کرونا و چالش ماسک در فصل گرما

قرار بود با شروع فصل تابستان و آغاز روزهای گرم سال باروبندیلش را جمع کند و از میان ما برود، اما همسو شدن آغاز فصل گرما با وضعیت قرمز در استان خط بطلانی بود بر همه گمانه‌زنی‌ها در خصوص مهار این ویروس در فصل تابستان!

کرونا و چالش ماسک در فصل گرما

اوایل شیوع ویروس کرونا با همه نگرانی‌ها و ترس و اضطراب‌هایی که وجود داشت تحقیقات انجام شده مبنی بر اینکه کرونا در مقابل گرما مقاومت چندانی ندارد و به محض وارد شدن به روزهای گرم سال مهار خواهد شد؛ مرهمی بود بر روزهایی که مردم در قرنطینه روزگارشان را سپری می‌کردند.

برخلاف همه گمانه زنی‌هایی که در ابتدای شیوع ویروس کرونا وجود داشت، شروع فصل گرم هم نتوانست کرونا را مهار کند، حال نزدیک دو ماه از شروع فصل تابستان می‌گذرد و کرونا با سرعت هرچه تمام‌تر در استان می‌تازد و قربانی می‌گیرد و گویا قرار نیست حالا حالاها تب کرونا در استان فروکش کند.

در اوایل شیوع که وضعیت استان در حالت بهتری قرار داشت مردم دلگرم به اینکه با رعایت کردن نکات بهداشتی و ماندن در خانه‌ها می‌توانند کرونا را شکست دهند، اما حال با گذر چند ماه از حضور کرونا در استان مردم خسته از محدودیت‌ها و در خانه ماندن‌ها دل را به دریا زده‌اند و نسبت به آن بی‌تفاوت شده‌اند.

اما حال با گذشت چندماه در سایه بیخیالی‌ها و بی‌تفاوتی مردم این ویروس چنان افسار پاره کرده که دیگر کادر درمان را یارای مقابله با آن نیست.

هرچند که بیخیالی مردم نسبت به این ویروس نیز از وضعیت نابسامان اقتصادی استان، وضعیت معیشتی نامناسب و ناامیدی مردم از اتمام این وضعیت و در مضیقه بودن مردم در این شرایط سرچشمه می‌گیرد، اما باید این اصل را پذیرفت که در حال حاضر تنها راه مقابله با این ویروس رعایت نکات بهداشتی است.

تداوم مهمانی‌ها، جشن عروسی‌ها، دورهمی‌ها، عزاداری‌ها ادامه مسافرت‌ها نیز از دلایلی است که سبب شیوع دوباره این ویروس در استان بوده است که با وجود همه هشدارها هنوز هم که هنوز است برخی به آن بی‌اعتنا هستند.

کرونا و چالش ماسک در فصل گرما

استفاده از ماسک در روزهای گرم سال، یکی از معضلاتی است که سبب می‌شود بسیاری از شهروندان در روزهای سخت کرونایی قید استفاده از ماسک را بزنند.

از همان ابتدا تا به امروز که پنج ماه از عمر ویروس کرونا در استان می‌گذرد، مقاومت‌های بسیاری در مقابل استفاده از ماسک و بی‌توجهی به تنها وسیله دفاعی در مقابل کرونا دیده شده که حال در بحبوحه گرم‌ترین فصل سال به یک چالش جدی در استان تبدیل شده است.

پوشیدن لباس‌های مخصوص سرهم و استفاده از ماسک و کلاه و شیلد در بخش نگهداری بیماران کرونایی گرمای شدید مرداد ماه و شرایط دست و پنجه نرم کردن با این ویروس را برای کادر درمان سخت‌تر از سخت کرده‌است.

تابستان به روزهای اوج گرمای خود نزدیک شده و استفاده از ماسک یکی از معضلاتی است که تحمل گرمای طاقت‌فرسای امسال را نسبت به سال‌های گذشته دشوارتر کرده است.

هرچند که مدام گفته می‌شود ماسک تنها وسیله محافظتی در مقابل کرونا است و باید تا ساخت واکسن و راهی برای نابودی کرونا از ماسک استفاده کرد اما برخی‌ها به دلایلی از استفاده از آن سرباز می‌زنند.

یکی از شهروندان سنندجی در خصوص عدم استفاده از ماسک می‌گوید: حتی اگر کرونا جان ما را نگیرد همین ماسک نفس بسیاری از مردم را بند می‌آورد.

او می‌گوید: همیشه با خودم ماسک دارم اما متاسفانه بیش از چند دقیقه نمی‌توانم وجود آن را دوام بیاورم و به سرعت نفسم می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: تا زمانیکه کرونا وجود نداشت تحمل گرمای تابستان برایمان سخت و طاقت‌فرسا بود حال چطور می‌توان در این اوج گرما از ماسک و دستکش استفاده کرد؟

یکی از مغازه‌دارن سطح شهر نیز در خصوص عدم استفاده از ماسک می‌گوید: به راستی که زندگی سخت شده نه یک ماه نه دو ماه الان نزدیک به شش ماه است که مشغول جنگیدن با کرونا هستیم؛ نمی‌توانیم که زندگی خود را رها کنیم و در این شرایط سخت اقتصادی در خانه بمانیم.

ادامه می‌دهد: برای ادامه معیشت لازم است که کار کنیم و با مردم در ارتباط باشیم اما با این هوای گرم که طاقت انسان را طاق می‌کند به راستی نمی‌توان از ماسک استفاده کرد.

کرونا و چالش ماسک در فصل گرما

تداوم تاخت و تاز کرونا در استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان از شناسایی ۵۲ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این استان طی ۲۴ ساعت اخیر خبر داد.

فرزین رضاعی در گفت‌و با ایسنا، اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته در مجموع ۵۲ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در استان کردستان شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به شمار بیماران بستری شده در بیمارستان‌های استان کردستان تا به امروز، عنوان کرد: در حال حاضر ۱۶۹ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کردستان بستری هستند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان سنندج دارای بیشترین بیمار مبتلا به کرونا است، تصریح کرد: هم‌اکنون در بیمارستان توحید سنندج ۷۲ نفر در بیمارستان بعثت سنندج یک نفر و همچنین در بیمارستان کوثر سنندج ۱۷ بیمار کرونایی بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: در حال حاضر در امام خمینی (ره) سقز ۱۷ نفر، فجر مریوان ۱۶ نفر، شهید بهشتی قروه ۱۷ نفر، امام حسین بیجار هشت نفر، بیمارستان سینای کامیاران شش نفر، امام خمینی دیواندره دو نفر، رازی بانه شش نفر، شهدای دهگلان سه نفر، وصلاح الدین بانه چهار نفر بستری هستند.

رضاعی به وضعیت بیماران بدحال در بیمارستان‌های سطح استان کردستان اشاره کرد و یادآور شد: هم‌اکنون ۵۱ نفر بیمار مبتلا به کرونا در بخش ویژه (آی. سی.یو) بستری هستند.

وی آمار فوت شدگان بر اثر بیماری کرونا در استان کردستان از ابتدا تاکنون را ۴۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته پنج بیمار کرونایی دیگر جان خود را از دست داده‌اند.

رضاعی در پایان خطاب به مردم استان کردستان بر روند فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، اجرای اصول بهداشتی و قرنطینه را تا قطع زنجیره این ویروس مهلک تاکید کرد و یادآور شد: در غیر این صورت شاهد افزایش تعداد زیاد مبتلایان و مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در استان خواهیم بود.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها