همه مطالبات کلزاکاران آذربایجان‌غربی پرداخت شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: تمامی مطالبات کلزاکاران استان که حدود ۲۵۰ میلیارد ریال بود، به حساب آنها واریز شد.

همه مطالبات کلزاکاران آذربایجان‌غربی پرداخت شد

رسول جلیلی افزود: در جریان برداشت محصول امسال، پنج هزار و ۴۵۴ تن دانه روغنی کلزا توسط مراکز خرید دولتی مستقر در ۹ شهرستان استان خریداری شده‌است.

وی بیان کرد: در سال زراعی جاری، سه هزار و ۶۸۶ هکتار از مزارع استان به کشت کلزا اختصاص یافته بود که از این مقدار ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار قابلیت برداشت محصول را داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برای خرید تضمینی این محصول از کشاورزان ۶ مرکز خرید اصلی در شهرستان‌های پلدشت، خوی، نقده، پیرانشهر، میاندوآب و بوکان و سه مرکز خرید فرعی در شهرستان‌های ارومیه، سلماس و مهاباد راه‌اندازی شده بود.

وی افزود: در بین شهرستان‌های آذربایجان‌غربی، پلدشت با ‌یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار، جایگاه نخست کشت کلزا را در استان به خود اختصاص داده و بوکان با ۵۵۰ هکتار، نقده با ۴۴۷ هکتار، میاندوآب با ۲۳۱ هکتار و پیرانشهر با ۱۶۸ هکتار در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

جلیلی اضافه کرد: کشاورزان با توجه به خشکسالی های پی در پی، کمبود آب و تغییر شرایط اقلیمی و کمک به روند احیای دریاچه ارومیه، باید به سمت کشت های استراتژیک با آب بری کم حرکت کنند که یکی از این محصولات دانه های روغنی از جمله کلزاست.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال بذر یارانه ای به کشاورزان ارائه شده و دستگاه های ریز کارنده و هد برداشت نیز به صورت یارانه‌ای در اختیار زارعان قرار داده شده‌است و ۴۰ دستگاه کمباین نیز در این زمینه آماده سازی شده‌است.

وی افزود: امسال ۴۰۰ هکتار مزارع الگویی در شهرستان‌های میاندوآب و بوکان با استفاده از بذرهای داخلی و خارجی (فرانسه) کشت شده که پیش‌بینی برداشت محصول در این مزارع بیش از میانگین استان و حدود ۳.۵ تُن در هکتار است.

جلیلی اضافه کرد: امسال دولت برای تشویق کشاورزان برای کشت کلزا قیمت تضمینی ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال را تعیین کرده بود که علاوه بر اولویت توزیع کود شیمیایی در بین کلزاکاران استان، ۷۷۰ لیتر سم آفت بذرخوار کلزا نیز در بین کشاورزان استان به صورت رایگان توزیع شد.

کشت کلزا در اوایل شهریورماه آغاز می‌شود و برای جوانه‌زدن و رویش اولیه نیازمند آبیاری است؛ این محصول با شروع بارش‌های پاییزه نیازی به آبیاری ندارد و برداشت آن در اواخر خرداد و اوایل تیر سال بعد انجام می‌شود.

تامین روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز، تامین علوفه مورد نیاز دام و طیور و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه از اهداف توسعه کشت دانه‌های روغنی است.

کشت دانه‌ روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسوولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است.

منبع: ایلنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها