واکسیناسیون بیش از ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار نوبت سر دام در چهارمحال و بختیاری

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری، از کنترل مؤثر بیماری‌های واگیردار دامی طی سه ماه ابتدایی امسال در استان خبر داد.

واکسیناسیون بیش از ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار نوبت سر دام در چهارمحال و بختیاری

حسین صالحی گفت: کنترل بروز برخی از بیماری‌های دامی با انجام واکسیناسیون جمعیت حساس دام، روش آسان‌تر و مؤثرتری است که سبب حفظ سرمایه‌های دامی، سلامت فرآورده‌های خام دامی حاصله و ایجاد اشتغال پایدار در این صنعت و صنایع وابسته می‌شود.

صالحی افزود: ایمن سازی دام‌ها علیه برخی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان مانند هاری، بروسلوز (تب مالت) در کنار اجرای برنامه‌های پایش و مراقبت، در کنترل و حتی ریشه‌کنی این بیماری‌ها نقش اساسی و مهم دارد.

وی، اضافه کرد: از ابتدای امسال، بیش از دو میلیون و ۴۱۰ هزار نوبت سر واکسیناسیون دام سبک و سنگین استان علیه بیماری‌های مختلف دامی (مانندهاری، برسلوز، تب برفکی، لامپی اسکین، پاستورلوز، آگالاکسی، شاربن، آبله گوسفند و بز، اکتیمای واگیر، طاعون نشخوار کننده گان کوچک و ...) و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان (دام) صورت گرفته است.

صالحی ادامه داد: برای انجام واکسیناسیون مؤثر، پوشش حداکثری جمعیت دامی حساس، لازم و ضروری است که برای دستیابی به این هدف، همکاری دامداران با اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی دارای اهمیت است.

وی، گفت: با اقدمات مختلف بهداشتی قرنطینه‌ای، همچنین اجرای عملیات‌های پایش، مراقبت و واکسیناسیون صورت گرفته، در حال حاضر کانون رخداد بیماری دامی در استان وجود ندارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال، همه جمعت دام سبک و سنگین واجد شرایط استان، تحت پوشش برنامه‌های مختلف واکسیناسیون قرار گیرند.

صالحی افزود: رعایت شرایط و ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای، همچنین رعایت اصول امنیت زیستی (بیوسکوریتی) از سوی دامداران، در کنار انجام واکسیناسیون، کنترل هرچه بهتر و بیشتر بیماری‌های واگیردار دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان را به دنبال خواهد داشت.

منبع: خبرآنلاین

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها