شیوع تب سه روزه گاوی در روستاهای آستانه اشرفیه و لزوم مراقبتهای بهداشتی

رئیس شبکه دامپزشکی آستانه اشرفیه با اشاره به شیوع تب سه روزه گاوی در روستاهای این شهرستان بر ضرورت رعایت مسائل مراقبتی ، بهداشتی و درمانی به منظور کنترل بیماری تب سه روزه گاوی توسط دامداران منطقه تاکید کرد.

شیوع تب سه روزه گاوی در روستاهای آستانه اشرفیه و لزوم مراقبتهای بهداشتی

سید علی قائمی روز یکشنبه اظهار داشت: به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس در بین دام های منطقه انتظار می رود دامداران از خود درمانی دام های خود جدا خودداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه دامداران در صورت مشاهده علائمی چون آبریزش از دهان ، بینی و چشم ، تب بالا ، کم اشتهایی، بی حالی ، زمین گیری دامهایشان سریعا با دامپزشکان و ماموران شبکه دامپزشکی تماس بگیرند اظهار داشت: استفاده از داروهای مناسب ، خوراندن پوست هندوانه به دام ، پایین آوردن تب دام با شستشو ، جلوگیری از قرار گرفتن دام در آفتاب از مهمترین عوامل مقابله با ویروس تب سه روزه دام است.

وی در ادامه سمپاشی و ضد عفونی دام و اماکن نگهداری از دامها بر علیه حشرات ( پشه و بندپایان بعنوان مهمترین ناقلین این بیماری ) را از مهمترین راه های پیشگیری از شیوع این ویروس عنوان و تصریح کرد: به منظور پیشگیری از شیوع ویروس تب سه روزه گاوی سم های رایگان از سوی شبکه دامپزشکی در بین دامداران منطقه در حال توزیع است.

به گفته قائمی در حال حاضر مشکلی در خصوص تهیه داروهای مورد نیاز برای درمان این ویروس در شهرستان وجود ندارد و دامداران می توانند با مراجعه به داروخانه های دامپزشکی داروی مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی با اشاره به وجود حدود ۱۴ هزار راس دام در این منطقه ، یاداور شد: بیماری تب سه روزه گاوی ، بین انسان و دام مشترک نیست و تاکنون تلفاتی در این شهرستان مشاهده نشده است.

شهرستان آستانه اشرفیه با داشتن دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر دارای ۱۰۵ روستاست و در شرق استان گیلان واقع شده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها