اعدام نمی‌شوند؟

«#اعدام_نکنید»، هشتگ داغ شب گذشته‌ی توییتر فارسی بود که کاربران متعدد و قابل توجهی از آن برای اعتراض به حکم اعدام سه متهم اعتراضات آبان‌ماه و احتمال اجرای آن استفاده کردند.

اعدام نمی‌شوند؟

«#اعدام_نکنید»، هشتگ داغ شب گذشته‌ی توییتر فارسی بود که کاربران متعدد و قابل توجهی از آن برای اعتراض به حکم اعدام سه متهم اعتراضات آبان‌ماه و احتمال اجرای آن استفاده کردند و برخی حتی از اعدام قریب‌الوقوع -امروز صبح- این سه متهم سخن گفتند. موضوعی که توسط منابعی مطلع و موثق رد می‌شود.

روز گذشته سخنگوی قوه قضاییه درباره تأیید حکم اعدام سه نفر از متهمین اعتراضات آبان ۹۸ گفته بود: «این حکم بعد از فرجام‌خواهی متهمان و وکلای مدافع آنها در دیوان عالی به تأیید رسیده و به دادسرا اعاده شده است. درباره این حکم اجرا خواهد شد یا نه؟ باید گفت: اجرای احکام فرایند قانونی دارد که بایستی طی شود.» پس از این اظهارات بود که شب گذشته اعتراض توییتری به حکم اعدام این سه نفر بالا گرفت.

اما پیگیری‌های انصاف نیوز از منابع مطلع و موثق نشان از این دارد که قوه قضاییه هم در پی راهی حقوقی به منظور حل مشکل بوده و بدنبال اجرای حکم نیست، رفتن پرونده به اجرای احکام هم به‌گفته‌ی این منبع روالی اداری بوده و اجرای حکم اعدام نیست.

فشار اتفاقات رخ داده در این مدت بر خانواده‌ی متهمین کم نبوده است، اضطراب و دلهره‌ای مداوم برای سرنوشت فرزندان جوان‌شان ماه‌هاست که گریبانگیرشان است. از سوی دیگر باوجود تمامی این فشارها و اضطراب‌ها، این سه خانواده و وکلای‍‌شان علیرغم تماس‌های مکرر موسسات و نهادها و افراد مختلف ساکن خارج از کشور حاضر به صحبتی در این مورد نشدند و تمام نیروی خود را برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی جلوگیری از این حکم قرار داده‌اند.

عکس زیر نمونه‌ای است که یکی از اعضای این خانواده‌‌ها در اختیار انصاف نیوز قرار داده است:





تعدادی از توییت‌های شب گدشته‌ی کاربران -بادیدگاه‌های متفاوت از یکدیگر در این مورد- را در ادامه بخوانید، هشتگ #اعدام_نکنید شب گدشته ترند جهانی توییتر بود:

امید حسینی، فعال رسانه‌ای اصولگرا: ‏بعد از چندسال معلوم شد ‎#قاتلان شهدای هسته‌ای، ‎#بی‌گناه بودند! یعنی خیلی راحت داشتند ‎#اعدام می‌شدند. اعتماد مردم به دادگاه و اعدام و اعتراف خدشه‌دار شده، پس چه اصراری دارید بر تکرار همون شیوه؟ اون‌هم بدون توجه به ریشه‌های حوادث آبان ماه که اتفاقا خود شما هم کم مقصر نبودید!

مصطفی دانشجو، وکیل دادگستری: ‏سخنگوى قوه قضائيه در پرونده ‎#آبان٩٨ بر دادرسى فوق العاده نظير ‎#اعاده_دادرسى و ظرفيت قانونى ‎#ماده٤٧٧ ق.آ.د.ك اشاره كرده كه اين صحبتها مي تواند اميدواركننده باشد

مهدی نصیری، فعال سیاسی اصولگرا و مدیرمسئول سابق کیهان: ‏‏با درایت و تعهدی که از آقای رییسی و دوران جدید قوه قضاییه سراغ داریم حکم اعدام سه جوان آشوبگر که مرتکب قتل نشده و مسلح نبوده اند، اجرا نخواهد شد.
‎#حکمرانی_دینی / وقتی مکه فتح شد لشگر مسلمانان شعار دادند امروز روز ملحمه (انتقام) است. بلا فاصله پیامبر ص به علی ع فرمود شعار را عوض کن و بگو: امروز روز مرحمه (بخشش) است. همه مشرکان حتی ابوسفیان و هند جگر خوار مورد عفو قرار گرفتند.

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری: ‏‏امام علی ع ميفرمايند اگر تمام گناهکاران آزاد باشند بهتر از آن است که يک بيگناه در زندان باشد به تأسی از فرمايش مولايمان ‎#اعدام_نکنید/ اگر بعنوان خيرخواه ‎#دستگاه_قضا و نه به عنوان فعال حقوق بشر هم به قضيه نگاه کنی باتوجه به‌نظرمخالف ‎#اعدام وتقاضای تحقيقات بيشتر توسط اقليت شعبه ديوان عالی کشور بايد مدافع پذيرش ‎#اعاده_دادرسی و بررسی مجددپرونده سه جوان محکوم به اعدام باشی انشاالله مسئولين‌قضائی پيگير موضوع باشند.

محمد یاراحمدی، فعال رسانه‌ای اصولگرا: ‏به عنوان شهروندی اسلام‌گرا و حزب‌اللهی با نفس حکم اعدام مشکلی ندارم ولی بعد از افتضاح دستگیری و محکومیت بی‌گناهانی به جاسوسی هسته‌ای به احکام دستگاه قضای شما بی‌اعتمادم؛ خصوصا وقتی دادگاه غیرعلنی و غیرشفاف است.
جان انسان‌ها ارزان نیست؛ مخفیانه آنها را ‎#اعدام_نکنید !

سیداکبر موسوی: ‏فإن الإمام أن يخطئ في العفو خير من أن يخطئ في العقوبة
اگر حاکم در بخشودن اشتباه کند بهتر است تا اینکه در مجازات اشتباه کند.

علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت: ‏رسیدگی قضایی به پرونده سه جوانی که گفته شده است در ارتباط با حوادث ‎#آبان۹۸ محکوم به اعدام شده و در آستانه اجرای حکم هستند شفاف نبوده و قانع‌کننده نیست.آنها که مقصر واقعی هستند باید محاکمه و مجازات شوند. این‌ اعدام‌ها خطایی افزون بر خطاهای گذشته است. ‎#اعدام_نکنید

حسین درخشان، نویسنده و‌پژوهشگر رسانه: ‏‎#اعدام_نکنید، چون احتمال خطا در قضاوت هرگز صفر نیست، ولی امکان جبران خطا پس از اعدام همیشه صفر است.

محسن بیات، فرزند آیت‌الله بیات زنجانی از مراجع تقلید: ‏در میانه‌ی اتفاقات آبانماه۹۸،آقای‌بیات در درس‌خارج‌فقه این سخنان را ایراد کرد که با این ‎#مردم برخورد بد نکنیم،آه این مردم تا عرش خدا را می‌زند

علی علیزاده، تحلیلگر سیاسی: ‏چگونه ۲۴ساعته اعتراضات آمریکا را نشان میدهید ولی وقتی مستضعفان ایران به وضع غیرانسانی معیشتی اعتراض کردند ۲۳۰نفر کشته شدند و ۳نفر هم محکوم به اعدام؟ اعتراض، آتش زدن کلانتری، شکستن شیشه بانک، اصلا بگو غارت و اغتشاش اگر حق مستضعفان آمریکاست حق مستضعفان ایران هم هست.
‎#اعدام_نکنید

سارا معصومی، روزنامه‌نگار: ‏از تدبیر نظام است که درست در روزی که باید ‎#ایالات_متحده را در سالروز توافقی چندجانبه بابت خروج از ‎#برجام و تحمیل ‎#تروریسم_اقتصادی با ابزار ‎#تحریم مواخذه می‌کردیم، هشتگ ‎#اعدام_نکنید ترند می‌شود.
( کاش ‎#اعدام_نکنید )

امیررضا نظری، روزنامه‌نگار: ‏به اموال عمومی ضربه زدن؟
موجب ارعاب مردم شدند؟
مخل امنیت کشور شدند؟
قطعا در یک زمینه‌ای توانمندی هایی دارند،در همون عرصه برای کشور کار کنند.
اصلا حبس بلند مدت بدید ولی ‎#اعدام_نکنید خواهشا

حسین نورانی‌نژاد، عضو حزب اتحاد ملت: ‏آنچه می‌کُشید، ته‌مانده‌های امید به راه حل و تفاهم با مردم است. خشونت، خشونت می‌زاید. ‎#اعدام_نکنید

فرشاد توماج: ‏من حامی هیچ تروریستی نیستم، هرکه آسیب زده باید مجازات شود. منتها:
یک) شما حق ندارید به متهم اول تخلف موسسات اعتباری (مادر این اعتراضات) با هزارمیلیارد بدهی زندان بدهید و اینجا اعدام
دو) شما حق ندارید با این وضعیت اسفبار و دسترسی محدود وکیل دادگاه برگزار و اعدام کنید
‎#اعدام_نکنید

آلان ویسی: ‏نکته در حاشیه:
ماها کاربرانی هستیم که از سر دلشوره‌ای که خانواده‌های این بچه‌ها دارند، و اینکه با اعدام، نمیشه مردمان خسته رو مرعوب کرد داریم می‌گیم ‎#اعدام_نکنید. خوب رصد کنید ولی! ببینید چند نفر هستند که این هشتگ، براشون قراره بشه رزومه فعالیت حقوق‌بشری. امثال ‎#مصی و ‎#شاپرک.

شیما: ‏اون اپوزوسیون بی‌شرفی که بچه های مردم رو به اغتشاش و اتش زدن تشویق میکردن ، الان دارن ابجوشون رو میخورن و ارزوشونه که حکم فردا اجرا بشه تا بساط لاشخوریشون تا مدتها جور بشه
‎#اعدام_نکنید

مرتضی هاشمی، جامعه‌شناس: ‏اگر وزیر کشور و باقی مقامات برای اجرای مصیبت‌بار طرح افزایش قیمت بنزین از کار برکنار نمی‌شن، دلیلی نداره چند جوان معترض با سنگین‌ترین مجازات موجود روبرو بشن. اگر قدرتمندان حق دارن اشتباه کنن و مجازات نشن، معترضین هم باید از این حق برخوردار باشن.
‎#اعدام_نکنید

کاوه مدنی، معاون سابق سازمان حفاظت محیط‌زیست: ‏به جای از بین بردن نشانه درد، ریشه آن را درمان کنید.
‎#اعدام_نکنید

پوریا استرکی: ‏اگر شهروند ایرانی هستید از بیگانگان برای دخالت در امور داخلی ایران دعوت نکنید، نگذارید مطالبات ملی و انسانی شما بازیچه مداخله‌جویان شود و ناکام بماند. درد و درمان هر دو در دست خود ماست.
‎#اعدام_نکنید

محسن بیات، فرزند آیت‌الله بیات زنجانی از مراجع تقلید: ‏در میانه‌ی اتفاقات آبانماه۹۸،آقای‌بیات در درس‌خارج‌فقه این سخنان را ایراد کرد که با این ‎#مردم برخورد بد نکنیم،آه این مردم تا عرش خدا را می‌زند…
حالا هم حرف همان است؛ مردمی که غم‌نان دارند و در مقابل خانواده‌شان شرمنده، اعتراض‌شان طبیعی‌ست….

علی قلی‌زاده: ‏‎#اعدام_نکنید، هیزم در آتش خشم مردم نریزید، خشونت‌ را تشدید نکنید. کفتارها در آرزوی گسترش خشونت و نابودی ‎#ایران_ما هستند و این برخوردهای خشن و سرکوبگرانه در راستای خواست آنان است.

الهام کردا، بازیگر تئاتر و‌ سینما: ‏آن سه نفر بچه های این سرزمین هستند.سه نفر از ما.
‎#اعدام_نکنید

ابراهیم داروغه‌زاده، معاون سابق نظارت سازمان سینمایی: ‏برادران انقلابي سكوت شما نشانه چيست؟ ايا با اعدام اين سه جوان موافقيد يا درخواست عفو انها را از رييس قوه قضاييه داريد؟
‎#اعدام_نکنید

آذر منصوری، عضو حزب اتحاد ملت: ‏حداقل به نتیجه اعدام و یا عدم اعدام آن سه جوان و جوانانی از این دست فکر کنید. کدام به مصلحت کشور است و هر یک چه تاثیری در پیشگیری و یا ترویج خشونت ها و چه تاثیری در فضای روانی جامعه امروز ایران به دنبال خواهد داشت؟
به نظرم پاسخ ها روشن است.
پس ‎#اعدام_نکنید.

پروانه سلحشوری، نماینده‌ی مردم در مجلس دهم: ‏گر شد از جور شما خانه موری ویران
خانه خویش محال است که آباد کنید
‎#اعدام_نکنید

رضا ویسی، روزنامه‌نگار: ‏اینکه ظرف چند ساعت بیش از یک میلیون ایرانی در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند ‎#اعدام_نکنید سرمایه‌ای برای کاهش خشونت و خشونت سیاسی در جامعه ایران است.

مجید مرادی: ‏«اوْلَی النَّاسِ بِالْعَفْوِ اقْدَرُهُمْ عَلَی الْعُقُوبَةِ»[۴]؛
«سزاوارترین مردم به عفو کردن، تواناترین آنها به هنگام کیفر دادن است».
‎#اعدام_نکنید

کامران راستین، وکیل دادگستری: ‏امید است با توجه به موج بی نظیر طلب عدم اعدام، از ظرفیتهای قانونی اعاده دادرسی یا اعمال ماده ۴۷۷ استفاده و این جوانان از طناب دار نجات یابند…قطعا طی پروسه این امر زمان بر بوده و به این زودی حکم اجرا نخواهد شد. ‎#اعدام_نکنید

منبع: انصاف نیوز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • ابراهیم ایرانپور مبارکه
    0

    برخورد با اراذل واوباش آنانی که با ایجاد ناامنی در جامعه قتل وغارت ودزدی را به ارمغان آورده اند برخورد قهر آمیز است .برخورد سخت با آنان موجب عبرت دیگران است .قوه قضائیه مقتدر باید از جوسازیها نهراسد

  • خرازی
    0

    # ایران اعدام نکنید این بچه ها مال ماست

  • سید
    0

    .قوه قضاییه باید اقتدار و استقلال خود را نشان دهد، اگه حقشون اعدام بوده و حکم صادر شده باید اجرا کنه، وگرنه فردا روزی برای هر کس و ناکس که جرمی مرتکب شده هشتک میزنن اعدام نکنید و قوه قضاییه به اسم رافت اسلامی حکم رو اجرا نمیکنه، اگه هشتک ملاک عدم اجرای حکم هستش که ما هم از فردا شروع کنیم

    نظرات شما -
    • sssssss
      0

      متاسفم برای شما

  • محسن
    0

    خیلی جالبه یکسری دادو بیداد میکنند میگن اینها بیگناه هستند از طرفی میگن این افراد مدارک یرا به دولت ترکیه نشون دادند که طبق این مدارک ما کارهای در ایران انجام دادیم که طبق قوانین ایران مجازات اعدام برای ما داره اگر ما را به ایران تحویل دهید اعدام میشویم ولی دولت ترکیه اونها رو به ایران تحویل داده دم خروس رو قبول کنیم یا قسم حضرت عباس رو این مسئله رو که خود خارج نشین ها دارن میگن.ادعا میکنن ما خودمان این مدارک رو دیدیم که به دولت ترکیه تحویل شده یعنی هم خود این افراد اعتراف به جرم خود کرده اند هم تمامی گروه های خارج نشین برای تایید مطالب فوق در اینترنت جستجو کنید زمانیکه هم خود این افراد اعتراف کرده اند و هم تمامی گروه های معاند خارج نشین این مطلب را در تمامی کانالها اعلام میکنند چطور این افراد بی گناه هستند.

  • ناشناس
    0

    ملت عزیز و گرامی ایران نگران نباشند رهبر معظم انقلاب چون ازطرق مختلف از همه خبرها مطلع و اگاه میشوند این سه جوان حتما مورد رئوفت اسلامی قرار میگیرند و رهبر معظم انقلاب با توجه به این همه نگرانی در احاد ملت ایران و همچنین سن و سال انها مورد عفو ایشان واقع میشوند .ولی هشتک اعدام نکنید را ادامه بدهید

  • ناشناس
    0

    اگه اینا آزاد بشن کی تضمین میکنه ک فردا جلو زنو بچه مردمو تو جای خلوت نگیرن؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      احسنت .هیچ تضمینی نیست همین اراذل واوباش جان صدها نفر را گرفتند.اموال مردم را تخریب کردند اب به اسیاب دشمن ریختند چه خانواده ها که بدبخت شدند.

  • ناشناس
    0

    اقای ریسی به عنوان یک شهروند ایرانی در خواست دارم لطف بفرمایید مردم سخت گرفتار انواع واقسام زندگی روزه مره هستند این سه جوان ببخشید واعدام نکنید باور دارم با مردم هستی و درک می فرمایید واز اعدام انها ممانعت می کنید انشاالله.

  • عاطفه
    0

    مگر نمیگن اینها رو موقع سرقت مسلحانه و زورگیری گرفتن؟ پس دیگه این حرفهای چیه؟!

  • امین
    0

    متاسم

  • شهروندی از مبارکه اصفهان
    0

    نگرارید جوجه ها کرکس شوند .نگذارید آنان که جان وامنیت مردم برایشان ارزشی نداشته وباقتل وغارت وآتش زدن اموال مردم وسرقت مال مردم به حیات کثیف خود ادامه می دهند بخواهند از احساسات پاک مردم سوءاستفاده نموده وبا تحت فشار قرار دادن نظام مقدس جمهوری اسلامی جان کثیف عده ای جانی وحیوان نجات پیدا کند .دودشان به چشم خودمان خواهد رفت .اراذل واوباش لایق ترحم تبوده آنان را امان ندهید .

  • محمود دهقان
    0

    اعدام نکنید .اشتباه کردن جوان بودن .فریب خوردن .

  • علی حسینی
    0

    رحم بر پلنگ تیز دندان بود ستم بر گوسفندان

  • شیخ
    0

    صرفنظر از همه حواشی اینا 3 تا بچه هستند از این مملکت کودکی کردن و کوچکی اعدام حق هیچ جنبنده ای نیست بیاییم در این وضعیت پشت هم باشیم و مملکتمان را قوی کنیم ولی همه با هم بدون هیچ اعدامی

  • یک‌ابرانی
    0

    # اعدام‌نکنید.

  • ناشناس
    0

    اینها داعشی های خبیث هستند حکم انها صادر شده باید به سزای اعمال کثیف خود برسند چقدر خانواده ها را بدبخت کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها