افق روشن پیشِ‌روی بیمارستان محلی ازندریان

قرار است ازندریان ملایر با تدبیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان یکی از شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر که شرایط ایجاد بیمارستان ۳۲ تختخوابی را ندارد، صاحب بیمارستان محلی شود.

افق روشن پیشِ‌روی بیمارستان محلی ازندریان

از آنجا که ازندریان با جمعیت شهری بیش از ۱۲ هزار نفر یکی از شهرهای بزرگ ملایر در بخش جوکار است، موسسه خیریه حضرت زهرا(س) این شهر که اقدامات خیر ماندگاری را در این شهر انجام داده است، در احداث بیمارستان محلی پیشقدم شد و با اهدای زمینی به مساحت حدود سه هزار مترمربع در ورودی شهر ازندریان از سوی خیّران، کلنگ احداث این بیمارستان در دهه فجر سال ۹۷ به زمین زده شد و موسسه با پیش‌بینی ۶ میلیارد تومان اعتبار، متعهد شد ۲ ساله این طرح را به اتمام برساند.

کار احداث بیمارستان محلی ازندریان که موافقت آن با پیگیری نمایندگان وقت ملایر در مجلس شورای اسلامی از وزیر وقت بهداشت و درمان اخذ شد، هنوز شروع نشده، متوقف شد و پس از بازدید کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی همدان اعلام شد که این طرح از نظر اقتصادی، بهداشتی و درمانی توجیه ندارد و پس از گذشت ۲ سال همچنان بر سر مکان اجرای این طرح اختلاف نظر وجود دارد، پیرو آن نیز رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: طرح به دلیل زمان‌بر بودن و نداشتن زیرساخت‌های لازم، قابلیت اجرا ندارد.

طرحی که می‌رفت تا با اجرای آن خدمات بهداشتی و درمانی با بهترین کیفیت و بهره‌وری بالا به شهروندان ازندریان و اهالی روستاهای همجوار ارایه شود و مردم از خدمات اورژانس شبانه‌روزی، بستری کمتر از ۲۴ ساعت، آزمایشگاه، اتاق عمل، رادیولوژی و درمانگاه و خدمات تخصصی پایه به صورت سرپایی نیز بهره‌مند شوند، به دلیل مشکل دسترسی و دوری فاصله از مرکز شهر، ۲ سال به تعویق افتاد و حالا اجرای این طرح دغدغه مهم خیّران موسسه حضرت زهرا(س)، دانشگاه علوم پزشکی همدان، نمایندگان و مسوولان ملایر شده تا هر طور که به صلاح و رضایت مردم است، این بیمارستان محلی به مرحله اجرا برسد.

از طرفی وجود یک مرکز جامع سلامت با تمامی زیرساخت‌های لازم و بخش‌هایی همچون داروخانه، آزمایشگاه و چهار مکان اسکان پزشک در مرکز شهر ازندریان و ارایه تمامی خدمات بهداشتی به صورت شبانه‌روزی به شهروندان و همچنین مشکل دسترسی مردم به محل جدید احداث بیمارستان محلی با حدود ۲ تا سه کیلومتر فاصله از مرکز و امکان‌پذیر نبودن جابجایی مرکز بهداشتی به مکان جدید، تا حدودی بانیان موسسه خیریه حضرت زهرا(س) این شهر را قانع کرد تا از مکان مورد نظر در ورودی شهر برای احداث بیمارستان صرفنظر کنند، منوط به آنکه مکان جدید پیشنهادی توجیه مناسبی داشته باشد.

ضرب‌الاجل ۴۰ روزه برای تعیین تکلیف زمین بیمارستان محلی

در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان مقرر شد زمینی به مساحت یک‌هزار و ۲۰۰ مترمربع در مرکز شهر ازندریان که متعلق به دانشگاه علوم پزشکی همدان است، برای احداث بیمارستان محلی در اختیار موسسه خیریه قرار گیرد و ظرف مدت یک‌ماه تا ۴۰ روز آینده، پیگیری‌های لازم توسط مسوولان مربوطه برای تملک زمین همجوار آن که متعلق به شرکت مخابرات است، انجام شود تا بیمارستان برای توسعه مشکلی نداشته باشد.

ازندریان در سال‌های گذشته به خوبی از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و درمان بهره‌مند شده است و به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر درمانگاه شبانه‌روزی این شهر تازه ساز است و تعمیرات آن تکمیل شده و هیچ مشکلی برای ارایه خدمات به مردم ندارد.

محسن ترکاشوند افزود: جانمایی طرح و ورود خیران نشان از اهمیت جایگاه ازندریان و موضوع بهداشت و درمان این شهر دارد که تمام تلاش خود را برای نهایی شدن این طرح به کار می‌گیریم.

رییس مرکز بهداشت ملایر نیز بیان کرد: بیمارستان محلی به گونه‌ای باید احداث شود که در دسترس مردم باشد.

نیکو امجدی: ۸۶ مادر باردار و یک‌هزار و ۲۳۲ سالمند زیر پوشش مرکز جامع سلامت ازندریان است که علاوه بر میان‌سالان و کودکان تمامی اقشار را زیر پوشش بهداشتی دارد و هر اندازه مسافت مراکز ارایه خدمات از مرکز دور باشد، مردم با مشکل مواجه می‌شوند.

نیکو امجدی با اشاره به افتتاح خانه زیست این شهر اظهار داشت: ۸۶ مادر باردار و یک‌هزار و ۲۳۲ سالمند زیر پوشش مرکز جامع سلامت ازندریان است که علاوه بر میان‌سالان و کودکان، تمامی اقشار را زیر پوشش بهداشتی دارد و هر اندازه مسافت مراکز ارایه خدمات از مرکز دور باشد، مردم با مشکل مواجه می‌شوند.

وی به مراجعه بالای مردم این شهر و روستاهای همجوار آن به مرکز شبانه‌روزی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون با وجود شیوع ویروس کرونا، ۱۵ هزار و ۲۶۹ نفر برای خدمات بهداشتی به مرکز جامع سلامت ازندریان و حدود سه هزار نفر نیز به پزشک مراجعه کردند.

دکتر امجدی گفت: با توجه به این حجم از مراجعه کننده، احداث بیمارستان محلی در مکانی که ۲ تا سه کیلومتر از محل کنونی مرکز جامع سلامت فاصله دارد، به نفع مردم نیست و طی کردن این مسافت برای اقشار مختلف همچون زنان باردار و سالمندان مشکل ایجاد می‌کند.

آماده سرمایه‌گذاری در هر نقطه از شهر هستیم

رییس هیات مدیره موسسه خیریه حضرت زهرا(س) ازندریان اما ساخت این بیمارستان محلی را مطالبه مردم دانست و ضمن اعلام آمادگی کامل موسسه برای ساخت بیمارستان، گفت: هدف ما از این اقدام نگاه توسعه‌ای برای حداقل تا ۲۰ سال آینده ازندریان در حوزه بهداشت و درمان است و در هر نقطه‌ای از شهر ما آماده سرمایه‌گذاری هستیم.

علی میرزایی با بیان اینکه زمینی که خیّر برای احداث بیمارستان محلی اهدا کرده، تا ۱۰ هزار مترمربع هم قابل توسعه است افزود: اگر این مکان مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی همدان نیست، هر چه سریعتر زمین پیشنهادی تعیین و در اختیار موسسه قرار گیرد تا فرصت از دست نرود.

وی با تاکید بر اینکه تعلل در اجرای کار موجب سلب اعتماد خیران و مردم از ما می‌شود ادامه داد: سه سال از تایید بیمارستان محلی ازندریان می‌گذرد، اما همچنان در نقطه ابتدایی هستیم.

رییس هیات مدیره موسسه خیریه حضرت زهرا(س) ازندریان تاکید کرد: در مدت زمان ۴۰ روزی که تعیین شده، حتما زمین پیشنهادی تعیین تکلیف و واگذار تا عملیات اجرایی بیمارستان به سرعت آغاز شود.

میرزایی گفت: انتظار ما این است که در این مدت تعیین شده تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه علوم پزشکی همدان و موسسه خیریه حضرت زهرا(س) منعقد شود.

بهداشت و درمان تقابلی با خیران ندارد، پیشانی خیران را می‌بوسیم

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز ورود خیران ازندریان را به حوزه سلامت ستودنی خواند و بیان کرد: وظیفه داریم نه تنها همراه و همگام خیران باشیم، بلکه پیشانی خیران را می‌بوسیم که منابع را برای سیستم بهداشت و درمان سرازیر می‌کنند.

فریبرز نیاستی احداث بیمارستان محلی را یکی از اقدامات خوب بهداشت و درمان برای شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: در زمینی که خیران ازندریان برای احداث بیمارستان محلی پیشنهاد داده‌اند، از نظر فنی و شاخص‌های بهداشت و درمان قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه باید تصمیم درست را برای احداث این بیمارستان بگیریم افزود: این در حالیست که برای بیمارستان محلی چارت سازمانی نداریم و باید توجیحات لازم را به وزارت بهداشت و درمان ارایه دهیم تا بتوانیم نیرو بگیریم.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: ما در کنار شما خیران ازندریان برای ساخت این بیمارستان هستیم و چنانچه موافقت جدید برای تملک زمین مخابرات در جوار زمین دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام نشد، طبق درخواست مردم، معتمدان، شورای شهر و بزرگان شهر و تهیه اشتهاد و موافقت مسوولان، در منطقه‌ای که خیران مد نظر دارند، بیمارستان احداث می‌شود.

نیاستی در عین حال دسترسی مردم به مراکز بهداشتی و درمانی و رضایت‌مندی را خط قرمز دانشگاه علوم پزشکی دانست و گفت: زمینههای لازم برای توسعه بهداشت و درمان باید به درستی و با نظر کارشناسی ایجاد شود و با توجیه هر ۲ ساختار بهداشت و درمان و زیرساخت‌ها برای وزارت بهداشت و درمان، می‌توانیم نیروی لازم را برای بیمارستان محلی بگیریم.

وی یادآور شد: تمام تلاش ما بر این است تا بتوانیم در مدت زمان تعیین شده زمین مورد نظر برای بیمارستان محلی ازندریان را تعیین تکلیف کرده و عملیات اجرایی آن آغاز شود.

بیمارستان محلی، خدمتی دیگر از دولت

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز تعلل بیشتر در ساخت بیمارستان محلی ازندریان را به صلاح ندانست و مهلت ۴۰ روزه برای تعیین تکلیف زمین مخابرات همجوار زمین دانشگاه علوم پزشکی همدان مشخص کرد و گفت: چنانچه در این زمینه به نتیجه نرسیدیم، به طور حتم تصمیم قطعی دیگری اتخاذ خواهد شد.

حجت الاسلام احد آزادیخواه با بیان اینکه حدود ۲ سال از زمان کلنگ‌زنی بیمارستان محلی ازندریان می‌گذرد ادامه داد: مردم ازندریان نظرشان بر این است که مرکز جامع سلامت و درمانگاه شبانه‌روزی فعال باشد و بیمارستان هم در محلی که خیران پیشنهاد داده‌اند، احداث و به شهروندان خدمات ارایه دهد، در حالی‌که وعده بهداشت و درمان این نبوده و سیاست بهداشت و درمان تجمیع خدمات است.

وی بیان کرد: طبق پیشنهادهای قبلی یا می‌توان بیمارستان را در محل فعلی مرکز جامع سلامت ازندریان احداث کرد و یا اینکه یک‌هزار و ۲۰۰ متر زمین در اختیار دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی را با تملک زمین مخابرات در اختیار موسسه قرار داد و بیمارستانی در سه یا چهار طبقه احداث کرد که تمام تلاش ما برای تحقق گزینه جدید است.

رییس مجمع نمایندگان استان همدان درصد رشد جمعیت ازندریان را ۲ برابر میانگین کشوری دانست و افزود: این یک مزیت برای احداث بیمارستان محلی در این شهر است و با این میزان رشد جمعیت، احداث بیمارستان آینده خوبی دارد.

حجت الاسلام آزادیخواه ضمن تاکید بر اینکه آنچه نیاز فعلی و آینده مردم ازندریان است را باید بررسی و تصمیم درست اتخاذ کرد گفت: تا ۲ هفته آینده از طریق استاندار همدان موضوع زمین مخابرات را پیگیری و اطمینان داریم که این موضوع حل خواهد شد.

وی تاکید کرد: تعمیر، نگهداری، تجهیز و تامین نیروی این بیمارستان محلی با دانشگاه علوم پزشکی است و نظر فنی و کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی و شاخص‌های مد نظر وزارت بهداشت و درمان برای ما قابل احترام است.

حجت الاسلام آزادیخواه ادامه داد: دولت با احداث بیمارستان محلی زمینه خدمتی دیگر را در شهر ازندریان فراهم کرده که شاید در بسیاری از نقاط کشور ایجاد نشده است.

حجت الاسلام محمدباقر برقراری امام جمعه ملایر نیز احداث این بیمارستان را یک ضرورت دانست و گفت: اینکه شهری با بیش از ۱۲ هزار نفر جمعیت، هنوز بیمارستان ندارد، باید از مردم آن عذرخواهی کرد و در شأن مردم این شهر است که بیمارستان آبرومندی داشته باشند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها