ملارد و دماوند دارای بیشترین ساخت وساز غیرمجاز درتهران

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: بیشترین ساخت و ساز غیرمجاز استان تهران مربوط به دو شهرستان ملارد و دماوند است.

ملارد و دماوند دارای بیشترین ساخت وساز غیرمجاز درتهران

محمد تقی زاده در تشریح روند رسیدگی به ساخت و سازهای غیرمجاز در استان تهران، گفت: بیشترین ساخت و ساز غیرمجاز مربوط به ملارد و دماوند است و البته بیشترین تخریب و اجرای احکام کمیسیون های ماده 100 و 99 نیز در همین دو شهرستان بوده است. قطعا در استانی همچون تهران با توجه به اینکه در حوزه اشتغال و سکونتگاهی جذب مهاجر زیادی دارد ؛ لذا ساخت و سازهای غیرمجاز نیز در آن مشاهده می شود.

وی افزود: البته نوع ساخت و سازهای غیرمجاز نیز در شهرستان های مختلف تهران متفاوت است به شکلی که در دماوند و فیروزکوه و... ساخت و سازهای ویلایی و باغات است و در جنوب استان تهران مثل شهرستان ری با هدف ساخت انبارها برای بارانداز کالاها ساخت و سازهای غیرمجاز اتفاق می افتد. درحقیقت ری به دلیل نزدیکی به تهران مورد ساخت و ساز برای انبارها و سوله های کارخانجات و شرکت هایی قرار می گیرد که دفتر مرکزی آنها در تهران است.

معاون استاندار تهران ادامه داد: این کارخانجات و شرکت ها با توجه به اینکه در جنوب استان، زمین ارزان تر و فضای باز بیشتر است و از سوی دیگر دسترسی های مناسب همچون مسیر ترانزیت در جنوب تهران و وجود آزادگان و کمربندی دوم و سوم تهران در این ناحیه وجود دارد، شرایط دسترسی خودروهای سنگین را فراهم کرده است، این در حالیست که شمال استان تهران چنین ظرفیتی را ندارد.

وی تاکید کرد: بر همین اساس در راستای کاهش این تخلفات در تهران وزارت راه و شهرسازی طرحی را برای شرق تهران تهیه کرده است؛ البته این طرح در مقیاس بسیار بالایی بود که ایراداتی به آن گرفته شده است. استان تهران پهنه یک درصدی کشور را شامل می شود و این در حالیست که 20 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است؛ لذا این جمعیت نیاز به فضاهایی برای گذران اوقات فراغت دارد و در حقیقت این یک نیاز جامعه است لذا این استان در پهنه جغرافیایی محدود خود با این مشکل مواجه است.

معاون استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به شیوع ویروس کرونا و ضرورت کاهش ترددها در درون و برون استانی اشاره کرد و افزود: در شرایط کرونایی افراد باید حداقل جابجایی داشته باشند و از تردد بین استانی پرهیز کنند اما آیا در داخل استان ظرفیت استفاده از اوقات فراغت وجود دارد؟.

وی افزود: زمان اتمام این بیماری مشخص نیست و هیچ پیش بینی هم در دنیا برای زمان اتمام آن وجود ندارد و حدود 6 ماه است که مردم درگیر این بیماری هستند و در شرایط ویژه برای کاهش ترددها، مردم همیشه نمی توانند در یک مکان محدود بمانند و برای اوقات فراغت و کارکردهای مختلف باید نگاه مناسب وجود داشته باشد. باید نگاه برنامه ای داشته باشیم و بی تردید اگر برای مطالبه مردم طرح مشخص نداشته باشیم نباید انتظار داشت که ساخت و سازهای غیرمجاز اتفاق نیافتد و کارهای خلاف صورت نگیرد.

تقی زاده ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی در شرق استان تهران طرحی را آماده کرده است تا بتواند به نیازهای موجود پاسخ مناسبی بدهد که در این طرح، مطالعاتی برای نیازسنجی و گرایش ها نیز انجام شده است البته این طرح آغاز کار است و می توان از چنین طرح هایی برای سایر نقاط استان نیز بهره گرفت.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها