‌دیپلمات پیشین:

مراقب بدعهدی احتمالی چینی‌ها باشیم

‌دیپلمات پیشین گفت‌: چین در همکاری‌ای که با کشورهای کنیا، سری‌لانکا و پاکستان دارد، سابقه خوبی از خود نشان نداده است؛ یعنی آنها کشورها را بدهکار و از موقعیت متزلزل طرف‌های قرارداد، امتیازهای فوق قرارداد را طلب می‌کنند.

مراقب بدعهدی احتمالی چینی‌ها باشیم

قرارداد ایران و چین این روزها بستر تحلیل‌های زیادی مبنی بر موافقت و مخالفت با این قرارداد ۲۵ ساله را به وجود آورده است. گروهی قرارداد ایران و چین را با توجه به شرایط موثر می‌دانند و البته دسته‌ای هم بر این باورند که قرارداد ایران و چین به طور یک‌جانبه منافع چین را در بر می‌گیرد.

فریدون مجلسی، ‌دیپلمات پیشین، در‌باره قرارداد ایران و چین اظهار داشت: معمولاً درباره موضوعی که اطلاعات دقیق نداشته باشم، قضاوت دقیقی نمی‌کنم. اما قرارداد ایران و چین در شرایطی منعقد شده که تمام راه‌های اقتصادی‌تجاری دنیا به روی ایران بسته است. این قرارداد به شرطی خوب است که صرفاً به همکاری‌های اقتصادی، صنعتی و تولیدی ربط داشته باشد. چون چین تنها کشوری است که روابط تجاری‌اش با ایران را به طور جدی حفظ کرده است.

او در ادامه گفت: نکته ابهام‌زا این است که خود چین هم تحت تحریم آمریکایی‌ها قرار دارد و به همین دلیل رابطه بانکی ما با چینی‌ها قطع شده است تا این شائبه به وجود بیاید که در این قرارداد، شاید اراده‌هایی غیر از اقتصادی و تجاری در نظر گرفته شده است. چنین مساله‌ای است که آدم را به یاد قراردادهای قاجاریه می‌اندازد، با این توضیح که چنین کاری در قرن بیست‌ویکم پذیرفتنی نیست.

مجلسی تصریح کرد: همچنین درباره این قرارداد به دلیل مدت طولانی آن، می‌توان ندیده و نخوانده از چند جهت آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. اول اینکه آیا این قرارداد انحصاری است و قرار است همکاری با کشورهای دیگر را نقض کند یا نه؟ دوم اینکه با توجه به اینکه چینی‌ها می‌دانند ایران فقط می‌تواند با آنها وارد مناسبات اقتصادی شود برای خودشان مزیت‌هایی در نظر گرفته‌اند تا از موقعیت فعلی سودجویی کنند؟‌

او اضافه کرد: مساله دیگر هم این است که چین در همکاری‌ای که با کشورهای کنیا، سری‌لانکا و پاکستان دارد، سابقه خوبی از خود نشان نداده است؛ یعنی آنها کشورها را بدهکار و از موقعیت متزلزل طرف‌های قرارداد با سوءاستفاده امتیازهای فوق قرارداد را طلب می‌کنند. البته درباره ایران بعید است این کار امکان‌پذیر باشد، چون ایرانی‌ها اگر پول هم نداشته باشند،‌ می‌توانند اعتبارات غیرنفتی خود را در اختیار چین بگذارند.

مجلسی توضیح داد: مشکل ایران این است که به دلیل قرار گرفتن در شرایط تحریم، در انتخاب شریک تجاری دستش بسته است. در واقع اگر تحریم نبودیم، کشورها برای شراکت با ایران مجبور بودند با یکدیگر رقابت کنند و در نتیجه فضا برای امتیازخواهی ایران مهیا می‌شد.

فریدون مجلسی در پایان گفت: تا زمانی که در فضای غیررقابتی و از سر ناچاری با کشورها همکاری می‌کنیم، باید بپذیریم که منافع‌مان به هدر خواهد رفت. پس دوباره این مساله طرح می‌شود که ای کاش سیاست‌خارجی‌مان تنازع دائمی با نظام بین‌الملل را به گونه‌ای مدیریت کند که مجبور به تحمل این همه فشار نباشیم. در پایان تاکید می‌کنم، باید مراقب بدعهدی احتمالی چینی‌ها باشیم.

منبع: اعتمادآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • رضا
    0

    سلام. همانطور که درتاریخ وجود دارد همیشه ایران در قراردادهای منعقده با توجه به اعتماد بالا،عدم شناخت فرهنگ معامله گر،پنهان کردن حقایق قانونی توسط معتمدین خودش و مترجمین و حتی عدم شناخت کافی از حیله گری اقتصادی طرف های مربوطه چه بسا هزینه های هنگفت زیادی را پرداخت کرده است. برای اینکه تاثیرات منفی و هزینه بر این نوع قرار دادها چند سال دیگر مشخص می گردد و همهم اونهایی که امروز تایید کننده هستند سالهای آینده مطالبه گر میشوند.پس تاریخ چند سا گذشته حداکثر ۱۰ ساا پیش را ازبعد اقتصادی و امنیتی مطالعه کنید ببینید چه خیانتهای براثر مواردبالاشده است. پس برای اینکه در قایق پوسیده شرقی و غربی ها قرارگیریم هوشمندانه رفتار کنیم همچون یک ایرانی باهوش و متمول.

  • عباس
    0

    چین هیچ موقع اقتصاد اول جهان نمیشه همیشه امریکا اول است بعد کو گوش شنوا تو دولت تدبیر وامید

  • علی محمد صادقیان
    0

    موقع برجام خواب بودی بگی مراقب بدعهدی آمریکا باشید .

    نظرات شما -
    • حسین کرمی
      0

      خاطر خواه چین؟؟؟ احتملا از بالا بهت گفتن، وگرنه بزرگ نیمه کاره شمال را یاد می اوردی.

    • بهروز
      0

      الان امریکا بد عهدی کرده ما باید به چین باج بدیم؟؟ یا باید چین رو هم امتحان کنیم تا متوجه بشیم هیج گربه‌ای محض رضای خدا موش نمیگیره...

  • یک پسر دانشجوی phd
    0

    احسنت به این دیپلمات نظر منم اینه که به استناد فرمایشات امام خمینی (ره)نگاه به غرب و شرق رو باید همیشه با مسامحه انجام ندیم امیدوارم هر چی خیره انجام شه

  • رضا
    0

    نظامي شاعر هم به بدعهدي چيني ها اشاره كرده! فقط اروپا و آمريكا پيمان شكن نيستند!

  • سامان
    0

    چین از روسیه هم بد عهد تر است .پس بهتر است اصلا قرارداد بسته نشود

    نظرات شما -
    • بهروز
      0

      هر دم از این باغ بری میرسد..ایران را ارث پدر خود ندانیم که بخواهیم با وجب به وجب خاکش معامله کنیم

  • ابوالفضل
    0

    چین تاکنون هیچ قراردادی را درست و درمان انجام نداده یا دبه کرده یا کارها را سمبل کرده یا فسخ قرارداد کرده و رفته .یعنی سابقه بدی از نظر انجام تعهدات دارد.این کشور کافر که خدا را قبول ندارد به هیچ چیزی پایبند نیست و خدایش پول است و بس .انسانیت براشون معنی ندارد.هزار رحمت به کشورهای مسیحی و عربی که سخت به تعهدات خود پایبندند طبق اموزه های دینی خودشون

  • مری
    0

    یه روزی شعارمون بودنه شرقی نه غربی.. حالاببین این چینیاهم سرمون کلاه میزارن میشه نه شرقی نه غربی نه جنوب شرقی

  • ن
    0

    چین کمونیست

  • یک پسر دانشجوی phd
    0

    در خبر فوری خودشون به نظرات پزتیو یا نگاتیوو میدن جالبه

  • افق
    0

    عمر ما که به فنا رفت .لا اقل به آینده نسل آینده فکر کنید .فرزندان شما هم در این سرزمین زندگی خواهند کرد .این همه دشمن تراشی و دشمن ستیزی چرا .چرا از ژاپن و آلمان یاد نمی گیرید .چرا کاری می کنید که بعد مجبور شوید برای قرار داد و معامله التماس کنید .

  • شرقی
    0

    فکرکنم چین هم یک طرف برجام بود ، آگاهان بفرمایند برای حفظ برجام چه کاری کرده هست ، فاصله بین رفتار غرب وشرق در برجام چنان محسوس هم نبوده!

    نظرات شما -
    • بهروز
      0

      دولت چین حتی به ملت خودش رحم نداره و میلیونها مسلمان اویغور رو در اردوگاههای اجباری نگه داشته و رسما کشور بی دین و ایمانی هستند ..حالا فکر کن به من و شما رحم میکنند..زهی خیال باطل

  • بهروز
    0

    ما داریم مملکتی را که بیش از یک میلیون شهید و جانباز داده تا یک وجب از خاکش جدا نشه رو دودستی به چینی‌ها تقدیم میکنیم..اونم فقط برای حفظ شعار و آرمانهای خودمون...شاید موقعش باشه نرمش قهرمانانه داشته باشیم و بیشتر از سایر ملتها بفکر ملت سخت در عذاب خودمون باشیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها