توئیت وندی شرمن در سالگرد انعقاد برجام

«وندی شرمن» از اعضای سابق تیم مذاکره‌کننده آمریکا در پنجمین سالگرد برجام از عملکرد دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده در قبال این توافق انتقاد کرد.

توئیت وندی شرمن در سالگرد انعقاد برجام

شرمن سه‌شنبه در پیامی توئیتری نوشت: پنج سال پیش در چنین روزی با برنامه جامع اقدام مشترک یعنی توافق هسته‌ای با ایران موافقت کردیم. اما دونالد ترامپ از آن خارج شد. امروز شاهد سانتریفیوژهای بیشتر، مواد غنی‌شده بیشتر، رفتارهای مخرب بیشتر در خاورمیانه، رنج بیشتر مردم ایران و بازداشت بیشتر شهروندان آمریکا هستیم.

توئیت وندی شرمن در سالگرد انعقاد برجام



برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) تفاهم شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تائید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.

اما پس از ورود ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در ۲ مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران بارها اعلام کرده که اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها