آغاز رتبه‌بندی شهرهای ایران از نظر گردشگری

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی از دستور وزیر میراث فرهنگی برای رتبه‌بندی شهرهای ایران به لحاظ شاخص‌های گردشگری خبر داد و گفت: این رتبه‌بندی بر اساس بیش از ۳۰۰ شاخص صورت می‌گیرد.

آغاز رتبه‌بندی شهرهای ایران از نظر گردشگری

خشایار نیکزادفر مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی درباره طرح ارزیابی و رتبه‌بندی شهرها از منظر گردشگری، گفت: بر اساس دستور وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، مدل جامع رتبه‌بندی برندهای گردشگری شهری در چارچوب بومی و استاندارد توسط معاونت گردشگری تدوین شد. بر اساس این مدل، معیارهای ارزیابی وضعیت شهرها در حوزه گردشگری استخراج شده است.

شهر گردشگر چیست؟
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی با بیان اینکه طرح و اجرای برند شهر گردشگر به معنای ارزیابی شهرهای مختلف کشور از نظر میزان آمادگی برای جذب و پذیرش گردشگر است، از آغاز فرآیند اجرایی رتبه‌بندی شهرهای ایران به لحاظ گردشگری شهری خبر داد و گفت: شرکت در این رتبه‌بندی فعلا اجباری نیست و در مرحله اول شهرداری‌هایی که داوطلب هستند تا اطلاعات مدنظر این رتبه‌بندی را ارائه دهند، در فرآیند رتبه‌بندی وارد می‌شوند.

وی افزود: فضای صنعت گردشگری یک فضای رقابتی است و داشتن رتبه گردشگری برای یک شهر از الزامات است. اجرای این رتبه‌بندی باعث می‌شود که یک رقابت‌پذیری بین شهرها در حوزه گردشگری اتفاق بیفتد. ضمن انجام رتبه‌بندی، کاستی‌های هر شهر در زمینه گردشگری و همچنین نقاطی که در صورت بهبود و تقویت، موجب ارتقای رتبه آن شهر می‌شود را نیز به استانداری‌ها و شهرداری‌ها اعلام خواهیم کرد تا به افزایش توان شهرها در جذب گردشگر کمک کنیم.

وی با اعلام اینکه در این رتبه‌بندی بر اساس بیش از ۳۰۰ شاخص به ارزیابی و رتبه‌بندی وضعیت برند گردشگری در شهرهای ایران پرداخته می‌شود، از عناوینی نظیر قدرت برند گردشگری شهری، تجربه گردشگری شهری، مولفه‌های فرهنگی تاریخی شهر، دسترس‌پذیری و تحرک‌پذیری، خدمات و امکانات عمومی، وجود ظرفیت در جذب گردشگر، موفقیت در جلب رضایت گردشگران، مهمانپذیری، میزان همخوانی ارزش تسهیلات گردشگری به قیمت و ... به عنوان برخی از عناوین کلی این شاخص‌ها نام برد.

نیکزادفر گفت: شهرهای حاضر در این رتبه‌بندی به ۵ دسته تقسیم می‌شوند که به ترتیب از رتبه پنج (۵ ستاره) تا رتبه یک (تک ستاره) شامل شهر مستعد حوزه گردشگری، شهر متعهد حوزه گردشگری، شهر گردشگرپذیر، شهر مقصد گردشگری و شهر دوستدار گردشگری می‌شوند. البته برخی شهرها هم بی‌ستاره شناخته می‌شوند و در هیچ دسته‌ای از دسته‌های پنج گانه قرار نمی‌گیرند که برای آنها توصیه‌های جدی‌تری خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی به همشهری آنلاین گفت: در حال حاضر، وضعیت برند گردشگری شهری را به صورت پایلوت در چهار شهر همدان، شیراز ، یزد و کرمان ارزیابی کرده‌ایم که هر چهار شهر (شیراز با امتیاز ۷۶.۹۵، کرمان با امتیاز ۶۵.۶۳، همدان با امتیاز ۶۴.۱۴ و یزد با امتیاز ۶۰.۷۹) سه ستاره شناخته شده‌اند.

به گفته وی، در پی انجام این رتبه‌بندی، گواهینامه اعتبارسنجی از سوی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری برای شهرهای مورد ارزیابی صادر خواهد شد و همین به گردشگران داخلی و خارجی قدرت برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی در تعیین مقاصد گردشگری می‌دهد و از سوی دیگر شهرها را هم ترغیب می‌کند تا در این فضای رقابتی به بهبود شاخص‌های خود بپردازند.

منبع: همشهری آنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ط
    0

    سازمان بی در پیکر میراث فرهنگی را وزارتخانه کردید مصیبت میراث بیشتر شد حالا به جای نجات میراث فرهنگی توان رتبه بندی را هم ندارید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها