دلار جهانی بالا رفت

پس از چهار افت متوالی، ارزش دلار در برابر بسیاری از همتایانش تقویت شد.

دلار جهانی بالا رفت

شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا بار دیگر به سطح نگران کننده ای رسیده است و همزمان با شدت گرفتن سرعت شیوع در ایالت های غربی و جنوبی، فلوریدا پس از کالیفرنیا به دومین ایالتی در آمریکا تبدیل شده است که بیشترین شمار مبتلایان به کرونا را دارد و نیویورک نیز سومین ایالت از این نظر محسوب می شود. عامل دیگری که به گفته تحلیل گران ارزی روند معاملات را تحت تاثیر قرار داده، آن است که نهایی شدن بسته حمایتی بزرگ در سطح اتحادیه اروپا در زمانی که تنش های آمریکا و چین روز به روز بالاتر می گیرد، تمایل معامله گران برای خرید یورو را افزایش داده و فشار عرضه، اسکناس سبز را به عقب رانده است.

دور تازه تنش های بین آمریکا و چین بار دیگر تقاضا برای ارزهای امن را تقویت و معامله گران را نسبت به وقوع یک جنگ ارزی دیگر نگران کرده است. چین بیش از یک تریلیون دلار اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا را در اختیار دارد که می تواند از آن به عنوان یک سلاح موثر ضد دلار استفاده کند.

ادوارد مویا- تحلیل گر بازار ارز در موسسه اواندا گفت: به نظر می رسد شاهد روزهایی هستیم که تاج پادشاهی از سر دلار افتاده است و با تداوم این وضع، انتظار ما این است که بانک مرکزی آمریکا برای توقف روند فعلی دست به کار شود. اخبارهای رسیده، احتمالا بیانگر این هستند که خبری از یک احیای رشد اقتصادی سریع هم در سطح اتحادیه اروپا و هم در آمریکا نخواهیم بود.

به گفته میچ مک کانل- رییس سنای آمریکا، نمایندگان جمهوری خواه سنا به زودی از طرح پیشنهادی خود برای حمایت بیشتر از بخش های مختلف اقتصادی این کشور رونمایی خواهند کرد. پیش از این استیون منوچین، وزیر خزانه داری با ارسال نامه ای به اعضای کنگره از آن ها خواسته بود تا مقدمات اجرایی شدن یک بسته حمایتی دیگر را تسهیل کنند. به زودی اعتبار لایحه حمایتی فعلی که مجوز پرداخت یارانه نقدی مستقیم به شهروندان را می دهد، به پایان می رسد. منوچین گفته است تمرکز بسته جدید کماکان روی حمایت از خانوارهای با درآمد پایین و متوسط و کسب و کارهای خرد خواهد بود.

اقدام آمریکا در اجرایی کردن یک بسته حمایتی دیگر در شرایطی صورت می گیرد که پس از چندین ماه بحث، سرانجام سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بر سر لایحه حمایت مالی برای تقویت رشد اقتصادی و کاستن از تبعات ناشی از کرونا با یکدیگر به توافق رسیدند.

کمیسیون اروپا اعلام کرد ۷۵۰ میلیارد یورو به مجموع اعتبارات قبلی خواهد افزود که این منابع صرف حمایت از بخش های مختلف اقتصادی به شکل وام یا کمک هزینه خواهد شد و میزان تخصیص آن به هر کشور نیز بستگی به شدت شیوع کرونا در آن خواهد داشت. بدین ترتیب مجموع اعتبارات تخصیص یافته اتحادیه اروپا برای مقابله با پیامدهای کرونا به رقم دو تریلیون یورو رسید.

خوان پرز، معامله گر ارزی در واشنگتن گفت: از مدت ها پیش همه منتظر نهایی شدن این بسته محرک بودند و حالا که در خصوص اجرایی شدن و بازه زمانی آن بین کشورهای اروپایی وحدت نظر به وجود آمده است، کسانی که روی یورو شرط بسته بودند خوشحال هستند. این بسته از این جهت هم اهمیت دارد که کشورهای اروپایی بار دیگر بر سر مساله ای مهم و بزرگ با یکدیگر به اشتراک نظر رسیدند و وحدت خود را نشان دادند.

در آسیا، هر چند رشد اقتصادی چین در سطح مثبت باقی مانده است، اما آمارهای منتشر شده نشان می دهد که برای پنجمین ماه متوالی، رشد بخش خرده فروشی در سطح منفی باقی مانده است و این مساله می تواند بر ضعیف باقی ماندن سطح تقاضا در یکی از بزرگ ترین بازارهای مصرفی جهان و در نتیجه تجارت جهانی اثر منفی بگذارد.

یوکیو ایشیزوکی، استراتژیست ارزی در موسسه "دایوا سکیوریتیز" گفت: روز به روز رفتار معامله گران تغییر می کند و الگوی ثابتی ندارد. حالا همه به خاطر ویروس (کرونا) مجددا دست به عصا شده اند. چون که هنوز ویروس را تحت کنترل در نیاورده ایم ریسک های جدید نظیر ریسک جنگ ارزی بین پکن و واشنگتن می تواند به سرعت با واکنش منفی بازار مواجه شود.

اخبار مربوط به پیشرفت در ساخت واکسن کرونا نیز دیگر خبر مهم در صدر کانون توجه معامله گران بوده است. دانشگاه آکسفورد اعلام کرده که واکسنش با موفقیت، سطح ایمنی افراد آزمایش شده در آفریقای جنوبی، انگلیس و برزیل را افزایش داده و حالا قرار است کار آزمایش روی یک نمونه نسبتا بزرگ در آمریکا انجام شود که در صورت موفقیت آمیز بودن آن، احتمالا از اواخر امسال شاهد تولید انبوه این محصول برای عرضه جهانی آن خواهیم بود. تاکنون انگلیس، هلند، فرانسه و آمریکا خواستار دریافت این واکسن شده اند.

در حال حاضر با بازگشایی مجدد کسب و کارها، شمار مبتلایان به کرونا در بزرگ ترین اقتصاد جهان بار دیگر رو به فزونی رفته است و این مساله چشم انداز نامطمئنی را پیش روی فعالان اقتصادی قرار داده است. نتایج یک نظرسنجی از مدیران مالی ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکایی که توسط دانشگاه یورک انجام شده است نشان می دهد اکثر آن ها نسبت به باقی ماندن سطح تقاضای مصرف کنندگان در سطوح پایین نگران‌اند.

تاکنون بیش از ۱۶ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۸۳۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۶۶۰ هزار و ۳۸۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۵۱ هزار و ۷۷۰ نفر، برزیل با ۸۸ هزار و ۱۷ نفر، انگلیس با ۴۵ هزار و ۸۷۸ نفر، مکزیک با ۴۴ هزار و ۲۲ نفر و ایتالیا با ۳۵ هزار و ۱۲۳ نفر بوده است.

واسیلی سربریاکوف، استراتژیست مسائل ارزی در بانک یو بی اس گفت: معامله گران نسبت به چشم انداز دلار در کوتاه مدت مردد هستند و تداوم درگیر بودن آمریکا با کرونا در سطح وسیع می تواند احیای رشد اقتصادی این کشور را در مقایسه با چین و اروپا به تاخیر بیاندازد. کاستن از سرعت شیوع کرونا در آمریکا، نقشی کلیدی در اوج گیری مجدد دلار خواهد داشت.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۷۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۳.۷۱۶ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۹۰ دلار اعلام شد.

ارزهای اروپایی

در مساله برگزیت انگلیس پالس مثبتی را به بازارها مخابره کرده و بوریس جانسون- نخست وزیر انگلیس گفته است کشورش قصد دارد هر چه زودتر شاهد حصول توافق با طرف اروپایی باشد. با وجود گذشت هفت ماه از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، دو طرف هنوز به چارچوب مشخصی بر سر روابط آینده خود نرسیده اند. کنترل مرزها، واردات گمرکی، دسترسی به بازارهای مالی و بانکی اتحادیه اروپا و مساله ماهیگیری در آب های داخلی اصلی ترین کموارد اختلاف بین دو طرف محسوب می شود که هنوز نیز پابرجا هستند.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۵۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۷ درصد پایین رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۷ به ۱.۱۷۲ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۹ درصد افزایش به ۱۰۵.۱۱۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۹۶ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۰۱ یوان چین اعلام شد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    خودش وسلطانش بروندبجهنم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها