روحانی در جلسه هیات دولت:

بدون توجه به حاشیه‌سازی‌ها خدمت به مردم را ادامه می‌دهیم/ مقصر اصلی مشکلات برجام قانون‌شکنان ‌آمریکا هستند

رییس جمهوری با بیان اینکه دولت فعلی آمریکا نمی‌تواند معیار هیچ چیزی باشد، گفت: هنرمندی و هوشمندی ایران از سال ۹۷، این بود که نشان دهد مقصراصلی قانون شکنان آمریکا هستند.

بدون توجه به حاشیه‌سازی‌ها خدمت به مردم را ادامه می‌دهیم/ مقصر اصلی مشکلات برجام قانون‌شکنان ‌آمریکا هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت با اشاره به سالروز نهایی شدن توافق برجام، اظهار کرد: ایران کشوری صلح‌طلب است و ما نشان دادیم پروژه آمریکا برای امنیت‌سازی ایران بی‌اساس است. البته از آغاز حرکت برای توافق برجام مثلث شومی شامل صهیونیست، ارتجاع و تندروهای آمریکا مخالف بودند و همه تلاش‌ آنها این بود که چنین توافقی به نتیجه نرسد.

وی با بیان این‌که صهیونیست‌ها و یکی از سران ارتجاع در حین مذاکرات به اروپا رفتند تا توافقات را برهم بزنند، خاطر نشان کرد: آنها در این توافق تاخیر ایجاد کردند. قرار بود توافق در آذرماه ۱۳۹۳ انجام شود ولی تا تیرماه سال ۱۳۹۴ تاخیر شد، اما در مجموع ناموفق بودند و این توافق نهایی شد اما این مثلث شوم راه خود را ادامه داد.

وی بیان کرد: بعد از این‌که ایران و دوستان ایران از سال 1395 از توافق برجام منتفع شدند، این مثلث شوم با قدرت بیشتری به میدان آمد. رژیم آمریکا هم در توهم بود و تندروها در این کشور ترسیم درستی از رفتار خود نداشتند. هدف آنها این بود که شکستن توافق برجام را بر گردن ایران بیندازند، یعنی در قبال حرکت آمریکا، ایران کل برجام را کنار بگذارد و آنها بگویند که ایران از برجام خارج شده، اما هوشمندی ایران این بود که اجازه نداد این توطئه محقق شده و ایران مقصر جلوه داده شود. از سال 1397 آمریکا تعهدات سیاسی، اخلاقی و حقوقی خود را زیرپا گذاشته بود. البته دولت فعلی آمریکا و کاخ سفید نمی‌تواند معیاری برای این توافق باشد، زیرا آنها از همه توافقات بین‌المللی خود از جمله آب و هوا، بهداشت جهانی و یونسکو بدون دلیل خارج شدند. امروز همه دوستان آمریکا و بخش بزرگی از ملت آمریکا قبول دارند که حرکات دولت آمریکا به ضرر خود آنهاست.

رییس جمهور با تاکید بر این‌که دستاوردهای ایران از برجام محفوظ مانده است، تصریح کرد: طی سالیان دراز تبلیغ می‌کردند که ایران تعهدات خود را زیرپا می‌گذارد، اما ما نشان دادیم اینها حرف‌ها بی‌اعتبار است و فعالیت هسته‌ای ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی است. این دستاورد تا پایان تاریخ باقی می‌ماند که این تبلیغات علیه ایران بی‌اساس بوده است.

روحانی خاطر نشان کرد: آنها همچنین سکویی به اسم فصل هفت منشور، سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت درست کرده بودند، تا بتوانند امنیت ایران را در خطر قرار دهند. ما این سکو را تخریب کردیم و هیچ کس در حوادث بعدی ایران را نمی‌تواند سرزنش کند، زیرا ایران در چارچوب حقوق و عرف بین‌المللی و معیارهای اخلاقی حرکت کرده و اگر دیگران تخلف داشتند، بدان معنا نیست که ایران مقصر است.

وی ادامه داد: ما آزمایش دیگری پیش‌رو داریم و آن حفظ یکی دیگر از دستاوردهای این توافق یعنی پایان تحریم تسلیحاتی ایران است. ما با دقت آن را در نظر داریم. 1+4 باید بداند که فقط بحث منافع ایران یا روابط ایران یا اروپا یا همسایگان خود نیست، بلکه بحث حفظ حقوق بین‌المللی چندجانبه‌گرایی و ارزش توافق بین‌المللی مطرح است. اگر با دقت عمل نکرده و تحت تاثیر آمریکا باشند به حقوق و مقررات بین‌المللی و چندجانبه‌گرایی ضربه اساسی وارد می‌شود که به ضرر همه خواهد بود.

رییس جمهور با بیان این‌که آمریکا در حرکات سیاسی و حقوقی خود شکست خورده است، اظهار کرد: امیدواریم با هوشیاری کشورها و 1+4 آمریکا همچنان ناموفق باشد و شاهد جبران اقدامات 1+4 باشیم.

روحانی تاکید کرد: ایران تسلیم زور و فشار قدرت‌های بزرگ و آمریکا نبوده و نخواهد شد. ایران در طول دو سال گذشته منزوی نشده و منزوی نخواهد شد.

وی تصریح کرد:جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه تسلیم زور و فشار از طرف قدرت‌های بزرگ بویژه آمریکا نبوده و امروز هم تسلیم این فشارها نخواهد شد؛ در طول این دو سال و چند ماه اخیر می‌خواستند ما را منزوی کنند، ایران منزوی نشد و منزوی نخواهد شد.

رئیس جمهوری با اشاره به جلسه اخیر شورای حکام درباره ایران و تلاش آمریکا برای ایجاد اجماع علیه ایران گفت: آمریکایی ها به خوبی مشاهده کردند که در دستیابی به اهداف خود ناموفق بوده‌اند و در یک جمع شورای حکام حدود ۹ الی ده کشور با توطئه آنها مخالفت کردند و تسلیم آنها نشدند و دو کشور بزرگ روسیه و چین نیز در برابر این حرکت خلاف مصلحت جامعه بین‌الملل ایستادگی کردند.

روحانی تصریح کرد: ایران منزوی نشده و نخواهد شد و حرکت‌های توسعه‌ای ایران شاید کند بشود اما متوقف نخواهد شد؛ همه‌ی طرح هایی که امروز پیش می‌بریم و در طول این هفته ها افتتاح میشود و همه‌ی طرح هایی که افتتاح خواهد شد، نشان این است که آنها به اهداف خود دست نخواهند یافت. در این شرایط فشار و سختی برای مردم عزیزمان ایران هست و متاسفانه آمریکایی‌ها همواره علیه منافع ملت ایران در طول دهه‌های گذشته و مخصوصا در سالهای اخیر پافشاری کردند اما به اهداف مورد نظرشان هرگز نخواهد رسید.

اگر مردم می خواستند تسلیم شوند، مشکلات مادی وجود نداشت اما آنها حاضر نشدند استقلال خود را بفروشند و قدرت ملی خود را تضعیف کنند. این ایستادگی مردم، یک ارزش بزرگ ملی است و هیچ کس حق ندارد با این ارزش ملی کاسبی کند.ارزش ملی مال مردم است

وی با بیان اینکه طی دوسال و چند ماهی که در سخت ترین فشار و تحریم بودیم، خوشبختانه با ایستادگی و مقاومت مردم فداکاری کارآفرینان، صنعت گران و کشاورزان و همه خدمتگزاران به ملت، در سال ۹۸ کارنامه خوبی داشتیم خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ هم توانستیم در پایان سال تورم را نسبت به ماه های قبل کاهش دهیم و هم اینکه رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت بوده است. رشد کشاورزی ما بالای ۸ درصد بوده و در صنعت نیز رشد خوبی داشتیم و ان‌شءالله امیدواریم امسال هم با وجود مضاعف شدن سختی ها باز هم در زمینه صنعت کشاورزی و برخی بخش‌های خدماتی شاهد رشد و کنترل فشار هایی که در کشور وجود دارد، باشیم.

به گزارش ایسنا رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور از اواخر ماه بهمن سال گذشته اظهار کرد: از پایان سال قبل و آغاز امسال با ویروس خطرناکی مواجه شدیم؛ در برابر این بیماری دو ماه در شدت فشار این ویروس در مناطق مرکزی و شمال کشور بودیم و این فشار تا تقریبا اواخر فروردین وجود داشت؛ در این دوران فشار زیادی بر ما بود و آمار فوتی‌های ما در حال ۳ رقمی شدن بود و توانستیم در ۲۶ فروردین بر موج اول این بیماری غالب شویم و مردم در ماه اردیبهشت شاهد نوعی آرامش در این زمینه بودند اما از ۲۵ خرداد با موج دوم این بیماری بیشتر در مناطق مرزی و جنوبی و همچنین خراسان رضوی مواجه شدیم.

روحانی با تاکید بر اینکه موج دوم کرونا در کشور شدید تر از موج اول آن بود، گفت: مردم عزیز ما نیز متاسفانه فکر کردند به طور کلی از کرونا عبور کردیم؛ در موج اول با همکاری ها و مراعات مردم مواجه بودیم و توانستیم از موج اول عبور کنیم. امروز نیز مجدداً نیازمند همراهی و همکاری هستیم؛ به لطف خدا در دور اول دو ماه در شدت بودیم، الان یک ماه است در شدت هستیم و امیدوارم این موج هم بیش از دو ماه طول نکشید.

وی با بیان اینکه «ما میتوانیم با همکاری با یکدیگر طی یک ماه آتی از موج دوم کرونا در کشور عبور کنیم» افزود: در گزارشی که وزیر بهداشت امروز ارائه کرد خبر خوشحال کننده‌ای وجود داشت؛ بر اساس این گزارش در برخی استان‌ها از جمله خوزستان، کرمانشاه، هرمزگان و کردستان که در هفته‌های گذشته با سختی‌هایی مواجه بودیم امروز به آرامش رسیده ایم و می توان گفت که کم‌کم در حال عبور از حالت پیک هستیم؛ این خبر هم خوشحال کننده است و هم به ما می‌گوید که اگر دست به دست هم بدهیم از موج دوم هم به سلامت عبور خواهیم کرد و ان‌شاءالله شاهد خواهیم بود که با همراهی هم مجددا به نقطه‌ ی آرامش می‌رسیم.

رئیس جمهوری گفت: خوشبختانه مراعات مردم نسبت به مسائل بهداشتی و توجه آنها نسبت به پروتکل ها بیشتر شده است؛ امروز هم شاهد نوعی فاصله گذاری اجتماعی هستیم و هم مشاهده می‌کنیم که مراسم های عروسی عزاداری و مهمانی ها مقداری کاهش یافته است و ما از مردم خواهش می‌کنیم که تجمعات را کنار بگذارند و سبک زندگی خود را با شرایط امروز منطبق کنند؛ باید تجمعات غیر ضرور و سمینارها و اجتماعاتی که ضروری نیست را فعلا کنار بگذاریم. در این زمینه حتی ما نظر برخی مسئولان بهداشتی در خصوص برگزاری با تأخیر برخی آزمون ها را قبول کردیم تا این آزمون ها در شرایط بهتری برگزار شود همچنین به استان‌ها این اختیار را دادم که وقتی در شرایط قرمز و هشدار قرار می‌گیرند ستادهایشان اقدامات لازم را انجام دهند.

روحانی با قدردانی از مردم بخاطر رفتارشان در روزهای اخیر، با تاکید بر اینکه حتما در هفته های آینده شاهد آثار مطلوب این مراعات نسبت به پروتکل های بهداشت خواهیم بود، خاطر نشان کرد: مراسم های عقد در ماه های پیش رو می تواند برگزار شود اما مراسم های عروسی و مهمانی‌ها بماند برای فرصت مناسب تا از کرونا عبور کنیم.


رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مقام معظم رهبری خطاب به نمایندگان مجلس سخنرانی بسیار مهمی ایراد کردند؛ ایشان مثل همیشه در شرایط بسیار سختی که قرار گرفته‌ایم، راه حل را وحدت، انسجام، تعاون و دست هم را گرفتن، دیدند. همه می‌دانیم در کشور ما، طبق قانون اساسی ما تفکیک قوا داریم و سه قوه به نوعی در فعالیت خود در چارچوب قانون اساسی استقلال دارند اما این تفکیک قوا و استقلال به معنای تعارض قوا و اهداف مستقل نیست.

وی تصریح کرد: هر کدام از قوای سه گانه وظایف خود را در قانونگذاری و نظارت، قضاوت و اجرا انجام می‌دهند اما همه یک هدف دارند و آن خدمت به مردم است. به تعبیر شهید مدرس وظیفه قوای سه گانه این است که ما نوکر مردم باشیم؛ به تعبیر ایشان انبیاء هم برای خدمت به مردم مبعوث شدند. قوای سه گانه باید در نوکری برای مردم مسابقه بگذاریم.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه تریبون‌هایی که مسئولان قوای سه گانه در اختیار دارند برای تبیین درد و مشکل و راه حل مشکلات مردم است، گفت: اگر خدای ناکرده بخواهیم از تریبونی که مردم در اختیار ما قرار دادند بعنوان فضای مبارزات حزبی و انتخاباتی استفاده کنیم، مردم چنین اجازه ای به ما ندادند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات روسای سه قوه خاطر نشان کرد: در جلساتی که با قوای دیگر داریم همه یک بیان داریم و همه یک هدف را تبیین می‌کنیم. باز هم بعنوان دولت به سمت قوه مقننه و قضاییه دست دوستی را دراز می کنیم و افتخار ما این است که تا لحظه آخر به مردم خدمت کنیم. من در اینجا به مقام معظم رهبری قول می‌دهم و همانطور که ایشان توصیه کردند دولت باید تا روز آخر به خدمت خود ادامه دهد اعلام می‌کنم که دولت با همه توان تا روز آخر مثل روز اول با همان روحیه و نشاط و بدون توجه به حاشیه سازی ها خدمت به مردم را ادامه می‌دهد و مردم عزیز بدانند قوای سه گانه تحت لوای هدایت های مقام معظم رهبری این هدف را دنبال می‌کنند که نگذارند آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع منطقه موفق شوند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه ما در ماه‌های اولیه سال ۹۹ با مشکل کرونا هم مواجه بودیم، تاکید کرد: همه آمار نشان می‌دهد که روند به تدریج در حال اصلاح است و رشد صنعتی ما در خرداد با اردیبهشت قابل مقایسه نیست و ۱۰ درصد افزایش یافته است؛ این آمار نشان می‌دهد که حرکت به سمت رشد اقتصادی آغاز و مشکلات کشور کمتر شده است.

روحانی ادامه داد: به دلیل شیوع کرونا ۳۱ مرز زمینی ما با کشورهای همسایه اواخر پارسال و اوایل امسال بسته شده بود اما امروز ۲۱ مرز بازگشایی شده است؛ این یعنی ما گام به گام در حال فائق آمدن بر مشکلات هستیم و شرایط کشور روز به روز بهتر می‌شود. در عین حال نیز دولت دوازدهم در آستانه آخرین سال فعالیت خود است و از ماه مرداد دولت یک سال فرصت خدمت دارد؛ سخت ترین سال پایانی همه دولت ها سال پیش روی دولت دوازدهم است. سال آخر هر کدام از دولت های گذشته را با دولت دوازدهم مقایسه کنیم می بینیم که این دولت سخت‌ترین سال آخر خود را پیش رو دارد.

روحانی با اشاره به مقاومت مردم در برابر تحریم ها گفت: اگر مردم می خواستند تسلیم شوند، مشکلات مادی وجود نداشت اما آنها حاضر نشدند استقلال خود را بفروشند و قدرت ملی خود را تضعیف کنند. این ایستادگی مردم، یک ارزش بزرگ ملی است و هیچ کس حق ندارد با این ارزش ملی کاسبی کند.ارزش ملی مال مردم است.

رییس جمهور در پایان گفت: به مردم و رهبری قول می دهیم که دولت با تمام توان و امکانات تا روز و ساعت آخر برای رسیدن به اهداف بزرگ با تمام قدرت، وظایف خود را ادامه می دهد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • ruholah
    0

    ⁦☹️⁩نمیشه بیخیالشی؟

  • ناشناس
    0

    بازهم شوت کردن مشکلات به زمین آمریکا. کاری نداریم ترامپ چی هست خوب یا بد. منتخب و ریس جمهور آمریکا است. دیوانه فرض کردن ریس جمهور یک کشور و عدم مذاکره آن هم چون با ریس جمهور قبلی توافق شده کاری بسیار نادرست و اشتباه بود که رهبری و مسولان رده بالا گرفتند و حالا نه برنامه ای دارند و نه توان و اینجاست که وضعیت مردم اسفبار شده است

  • عباس
    0

    مشکل اصلی ما احتیاج داشتن به برجام است کشوری که ۴۱ سال پیش کارشا با مرگ بر آمریکا و نه شرقی و نه غربی ‌شروع میکنه نباید الان احتیاجی به برجام و غرب و شرق داشته باشه مشکل فقط بی کفایتی مسئولین تو این ۴۱ ساله و اشتباه انتخاب کردن مردم هست

  • محمدرضا کیانفر
    0

    حسن روحانی رئیس‌جمهور گفت: امیدوارم دولت آمریکا تغییر کند. آقای روحانی، تغییر دولت آمریکا هیچ سودی به ما ندارد نفع ما فقط در مذاکره قبل 3نوامبر می‌باشد زیرا ترامپ حاضر است بدون شرط تحریمها را بردارد. سرور گرامی، تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: 1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی، 2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی، با تشکر از توجه شما،

    نظرات شما -
    • ارجمند
      0

      عجب کودنهای پیدا میشن

  • ابراهیم حامدی
    0

    حسن کلید ساز .چند مقصر داریم.1.شورای نگهبان که به تو صلاحیت داد2.مردمی که گول خوردن بتو رای دادن البته من رای ندادم3کلاهی که امریکاییها سرت گذاشتن کسی که میره مذاکره باید حواسشو جمع کنه والا با ایشاالله وما شالله کار درست نمیشه4.این 8 ماه باقی موندرم ادامه بده تا بهانه ای نداشته باشی .هسته ای رفت.اقتصاد رفت.ارزش پاسپورت رفت.ارزش پول ملی رفت.روابط مستحکم خارچی رفت.اموال ملت به غارت رفت و.......فقط مونده خودت بری انشاالله.همین الان هم باور نمیکنی رییس چمهور بودی.

  • موسی
    0

    مقصر توئی که حرف رهبری را گوش نکردی...مگی رهبری نفرمود به اینها اعتمادی نیست.به شرایطی که رهبری گذاشت عمل نکردی

  • کاوه
    0

    خاک برسرت با این خدمت کردنت

  • علی محمد صادقیان
    0

    حالا دیگه نمی خوای سر عقل بیای , چقدر پر رو هستی هی برجام برجام میکنی , کمی کار کنید ببینید چطور مشکلات مردم حل میشود.

  • Ali
    0

    مشکل ما از درون خود ما است آمریکا شوروی اسراییل چین و خیلی از کشورهای دیگر و همچنین سیاستها واعمالشان از قبل بوده و خواهد بود اگر بخواهیم تقصیر را به گردن دیگران بیاندازیم پس هیچ وقت نباید انتظار حل مشکلات را داشته باشیم پس باید با تفکر و سیاستهای درست طوری عمل کنیم که بیشترین نفع را از رابطه با دیگر کشورها ببریم و در داخل کشور نیز بیشترین تعامل را داشته باشیم متاسفانه ما در بیرون از مرزها با اکثر کشورها در تقابل و جنگ هستیم در داخل کشور هم جناحهای مختلف با هم در جنگ هستند تا هم نفع بیشتری ببرند و همچنین نشان دهند جناح مقابل بی کفایت هست و چوب لایه چرخ هم میگذارند حال در چنین کشوری چه کسی میتواند باعث پیشرفت شود هرکس در راس قرار گیرد اوضاع همین است

  • توحید
    0

    اگر میخواهی مثل این 7 سال خدمت کنی تورو به روح مرده و زندت به ما خدمت نکن

  • توحید
    0

    مقصر اصلی قانون شکنان امریکاست !!! یعنی بازهم داره میگه ما اگر قانون شکنی میکنیم مقصر امریکاست - سمبل خود قانون مگه امریکاست؟؟؟ قانون شکنی رو همیشه امریکامرتکب شده و سازمانهای بین الملی که متاثر از امریکا و اسراییل و آل سعودند رو ما اصلا قانونی نمیدانیم و انشا الله یا نابود خواهند شد یا باید عادلانه برخورد کنن

  • بدبخت ایرانی
    0

    اسم این بلبشو رو گذاشتید خدمت به مردم. مردم دارند از فقر می میرند. بس کنید تورو خدا. از جونمون چی می خواید. به چی دلخوش باشیم

  • کاربر ناشناس
    0

    حسن دست بکش مردم دیگه تحملشون تموم شده فقط حرف حرف حرف کلیدت بزار جیبت ملت اوضاع معیشتشون خرابه نظراتت به چه درد میخوره کاری واسه ملت نمکنی نمیتومی که بکنی هی میندازین گردن تحریمها خدا بدادمون برسه شما هیچکاره این

  • کاربر ناشناس
    0

    ترامپ خودشم تو مشکلات کشور آمریکا مثل خر نفهم و بی شعور گیر کرده دلش برای مردم ایران می‌سوزد و میخواد مشکلات ما را با مذاکره حل کنه خنده‌دار نیست .

  • ...
    0

    خدمتهاي تو تا حالا هيچ كاري براي مردم بدبخت ما نكرده . از اين دولت چيزي بجز گروني و بدبختي و گرسنگي عايد مردم نشده . مردم نه توان خريد مسكن ، نه توان پرداخت اجاره ، نه توان ازدواج ، و نه توان خريد جهيزيه و حتي نه توان سير كردن شكممان را داريم . خدا نابودتون كنه بحق علي ...

  • عباس
    0

    همه جامعه فعلا خوابند دیگر پول بی ارزش و بیکاری و گرانی دامن جامعه را گرفت حالا چه دولت بخواهد چه نخواهد پول بدون پشتوانه تتیجه اش همینه موقعی خزانه از دلار وطلا خالی شد ه اگر چین روسیه حرف اول میزنند چرابه کشور ما دلار تزریق نکردند رفتند بر پایه پول خودشان که کشور ما را نابود کردند پول بی ارزش دیگه برای چه بدرد میخورد اقای ریئس جمهور یک قلم فقط بستنی امسال تا الان شرکت میهن سه بار تغییر نرخ داده دیگر در مسکن کالاهای ضروری مردم چی شده

  • ایرانی
    0

    بعضی در زندگی کاری را که قادر نبودن انجامش انجام دهند به هزار یک دلیل به دوش دیگران میاندازند .تحریم ها که فرصت بود چه شد که عامل تمامی نابسامانی ها شد !.هر را که بهر کاری ساخته اند.با زندگی مردم بیش از این بازی نکنید .

  • م
    0

    چه هنری چه شجاعتی چه تدبیری چه فهمی از برداشتن تحریم ها زرشک

  • ایرانی
    0

    خدمت به مردم؟!!!!!!!!مگه میشه مگه داریم.........

  • مجید
    0

    خدایا کی میاد 1400

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها