ورود آلاینده‌ها به خلیج فارس جنگل‌های حرا را تهدید می‌کند

مدیرکل حفاظت محیط زیست بوشهر گفت: ورود فاضلاب و آلاینده‌ها به خلیج فارس از کشور‌های حوزه خلیج فارس یکی از نگرانی‌های عمده حفظ زیست‌بوم منطقه و جنگل‌های مانگرو است.

ورود آلاینده‌ها به خلیج فارس جنگل‌های حرا را تهدید می‌کند

فرهاد قلی نژاد در وبینار تخصصی حفاظت از زیست‌بوم مانگرو بیان کرد: امروزه با توجه به فشار‌های اقتصادی، محیط زیست در وضعیت خاصی قرار گرفته است. در این اوضاع بیشترین فشار‌ها به منابع زیستی هر کشوری وارد می‌شود و نیاز است که برای تحقق مفهوم نوین توسعه پایدار به محیط زیست و حفظ منابع زیستی کشور توجه ویژه شود.

وی افزود: باید اعتقاد داشته باشیم که منابع زیستی اساس توسعه اقتصادی است و بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی ایران هرگونه فعالیتی که منجر به تخریب محیط زیست شود، در قانون اساسی ممنوع و جرم اعلام شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: جنگل‌های مانگرو یا حرا یکی از زیست‌بوم‌های ارزشمند جهان هستند که ما در کشور و در حوزه خلیج فارس این زیستگاه‌ها را داریم؛ زیستگاه‌هایی که فواید و کارکرد‌های آن‌ بر همه ما روشن است و باید به دغدغه‌هایی که برای حفظ این جنگل‌ها داریم بیشتر توجه شود.

وی عنوان کرد: تاثیری که این جنگل‌ها بر روی آب و هوا دارند، شرایط زیستگاهی که برای گونه‌های گیاهی و جانوری ایجاد می‌کنند، نقش آن‌ها در جذب آلایند‌ه‌ها و تولید اکسیژن و همچنین کارکرد آنها به عنوان جاذبه گردشگری از جمله فواید این زیستگاه ارزشمند است.

قلی نژاد بیان کرد: امروزه در خلیج فارس به علت انواع تهدید‌های زیست محیطی نگران حفظ این جنگل‌ها هستیم. ورود آلاینده‌ها به ویژه ورود فاضلاب‌ها یکی از نگرانی‌های عمده حفظ زیست‌بوم خلیج‌فارس و جنگل‌های مانگرو است که بر همین اساس، برنامه‌های ویژه‌ای برای کاهش ورود فاضلاب به خلیج‌فارس و بهبود شبکه تصفیه‌خانه شهرک‌های صنعتی تدوین کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: آنچه که امروز حیات این جنگل‌ها را در خلیج‌فارس تهدید می‌کند همین ساحل سازی‌ها و تجاوز به خور‌ها است که سازمان حفاظت محیط زیست در سال اخیر در این زمینه مقاومت زیادی کرده است و اجازه نخواهیم داد که به حریم دریا تجاوز شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: رئیس جمهور در ابلاغیه‌ای به استانداران استان‌های ساحلی اعلام کرده که هرگونه تصرف در حریم دریا و خوریات ممنوع است و باید از آن جلوگیری شود.

وی گفت: در سال‌های اخیر به کمک سازمان‌های مردم نهاد و دوستداران طبیعت در استان بوشهر، فعالیت‌های خوبی در زمینه توسعه جنگل‌های حرا و نهال کاری صورت گرفته است. ۹۰ درصد جنگل‌های حرا در این استان، تحت حفاظت محیط زیست قرار گرفته و جزو مناطق حفاظتی چهارگانه است به طوری که در پارک ملی دریایی نایبند، خور بساتین، منطقه‌مند و پارک ملی دریایی دیر نخیلو شاهد این جنگل‌ها هستیم.

منبع: ایلنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها