دردسر استعفای ناگهانی عارف برای اصلاح‌طلبان

یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نمی‌تواند ادامه پیدا کند، گفت: اصلاح طلبان باید اختلاف‌نظرهای گفتمانی خود را حل کنند.

دردسر استعفای ناگهانی عارف برای اصلاح‌طلبان

علی جمالیعضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، با اشاره به مدیریت خوب سه دوره انتخابات توسط شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، اظهار کرد: در انتخابات مجلس یازدهم اصلی ترین وظیفه و فلسفه وجودی شورای عالی یعنی نحوه حضور در انتخابات زیر سوال رفت؛ زیرا این شورا تصمیم گرفت برای انتخابات لیست ندهد.

وی ادامه داد: برخی اعتقاد دارند وظیفه شورای عالی نباید فقط درباره انتخابات باشد بلکه بحث‌های گفتمانی و استراتژیک را دنبال کند، در حالی که این شورا چنین ظرفیت و توانی را ندارد. معتقدم پارلمان اصلاحات باید این بحث‌های گفتمانی را انجام دهد البته حضور افراد در این پارلمان باید بر اساس مکانیسم مشخص شده و با محوریت احزاب باشد. وجود اشخاص حقیقی در شورای عالی موجب شد که شورا توان کافی برای ورود به چنین بحث‌هایی را نداشته باشد.

این فعال سیاسی با اعتقاد بر اینکه شورای عالی سیاستگذاری دیگر نمی‌تواند ادامه پیدا کند، تصریح کرد: اصلاح طلبان اگر بنا دارند کار مشترک انجام دهند، باید ابتدا بزرگان این جریان اعم از اشخاص موثر و احزاب در یک مجمع یا لویی‌جرگه نشسته و بر سر مسایل اصلی گفت و گو کنند. اصلاح طلبان الان درگیر اختلاف های مهم گفتمانی هستند و باید این اختلاف ها را حل کنند.

جمالی در پایان با اشاره به اینکه این اختلاف ها باید قبل از انتخابات مجلس یازدهم حل می شد، گفت: یک سال تا انتخابات ۱۴۰۰ باقی است و اصلاح طلبان باید به دنبال حل اختلاف های گفتمانی خود باشند. اگر در این زمینه موفق شدند، آنگاه می توانند یک سازوکار جدیدی با محوریت احزاب برای حضور در انتخابات طراحی کنند.

جامعه کنارنشینی اصلاح‌طلبان را بر نمی‌تابد
همچنین محمود میرلوحی ‌عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در این مدتی که شروع به کار کرده، به خوبی توانسته است امور اصلاح‌طلبی را به پیش ببرد. در واقع معدل کارایی شورای عالی در سطح بالایی است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه سخنانش گفت: پیروزی‌های خیره‌کننده در انتخابات دهه نود که مشخصا به تعبیری ۱۰۰ و به تعبیر دیگر ۱۶۰ اصلاح‌طلب را به مجلس رساند و به جز اهواز و قم، رای اول همه شهرهای مهم را از آن جریان اصلاحات کرد، از جمله نتایج فعالیت شورای عالی بود. در واقع این دستاوردها چیزی نیست که بتوانیم از آنها چشم‌پوشی کنیم.

او همچنین تصریح کرد: البته شیوع کرونا این فرصت را از اعضای شورای عالی سلب کرد که بتوانند گزارش عملکرد خود را به سمع و نظر عموم برسانند. با این حال،‌ نمی‌توان کاستی‌ها و اهمال‌ها را نادیده گرفت. اساس هیچ مجموعه‌ای نمی‌تواند این ادعا را داشته باشد که همه تصمیم‌هایش،‌ تصمیم‌هایی صحیح و اصولی هستند. البته اعضای شورا در اولین فرصت، حتما با بررسی شرایط جریان اصلاحات و همچنین وضعیت موجود در کشور، برنامه‌های لازم را تبیین می‌کنند تا تفکر اصلاح‌طلبی همچون بیست و چند سال گذشته تاثیرگذار باشد.

میرلوحی در ادامه افزود: اینکه آقایان موسوی لاری یا عارف از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان کنار رفته‌اند، دلیلی برای جدایی‌شان از جبهه اصلاحات نیست و به همین دلیل نمی‌توان آنها را به خاطر جدایی از شورای عالی، از اصلاح‌طلبان جدا دانست.

وی توضیح داد: تاکید من این است، شورای عالی فقط در ظاهر با حالت قهرآلود روبه‌رو است. مهم این است اصلاح‌طلبان چون دل در گروی کشور و مردم دارند و از سختی‌ها خسته نمی‌شوند، همانطور که از سال ۷۶ تلاش و به خوبی خودشان را به مردم ثابت کرده‌اند، کماکان در عرصه حضوری جدی خواهند داشت. یعنی همانطور که رد صلاحیت‌های سال ۷۸ و اتفاق سال ۸۸ اصلاح‌طلبان را مایوس نکرد، هیچ مساله دیگری آنها را به حاشیه‌نشینی نمی‌رساند.

محمود میرلوحی در پایان صحبت‌هایش گفت: اصلاحات و اصلاح‌طلبان در لابه‌لای جامعه رسوخ کرده‌اند. دقیقا به همین دلیل جامعه به هیچ‌وجه به کنارنشینی اصلاح‌طلبان را بر نمی‌تابد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها