عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد؛

سالم پیر شدن یک هنر است

مغز همانند یک عضله است و باید تمرین ببیند تا تناسب یا توانمندی آن حفظ شود، پس سالم پیر شدن یک شانس نیست بلکه یک هنر است.

سالم پیر شدن یک هنر است

جواد صالحی فدردی عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد با تأکید بر اینکه بازتوانی و توانبخشی شناختی امری ضروری است، گفت: برگزاری فراخوان و چالش سالمندی از سوی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نشانه اهداف راهبردی و نقش این ستاد درقبال افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به سلامت مغز و حفظ و ارتقای توانمندی‌های شناختی به ویژه در دوران سالمندی است.

سبک زندگی سالم

او با بیان اینکه افزایش آگاهی‌های اجتماعی در قبال سلامت ، حفظ و ارتقای توانبخشی‌های شناختی از راه‌های پیشگیری از عملکرد‌های شناختی در میان افراد جامعه به خصوص در دوران سالمندی است، اظهار کرد: سالم پیر شدن یک شانس نیست بلکه یک هنر است و در کنار یک سبک زندگی سالم، فعالیت‌های فکری مانند مطالعه، فراگیری زبان دوم یا فراگیری یک ابزار سازنده و مفید نیز به عنوان فعالیت‌های موثر شناختی می‌تواند در ارتقای عملکرد‌های شناختی موثر باشد.

فدردی همچنین بیان کرد: مغز مثل یک عضله است و باید تمرین ببیند تا تناسب یا توانمندی آن حفظ شود و حفظ و ارتقا سلامت مغز و توانمندی‌های شناختی باعث جلوگیری از کاهش افت مغز و عملکرد شناختی می‌شود. هر فردی با توجه به علایق خود می‌تواند با استفاده از راه‌های مختلف از جمله مطالعه کتب مورد علاقه و فراگیری مهارت‌های جدید نسبت به افزایش توانمندی شناختی اقدام کند.

حرکت به سوی تربیت شهروندان

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد همچنین تحول در نظام آموزشی و پرورشی و حرکت به سوی تمرکز بر تربیت شهروندان مؤثر از طریق انتقال مهارت‌های شناختی نظیر مدیریت زمان، حل مساله، مسئولیت پذیری، تنظیم هیجانات را از جمله برنامه‌های درازمدت پیشگیری از افت شناختی در طول زندگی افراد به خصوص تحلیل شناختی ناشی از سن برشمرد و خواستار همکار و مشارکت تمامی مراکز علمی، آموزشی و دانشگاهی برای حفظ و ارتقای توانمندی‌های شناختی و سلامت مغز در جامعه شد.

صالحی فدردی گفت: این ستاد علاوه برحمایت از توسعه علمی و فناوری درحوزه‌های دانش شناختی، امرضروری و حیاتی ارائه مشورت و کمک به سیاستگذاری در این حوزه را نیز بر عهده دارد تا سلامت مغز به عنوان مهمترین سرمایه اجتماعی و ملی حفظ شده و توانمندی‌های شناختی درجامعه افزایش یابد.

او ادامه داد: ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای مأموریت‌های خود به دنبال افزایش سرمایه شناختی جامعه، پیشگیری و کاهش عملکرد‌های شناختی با استفاده از مداخلات و خدمات شناختی است که برای تحقق اهداف و برنامه‌ها در این زمینه، برگزاری فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی در زمینه ارتقا و توانبخشی شناختی و نیز چالش توسعه محصولات و خدمات شناختی سالمندان در دستور کار قرار گرفته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه علم بازتوانی و توانبخشی شناختی دانشی درحال پیشرفت است، افزود: در حال حاضر علم توانبخشی و بازتوانی شناختی از فناوری‌های نوین سخت افزاری و نرم افزاری و هم از دانش آموزش مهارت‌های شناختی بهره می‌برد و خوشبختانه در کشور ما دوره‌های دانشگاهی تخصصی در زمینه علوم شناختی برقرار شده است. حمایت جدی از دانشمندان و دانشجویان این حیطه می‌تواند در بروز رسانی فنون بازتوانی و توانبخشی شناختی و حتی ابداع فنون جدید و توسعه آن‌ها کمک کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها