خبرفوری کارنامه یکی دیگر از کاندیداهای احتمالی ۱۴۰۰ را بررسی می‌کند

محسن هاشمی؛ مردی در بهشت، در آرزوی پاستور / اصلاح طلبان با فرزند آیت الله به میدان 1400 می آیند؟

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران که در سال 96 رای باورنکردنی در پایتخت کسب کرد، این روزها به نظر می رسد در فکر حضور در پاستور باشد.

محسن هاشمی؛ مردی در بهشت، در آرزوی پاستور / اصلاح طلبان با فرزند آیت الله به میدان 1400 می آیند؟

محسن هاشمی بهرمانی زادهٔ ۲ آبان ۱۳۴۰ در قم معروف به محسن هاشمی رفسنجانی پسر بزرگ اکبر هاشمی رفسنجانی و رئیس شورای شهر تهران است.

او به مدت ۱۳ سال حتی در دوران شهرداری محمود احمدی نژاد ریاست هیئت‌مدیره و مدیرعاملی شرکت متروی تهران را برعهده داشته‌است. وی در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران به عنوان نفر اول لیست امید از طرف اصلاح‌طلبان معرفی شد و با ۱٬۷۵۶٬۰۸۶ رای به عنوان نفر اول پیروز انتخابات شد. او در چهارمین دورهٔ شورای اسلامی شهر تهران، گزینهٔ اصلی اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران هم بود، که در نهایت مغلوب محمدباقر قالیباف شد.

محسن هاشمی که آبان امسال 59ساله می شود، نام «محسن» را به خاطر میلاد در ایام فاطمیه دارد. دوران کودکی او با تعقیب و گریز خانواده از چنگال ساواک سپری شد. بارها پدر به زندان رفت. هنوز سه سال نداشت که پدر را برای دست کشیدن از مبارزه، به زندان بردند. آیت الله هاشمی بعد از مدتی، به جهت خلاص شدن از آزار و اذیت رژیم پهلوی، از قم مهاجرت و در شهر تهران سکونت کردند. محسن در تهران به مدرسه رفت. او در مدارس اسلامی ولی‌عصر و علوی تحصیل کرده‌است.

دوران نوجوانی محسن، با زندان سه ساله پدر که تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت، هم‌زمان بود. محسن نوجوان، در غیاب پدر، مرد خانه بود. او در کارهای فرهنگی مدرسه فعال بود و مسئولیت کتابخانه مسجد بازار تجریش را نیز بر عهده داشت؛ کتابخانه غنی مسجد، فرصت خوب مطالعه کتاب‌های مختلف برایش فراهم ساخته بود. هنگام پیروزی انقلاب، او ۱۷ سال داشت و در کنار انقلابیون برای به ثمر رسیدن آن فعالیت می‌کرد. در روزهای منتهی به پیروزی، او توانسته بود، چند اسلحه از پادگان‌های تسخیر شده به دست آورد.

بعد از پیروزی انقلاب، محسن تحصیلات عالی خود را به جهت علاقه‌ای که به تولید و مسایل فنی داشت، در رشته مهندسی مکانیک دنبال کرد. او در دوره فوق لیسانس، به توصیه پدر که فرماندهی دفاع مقدس را عهده‌دار بود، تحقیقاتی را در خصوص نحوه ساخت موشک انجام داد. او سپس تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از پلی تکنیک مونترال کانادا ادامه داد.

او تا پایان اجرای قطعنامه و آزادی آزادگان فعال در صنعت دفاعی کشور بود و ساخت موشکهای سجیل و شهاب، یادگار دوران فعالیت وی در صنایع موشکی است. بعد از رحلت امام خمینی و انتخاب پدرش به عنوان رئیس‌جمهور، وی «دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور» را پایه‌گذاری کرد.

محسن بزرگ‌ترین پسر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور اسبق و نماینده و رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام است و نامش با نام پدر شناخته می شود. او نایب‌رئیس اتحادیهٔ بین‌المللی حمل و نقل عمومی در منطقهٔ خاورمیانه و شمال آفریقا است. در گذشته در مشاغل گوناگون مانند رئیس دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس بازرسی ویژه ریاست جمهوری و عضو هیئت مدیره سازمان صنایع دفاع اشتغال داشته‌است. پس از سال‌ها تلاش مهندس ابراهیمی اصل، وی در سن ۳۶ سالگی مدیرعامل شد و در زمان وی متروی تهران راه‌اندازی شد. او تا ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ عهده‌دار این سمت بود. محسن هاشمی در طول دو سال شهرداری محمود احمدی‌نژاد همچنان پست خود به‌عنوان مدیرعامل مترو را حفظ کرد و احمدی‌نژاد استعفای او را نپذیرفت.

محسن هاشمی رفسنجانی هم‌زمان یک مؤسسه انتشاراتی به نام دفتر نشر معارف انقلاب را اداره می‌نماید که ناشر کتب تخصصی تألیف وی و خانواده وی، به ویژه دوره خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی از قبل و بعد از انقلاب اسلامی می‌باشد. محسن هاشمی همچنین رئیس هیئت مدیره اتحادیه قطارهای شهری کشور بوده و ریاست هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران و شرکت‌های تابعه را هم به‌عهده دارد. وی همچنین به نیابت از پدرش در هیئت مدیره بنیاد رفاه که ناصر باهنر مدیر عامل آن است عضو می‌باشد. او به زبان‌های فرانسه و انگلیسی تسلط دارد و کتاب آنالیز رایانه‌ای قالب‌های تزریقی، توسعهٔ پاک، انرژی پاک و ماجرای مک‌فارلین از تألیفات وی است.

او در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ از سمت ریاست هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت متروی تهران کناره‌گیری کرد و شهردار وقت تهران، محمدباقر قالیباف با استعفایش موافقت نمود و او را به سمت مشاور شهردار و عضو هیئت‌مدیره منصوب کرد. در دولت یازدهم به ریاست‌جمهوری حسن روحانی ، عضویت هیئت‌مدیرهٔ شرکت مادرتخصصی حمل و نقل ریلی کشور نیز به او واگذار شده‌است. وی در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ در انتخابات شورای شهر تهران بیشترین رای را در لیست امید بدست آورد.

هرچند هاشمی و همراهان اصلاح طلبش در شورای شهر تهران کارنامه موفقی از خود به جا نگذاشتند، اما به نظر می رسد که مواضع هاشمی حکایت از ان دارد که او ممکن است به پشتوانه رای بالای 3 سال قبل در تهران و نیز به واسطه محبوبیت پدرش در میان بخشی از جامعه، علاقه مند باشد پس از پایان مدت ریاست جمهوری حسن روحانی، جای او را بگیرد.

موضع گیری اخیر او درباره کرونا تاکید بر اینکه «اگر اختیار داشتم»، نشان می دهد که رئیس پارلمان شهری تهران می تواند یک ظرفیت بالقوه برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری باشد.

واقعیت این است که اصلاح طلبان به واسطه عملکرد حسن روحانی گزینه های زیادی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارند. برخی چهره های محبوب این جریان سیاسی ترجیح می دهند در دوران افول موقعیت اجتماعی و سیاسی جریان اصلاح طلب، ریسک حضور در عرصه انتخابات را نپذیرند.

در این میان نام برخی چهره ها که ظرفیت حضور در رقابت های انتخاباتی 1400 را دارند، بیشتر به گوش می رسد. سید حسن خمینی ، محمدجواد ظریف و حالا محسن هاشمی می توانند هر یک، یکی از این گزینه ها باشند.

اصلاح طلبان می دانند که اگر مجلس یازدهم مانند دو ماهی که از عمر این مجلس گذشته، موفق عمل نکند و رئیس مجلس با توجه به موج گرانی ها و بحران کرونا، مانند بسیاری دیگر از مدیران ارشد کشور، از جانب افکارعمومی متهم به ناکارآمدی شود، ان وقت ممکن است نامزدهای اصلاح طلب شانسی برای احیای خود در انتخابات داشته باشند.

درباره چهره‌های مطرح در انتخابات ۱۴۰۰ اینجا بخوانید

محسن هاشمی از چهره های راست گرای جریان اصلاح طلب است که در صورت کاندیداتوری، حمایت حزب کارگزاران سازندگی را دارد. ممکن است جریان چپ گرای اصلاحات که با فعالیت دوباره موسوی خوئینی ها به نقد وضع موجود مشغول شده، موافق حضور او در عرصه انتخابات نباشد، اما در صورتی که دیگر نامزدها از فیلتر شورای نگهبان عبور نکنند، آن وقت شاید محسن هاشمی نامزد مورد اجماع جناحین اصلاح طلب باشد.

محسن هاشمی برای رقابت با رقبای قدرتمند خود در سال 1400 نیاز به فعالیتی ویژه در ماه های پایانی عمر شورای شهر دارد. اینکه آیا او از این موقعیت برخوردار است که چنین فعالیتی را به نمایش بگذارد، پرسشی است که در آینده باید به آن پاسخ داد.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 55
  • علی محمد صادقیان
    0

    فعلاً اصلاح طلبان در بین مردم جائی ندارند .

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      با همه تعریفها. محسن. هاشم. بعد. ازچهل. سال. چه. رفایی. را. برای ملت زجر. کشیده ایران. در. کارنامه. خود. دارد. عیر از. بدبختی. که. روز. به. روز. گریببان. گیر این. مردم. هست. درد. دله. زیاد. است

    • ناشناس
      0

      اصلاح طلبا چون طرفدار بی چون وچرای بی بندو باری هستن. هنرپیشه ها وبازیکنا ومردم ولنگ باز ازشون حمایت میکنن تنها دلیل رای اوردنشونم همینه و تمام

    • ول کن بابا
      0

      لعنت به هر دوتاشون

    • ایرانی
      0

      افساد طلب( فساد اقتصادی و بی بند و باری)

  • ناشناس
    0

    عمرٱ

    نظرات شما -
    • I
      0

      اتفاقا چرا؛ دوره دوره ابوبکر و عمر است.علی خانه نشین است.

    • به ا
      0

      علی خانه نشینت تسلیم دربرابر امریکاس. دستاشو گذاشته رو زانوش وداره تعظیم میکنه

  • علی
    0

    خوبه، آنوقت محسن به مهدی سر بزنه، رفقای مهدی،حسودیشان میشه!

  • یک نفر شاهد
    0

    در زمانی که بچه های مردم ایران درمقابل رذلی چون صدام هرز سینه های خود را سپهر کرده بودند و جانانه از این خاک مقدس دفاع می کردند فرزندان رفسنجانی یا امریکا بودند یا اروپا دقیقا بگم بلژیک . کاندا و انگلیس این از خاطرات خود رفسنجانی از قدیم موجود است الان هم اینجا داره میگه در کانا دا تحصیل کرده آیا ایران آن رشته را نداشته ؟ وچرا ذکر می کنید که در کانادا. تحصیل کرده تاریخ انرا نمی نویسی ؟ در خاطرات رفسنجانی است که نوشته امروز برا محسن در کانا دا و مهدی در بلژیک و فایزه در انگلیس پول فرستادم راستی اینا چطوری روشون میشه ادعا و نامزد هر انتخابی بشوند ؟ دیده میشود با چه افتخاری رفسنجانی از ارسال پول برا تحصیل بچه هاش آنهم زمان جنگ داده و اینکه مهدی او همکلاسی پسر قذافی بوده ... الله اکبر

    نظرات شما -
    • فقط خدا
      0

      از قتل های زنجیره ای دوران ریاست جمهوری پدر چه خبر! قاتل هنوز پیدا نشده؟ در ضمن زمان جنگ کجا بودی جیگر

  • س صهبپپپ
    0

    ما اصلاح طلب نمخواهیم

  • روح اله
    0

    من مطمئنم مردم دوباره به اصلاح طلبا رای میدن. تجربه ثابت کرده. رییس جمهوری بعدی هاشمیه. اما نه اون هاشمی بلکه این هاشمی. درود به ملت فهیم ایران که همیشه در انتخابات خوش سلیقه اند. کافیه هاشمی ربان قرمز ببنده به دستش.با رای بالا راهی پاستور میشه..

  • بینام
    0

    دیگه چ فرقی داره ؟ هر دو جناح ثابت کردن قدرت اداره کشور رو ندارند، کسی برای مردم کاری انجام نداد.

    نظرات شما -
    • مرتضی
      0

      فرقش اینه تو دوره احمدی نژاد با 3 میلیون تومان (مسکن مهر )تو شهر ما ،مردم خونه دار شدن الان با وجود اینکه درامد ها خیلی فرقی نکرده با 300 میلیون هم نمیشه یه خونه داغون خرید. همون سهامی عدالت رو با اینکه دولت شما از مردم نصفش رو گرفت 17 میلیون می ارزه .... خیلی فرق دارن...

    • متاسفانه
      0

      اسکلها دنبال این جناح و اون جناج راه افتادند همشون سرو ته یه کرباسند ولی هرچی میگی یه عده با طمع چند هزارتومن از میلیارها حقشون!!!! دنبال اسمها فریب میخورند!!!

  • مهدی
    0

    پدرت با این جانشینش اینقدر به ما خدمت کرده که نیازی به شما نداریم، فعلا شما بزن بغل...

    نظرات شما -
    • مجید
      0

      مهدی جون در ایران رییس جمهور مترسکه

    • سردار دلها
      0

      آقایونی که میگن رییس جمهور مترسک و کشک و فلانه پس چرا هنگام رای دادن به رییس جمهور خودشونو جررر میدن . پس خفه

  • فریدون
    0

    باسلام به نظرمیرسد که صدای استخوانهای مردم زیر چرخهای لیبرال سرمایه داری جناب رفسنجانی وکارگزاران واصلاح طلبان کامل به گوش نیامده که میخواهند پسرش را بیاو رند البته اگر آقا مهدی هم بیاید چه میشود؟

    نظرات شما -
    • یکی
      0

      آی کیو بیدار شو اصلاح طلب و اصولگرا نداره بفهم همشون دنبال منافع خودشونند

    • ....
      0

      خیلی هم فرق داره

  • گرانی
    0

    نه بابا اینا خیلی پولدارند......... و روش ادارشون همون روش همین هشت سال پیشه. دیگه از گرسنگی لاغرترو و جزقاله میشیم.

  • علی
    0

    این گروه اصلا سیری ندارند نه پول نه قدرت و ...کم خورده میخاد کاندید هم بشه اینجا هم یه جوری ازش تعریف شده که انگار وسط میدون مین بزرگ شده نه کانادا و بلژیک

  • ایرانی
    0

    دست بردارید از پدران به پسران و لابد بعدش هم نوه و نتیجه .

    نظرات شما -
    • نادان
      0

      دقیقا مگه نمیشنوی نام سید حسن درمیونه

    • ناشناس
      0

      حسن فعلا تولد بهشت زهرا بوده کادو چی برده

  • علی
    0

    از الان دارند با هزار جور حقه و کلک گوش مردم رو پرمیکنن که برای انتخابات به کی رای بدیم درصورتی که خیلی باید احمق باشیم که بعداز چهل سال بازهم بریم رای بدیم همش دروغ همش گرونی همش بدبختی خداوکیلی اینهمه که رای دادیم کدومشون حتی به یک وعده عمل کردند. وجالب اینجاست که رهبر هم هیچگونه اعتراضی بهشون نمیکنه. چرا؟ مگه ما دوبار زندگی میکنیم

    نظرات شما -
    • ر
      0

      زنده باد.جانا حرف دل ما می گویی.

    • یه ایرانی
      0

      دقیقا ...همینه که شما میگید... ولی اتفاقا من این اسمها رو که میشنوم بیشتر مطمئن میشم که نباید رای بدم

    • ایرانی
      0

      خودتون با پارچه و جیغ بنفش رای دادید. حالا طلبکار رهبر شدید؟ بس کنید دیگه

  • کاربر ناشناس
    0

    مردم ما فراموش نکردن با پیمان کاری کردن شرکتها یعنی به بخش خصوصی واگذار کردن که باعث ورشکستگی وخیانت در شرکتها شدندوکارکرهای زحمت کش هنوز از یاد نبردن سردار ری.

  • کاربر ناشناس
    0

    نکنه میخوان نام پدر موشکی رو عوض کنند

  • ناشناس
    0

    این اقا زاده ها کی تموم میشن

  • پاکزاد
    0

    اقا جمع کنید این جول و پلاستونو . نه به اصلاح طلب

    نظرات شما -
    • ......
      0

      نه به هیچکدوم

  • افشین
    0

    اصلاح طلب، اصول گرا، دیگه تمومه ماجرا

  • ناشناس
    0

    آقا محسن!!! اکثریت ملت دوران فلاکت بار ابوی شما را فراموش نکرده اند --- آقا محسن!!! شما فرزند همان شخصی هستید با این که دین شناس بود در طول زمان وجودش در قدرت برای ملت که صاحب اصلی کشور و ثروتهای ملی آن و ستون قدرتمند بقای کشور است هیچ حقی در ثروتهای ملی نمی شناخت و معتقد بود که ملت پر مدعایی می کند. او معتقد بود همه ی ثروتهای ملی بدون در نظر گرفتن حق و سهم زندگی عزتمندانه برای ملت در آنها می باید فقط در زرق و برقهای در و دیوار و ساختمانهای سر به فلک کشیده و ماشینهای آن چنانی و وارد کردن کالاهای لوکس غربی برای سرمایه داران بی درد هزینه شوند. او با انکار سهم ملت در ثروتهای کلان ملی می خواست ده ها میلیون اکثریت ملت را همیشه صدقه خور به اصطلاح یارانه های دولت کند تا رمقی برای آن نماند. آقا محسن!!! حالا خیال کردی اکثریت ملت دوران ارباب رعیتی ابوی مرحوم شما را فراموش کرده اند و هوس می کنی با آمدن خود آن دوران دنیا پرستی را با نابود کردن ستون استوار بقای انقلاب و و نظام کشور و به دور انداختن ارزشهای انقلاب اسلامی و هدر دادن خون صدها هزار شهید ؛ آن دوران منحوس را تکرار کنی و می خواهی راه باز گشت آمریکای جهان خوار را که ابوی شما در دوران قدرتمندی خود نتوانست باز کند ، با تلاش مجدد خود هموار کنی؟؟؟!!!

  • امیر ۱
    0

    فکر کنم ایران رییس جمهور نداشته باشه بهتره چون کار رییس جمهور و یک عده انجام‌میدن ،مردم و اذیت نکنید خودتون یه نفرو بزارین امضا کنه دیگه هر کی بیاید بعد ۸ سال مردود میشه ، تا حالا که اقایان نظر میدن به همین منوال بوده ،

  • به هیچ عنوان
    0

    حتی اگه شاهزاده پهلوی هم بیاد من و خانواده م و اقوام دور و نزدیک به هیچ عنوان رای نخواهیم داد چون در کشور ما رییس جمهور هیچ کاره ست تمام

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اگه هیچ کاره س این همه گند تو این ۸سال چجوری ب مملکت خورد؟؟؟ البته ادبیاتت بیشتر ب البانی نشین ها میخوره ...

    • به ناشناس پررو
      0

      آقای مطهری نماینده اسبق مجلس در این مورد که تمام تصمیمات مجلس با کی هست کاملا برای مردم توضیح داد پس خودتو به نفهمی نزن چندش

    • به ناشناس
      0

      آلبانی نشین یعنی چه ؟؟؟؟؟؟منم یا امثال تو که خون ۸۰میلیون ایرانی رو به شیشه کردید خدا نابودتون کنه که وجدان ندارید فقر مردم خوشحالتون میکنه این بدبختی مردم و ببینید و وجدان نداشتتون رو بیدار کنید امثال تو ایران رو نابود کردن

  • ؟؟؟
    0

    کارهای پدر ایشون برای هفت نسل ایرانیها کافیست کاریکه شاه سلطان نکرده بود و باید در تاریخ ایران ثبت بشه وبرای ما وتاریخ ما وآیندگان ما کافیست .. از وصلت با مجاهدین خلق.. تا غیبت ایشون هنگام انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و.. قانون خصوصی سازی ایشون و واگذاری بی حساب کتاب ثروت و دارایی های یک ملت وکشور به عده ی خاص و.. ایجاد سیستم پیمانکاری(برده داری)کارگران و.. و بعنوان آخرین یادگاری سیاسی ایشون به ملت شریف ایران دولت حسن روحانی هست که داریم حالشو میبریم (علی برکت الله )

  • سلام
    0

    سلام. خطر لیبرال مسلک یعنی تقریبا، خودفروشی، وطن فروشی، وادادگی، غربزدگی، وابستگی و.....

  • حیدر
    0

    رأی چیه

  • سیامک تقوی
    0

    با سلام آیا از سوابق تحصیلی آقای محسن هاشمی هم اطلاعاتی دارید . در اختیار بگذارید ؟حتی دانشگاهی ؟متشکرم

  • امیر۱
    0

    امام خمینی ، هاشمی زنده هست چون نهضت زنده هست ، هر امام قبول داره به مرحوم هاشمی نتازه ببخود حرف های چرپرت نزنید هاشمی استوانه اصلی انقلاب بود و این همه میدانند لطفا خوبان نظام و زیر نگیرید .

  • احمد
    0

    زیاد توجه نکنید خودش هم نمیاد برای ۱۴۰۰ اندازه ریاست جمهوری نیست ولی بهتره پشت مرحوم پدرشون صحبت نکنید خداوند رحمتشان کند

  • ایرانی
    0

    کامنتها رو که میخونی تازه میفهمی با کیا شدی ۸۳ میلیون! تازه میفهمی وضع مملکت چرا باید اینطوری باشه خودشون رئیس جمهور بی کفایت رو با رقص و بهونه ورزشگاه میارن بالا، بعد که بی کفایتیش ثابت میشه تازه طلبکارم میشن که چی؟ که رئیس جمهور هیچ کاره س، اگه هیچ کاره س غلط کردین رای دادین که مملکت به این روز بیفته

  • داروغه
    0

    مگه قراره باز هم مردم برن رای بدن ؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • درد میکنهههه
      0

      امثال شما نرید رای بدین خیلی بهتره . هنوز جای 96 تا 1400 درد میکنه

  • یحیی-م
    0

    محسن هاشمی بطور قطع و یقین دنباله رو ، روحانی و هم مسلکان اصلاح طلب اش خواهد بود وگرایش شدید به غرب خواهد داشت. بنظر میرسد در حال حاضر سردار قالیباف بهترین گزینه برای ریاست جمهوری دوره بعد باشد.

  • محسن
    0

    این مجلس دیگه مال شماهاست دیگه. تندروهای... .دیدیم الویت کاریشون چی بوده. فضای مجازی.. اصلاح طلب راهشون درسته.یعنی دوستی با دنیا. ولی داخلی های خودمون نمی خوان.اینه که میشن استخون تو گلو. اصولگراکه اصلا از بیخ ... شعارشون هم لاشرقی،لاغربیه. همه بدهستندوفقط ما خوبیم. هیچ کسی نمیفهمه بجز ما. کی میخواین بفهمید دوران این بازی ها و افکار تموم شده.جمع کنید این بساطو. دنیا داره به سمت برداشتن مرزها میره،اونوقت شما هنوز همه دنیا را دشمن میدونید.این افکار عامل اصلی عقب ماندگی ماست نه شخص.نه حزب.

  • مریم
    0

    ببخشید تو شورای شهر تهران چه گلی به سرمون زده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها