چگونه در آسانسور به کروناویروس آلوده نشویم؟

اگر در محیط کار یا زندگی‌تان به طور مرتب از آسانسور استفاده می‌کنید بدانید که خطر آلوده شدن به کروناویروس در این فضا بالا است.

چگونه در آسانسور به کروناویروس آلوده نشویم؟

اگر در محیط کار یا زندگی‌تان به طور مرتب از آسانسور استفاده می‌کنید بدانید که خطر آلوده شدن به کروناویروس در این فضا بالا است. بنابراین علاوه بر استفاده از ماسک و ضدعفونی‌کننده‌های دست باید مراقب مدت زمانی که در این فضا قرار می‌گیرید و تعداد نفرات داخل آن نیز باشید. همچنین باید نکات دیگری را نیز به ذهن بسپارید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

خطرات استفاده از آسانسور

نتایج پژوهشی که در سال 2020 در Emerging Infectious Diseases به چاپ رسید نشان می‌دهد که موارد ابتلا به کووید 19 در یک ساختمان اداری در کره جنوبی بیشتر بین افرادی دیده می‌شود که در طبقه یازدهم همان ساختمان کار می‌کنند. محققان مشاهده کردند که این کارمندان در یک آسانسور مشترک با کارمندان طبقات مختلف ساختمان در تماس بوده‌اند. با وجود این که تعداد افراد مبتلا در طبقه یازدهم بیشتر بوده است؛ اما متخصصان عقیده دارند خطر انتشار ویروس به مدت زمانی که افراد در یک فضای بسته یا شلوغ سپری می‌کنند بستگی دارد. به عبارت دیگر خطر طی کردن یک مسافت 30 تا 60 ثانیه‌ای در داخل آسانسور با یک فرد آلوده کمتر از آن است که به عنوان مثال 8 ساعت در کنار یک همکار مبتلا کار کنید.

در فضاهایی مانند آسانسور که حفظ فاصله اجتماعی چندان امکان‌پذیر نیست حتماً از ماسک استفاده شود. علاوه‌ بر این در مجله The Lancet اشاره شده است که محافظت چشم‌ها با عینک یا شیلد نیز می‌تواند به جلوگیری از انتقال ویروس از طریق مخاط چشم‌ها کمک کند

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، کروناویروس به واسطه قطرات تنفسی افراد در حین عطسه، سرفه یا صحبت کردن از نزدیک منتقل می‌شود. متاسفانه ابتلا به ویروس همچنین از طریق لمس صورت بعد از تماس با سطوح آلوده‌ای مانند دگمه آسانسور نیز اتفاق می‌افتد. بنابراین آسانسور به عنوان یک محیط بسته و کوچک و البته پرازدحام یکی از فضاهایی است که باید مراقب ابتلا به کروناویروس باشید.

چه باید کرد؟
فاصله اجتماعی را رعایت کنید

متاسفانه آسانسورها در ایران بخصوص در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها همیشه مملو از جمعیتی هستند که به هیچ عنوان حاضر به استفاده از پله‌ها نبوده و با فشردگی زیادی اصرار به استفاده از این وسیله دارند. به عقیده متخصصان حوزه سلامت، مدیریت یا حراست ساختمان‌ها موظف هستند که ظرفیت آسانسورها را کاهش دهند تا فاصله اجتماعی 2 متری استفاده‌کنندگان رعایت شود. در برخی ساختمان‌ها که به‌خوبی قوانین بهداشتی را رعایت می‌کنند در کف آسانسور علامت‌هایی کشیده شده است که به استفاده‌کنندگان نشان می‌دهند کجا و رو به کدام طرف بایستند. بهترین کار این است که در آسانسور رو به دیوار بایستید چون در این وضعیت کمتر در معرض ریزقطرات افراد دیگر که در مجاورت شما هستند قرار می‌گیرید. علاوه براین لازم است که فاصله‌تان را از دیگران حفظ کنید. نکته مهم دیگری که مدیریت ساختمان‌های پرتردد باید در نظر بگیرند زمان‌بندی درست رفت‌وآمد و همچنین زمان‌های توقف آسانسور است. تنظیم این موارد مانع از شلوغی آسانسورها و همچنین ایجاد صف پشت در آسانسور می‌شود. در هر صورت حتی اگر این موارد در ساختمانی رعایت نشده باشد بهتر است خودتان مراعات کنید. تا حد ممکن از آسانسور استفاده نکنید و در صورت استفاده حتماً فاصله اجتماعی را رعایت کنید.

استفاده از آسانسور در روزهای کرونایی
از خیر آسانسورهای شلوغ بگذرید

بدون شک حفظ فاصله دو متری در آسانسور بسیار دشوار است بخصوص اگر ساختمان بزرگ و پرتردد باشد. علاوه براین ممکن است شما نکات بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک یا حفظ فاصله اجتماعی را رعایت کنید؛ اما افراد دیگر در قیدوبند این مسائل نباشند. در این صورت احساس ناراحتی و معذب بودن را کنار بگذارید و از آسانسور پیاده شوید. به عنوان مثال اگر می‌بینید عده زیادی تلاش می‌کنند تا سوار آسانسور شوند و جای کافی نیز وجود ندارد آسانسور را ترک کنید تا از تماس زیاد با افراد دیگر در امان بمانید. اگر جلوی آسانسوری بودید و متوجه شدید داخل آن پر ازدحام است از سوار شدن صرفنظر کرده و منتظر آسانسور بعدی باشید. متخصصان فرانسوی توصیه می‌کنند که از سوار شدن داخل آسانسورهای شلوغ جدا خودداری کنید و به بهانه دیر شدن خود را در خطر نیندازید. بهتر است زودتر از خانه خارج شوید و از ترس دیر رسیدن مجبور نباشید حتماً از آسانسور استفاده کنید.

ماسک بزنید و باز هم ماسک بزنید

بهترین روش برای حفاظت از خود در آسانسور استفاده از ماسک است. نتایج پژوهشی که در ماه ژوئن سال 2020 در The Lancet منتشر شد نشان می‌دهد که ماسک‌های صورت، بخصوص ماسک‌های جراحی یا ماسک‌های نخی قابل شستشو برای حفاظت افراد در برابر آلودگی مؤثر هستند. البته به خاطر داشته باشید زدن ماسک از هر جنسی که باشد بهتر و موثرتر از نزدن آن است. امروزه تمام متخصصان توصیه می‌کنند در فضاهایی مانند آسانسور که حفظ فاصله اجتماعی چندان امکان‌پذیر نیست حتماً از ماسک استفاده شود. علاوه‌ بر این در مجله The Lancet اشاره شده است که محافظت چشم‌ها با عینک یا شیلد نیز می‌تواند به جلوگیری از انتقال ویروس از طریق مخاط چشم‌ها کمک کند.

دگمه‌های آسانسور را با دست لمس نکنید

این روزها برای لمس کردن هر وسیله‌ای که از تمیزی آن اطمینان ندارید باید دستکش بپوشید. دگمه‌های آسانسور نیز از این قانون مستثنی نیستند. البته در این مورد در صورت نداشتن دستکش می‌توانید از آرنج نیز استفاده کنید. البته یادتان نرود که بعد از برگشتن به منزل لباس‌ها را عوض کرده و بشویید. یادتان باشد دستکش‌های یکبار مصرف صرفاً زمانی مؤثر هستند که با دستکش، دست به صورت خود نزنید و به‌دقت و بدون آلوده کردن دست‌ها آن‌ها را خارج کرده و در سطل زباله بیندازید. گفتنی است که برای فشار دادن دگمه آسانسور و هر نوع دگمه یا دستگیره دیگری می‌توانید از دستمال کاغذی نیز استفاده کنید و بلافاصله آن را در سطل زباله بیندازید. اما بهترین کار استفاده مداوم از ژل‌های ضدعفونی‌کننده و شستشوی منظم دست‌هاست. یادتان باشد که بعد از استفاده از آسانسور به هیچ عنوان صورت خود را لمس نکنید و دست‌ها را ضدعفونی کنید و در اولین فرصت با آب و صابون شستشو دهید.

صحبت نکنید

نتایج پژوهشی که در ماه ژوئن 2020 در PNAS به چاپ رسید نشان می‌دهد که صحبت و همهمه خطر انتشار ویروس را افزایش می‌دهد. بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند که در فضاهایی مانند آسانسور از صحبت کردن با دیگران و یا صحبت کردن با تلفن همراه خودداری کنید.

اگر می‌توانید از پله‌ها استفاده کنید

بهتر است در این روزهای همه‌گیری از خیر آسانسور بگذرید. البته اگر محل کار یا زندگی‌تان در طبقه بیستم باشد این توصیه چندان به کارتان نمی‌آید اما اگر قرار است به طبقه سوم بروید بهتر است از خیر آسانسور بگذرید و از پله‌ها استفاده کنید. توصیه می‌کنیم ابتدا آرام شروع کنید و توجه داشته باشید که بالا و پایین رفتن از پله‌ها نوعی ورزش محسوب می‌شود. به عقیده متخصصان بالا رفتن از پله‌ها یک روش عالی برای افزایش تحرک بدنی است.

پله‌ها نیز عاری از خطر نیستند

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا اعلام کرده است که پله‌ها نیز عاری از خطر نیستند و باید به اصطلاح یک طرفه باشند. در واقع اگر راه‌پله‌ها شلوغ باشند می‌توانند خطرساز باشند و باید فاصله اجتماعی رعایت شود. در راه‌پله‌ها نیز باید حواستان باشد که چیزی را لمس نکنید. برای باز کردن درها از آرنج یا دستمال کاغذی استفاده کنید و دست به نرده‌ها نزنید. زمانی که به مقصد می‌رسید حتماً دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید. قبل از شستشوی دست‌ها به هیچ عنوان صورتتان را لمس نکنید.

منبع: تبیان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • خلیل
    0

    فقط پله اگر هم بیماری مجبور نیستی بیرون نرو که سوار اسانسور بشی چند وقت پیش خبر نوشته بود در امریکا 71نفر از طریق اسانسور الوده که یک خانم ابتدا الوده بوده کرونا گرفتند چقدر هم اسانسور ضدعفونی بشه باز هوایی که فرد مبتلا تو اسانسور فوت کرده یا بهتر بگیم چند ثانیه بدون ماسک تنفس کرده برای مبتلا شدن کافیه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها