایم به زندان افتاده، مشکلی را حل نمی‌کند. گفته شده که طی ۲۲ سال ۲۰ بار محکومیت قطعی پیدا کرده. معلوم است که او از مجرمین بدبختی بوده که جرایم‌ کوچکی مرتکب می‌شده و از این نوع افراد در جامعه کم نیستند و هر کدام بر حسب جرمی که مرتکب شوند، مجازات محدودی را متحمل خواهند شد. اتفاقا به علت تحمل مجازات باید نگاه به آنان تغییر کند نه آنکه تحمل مجازات برای آنان یک جرم جدید محسوب شود.

مساله این است که به جای همه این حرف و حدیث‌ها بهتر بود امکان انتشار حکم وجود داشته باشد همچنین برگزاری علنی دادگاه ممکن باشد و وکیل بتواند در عرصه عمومی نیز از متهم خود دفاع کند. اصولا این‌گونه اطلاعیه دادن و پیش کشیدن جرایم دیگر این فرد، ربطی به مساله و پرسش موجود ندارد و هیچ چیز را روشن نمی‌کند سهل است که موجب افزایش ابهام می‌شود. باید صریح می‌گفتند که او ۳ بار حد شرب خمر خورده و درباره چهارم مطابق ماده فوق اعدام شده است. حتی اگر انسان معمولی بود و تنها خطایش نیز شراب‌خواری بود باز هم مطابق این قانون می‌توانستید، اعدامش کنید. پس چرا این نکته ساده گفته نشده است؟ کلید فهم مشکل همین‌ جاست.

واقعیت مشکل فراتر از قضات است. نباید از قضات خواست که حکم ندهند باید از مقنن خواست که قانون را اصلاح کند. اعتبار و پذیرش مواد قانونی نزد افکار عمومی، مساله اصلی است. اجازه دهید که از مثال دیگری آغاز کنیم. سنگسار. اکنون چند سال است که از احکام سنگسار خبری نیست در حالی که در قانون مجازات سال ۱۳۹۲ حکم آن وجود دارد ولی با یک شرط عجیب عملا اجرای آن را متوقف کرده‌اند. چرا؟ برای اینکه افکار عمومی داخلی و جهانی با رجم کنار نمی‌آید. خب اگر یک ماده قانونی چنین وضعی را دارد که باید هم در متن قانون باشد و هم در عمل اجرای آن را بلاموضوع کنند این امر نشانه یک مشکل جدی در نظام قانون‌گذاری است. اگر رجم را حکم خدا و لازم‌الاجرا می‌دانید پس چرا اجرای آن را در عمل متوقف می‌کنید؟ اگر حکم شراب‌خوار در نوبت چهارم اعدام است چرا همین را صریح نمی‌نویسید و صریح اعلام نمی‌کنید و به جای آن به موضوعات دیگر پرداخته می‌شود؟

مساله این است که قانون به ویژه قانون مجازات باید خیلی صریح و شفاف باشد و همه مردم از مفاد آن مطلع و آن را قبول داشته و خواهان اجرای کامل آن باشند. قضات نیز با صراحت باید رسیدگی و حکم صادر کنند و به صورت شفاف آن را در اختیار افکار عمومی قرار دهند. این ویژگی لازمه قانون مجازات است. شفافیت در کشور از شفافیت از احکام قضایی آغاز می‌شود. رسیدگی علنی، حضور بدون قید و شرط وکیل در همه مراحل دادرسی، انتشار عمومی احکام در صورت درخواست محکوم و پاسخگویی نسبت به احکام صادره، عناصر اصلی این شفافیت هستند.

اگر این چند شرط رعایت شود، می‌توان ادعا کرد که بخش مهمی از هدف شفافیت در کشور محقق خواهد شد. عدالت آن نیست که قانون جزایی و آیین دادرسی فقط برای افراد محترم و نیز قدرتمند دقیق اجرا شود بلکه عدالت هنگامی در مسیر درست قرار دارد که افراد ضعیف یا حتی مجرمین نیز به صورت عادلانه و منصفانه از آن بهره‌مند شوند. متاسفانه برخی افراد جامعه ما درک درستی از عدالت یا مبارزه با فساد و جرم ندارند. برخورد غیرمنصفانه و خارج از چارچوب قانون با بدترین و شرورترین و مفسدترین افراد عین فساد است.

یک روزنامه نگار نوشت: واقعیت مشکل فراتر از قضات است. نباید از قضات خواست که حکم ندهند باید از مقنن خواست که قانون را اصلاح کند.

پایگاه خبری خبر فوری (khabarfoori.com)

5f0aa1bddbc53_2020-07-12_10-08
22 تیر 1399 - 10:08

 عباس عبدی روزنامه نگار نوشت: این اطلاعیه به همه‌ چیز اشاره می‌کند جز اصل ماجرا. در واقع خواننده اطلاعیه باید به صورت ضمنی متوجه شود که ادعای مطرح شده درباره فرد اعدام شده درست است یعنی او را به واسطه شرب خمر اعدام کرده‌اند. در حالی که هدف آنان رد این ادعا بوده است. مطابق ماده ۱۳۶ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲:«هر گاه کسی ۳ بار مرتکب یک نوع جرم موجب حد شود و هر بار حد آن جرم بر او جاری گردد، حد وی در مرتبه چهارم اعدام است.»

از این رو شرح و توضیحات داده شده در اطلاعیه مبنی بر اینکه این محکوم چگونه فردی بوده و بارها و بارها به انواع و اقسام جرایم به زندان افتاده، مشکلی را حل نمی‌کند. گفته شده که طی ۲۲ سال ۲۰ بار محکومیت قطعی پیدا کرده. معلوم است که او از مجرمین بدبختی بوده که جرایم‌ کوچکی مرتکب می‌شده و از این نوع افراد در جامعه کم نیستند و هر کدام بر حسب جرمی که مرتکب شوند، مجازات محدودی را متحمل خواهند شد. اتفاقا به علت تحمل مجازات باید نگاه به آنان تغییر کند نه آنکه تحمل مجازات برای آنان یک جرم جدید محسوب شود.

مساله این است که به جای همه این حرف و حدیث‌ها بهتر بود امکان انتشار حکم وجود داشته باشد همچنین برگزاری علنی دادگاه ممکن باشد و وکیل بتواند در عرصه عمومی نیز از متهم خود دفاع کند. اصولا این‌گونه اطلاعیه دادن و پیش کشیدن جرایم دیگر این فرد، ربطی به مساله و پرسش موجود ندارد و هیچ چیز را روشن نمی‌کند سهل است که موجب افزایش ابهام می‌شود. باید صریح می‌گفتند که او ۳ بار حد شرب خمر خورده و درباره چهارم مطابق ماده فوق اعدام شده است. حتی اگر انسان معمولی بود و تنها خطایش نیز شراب‌خواری بود باز هم مطابق این قانون می‌توانستید، اعدامش کنید. پس چرا این نکته ساده گفته نشده است؟ کلید فهم مشکل همین‌ جاست.

واقعیت مشکل فراتر از قضات است. نباید از قضات خواست که حکم ندهند باید از مقنن خواست که قانون را اصلاح کند. اعتبار و پذیرش مواد قانونی نزد افکار عمومی، مساله اصلی است. اجازه دهید که از مثال دیگری آغاز کنیم. سنگسار. اکنون چند سال است که از احکام سنگسار خبری نیست در حالی که در قانون مجازات سال ۱۳۹۲ حکم آن وجود دارد ولی با یک شرط عجیب عملا اجرای آن را متوقف کرده‌اند. چرا؟ برای اینکه افکار عمومی داخلی و جهانی با رجم کنار نمی‌آید. خب اگر یک ماده قانونی چنین وضعی را دارد که باید هم در متن قانون باشد و هم در عمل اجرای آن را بلاموضوع کنند این امر نشانه یک مشکل جدی در نظام قانون‌گذاری است. اگر رجم را حکم خدا و لازم‌الاجرا می‌دانید پس چرا اجرای آن را در عمل متوقف می‌کنید؟ اگر حکم شراب‌خوار در نوبت چهارم اعدام است چرا همین را صریح نمی‌نویسید و صریح اعلام نمی‌کنید و به جای آن به موضوعات دیگر پرداخته می‌شود؟

مساله این است که قانون به ویژه قانون مجازات باید خیلی صریح و شفاف باشد و همه مردم از مفاد آن مطلع و آن را قبول داشته و خواهان اجرای کامل آن باشند. قضات نیز با صراحت باید رسیدگی و حکم صادر کنند و به صورت شفاف آن را در اختیار افکار عمومی قرار دهند. این ویژگی لازمه قانون مجازات است. شفافیت در کشور از شفافیت از احکام قضایی آغاز می‌شود. رسیدگی علنی، حضور بدون قید و شرط وکیل در همه مراحل دادرسی، انتشار عمومی احکام در صورت درخواست محکوم و پاسخگویی نسبت به احکام صادره، عناصر اصلی این شفافیت هستند.

اگر این چند شرط رعایت شود، می‌توان ادعا کرد که بخش مهمی از هدف شفافیت در کشور محقق خواهد شد. عدالت آن نیست که قانون جزایی و آیین دادرسی فقط برای افراد محترم و نیز قدرتمند دقیق اجرا شود بلکه عدالت هنگامی در مسیر درست قرار دارد که افراد ضعیف یا حتی مجرمین نیز به صورت عادلانه و منصفانه از آن بهره‌مند شوند. متاسفانه برخی افراد جامعه ما درک درستی از عدالت یا مبارزه با فساد و جرم ندارند. برخورد غیرمنصفانه و خارج از چارچوب قانون با بدترین و شرورترین و مفسدترین افراد عین فساد است.

منبع: اعتمادآنلاین

66

نظرات 28
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.
حمید 2 0 پاسخ 1399/4/23 -12:06

برای مثال اگر من کسی را کشتم و بعد از چراغ قرمز رد شدم . اونوقت منو رو بخاطر چراغ قرمز اعدام کردن؟ اونم جرم اصلیش گروگان گیری . سرقت و زور گیری است

سعید 1 0 پاسخ 1399/4/22 -20:10

اکثرا متن رو نخوندن و دارن نظر میدن .... طرف ظرف 22سال 20 مورد جرم قطعی دیگه داشته .... قمه کشی و ضرب و جرح و زور گیری و... دیگه باید چیکار میکرده؟

کاربر ناشناس 1399/4/23 -06:09

مهم نیست که قبلاً چیکار کرده ..هر کاری کرده بابتش مجازات شده ..مهم اینه برای چه جرمی جونشو از دست داده .جون.نه بادمجون بفهم

..... 1399/4/23 -12:07

برای 20 مورد دیگه اعدام شده نه این

ایرانی 2 2 پاسخ 1399/4/22 -17:41

اعدام و شلاق را متوقف کنید .جان را خدا داد .

ناشناس 1399/4/22 -20:05

خود خدا هم طبق شرایط و قوانین الهی گفته جان مفسد رابگیر

ع 2 1 پاسخ 1399/4/22 -17:40

عباس جان فعلا ملت منتظر احکام شما در ارتباط با خسارات وارده به ملت و کشور طی ۷ سال گذشته هستند .لطفا آماده باشید..

قاسم سلیمانی 1 0 پاسخ 1399/4/22 -16:48

اینکه جرمی انجام گرفته شکی نیست ولی معمولا اعدام برای افرادی است که باعث نا امنی مفرط در جامعه شوند. قضاوت های ما چه مثبت وچه منفی در خصوص این رویدادنمی تواند موجه باشد چون به کل واقعه اشراف نداریم و درضمن تخصصش هم نداریم ولی نظر این است که این شخص اعدامی بسیار بسیار و بسیار از افرادی که هزاران فسق و فجور حق کشی و مال مردم خوری و قتل وغارت و..... انجام داده اند و بدون کوچکترین دغدغه ای در جامعه حضور دارند و حتی طلبکار هم هستن و خود را محق میدانند ،استحقاق کمتری برای اعدام داشت. شاید اعمال خلاف این فرد نیز متاثر از رفتار ابر مفسدان است که هیچ گاه دم به تله نمی دهند و یا خود را پشت سپرهای خط قرمز مخفی کرده اند. آیت الله رییسی تنها کسی است که می تواند این خطوط تبعیض آمیز قرمز را درهم بشکند و با مبارزه با آنها ها ،آرامش همه جانبه را به جامعه باز گرداند.

دروغگو نباشیم 4 6 پاسخ 1399/4/22 -15:49

جناب عبدی چرا 19 مورد جرم دیگش رو نمیگید ؟ چاقو کشی .زور گیری . ضرب و جرح و... اصلاح طلبها همیشه اینگونه با گفتن قسمتی از حقیقت مردم را فریب میدهند

ایرانی 1399/4/22 -17:48

سعی کنیم قضاوت درست کنیم که درست قضاوتمان کنند.

ناشناس 5 1 پاسخ 1399/4/22 -15:27

اینهمه دزد می ره دزدی میکنه زندان می ره و دوباره بر می گرده باز هم دزدی میکنه حتی در مرخصی هم دزدی می کنه اما اتفاقی برایش نمی افتد!! ظاهراً که اسلام با شرارت دزدی اوباشیگری مواد مخدر و ... هیچ مشکلی نداره و فقط با شرابخواری مشکل دارد. در خارج وقتی فردی با جرم کوچک حد بر او جاری و زندانی میگردد و کیفرش را می بیند پس از خروج از زندان تنها گذاشته نمی شود بلکه کارهای روانشناسانه و کمک های روانی و روحی و حتی مالی به او میشود. اما در ایران وقتی شما انواع و اقسام مشکلات را در زندگی داری جرمی هم مرتکب می شود و کیفرش را هم می بینی تغییری توی زندگیت رخ نداده و دوباره بر می گردی با آمادگی ارتکاب جرم مجدد از هم فروپاشیدگی زندگی و هزار معضل دیگر. چکار باید بکنی؟ کسی یا نهادی هم در کنارت نیست که بهت کمک کنه!!!! خیلی متاسفم که این را می گویم اما یا قانون مجازات اسلامی مشکل دارد یا قانون گذاری که آنرا استخراج و تصویب می کند

کاربر ناشناس 5 3 پاسخ 1399/4/22 -15:22

جناب اژه ای در مورد طبری توبه را تجویز میکند که حق وحقوق یک ملت را خورده ولی بد بخت بیچاره ای که جانش در گرو رای یک نامرد بنام قاضی است شاید مثل منصوری برای خوردن شراب اعدام میشود ای تف براین زندگی که دراین ۴۰ سال بنام اسلام چه نامردی ها شده خدایا بداد دینت برس که بنام دین دینت را قاضیان ومسئولان مردان دینی بباد داده اند ‌ وجان مردم را دارند میگیرند بدادمان برس الهی جز تو دادرسی نداریم

1399/4/22 -20:13

گفت توبه کند ... برای اخرتش . حکم اعدام طبری که سر جاشه . چرا فرافکنی میکنی؟

ناشناس 4 1 پاسخ 1399/4/22 -13:42

دین اسلام هم بیان میکند که با توجه به شرایط و مقتضیات زمان و مکان مسائل دینی رعایت کنید ور اینجا هم‌میشد به هر شکل این اعدام صورت نگیره جرم سرقت مجازاتش از شرابخواری بالاتر هست چه دلیلی داره سارقین اموال عمومی و بیت المال به مجازات قانونی محکوم نمیشوند

سونامی 4 1 پاسخ 1399/4/22 -12:51

خدا از حق خودش طبق آیه و کلام قرآن گذشت میکنه ولی از حق الناس نمیگذرد . در حال حاضر که در این روزها خیلی سر و صدا و رسانه ای شد این اختلاس و اخلال ارزی و اقتصادی و رانتیها هستند ، که مثل موریانه به جای جای بدنه این مملکت رسوخ و رسوب کرده و مثل زالو به خونخواری خود ادامه میدهند و مردم رو به فلاکت و بدبختی و به ورطه سقوط و تباهی رسانده و با ایجاد ناهنجاری و بعد از آن تبدیل و منجر به جرم و بزه میکند و جامعه رو با مرگ حتمی روبرو و وادار نموده است و در صورتیکه هر ژن خوب و آقا زاده و مدیر و کارمند و غیره که دستش به بیت المال و کیسه سربسته و ولی ته باز آن در فضای باز و خوب و قشنگ پول و اقتصاد و ملک و طلا و غیره که میرسه کوتاهی نمیکند و این بزرگ زادگان کوچک و خرد بعد از اعلام و تفهیم جرم درهمین قوه قضاء در محضر قاضی با لباس شخصی و اسکورت و کت وشلور پوش و آراسته وارد میشوند و به مردم ریشخند و چشم غره میروند و حقوق کارگران را پایمال میکنندو با سربلندی و غرور پاسخ دندان شکن به ضابطین و معاونین دادستان و حتی قضات میدهند(به تو رابطی ندارد )و (شما در حد این نیستید که از من سوال بپرسید )( به تو چه ) حال در این کوران برای کسی که شرب خمر متعدد داشته حکم اعدام صادر میشه و لی آقایان اسد بیگی ،ایروانی ، نمایندگان مجلس231 میلیون تومانی و افرادحقوق های نجومی بگیران و دیگران که ازگرمای همین آتش استفاده میکنند در کریدور قوه قضا در حال تردد و رایزنی و برو بیا هستن و در آخر به تحمل حبس تعزیری و یا تعلیقی و جریمه نقدی داستانشان به روایتی بپایان تبدیل میشود . این هست حکم قضا در حکومت عدل خود خواسته ، حال قضاوت کنید ، کسی که هر روز آدم میکشه چه میشه و کسی که شرب خمر مینوشه سرانجامش چی میشه .

محمد 1399/4/22 -20:11

اینم 20 مورد جرم دیگه که اکثرشون هم حق الناسه بوده . زور گیری حق الناس نیست؟

سامان 4 5 پاسخ 1399/4/22 -12:47

اصلا نباید جرم تلقی شود

دختر کرجی 4 4 پاسخ 1399/4/22 -12:44

ب نطر من هر مست تو کوچه خیابونو باید اعدام کنن. من ی دختر دبیرستانی بودم ساعت ۷ صب نمیدونستم باید کجا فرار کنم. برادر عبدی امیدوارم شمایی ک انقد از همه چیز ایراد میگیری زنتو دخترت همون اضطرابو بکشن تا امثال شما سر عقل بیاید

Ali 1399/4/22 -17:42

هر مست که اعدام نمیشه. خوبه که خدا نشدی مگر نه ...

حامدی 3 3 پاسخ 1399/4/22 -12:04

همین منطق ونوع دفاع کردن کامنت گذار علی محمد صادقیان برای اثبات حقانیت اقای عبدی وبی منطقی جناح مقابل کافی است . چرا هر مطلب وگفته ای را به اصلاح طلب واصولگرا ربط می دهید، اقای عبدی طرح سوالی نموده شما هم منطقی پاسخش را بدهید دیگه نیازز به فحش نیست . حکایت دفاع شما شبیه همان قصه مارادونا را ولش قورچعلی را گرش ، می باشد

سعید 1399/4/22 -15:53

جناب دانشمند بند اول خبر رو بخون . نوشته طی 22 سال طرف 20 فقره جرم دیگه هم داشته . بی منطق شمایید

علی 1399/4/22 -17:05

جناب دانشمند سعید این زندانی به دلیل جرم های دیگه اعدام نشد،اونا حبس داره.کما اینکه کلی مجرم میرن داخل زندان میان بیرون مدام. اما اعدام نمیشن.این زندانی فقط به دلیل شرب خمر اعدام شد.نرو کوچه علی چپ

رضا 6 0 پاسخ 1399/4/22 -11:47

داشی اگه این حکم تصویب شه خیلی از مسئولین دولتی و حکومتی اعدام می شن.

کاربر ناشناس 3 4 پاسخ 1399/4/22 -11:14

این اقا کلی جرم داشته و سابقه دار بوده الان چطور فرافکنی می کنی و همه چیز را زیر سئوال می برید. خودتون رو به نفهمی نزنید آقای محترم

مهدی 6 1 پاسخ 1399/4/22 -10:42

تازمانیکه برای یک زندانی فکراساسی نشه همینه زندان باید کانون اصلاح باشه، چرا مجرم بعدازدوره زندان بااطلاع ازشرایط زندان بازهم مرتکب جرم میشه. حتما کارنداره یاشرایط برگشت به زندگی اجتماعی. باتشکیل پرونده وسابقه هم کاری براش نیست جزشغل آزادبرای چندتا زندانی شرایط کاروزندگی خوب ایجادشده وقتی اوضاع به این منواله تغییری درزندگی یک زندانی صورت نمیگیره.

علی محمد صادقیان 9 14 پاسخ 1399/4/22 -10:41

هرجا صحبت از خیانت به مملکت یا ایراد به احکام دینی باشد پای یک اصلاح طلب در میان است .

سروش 1399/4/22 -11:10

شماهاچون حرف حساب حالیتون نمیشه ازاین حرفها میزنیدالان کجای حرف این آقاایرادداشت چه ربطی به اصلاح طلب یا اصولگراداره حرف حق رابایدشنید

محمد 1399/4/22 -20:15

اخه کدوم حرف حق ؟ طرف 20 مورد جرم دیگه داشته

خبر فوری در شبکه های اجتماعی
khabarfoori in social networks