چاپ رمانی درباره جنگ نادرشاه افشار با اشرف افغان

رمان «خانِ کوه هزارمسجد» نوشته میلاد حسینی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شد.

چاپ رمانی درباره جنگ نادرشاه افشار با اشرف افغان

رمان «خانِ کوه هزارمسجد» نوشته میلاد حسینی به‌تازگی توسط انتشارات سوره مهر، منتشر و راهی بازار نشر شده است. داستان این‌کتاب مربوط به واقعه جنگ مهماندوست در اواخر دوره صفویه است.

جنگ مهماندوست در سال ۱۱۰۸ هجری شمسی، در ۲۵ کیلومتری دامغان بین نیروهای نادرقلی افشار و اشرف افغان رخ داد. این‌میان در رمان «خان کوه هزارمسجد» بخشی از تاریخ نظامی سلاح‌های گرم و سرد و تاکتیک‌های جنگی و از همه مهمتر داستان کیخسرو در شاهنامه نیز روایت شده و با داستان اصلی در هم می‌آمیزد.

از منظر مستند و تاریخی، این‌نبرد اواخر دوره‌ صفوی و اوایل دوره‌ افشاریان رخ داده است. از سوی دیگر و منظر حماسی و پهلوانی، داستان کیخسرو در شاهنامه فردوسی در دل روایت این نبرد تنیده شده است؛ تا جایی‌که بکتاش شخصیت اصلی رمان سرنوشتی الهام‌بخش همچون کیخسرو در شاهنامه پیدا می‌کند.

تلاش بکتاش و عالیه به‌عنوان نمادی از مردان و زنان دلیر این سرزمین برای بیرون‌راندن دشمن از ایران، تمثیلی از تلاش همیشگی این‌مردمان برای پاسداری از آب و خاک خود است. وجه دیگر الهام بخشی شاهنامه است.

در بخشی از این رمان آمده است:

«مزرعه‌ها در زمستان چهره‌ غمگینی داشتند. کپه‌های زرد علوفه‌ها روی همدیگر، سگ‌های ولگرد که میان مزرعه‌ها دنبال یکدیگر می‌کردند و تک درخت‌هایی خشکیده و بی برگ که بالای تپه‌ها حسی از تنهایی را به انسان منتقل می‌کردند. عالیه نفس عمیقی کشید. موهایش در باد روی صورتش ریخته بود. خانه‌های کاهگلی متروکه را در میان زمین‌های بایر می‌دید و به خانه‌ خودشان در کوه هزار مسجد فکر می‌کرد که حالا شبیه به همین خانه‌ها شده است. با خودش فکر کرد رفتن به جنگ چقدر برای مردان تلخ است. ترک کردن خانه و رفتن به جایی که شاید کشته شوی و هیچ گاه برنگردی. اما از سوی دیگر خوشحال بود از اینکه مثل زنان دیگر، درد و رنج حاصل از انتظار کشیدن برای بازگشت مرد خود را نمی‌کشید.»

منبع: مهر

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها