کسی از پرونده های ماسک خبر دارد؟

چه چیزی برای یک خبرنگار سخت تر از این است که 4 اسفند 98 بنویسد «بالاغیرتا بازار ماسک را حداقل مدیریت کنید» و حالا در 13 مرداد 99 دوباره بنویسد «بالاغیرتا بازار ماسک را حداقل مدیریت کنید!»

کسی از پرونده های ماسک خبر دارد؟

چرا باید محصولی که آمیخته از کش و پارچه است از 410 تومان اسفند 98 به 1500 تومان امروز برسد که البته اگر در بازار زیر سه هزار تومان پیدا کردید برای ما هم بخرید! چرا باید این محصول سفید رنگ مورد نیاز میلیون ها مصرف کننده، گرفتار کاسبی سیاه عده ای سودجو شود؟ آیا ماسک را هم حباب در بر گرفته است؟ آیا بازار ماسک هم به سرنوشت بازار مسکن و خودرو و سکه و ارز و گوشت و مرغ مبتلا خواهد شد؟ چطور می شود که این جا هم دلال ها یک گام جلوترند؟ چطور می شود پیچیده ترین پرونده ها به سرانجام برسد، دانه درشت ها دادگاهی شوند، بزرگ ترین شبکه ها منهدم شود، بعد چند جوجه محتکر در حوزه ماسک (!) بتوانند راست راست در این شهر بچرخند و قیمت آن را تعیین کنند؟
در این شک نداریم که امروز ماسک از نیازهای اولیه مردم شده است، فارغ از این که چقدر می تواند به بحث پیشگیری از بیماری کرونا کمک کند که البته نقش اساسی دارد، اما از بانک ها و ادارات گرفته تا سوپر مارکت هاو نانوایی هااز پذیرش افراد بدون ماسک معذورند! تاکسی مسافر بدون ماسک را سوار نمی کند، شایسته نیست برخی افراد جامعه سرگردان تهیه ماسک باشند. آن هم ماسکی که صرفا برای رفع صورت مسئله دوخته نشده و واقعا باید کیفیت قابل قبولی داشته باشد.
ازاسفند گذشته تاکنون گشت های مشترکی با همکاری بازرسان صمت و تعزیرات، رسانه ای شده است، پرونده گران فروشی خیلی از داروخانه ها و فروشگاه های لوازم پزشکی که ماسک را دوبله و سوبله می فروختند، روی میز تعزیرات رفته است. مقرر شد انبار شرکت های توزیع کننده از حیث وجود احتکار نیز بررسی شود، اکنون بفرمایید سرانجام این پرونده ها و بازرسی ها بعد از گذشت پنج ماه چه شد؟ چقدر از ماسک های احتکار شده در میان مردم به قیمت مصوب یا حتی در نقاط کم برخوردار به صورت رایگان توزیع شد؟ با گران فروشانی که در این شرایط بغرنج نان خود را در خون مردم زده اند، چه برخورد بازدارنده ای شد؟ اصلا چطور شد که پارچه ملت بلون که ظاهرا لایه اصلی ماسک سه لایه است از کیلویی 120 هزار تومان به 650 هزار تومان برسد و به گواه تولید کننده ها نایاب هم بشود و ظن قاچاق را تقویت کند؟ هر از گاهی خبر می آید از پلمب برخی اصناف به دلیل رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی که حتما یکی از موارد آن نزدن ماسک است، اما بفرمایید چه تعداد تولید کننده، پخش کننده و پخش نکننده(!) در این حوزه هم نقره داغ شده اند؟ در ابتدای شیوع بیماری کرونا از نظر تامین ماسک با مشکل مواجه بودیم، امروز انصافا نیاز مردم به خوبی تامین شده است، بماند که حالا برخی از این ماسک ها به قدری کوچک است که به سختی روی صورت قرار می گیرد و برخی آن قدر بزرگ است که دو صورت در آن جای می گیرد! اما به هر حال این طور نیست که ماسک پیدا نشود، مسئله امروز نظارت بر قیمت و کیفیت است. کیفیت نازلی که از برخی ماسک های سه لایه ماسک های بی مایه ساخته است. یک سوال مشخص وجود دارد؛ آقای تعزیرات حکومتی سرانجام این نظارت ها چه شد؟ اگر اقدامی انجام نشده و پرونده ها در پیچ و خم بوروکراسی اداری متوقف مانده است، صریح به مردم اعلام و روند را اصلاح کنید و اگر چرخه نظارت، کشف و توزیع شما درست عمل کرده است، به مردم گزارش دهید.چرا که همه خوب می دانیم که یکی از راه های بازدارندگی از بروز تخلفات و جرایم، اطلاع رسانی از برخورد با آن ها است.

منبع: خراسان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها