ترفندهایی برای مدیریت زمان در مطالعه

برای مدیریت زمان هنگام مطالعه می‌توان از تکنیک‌هایی نظیر زمان‌های نقصانی و دو خودکار بهره برد که در این بسته دانستنی به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

ترفندهایی برای مدیریت زمان در مطالعه

مدیریت زمان، به معنای استفاده‌ی صحیح از زمان و تواناییِ ذخیره‌ی زمان اضافه در کار‌ها می‌تواند باشد. مدیریت زمان را هم در مطالعه و هم در آزمون دادن باید مدنظر قرار داده و اجرا کرد. البته این دو به هم وابسته هستند؛ لذا در وهله‌ی اول باید مدیریت زمان در منزل و حین مطالعه اجرا شود و در وهله‌ی دوم با کمک تکنیک‌های ویژه در جلسه‌ی آزمون نیز مدیریت زمان داشت.

برای مدریت زمان حین مطالعه در منزل باید به موارد زیر را مد نظر قرار داد:

_هدف‌گذاری تعداد صفحه قبل از مطالعه‌ی یک درس

_هدف‌گذاری زمان متناسب با تعداد صفحه‌ی انتخابی

_نوشتن دفتر برنامه‌ریزی

_در نظر گرفتن زمان برای تست‌هایی که تمرین می‌کنید

کار اصلی و مهم در جلسه‌ی آزمون این است که بتوانید با شیوه‌های مدیریت زمان در زمانی که در اختیار دارید به تعداد سوال بیشتری پاسخ دهید.

مدیریت زمان

مدیریت زمان و روش‌های موفقیت در آن

تکنیک ضربدر منها و تکنیک زمان‌های نقصانی : این دو روش، راهکار‌های بسیار مناسبی برای مدیریت زمان در جلسه‌ی آزمون هستند. با طبقه‌بندی سوالات و گذشتن از روی سوالات دشوار و زمان‌بر، زمان اندوخته شده برای بازگشت به سوالات شک‌دار و یا اختصاص دادن زمان به سایر سوالات راحت‌تر خواهد بود.

همچنین تکنیک زمان‌های نقصانی نیز راهکاری برای ذخیره‌ی زمان در جلسه‌ی آزمون است که در این تکنیک نیز در هر درسی مثل عمومی‌ها چند دقیقه کمتر زمان مدنظر قرار می‌دهیم تا زمان کسر شده در پایان آزمون ذخیره شود و برای بازگشت از آن کمک بگیریم.

۱. تکنیک ضربدر- منها

سوالات ممکن است آسان، متوسط یا دشوار باشند. ممکن است حل سوال برای شما زمان‌بر باشد و برای پیدا کردن جواب، دقت در جواب یا صورت سوال نیاز به فکر کردن یا حل کردن با کمک راه‌حل‌های طولانی داشته باشید. برای حل این مشکل هنگام جواب دادن به سوالات از دو علامت - و × در کنار سوالات استفاده کنید. ابتدا جواب سوالاتی را که مطمئن هستید در پاسخ‌نامه علامت بزنید و اگر سوالی را بلد هستید، ولی وقت‌گیر است و نیاز به صرف زمان بیشتری دارد، آن را با علامت × مشخص کنید. سوالاتی را که اصلا بلد نیستید با علامت - مشخص کنید. در آخر می‌توانید به سراغ سوالاتی ک علامت × زده‌اید بروید و در وقت اضافه و با کمک استراتژی بازگشت به آن‌ها پاسخ دهید. مزیت این کار این است که شما یک بار سوالات را خوانده‌اید و سوالات آسان را جواب داده‌اید و زمان مناسبی را برای پاسخ به سوالات زمان‌بر دارید.

از مدیریت زمان تا موفقیت درسی!

۲. تکنیک زمان‌های نقصانی

برای هر درس کمی کمتر از زمان پیشنهادی در دفترچه‌ی سوال در نظر بگیرید. این یک روش مکمل برای روش ضربدر-منها است. سعی کنید سوال‌های هر درس را در زمانی کوتاه‌تر از زمان پیشنهادی به اتمام برسانید. در کنکور سراسری زمان درس‌های عمومی یعنی درس‌های ادبیات، دین‌وزندگی، عربی و زبان انگلیسی هر کدام بین هفده تا بیست دقیقه پیشنهاد شده است. برای این درس‌ها زمان نقصانی را پانزده دقیقه پیشنهاد شده است. وقتی این زمان‌ها را رعایت کنید در پایانِ درس‌های عمومی پانزده دقیقه وقت اضافه خواهید داشت و می‌توانید به سراغ درس‌ها و سوالاتی که ضروری، مهم‌تر و همچنین وقت‌گیرتر بوده بروید. این روش‌های نیاز به تمرین در منزل دارد تا بعد از مدتی پیشرفت در آزمون‌ها داشته باشید.

۳.تکنیک دوخودکار

آخرین تکنیک که به شما در شناخت توانایی خودتان در نحوه‌ی مدیریت زمان کمک خواهد‌ کرد، تکنیک دوخودکار است. هدف از اجرای این تکنیک افزایش دقت و سرعت شما در حل تست‌ها است. در این تکنیک شما با توجه به زمان استانداردی که برای پاسخ به هر سوال در نظر گرفته می‌شود به تعدادی از سوال‌ها پاسخ می‌دهید. پیشنهاد می‌شود این تعداد سوال در هر درس، با تعداد سوالی که در جلسه‌ی آزمون در آن درس پاسخ می‌دهید برابر باشد. حالا شما در زمان مقرر شده به سوال‌ها با خودکار آبی پاسخ می‌دهید. پس از اینکه زمان شما به پایان رسید، یک بار دیگر سوال‌هایی را که فکر می‌کنید با بی دقتی پاسخ داده اید و یا سوال‌هایی که اصلا نرسیده اید در زمان معین شده پاسخ دهید، بخوانید و به آن‌ها با خودکار قرمز پاسخ بدهید.

سپس کل سوال‌ها را بررسی کنید و ببینید در چه تعداد از سوال‌ها پاسخ شما با خودکار قرمز با پاسخ قبلی‌تان با خودکار آبی متفاوت بوده است؟ و در صورتی که تعداد پاسخ‌های شما با خودکار قرمز درست باشد، مشخص خواهد شد که شما در دفعه‌ی اول پاسخگویی به سوال‌ها بی دقتی کرده اید. در صورتی که پاسخ شما غلط باشد نشان دهنده‌ی این است که باید بیشتر روی مطلب متمرکز شوید و مطالعه‌ی بیشتری داشته باشید؛ و همچنین در صورتی که به تعدادی از سوال‌ها نرسیده اید با خودکار آبی در زمان مقرر پاسخ دهید، در حالی که با خودکار قرمز بعد از زمان مقرر به آن‌ها پاسخ صحیح داده اید، نشان دهنده‌ی این است که شما باید سرعت خود را در حل تست‌ها بیشتر کنید. رفته رفته باید از تعداد پاسخ‌های شما با رنگ قرمز کم شده و به تعدادپاسخ‌های شما با رنگ آبی اضافه شود. به این ترتیب به مرور سرعت و دقت شما در حل تست‌ها افزایش می‌یابد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها