اردوغان، پاپ را هم به آیین تغییر کاربری ایاصوفیه دعوت کرده بود!

رییس جمهور ترکیه پاپ فرانسیس را هم به مراسم تغییر کاربری موزه ایاصوفیه به مسجد که دیروز (۲۴ جولای) انجام شد، دعوت کرده بود.

اردوغان، پاپ را هم به آیین تغییر کاربری ایاصوفیه دعوت کرده بود!

پس از صدور فرمان تغییر کاربری موزه ایاصوفیه به مسجد توسط رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، پاپ فرانسیس با آن به مخالفت پرداخت؛ با این اوصاف اما گویا اردوغان از پاپ برای آیین تغییر کاربری که ۲۴ جولای برگزار شد، دعوت کرده بود. ایاصوفیه پیش از شکل گیری امپراطوری عثمانی، کلیسا بود.

ایاصوفیه از ۲۴ جولای (دیروز) با برگزاری نماز جمعه پس از ۸۶ سال دوباره به مسجد تغییر کاربری داده شد. اکنون گردشگران می‌توانند بدون پرداخت ورودیه از این بنا بازدید کنند. خبر تغییر کاربری این موزه (که پیشتر کلیسا بوده) به مسجد، بازتاب گسترده ای در رسانه های وابسته به واتیکان داشته؛ و اظهار نظرهای غیر رسمی له و علیه را، میان جمعیت های مذهبی؛ به ویژه اهل سنت در ایتالیا نیز برانگیخته است.

رییس جمهور ترکیه در این باره گفت است: تولد دوباره ایا صوفیه به عنوان مسجد، گشایش و آغاز روند آزادسازی مسجد الاقصی در بیت المقدس است… این تصمیم درپاسخ به تلاش هایی صورت گرفته؛ که هدف شان بیرون راندن مسلمانان از صحنه بوده است.»

این خبر بر اساس اطلاعات دریافتی از رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا تنظیم شده است.

منبع: مهر

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها