۴۰درصد از موارد ابتلا به تب کریمه در سیستان و بلوچستان ثبت می شود

معاون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: سال گذشته ۴۰ درصد مبتلایان به بیماری تب کریمه‌کنگو کشور به سیستان و بلوچستان اختصاص داشت.

۴۰درصد از موارد ابتلا به تب کریمه در سیستان و بلوچستان ثبت می شود

سیدمهدی طباطبایی اظهار داشت: میزان آلودگی و انتشار ویروس تب کنگو و ویروس تنفسی کووید -۱۹ تا حدود زیادی به رفتارهای ما انسان‌ها ارتباط دارد و می‌توانیم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سلامت خود و خانواده و اطرافیانمان محافظت کنیم.

وی ادامه داد: همه ساله با آغاز فصل گرما شرایط برای شیوع بیماری ویروسی تب کریمه کنگو در بسیاری از نقاط از جمله استان سیستان و بلوچستان نیز مساعد می‌شود و امسال نیز با توجه قرار گرفتن عید سعید قربان در فصل تابستان ضروری است بیش از پیش با رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی از سلامتی خود و هموطنان صیانت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه این ویروس به هر شکلی که به گردش خون فرد وارد شود او را بیمار می‌کند گفت: ویروس تب خونریزی دهنده کنگو می‌تواند از طریق خون حیوان آلوده، فرآورده‌های دامی خام و همچنین گزش پشه ناقل به انسان منتقل و بیماری را ایجاد کند.

وی اضافه کرد: گوسفند، بز، شتر و گاو حتی در صورت آلوده بودن به ویروس تب کنگو علائم مشخصی ندارند و نمی‌توان از ظاهر دام به سالم بودن آن پی برد.

طباطبایی افزود: از ابتدای سال تاکنون نیز ۲ مورد ابتلاء به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان گزارش شده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه آمار مرگ ناشی از بیماری تب کنگو در جهان بالای ۶۰ درصد از مجموع مبتلایان است در سیستان و بلوچستان با همت متخصصان و کادر بهداشت و درمان میزان مرگ مبتلایان به تب کریمه کنگو زیر ۵ درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید کرد: ضروری است مردم حتماً گوشت مورد نیاز را از مراکز معتبر که تحت نظر دامپزشکی و نظارت بهداشتی است تهیه و آن را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس اقدام به خرد و یا طبخ کنند.

وی افزود: در آستانه عید سعید قربان برای پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نیازمند مشارکت جدی مردم و دست اندرکاران موضوع دام و دامداری هستیم.

طباطبایی تصریح کرد: ضروری است مردم ذبح دام را حتماً توسط افراد متبحر انجام دهند و چنانچه خود اقدام به ذبح کردند از وسایل حفاظتی و ایمنی شامل لباس مناسب کش‌دار، ماسک، دستکش و عینک استفاده کنند و از مصرف فرآورده‌های دامی تا ۲۴ ساعت بعد از قرار دادن آن در یخچال خودداری کنند تا احتمال ابتلاء به تب کنگو را به میزان زیادی کاهش دهند.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها