آیین‌های سور و سوگ در کرمانشاه به چه قیمتی؟

بازگشایی مجدد تالارهای سور و سوگ در کرمانشاه که تدبیر دولت برای کاهش مشکلات اقتصادی تالارداران است، با اما و اگرهایی برای مهمانان و مسوولان تالار همراه است که بی‌توجهی به آن پیامدهای سختی به ‌دنبال دارد.

آیین‌های سور و سوگ در کرمانشاه به چه قیمتی؟

برگزاری مراسم عروسی و عزا از مهم ترین و نخستین عواملی است که بارها حال کرمانشاه را از نظر میزان ابتلا به کرونا وخیم کرده و در ردیف استان های قرمز قرار داده است و به خطرناکترین کانون شیوع کرونا تبدیل شده است.

از همین رو تاخیر در برگزاری مراسم جشن و سرور و یا برپایی آن به صورت کاملا محدود و با رعایت همه پروتکل های بهداشتی مورد تاکید مسوولان است و از سوی دیگر ابراز همدردی و تسلیت گویی از راه دور و از طریق تلفن و فضای مجازی به عنوان راهکار منطقی و بهداشتی مطرح شد.

در نتیجه بنا به دستور دادستانی کرمانشاه برگزاری آیین های عروسی و عزا ممنوع شد و با این حال این رفتار مرگ آفرین حتی با تعطیلی تالارهای پذیرایی از بین نرفت و این دورهمی به صورت زیرزمینی و مخفیانه و با بی اعتنایی به پروتکل های بهداشتی توسط برخی افراد خوش خیال برگزار شد که نتیجه ای جز سیر صعودی و یکه تازی کرونا در استان به دنبال نداشت.

اعمال محدودیت های کرونایی به دنبال خودمراقبتی کرمانشاهیان و خودنظارتی مسوولان، موجب شد که این استان از وضعیت قرمز و هشدار خارج شود، که تلاش برای خروج تالارداران از تنگناهای اقتصادی با بازگشایی ۵۰ درصدی این تالارها را به دنبال داشت.

چنانچه استاندار کرمانشاه در جلسه اخیر ستاد مبارزه با کرونا از بازگشایی تالارهای استان خبر داد و گفت: تالارها که در طول پنج ماه اخیر به دلیل شیوع کرونا تعطیل بودند و متحمل زیان هنگفت شدند از روز یکشنبه پنجم مرداد با ۵۰ درصد ظرفیت و با رعایت پروتکل های بهداشتی بازگشایی می شود.

هم اکنون تالارهای عزا و عروسی کرمانشاه برای آغاز فعالیت مجدد خود اما و اگرهایی دارند و هم چنان همکاری آنان با مسوولان حوزه سلامت باید استمرار یابد.

دولت برای کاهش مشکلات اقتصادی تالارداران تلاش می کند

چنانچه فرماندار کرمانشاه در این باره گفت: سیاست دولت بر تعطیلی نیست چرا که مشکلات متعدد اقتصادی را به دنبال دارد به همین دلیل جلسات مختلفی تشکیل شد و قرار بر این شد، تالارداران مراسم عزا و عروسی با رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی با ظرفیت ۵۰ درصد فعالیت کنند و چون ماه محرم و صفر را در پیش داریم این تصمیم اتخاذ شد.

فضل اله رنجبر ادامه داد: بهترین راهکار این است که بتوانیم با این ویروس کرونا و شرایطی که به دنبال دارد زندگی کنیم یعنی فعالیت اقتصادی باید هم برقرار باشد.

اجتماعات در فضای باز برگزار شود

رنجبر معتقد است، باید تجمعات را به حداقل برسانیم، استفاده از ماسک را ضروری بدانیم و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم و اجتماعات را به سمت فضای باز با رعایت پروتکل های بهداشتی ببریم.

رنجبر با تاکید براینکه با رعایت همه توصیه های بهداشتی باید بتوانیم زنجیره انتقال را قطع کنیم، در زمینه وضعیت همراهی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی، ادامه داد: در بحث ادارات که نظارت های بیشتری صورت گرفته و دستورات جدی از سوی استاندار کرمانشاه صادر شده وضعیت مطلوبی برقرار است و از ورود افراد بدون ماسک خودداری می شود و از ارایه خدمات به افراد فاقد ماسک خودداری می شود.

فرماندار کرمانشاه در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی در بخش مردمی، افزود: در این بخش و در زمینه اصناف، نظارت ها برقرار است و نزدیک به ۵۰ درصد پروتکل ها رعایت می شود و مابقی نیازمند کار فرهنگی و تبلیغی هستند.

وی عنوان کرد، بهترین راهکار خود مردم هستند تا با رعایت فاصله گذاری فیزیکی و موارد بهداشتی در اجتماعات خود را از ابتلا به این بیماری ایمن کنند.

دورهمی ها اما و اگرهایی دارد

از سوی دیگر یک متخصص عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: آیین های جشن و عزا بهتر است در فضای آزاد و با رعایت فاصله هوشمند برگزار شود، حفظ فاصله نزدیک به دومتر در جمع های فامیلی دشوار بنظر می رسد و تا مواقعی که ضرورت نداشته باشد ماسک از روی صورت برداشته نشود و بعید می دانم همه افرادی که در چنین مراسمی حضور می یابند همگی از ماسک استفاده کنند.

دکتر فیض اله منصوری افزود: حفظ فاصله اجتماعی برای درامان ماندن از قطرات ریز تنفسی است و افشانه ها در یک محیط بسته که تهویه ندارد خطرساز است و باید حتما از ماسک استاندارد استفاده شود.

وی در خصوص علایم جدید کرونا به اثرگذاری این ویروس در شنوایی اشاره کرد و گفت: همچنان علایم مختلفی از این ویروس دیده می شود از ضعف و بیحالی تا درد عضلانی و سردرد، تب، سرفه و گلودرد را شامامل می شود، برخی حس بویایی، برخی چشایی را از دست می دهند و نزدیک به ۲۰ درصد بدون علامت و ناقل هستند از همین رو به زدن ماسک تاکید می شود.

چه ماسکی بزنیم؟

منصوری با تاکید براینکه گذاشتن ماسک بر زیربینی بی فایده است، گفت: ماسک های سه لایه فنردار از جمله ماسک های استاندارد است چون بر روی بینی ثابت می شود و از انتقال و انتشار ویروس جلوگیری می شود.

وی با بیان اینکه ماسک فیلتردار برای مقابله با کرونا استاندارد نیست، گفت: امکان انتقال ویروس کرونا از طریق مخاط چشم تا حدودی وجود دارد و از همین رو پزشکان و پرستاران و افراد در ارتباط با بیمار از شیلد و یا همان محافظ صورت استفاده می کنند.

تجمع پیامدهای خود را برجای می گذارد

دکترمحمدابراهیم شکیبا، سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، نیز گفت: در این روزهای کرونایی صلاح نیست آیین های جشن و عزا آن‌هم بدون توجه به همه پروتکل ها برگزار شود، فضای آزاد برای این امر بهتر است و به هرحال اندکی کم توجهی در تجمعات، آثار خود را برجای می گذارد.

مهمانان آیین های عروسی باید حتما ماسک بزنند

در ادامه کارشناس مسوول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه، گفت: چندی پیش در زمینه فعالیت تالارهای پذیرایی با هماهنگی اتاق اصناف، اداره اماکن و تعزیرات حکومتی، پروتکلی را تهیه کردیم که در آن به چگونگی بهداشت، ظرفیت و نحوه نظارت نیز اشاره شده است تا در صورت بازگشایی اعمال شود.

بهمن خدادادیان افزود: اگر قرار باشد مراسمی برگزار شود باید از روبوسی و دست دادن بشدت پرهیز شود، بنرهای بهداشتی برای مصون ماندن از ویروس کرونا از سوی مسوولان تالار نصب شود و از پایکوبی های جمعی خودداری شود و موارد بهداشتی در تهیه و سرو غذا حتما رعایت شود.

این مسوول افزود: کارت بهداشت و روپوش پرسنل، بهداشت فردی و محیطی و موادغذایی بررسی می شود و در کنار آن همه مهمانان باید ماسک داشته باشند و با استفاده از تب سنج وضعیت مهمانان بررسی شود و موادضدعفونی در اختیار تازه واردان قرار گیرد.

مدیر متخلف تالار به دادگاه معرفی می شود

به گفته وی، در صورت رعایت نکردن این موارد قانونی و بهداشتی، مدیر متخلف تالار را به دادگاه معرفی می کنیم و تالار را پلمب می کنیم و در این زمینه با کسی تعارفی نداریم.

خدادادیان با بیان اینکه به دلیل همراهی مدیران تالار و دستگاه های مربوطه تاکنون در زمینه مقابله با کرونا کارنامه موفقی داشته ایم، ادامه داد: در ماه گذشته از بین نزدیک به ۸۰ تالار تنها هشت مراسم آن هم به صورت موردی مراسم برگزار شد که به دادگاه معرفی شدند و تالار آنان پلمب شد.

این مسوول تاکید کرد، نباید به دلیل عبور مقطعی از این بحران، دل خوش شویم چون بارها در سطح کشور اتفاق افتاده که استان های سفید به قرمز تبدیل شده اند هماهنگی خوبی با دستگاه ها داریم و روازنه تالارها بازرسی می شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۲۹۶ هزار و ۲۷۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۳۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۶ هزار و ۱۴۷ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز سه شنبه درباره آخرین وضعیت مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز هفت مرداد ۱۳۹۹ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۶۶۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۶۸۷ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۹۶ هزار و ۲۷۳ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۳۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۶ هزار و ۱۴۷ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تاکنون ۲۵۷ هزار و ۱۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۹۰۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها