دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی:

اقدام اردوغان در تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد کار بسیار مهمی بود

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: اقدام رئیس‌جمهور ترکیه در تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد کار بسیار مهم و خواست مردم این کشور است. ما به مردم این کشور دستاورد مهم اسلامی را تبریک می‌گوئیم.

اقدام اردوغان در تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد کار بسیار مهمی بود

علی اکبر ولایتی در برنامه تلویزیونی «ایران» که از شبکه دوم صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد در خصوص استفاده از مجموعه ایاصوفیه به عنوان مسجد گفت: ایاصوفیه از مساجد مهم ترکیه به‌شمار می‌رود و پیشینه آن به سال ۸۵۷ هجری قمری باز می‌گردد که به‌وسیله «سلطان محمد فاتح» قسطنطنیه فتح شد.

وی افزود: در یکی از مقالاتی که به زبان انگلیسی چند روز پیش منتشر شده بود، آمده است سلطان محمد فاتح این مکان را از کشیشی خرید، به مسجد تبدیل کرد و بسیاری از معماری‌های داخل مسجد بیش از آنکه نشان از مسیحی بودن آن داشته باشد، اسلامی است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تصریح کرد: بعد از اقدام اردوغان تمام دنیای مسیحیت به خروش آمدند، نسبت به تبدیل شدن موزه ایاصوفیه به مسجد انتقاد کردند و گفتند اگر چنین باشد، باید تمام موزه‌ها قبل از سال ۱۹۴۲ به مسجد و کلیسا تبدیل شود.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی عنوان کرد: نخستین برخورد خشن اروپایی‌ها با مسلمانان در جریان جنگ‌های صلیبی رخ داد و از آن زمان به بعد به فرانسوی‌ها فرنگی گفته می‌شود.

ولایتی در واکنش به اظهارات چندی پیش مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که مدعی شده بود ایاصوفیه باید بار دیگر به موزه تبدیل شود، تصریح کرد: آیا پمپئو فرمایش دیگری ندارند؟! اجدادشان کل موزه‌های جهان را به کلیسا تبدیل کردند و هرچه توانستند از زمان شکست اندلس کلیسا ساختند؛ حال جایی که مدت ۵۰۰ سال قدمت دارد تا روز قیامت مسجد باقی خواهند ماند و مردم ترکیه به‌دلیل اقدام اردوغان مدیون رئیس‌جمهور کشورشان هستند.

ولایتی گفت: با وجود همه تبلیغات لائیک‌ها، من دوره‌ای به ترکیه سفر کردم، در یکی از مساجد این کشور نماز خواندم و مشاهده کردم مساجد در زمان اقامه نماز پر می‌شود و حتی مردم در خیابان‌ها صف می‌بندند. مردم ترکیه به اسلام اصیل و راستین پایبند هستند و به بزرگان شیعه احترام می‌گذارند.

رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: زمانی قرار بود در ترکیه اردوغان به مناسبت عاشورا سخنرانی کند و حدیث معروفی از امام حسن و حسین (علیهما السلام) قرائت کرد؛ این نشان از ابراز علاقه مردم ترکیه به اسلام و همچنین شیعه دارد.

وی افزود: تا سال ۱۹۱۴ ترکیه مرکز اهل تسنن در جهان اسلام بود و بعد از آن با توطئه انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها تلاش کردند این کشور مهم را تجزیه کنند. با وجود این، شیعیان حاضر نشدند در ترکیه از اسلام دور شوند و بعد از مسجد شدن ایاصوفیه همه مسجد و حتی خیابان‌های اطراف آن پر شد.

این کارشناس تاریخ ایران و اسلام عنوان کرد: من چندی پیش به‌عنوان دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی بیانیه ای صادر کردم و نسخه‌ای از آن به زبان ترکی به رجب طیب اردوغان تقدیم شد. در این بیانیه تأکید کردیم که اقدام رئیس‌جمهور ترکیه در تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد کار بسیار مهم و خواست مردم این کشور است. مردم ترکیه خواهان چنین اقدامی هستند و ما به مردم این کشور، دستاورد مهم اسلامی را تبریک می‌گوئیم.

منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • دومان
    0

    جوانان تحصیلکرده بیکارن اونوقت شما ده ها شغل گوناگون (البته فی سبیل اله حتما) کارت هم شده تو سال دو تا بیانیه آبکی بدی بترسید طوفان در راه هست ....ظلم پایدارنیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها